משה חוגג: דת לא תהווה פקטור בבחירת שחקנים לבית"ר ירושלים

משה חוגג  וגיא לוזון
משה חוגג וגיא לוזון | דני מרון

הבעלים החדש הוצג בבירה עם תקוות חדשות והרבה אתגרים: "עם עוצמה גדולה באה אחריות גדולה. האוהדים לא גזענים, נשבור סטיגמות". אוחנה: "בעונה שעברה היה בעלים דומיננטי, אני שמח להיות מעורב יותר בניהול"

(גודל טקסט)
בית"ר ירושלים ערכה היום (רביעי) מסיבת עיתונאים ובה הוצג משה חוגג כבעלים החדש של הקבוצה. אתמול אישרה ההתאחדות באופן רשמי את העברת הבעלות והקבוצה עברה בבקרה באופן סופי, כולל שחקני הרכש החדשים. לבית"ר אין הרבה זמן להתכונן, כיוון שכבר ביום שני היא תפתח את העונה במשחק חוץ נגד מכבי פתח תקווה.


חוגג פתח את דבריו בתשובה לשאלה שעל פיו הוא נשאל הכי הרבה בשבועות האחרונים: "למה? סיבה מספר אחת היא פשוט הערכה גדולה מאוד למשחק. אני מאוד אוהב כדורגל, חולה כדורגל, יש לי תשוקה גדולה מאוד למשחק. אז למה מועדון כמו בית"ר ירושלים ולמה עכשיו? מתחילת 2017 ועד עכשיו עברה עליי תקופה מעניינת, שבה אחרי כישלונות פה ושם חוויתי סוף סוף הצלחות מאוד גדולות".


"כשאתה מגשים חלום, אתה נמצא באיזשהו קונפליקט, אתה שואל את עצמך מה הלאה. מצאנו את עצמנו מגיעים למשרד בבוקר ופתאום למה כבר הוגשם וזה לא כל כך ברור. חיפשנו מטרה חדשה. אתה לא יכול לעשות את העבודה בלי דלק מניע. וכששאלתי את עצמי למה וחשבתי מה אני רוצה לעשות עם עצמי, הגעתי למסקנה שאני רוצה לעשות שינוי חברתי ולהשפיע על הרבה אנשים. ובית"ר ירושלים משלבת בצורה מדהימה את שני הדברים האלה: אהבה למשחק וחיבור בין המון אנשים. והיא גם זקוקה למישהו שינסה להכווין. ההזדמנות הזאת קרתה, ורכשתי את הקבוצה".


"ספורט זה אמצעי מדהים לחינוך", הוסיף חוגג, "הייתי שחקן בבאר שבע בעברי, והמאמן אמר עליי 'שחקן גדול לא תהיה, אבל משהו ייצא ממך בכל זאת'. הוא אמר את זה בגלל שנתתי הרבה ותמיד השקעתי. אם נצליח לחנך את שחקני הנוער למועדון לתת את כל מה שיש להם, ותהיה אסטרטגיה ורוח אחידה, היא תתבטא בכל הגילאים וגם בקבוצה הבוגרת".


חוגג עם אוחנה ולוזון.
חוגג עם אוחנה ולוזון. "יש לי מזל לעבוד עם האנשים הללו" (דני מרון)


"העוצמות של בית"ר ירושלים לא היו ברורות לי ואני רק מתחיל להבין. זה הרבה מעבר למועדון כדורגל. הטלפונים שקיבלתי אחרי שהודעתי על רכישת המועדון הבהירו לי שזה הרבה מעבר. צריך לזכור שעם עוצמה גדולה מגיעה אחריות גדולה, צריך לעבוד בסבלנות ולא להיכנס בכל הכוח ולבצע זעזועים על ההתחלה. אמרתי לאלי שאם היה לו שקל על כל יועץ שמציע לו רעיונות, המועדון היה עם התקציב הכי גדול בליגה".


האסטרטגיה במועדון: "בית"ר ירושלים חייב להיות מועדון מוביל בכדורגל הישראלי. זה מועדון שצריך להתמודד על כל התארים, וכדי לעשות את זה צריך לעבוד בצורה מסודרת ומכובדת. צריך להיות סבלניים. לגבי מחלקת נוער, שאלתי את חואן לאפורטה מברצלונה מה מייחד את מחלקת הנוער של ברצלונה. במקומות מסוימים המטרה של קבוצת הנוער היא לייבא שחקנים לקבוצה הבוגרת גם אם זה אומר הפסדים. אנחנו נשקיע יותר כספים במחלקת הנוער".


הצוות שעובד איתו: "כשנכנסתי, גיליתי אסטרטגיה שונה ממה שאני רגיל להנהיג בקשר לניהול, וזה משהו שאני מתחיל כבר לשנות, קודם כל במיוני של מוני ברוש לתפקיד מנכ"ל המועדון ושל אלי לתפקיד היו"ר. במועדון בית"ר ירושלים עובדים כרגע חמישה אנשים. לאט לאט אנחנו נגדל ונהיה חזקים. שני דברים נהדרים שכן קרו זה מה שאמרתי לאלי טביב, הודיתו לו על משא ומתן יחסית גמיש ומהיר בניגוד למה שדווח, והוא השאיר לי שלד טוב שאמנם צריך לעבות אבל הוא טוב. אבל בעיקר הדבר הטוב הוא בהיבט של היו"ר והמאמן. יש לי מזל גדול שאני והאנשים הללו משדרים על אותו גל. כבוד לעבוד עם אלי שאני מעריץ אותו עוד מאז שהייתי ילד, וצריך להעריץ אותו גם היום".


חוגג עם אוחנה.

חוגג עם אוחנה. "מעריץ אותו מאז שהייתי ילד" (דני מרון)


"אלי עוזר לי המון מאז שנכנסתי לנעליים האלה, וימשיך לעזור. וגיא לוזון הוא פנטסטי. אני מאוד אוהב את יורגן קלופ. היסוד הכי חזק זה הרוח. זה היסוד שלא רואים ויחד עם זאת הוא הכי עוצמתי והכי חזק. יש מודל בליברפול שנאי מאוד אוהב, בו בכל מקום שהקבוצה נמצאת, האוהדים הולכים איתה. הם אומרים לשחקנים: 'כל עוד תתנו הכל על הדשא אנחנו נהיה שם'. זה בדיוק מה שאני רוצה שיקרה בבית"ר, בדיוק הרוח שאם נצליח להטמיע בכל אחד מהשחקנים המועדון יצליח".


על האוהדים: "יש המון סטיגמות על האוהדים, וכשהחלטתי להיכנס בחנתי את זה מקרוב. גיליתי המון דברים שבחנו אותי בקשר לשבירת סטיגמות. 80% מהקהל נמצא מחוץ לירושלים, זאת באמת הקבוצה של המדינה. זה בולט במשחקי החוץ ואני מקווה שנגלה את זה גם במשחקי הבית. הקהל הזה הוא הכי גדול והכי עוצמתי. אחד הדברים שגיליתי והיה יפה בעיניי, זה שבסקר שנערך התברר שאוהדי בית"ר ירושלים הם בעלי ההשכלה הגבוהה ביותר. יש כמה סטיגמות שאני לא אכנס אליהם ונשברות לאט לאט".


"בפלחים השונים שנמצאים בקהל הזה יש אינטרס משותף ודרכים שונות להשיג אותו. יש לנו הזדמנות בקבוצה ליישר את הדרך שבה מגיעים להשגת האינטרסים. יש שני סוגים של מורות: כאלה שעל כל תשובה נכונה נותנות נקודה, וכאלה שמתחילות ממאה ועל כל תשובה שגויה מורידות נקודה. אני שייך לשיטה השנייה, אצלי כולם מתחילים ממאה. אפילו לפני השחקנים, הכי חשובים זה האוהדים. חייבים להיות קשובים לאוהדים ולשמוע מה הם רוצים לראות, וצריך לעבוד איתם ביחד".


חוגג.
חוגג. "להביא שחקן ערבי כי הוא ערבי זו גזענות בפני עצמה" (דני מרון)


חוגג דיבר על נושא המנויים: "צריך לעשות בבית"ר ירושלים שינוי תרבותי וזה אמור לקחת זמן. כשפותרים בעיה צריך להבין את השורש שלה. זו צריכה להיות חוויה תרבותית. בית"ר ירושלים צריכה להציג כדורגל טכני, התקפי ושמח כי זו הדרך של המועדון הזה. צריך להיות לו רוח ואסטרטגיה ברורה. גם אם מצליחים וגם אם נכשלים, צריכה להיות דרך ברורה. רומא לא נבנתה ביום. אבל בית"ר ירושלים, אם נעשה את הדברים כמו שצריך, תהיה מובילה גם בכמות המנויים".


המטרות: "הצלחה תהיה בטווח של חמש שנים, לא שנה. אם בעוד חמש שנים נשב פה ונעשה את זה אחרי שזכינו בתארים ונצליח לשנות סטיגמות, אז הצלחנו. המטרה היא תארים וקבוצה תחרותית עם דרך מאוד ברורה. יחד עם זאת, חשוב לי שתהיה חוויה תרבותית להגיע למשחקים של בית"ר ירושלים".


חוגג הודה גם לראש העיר ניר ברקת, שהיה שותף לתהליך: "תודה רבה לראש העיר שעזר מאוד, גם במשא ומתן וגם בטיפים. אני יכול להגיד לכם שראש העיר כבר אישר תקציב לטכנולוגיות למניעת אלימות שהלוואי שלא נצטרך, וגם לשיפור דרכי ההגעה ועוד".


מצבו הכלכלי: "אתמול בוועדה להעברת זכויות הבעלות נדרשתי להפתעתי להציג את היכולות הפיננסיות שלי. ראיתי שחלקכם כתבתם על זה. הם קיבלו ממני את כל הדוחות ואישרו אותי, כך שהיכולות קיימות. בית"ר ירושלים זה לא עסק למטרת רווח ואני לא באשליה. יש לי מעל 40 חברות למטרת רווח והקבוצה היא לא אחת מהן. באתי בשביל לנסות לשנות משהו. ברור לי לחלוטין שצריך תקציבים גבוהים בשביל זה. מאז גאידמק לא היה בבית"ר תקציב בגובה הזה וכמובן שזה לא הסוף, אנחנו נביא עוד שחקנים. זה לא בריא למועדון להפסיד הרבה כסף כל שנה. צריך לעבות בהתחלה את השדרה הניהולית כדי שהמועדון יוכל להכניס יותר כסף כי כרגע זה לא קורה ביחס למועדונים אחרים בליגת העל"


שחקני הרכש החדשים לוי, בוזגלו ובן חיים (דני מרון)
שחקני הרכש החדשים לוי, בוזגלו ובן חיים (דני מרון)


קריאות גזעניות: "אני מתרשם שיש המון סטיגמות שנשברות. בית"ר ירושלים היא לא קבוצה גזענית. המועדון והאוהדים הם לא גזעניים – חד וחלק. אם יהיה משהו כזה בעתיד, אני אדע לטפל בזה. המועדון היה צמא לשינוי וזה קרה. אני מאוד שמח שלא דיברתי במהלך השבוע הראשון שלי. העדפתי קודם כל לעשות וזה מה שאני אמשיך לעשות. עכשיו חובת ההוכחה היא על האוהדים ואני מאמין שהם יוכיחו".


האם יצרף למועדון שחקן ערבי: "איזו שאלה מפתיעה. הדעה שלי היא כזו – להביא שחקן ערבי כדי להביא שחקן ערבי זו גזענות בפני עצמה, ואני לא גזען. אני מודיע לכולם שהחל מהיום דת לא מהווה פקטור בבחירת שחקנים לבית"ר ירושלים. דת לא מהווה פקטור – חד וחלק".


שילוב שחקני עבר במועדון: "הגישה שלי היא נטו מקצועית. שחקן עבר לא ישולב אם אין לו את היכולת. אם יש לו, אז זה בונוס נחמד. אם הוא פחות טוב ממישהו אחר זה לא יקרה. הקהל מצפה להישגים, אנחנו מועדון גדול ונבחר אנשים על פי היכולות שלהם. המועדון צריך כמובן לכבד שחקני עבר עם טקסים, מנויים ועוד המון דברים".


האגו של הכוכבים: "בבית"ר ירושלים יש שמות גדולים מאוד עכשיו. לכל אחד מהם יש הרבה מה להוכיח, ולכן האגו שמדברים עליו זה בסך הכל דיבורים וסטיגמות. דיברנו על זה לפני שהחתמנו כל שחקן ושחקן, הם יידעו לשים את האגו בצד כי הצלחת הקבוצה היא ההצלחה שלהם. אני מאוד מאמין בהם. זה מאוד שונה ממה שהיא ממכבי תל אביב בעונת הגלאקטיקוס. הם בשלב אחר בקריירה שלהם וזה הרבה פחות נפיץ ממה שאתם חושבים".


אוחנה.
אוחנה. "אני ומשה רואים את הדברים עין בעין" (דני מרון)


הסטיגמה שדבקה באוהדי בית"ר: "יש לנו קהל בכל הארץ. היום אנחנו מזוהים עם דברים פחות חיוביים. אם נצליח לגרום לקהל להיות מזוהה עם סובלנות – זו תהיה הצלחה. בשביל לעשות את זה צריך לבצע כמה מעשים ולבצע דברים. צריך שמשפחות יגיעו לטדי וירגישו שזו חוויה תרבותית. יש תכנית עבודה".


המודל שלו לחיקוי: "פירגנתי ואני ממשיך לפרגן לאלונה על הדברים המדהימים שהיא ומשפחתה עושים בדרום. יש עוד מודלים בעולם. אני מקווה מאוד שבעוד כמה שנים ישאלו קבוצה אחרת והם יגידו שהמודל שלהם לחיקוי זו בית"ר ירושלים".


מעורבות מקצועית: "אם אהיה מעורב כמו שהייתי מעורב בשבועיים האחרונים יגמר לי הכסף ולא יהיה עתיד. צריך לעבות את השדרה הניהולית, אני צריך להיות הרבה פחות מעורב. צריך לתת לאנשי המקצוע לעבוד בשטח. אני אהיה מעורב הרבה פחות. יחד עם זאת, אני מאוד אוהב את זה וכשאתה אוהב אתה נשאב פנימה. אני מקצועי, כך שלחלוטין לא תראו אותי מעורב כמו בעלים אחרים".


חוגג עם האוהדים.
חוגג עם האוהדים. "נשבור ביחד סטיגמות" (דני מרון)


קביעת ההרכב: "ביום שאצטרך להגיד למאמן איזה שחקן לשים, הוא יצטרך ללכת הביתה. אם זה מגיע למצב שאני מנכ"ל, לא צריך מנכ"ל. אני אוהד כדורגל שמבין קצת בענף. חשבתי שאני מבין קצת יותר עד שפגשתי את גיא לוזון. עכשיו אני מבין מה זו מקצוענות ואני נותן לו את כל הקרדיט שבעולם והוא מקבל את כל ההחלטות. הבאת שחקנים זה כבר סיפור אחר – כאן יש פורום וצריך שכולנו נסכים פה אחד. אנחנו לא חייבים תמיד להסכים, אלא להבין ולשכנע. אני חשבתי שצריך להבין שחקן אחד והוא חושב שלא ואז להפך. זה בסדר, יש דו שיח בריא ולגיטימי. אחרי ששחקנים באים, התפקיד של המאמן זה להכין את העוגה. אנחנו מביאים את המרכיבים. אחריות חייבת לבוא עם סמכות כי אחרת זו לא באמת אחריות. במקרה הזה היא עליו לטוב ולרע. הוא מקבל את כל מה שהוא מבקש".


"נכנסנו למשחק בדקה ה-91 בפיגור וצריך לעשות מהפך. זה לא פשוט, אבל גיא יקבל את כל הכלים ואחרי שזה יקרה חובת ההוכחה תהיה עליו".


אחרי חוגג דיבר יושב הראש הטרי אלי אוחנה, שאמר: "בשם אוהדי בית"ר ובשם הכדורגל הישראלי רוצה להודות לאלי טביב על התקופה שהוא החזיק בבית"ר. לצערי זה הסתיים איך שזה הסתיים ולא ניכנס לזה עכשיו, אבל צריך להגיד לו תודה על הדברים הטובים שהוא עשה. אני מקווה שהפעם הבאה שיתחלפו בעלים, אם בכלל, תקרה עוד הרבה שנים מעכשיו. בדרך כלל כשמישהו נכנס לתפקיד חדש הוא מגיע עם הרצונות שלו, זה לא מובן מאליו שמשה החליט להשאיר אותי באותו תפקיד".


השחקנים החדשים.
השחקנים החדשים. "נכנסנו למשחק בדקה ה-91 בפיגור" (דני מרון)


"לפי ההתרשמות שלי מההיכרות שלנו בתקופה האחרונה, אנחנו רואים את רוב הדברים עין בעין. בסופו של דבר הוא הבעלים של הקבוצה וההחלטות בסופו של יום יהיו שלו. אני רוצה לברך את מוני ברוש שנכנס לתפקיד המנכ"ל, ונעבוד בשיתוף פעולה. הקבוצה פועלת תחת ניהול של צוות מאוד מצומם וצריך להגדיל אותו, ואלה התוכניות. כדי לעשות את הדברים בצורה המיטבית צריך גם כוח אדם, וככל שהזמן יעבור אנחנו נקבל את ההחלטות איך הדברים אמורים להיראות".


"אנחנו לפני עונה חדשה, התחלנו מאוד מאוחר. לפני שבועיים המועדון היה קפוא ולא נעשה דבר בעניין רכישת שחקנים או אצטדיון או מנויים. אנחנו בפיגור גדול ואת זה צריך לזכור. יש תחושה שעושים דברים מהר, וכבר צירפנו ארבעה שחקנים, אבל מי שמסתכל על הסגל של השנה שעברה רואה ששוחררו הרבה שחקנים וצריך לצרף הרבה בתקופה הקרובה, בתקווה לסיים את הסגל לפני תום מועד ההעברות. אני מאמין שנצליח לעשות את זה. הכל היה סגור עם מגן שמאלי, וברגע האחרון הוא החליט לא להגיע ואנחנו צריכים לחפש גם את התפקיד הזה וגם שחקנים אחרים. בית"ר תהיה קבוצה אחרת השנה, זה לוקח זמן ותהיה לנו את הסבלנות. זה בוודאי מה שמשה רוצה, לא מוותרים על העונה הזאת. נעשה הכל כדי לשחזר לפחות את העונה שעברה, אני מקווה שתהיה הבנה אם יהיו קשיים בתחילת הדרך. לא יהיה קל".


אוחנה שפך אור על תפקידו: "בעונה שעברה הייתי אמור להיות מעורב גם בצד המקצועי, אבל היה בעלים מאוד דומיננטי שלא נתן לאף אחד לומר את דברו וזו זכותו. יו"ר זה תפקיד שכולל את הכל ולא צריך להרחיב בנושא". חוגג הוסיף: "כל הצד המקצועי מהילדים ועד הבוגרים. גם הצד המנהלי, השיווקי והלוגיסטי. ידו של אלי אוחנה בכל. המנכ"ל יעזור לו".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי