מה שעשינו ב-2009: כוכבי הגביע האחרון של בית"ר מדברים

אבירם ברוכיאן חוגג עם החברים את הזכייה בגביע ב-2009
אבירם ברוכיאן חוגג עם החברים את הזכייה בגביע ב-2009 | דני מרון

סגל קצר, רוח שניצחה את הבעיות, אכזבה בליגה, שחקנים בכירים שמועמדים לעזוב. יש לא מעט קווי דמיון בין העונה הנוכחית של בית"ר לזו שזכתה בגביע האחרון. יצחקי, ברוכיאן, בן שושן וקאלה נזכרים ומשווים

(גודל טקסט)

את עונת 2008/9 החלה בית"ר ירושלים כדאבליסטית עם חלומות על ליגת האלופות. קשה לשכוח את זעקות השמחה שנשמעו כשההגרלה בישרה על מפגש עם ויסלה קרקוב. קשה לשכוח גם מה קרה אחר כך. בית"ר הובסה בפולין, ארקדי גאידמק הובס בבחירות לראשות עיריית ירושלים והחל לצמצם את מעורבותו ותמיכתו. אותה עונה הסתיימה עם מקום שלישי במרחק 10 נקודות ממכבי חיפה, אבל גם עם 1:2 בגמר הגביע על אותה חיפה ותואר אחרון.

תשע שנים עברו מאז אותו גמר בר"ג. בית"ר נפרדה ממרבית נכסיה, הפכה לקבוצת מרכז טבלה זניחה וכמעט ירדה ליגה בתום עונת הצ'צ'נים. גאידמק הלך, אלי טביב הגיע ורק העונה, השמיעה הקבוצה קולות של מאבק אמיתי על תואר. עד כמה העונה הנוכחית, שהחלה גם היא עם ציפיות, מזכירה את 2009? מה תזכור בית"ר אם תרד הערב מאוכזבת? כוכבי העונה ההיא מנסים לענות.

"זה היה באותה עונה שגאידמק החליט לעזוב. שחקנים התחילו להתפזר, הרבה כוכבים עזבו ונשארנו עם סגל די קצר של 14 שחקנים, אבל אלה היו 14 שחקנים ברמה מאוד גבוהה. הגענו למצב שאנחנו נהנים כמעט בכל משחק. התחלנו לא טוב את העונה והפסדנו כמה משחקים, אז היו חסרות לנו נקודות בהמשך. אחרי אותה עונה בעצם הסתיים עידן גאידמק. סגרו את הבסטה", נזכר עמית בן שושן.

"הקבוצה שלנו הורכבה משרידי עידן גאידמק. הזכייה מבחינתנו היתה מאוד מתוקה כי היה לנו הרכב ממש חזק עם עוד הרבה צעירים כמו דן איינבינדר ועידן ורד על הספסל", ממשיך אבירם ברוכיאן ונזכר. "לא ציפו מאיתנו לזכות בשום דבר כי המצב המנטלי לא היה טוב. כולם ידעו לאיזה תקופה בית"ר הולכת והעתיד לא נראה מזהיר. הקבוצה הייתה מאוד מאוחדת וזה היה הסוד שלנו אז בגביע".

ברק יצחקי (דני מרון)
ברק יצחקי (דני מרון)

בית"ר עבדה קשה אז בגביע, פיגרה פעמיים בק"ש בדרך ל-3:4 מטורף, ובהמשך ניצחה את עכו, כפר סבא ואת הכח עמידר ר"ג עם שער עצמי בדקה ה-90. "זו הייתה קבוצה היסטורית של בית"ר, לא תהיה כזאת קבוצה שוב. ספסל חזק, הרכב חזק, שחקנים עם אישיות, שחקנים שנתנו את הלב והנשמה", אומר השוער דרשלר קאלה, "לפני הגמר עבדנו ממש קשה בשלבים הקודמים. הגמר עצמו אפשר להגיד היה קל מאוד. היו שחקנים עם ניסיון וכישרון. שום קבוצה לא היתה יכולה להתמודד איתנו".

ברק יצחקי חושב אחרת: "זו הייתה עונה עם הרבה ערפל. התחלנו לא טוב ואז הגיע ראובן עטר ודברים התחילו להתחבר. בליגה היו רגעי משבר, אבל המתיקות של הסיום הייתה בגביע. גם בגביע לא ליקקנו דבש וכל משחק הלך ממש קשה. בגמר עצמו עטר הכין סוג של הפתעה טקטית והוריד את עידן טל להיות קשר אחורי והזיז את דריו פרננדס לשחק כקשר קדמי יותר באמצע וזה עשה את שלו. בדרך כלל אני לא בועט מרחוק, הפעם, אין לי מושג אפילו למה, בעטתי בעיטה חופשית מ-30 מטר, דוידוביץ' הדף רע וברוכיאן עשה את ה-0:2. חגגנו כמו משוגעים בסיום".

בניגוד לגמר הנוכחי, בית"ר הייתה אנדרדוג מובהק מול האלופה הטרייה מחיפה. "זה היה סוף עידן. כבר התחילו הדיבורים גם עליי, שאני בדרך לעזוב וזה נהיה קשה בעיקר מבחינת האוהדים, שהתרגלו לימים של כוכבים ופתאום מוכרים את כולם", מוסיף יצחקי. "הזכייה היתה פשוט טירוף. היה לנו חדר הלבשה כל כך שמח, שלא היינו הולכים הביתה אחרי אימונים. זה בעצם היה התואר האחרון של המועדון".

טברטקו קאלה (דני מרון)
טברטקו קאלה (דני מרון)

הרוח המיוחדת של סוף תקופה השפיעה בגדול על הגמר. ברוכיאן: "עלינו כמו פצצה מתקתקת למשחק והתנפלנו על חיפה מההתחלה. הם היו בהלם מאיתנו, כריסטיאן אלברס הבקיע את הראשון, אני את השני והמשחק עבר על מי מנוחות עד הסיום. הזכייה בעצם סימלה עבורנו סוף של תקופה. ידענו שחוץ ממי שיש לו זיקה למועדון, כל השאר יעזבו ויתפזרו".

אותה "רוח" החזיקה את בית"ר הנוכחית למרות כל הבעיות גם העונה, אבל שתי תבוסות רצופות הפכו את המשחק בטדי מול הפועל חיפה לסוג של להיות או לחדול. "לפני שבוע היו להם ציפיות בשמיים גם על אליפות וגם על גביע ופתאום עכשיו אם לא ייקחו את הגמר, הכל יתפוצץ להם בפרצוף. זה בטוח לא יהיה קל. בבית"ר תמיד מעניין, לא משנה באיזה תקופה מדובר, תמיד יש דברים לא צפויים וזו הגדולה של המועדון וזה היופי שלו. מתמודדים עם כל הדברים ותמיד מעניין שם", טוען יצחקי.

בן שושן דווקא רואה קווי דמיון: "לאור הסגל שיש כיום בקבוצה, הם עושים עונה מדהימה. גם לנו היה אז סגל קצר, אבל אני חושב שלבית"ר יש הפעם משחק יותר קל מזה שהיה לנו ב-2009. הפועל חיפה זאת קבוצה שאפשר לעבור. אם בית"ר תזכה בגביע זו תהיה עונה מצוינת. הם עשו חיים קשים לגדולות ואני חושב שמגיע להם לזכות בתואר".

עמית בן שושן (דני מרון)
עמית בן שושן (דני מרון)

ברוכיאן מחדד את ההשוואה: "חשוב מאוד עבורם לזכות בגביע, כי יש תחושה שגם העונה יעזבו שחקנים ומגיע להם לעזוב עם תואר. אחד כמו איתי שכטר למשל, שהרים את בית"ר העונה ובית"ר הרימה אותו, אז מגיע לו, אם הוא יעזוב, שיעזוב עם גביע. בניגוד לערפל שהיה אצלנו, לבית"ר אין חשש לעתיד של העונה הבאה. בכל מקרה הם עושים עונה פנטסטית שהיא כמעט נס. העיר תרעד מגביע בטדי. בית"ר חייבת לקחת".

קאלה מצנן את ההתלהבות: "בית"ר עושה עונה טובה, בתקציב לא גבוה ומגיעות כל המחמאות לאלי טביב. הוא איש שמבין כדורגל ואפשר גם להגיד שהליגה שלנו לא ממש חזקה. הרבה יותר קל לקחת כיום אליפות או גביע, מאשר בשנים קודמות. כרגע בית"ר לא נראית טוב ומצד שני הפועל חיפה מגיעה בכושר טוב, אבל גם עם המון מזל. צריך לקרות משהו כדי ששחקני בית"ר יעשו סוויץ' ויביאו את כל היכולת והריכוז לגמר הזה. עם כל הכבוד, הפועל חיפה היא לא באר שבע או מכבי ת"א. בית"ר והפועל חיפה קבוצות שוות ומי שתהיה עם יותר רצון ואנרגיה תנצח את המשחק הזה".

יחסי הכוחות? "50-50, אולי נוטה טיפה יותר לבית"ר כי משחקים בטדי וכאחד שהיה שם יום או יומיים, אני יודע מה המשמעות של האצטדיון הזה", מסכם יצחקי. "יש הרבה אוהדים של בית"ר שמעדיפים גביע על אליפות, עבורם הגביע הוא משהו מיוחד".
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי