המוקשים של גוטמן: מי יהיו המגנים, מי יועדף בהתקפה, מה עם קהת

אלי גוטמן
אלי גוטמן | ראובן כהן, מכבי חיפה האתר הרשמי

למכבי חיפה, למרות התוצאות המאכזבות, יש סגל מהטובים בליגה. יהיה מעניין לראות עם מי משחקני הסגל גוטמן ייצא לקרב. אורי אוזן מנתח

(גודל טקסט)

אין זה סוד כי אחד מחלומותיו המקצועיים הגדולים של אלי גוטמן היה לאמן את מכבי חיפה. גוטמן, חיפאי, היה לפני יותר מרבע מאה עוזרו של שלמה שרף במועדון. מאז הוא כבש פסגות מקצועיות, זכה בתארים בשלוש קבוצות אדומות שונות ואימן את הנבחרת, אבל למקום שבו הוא עשה את צעדיו הראשונים ואותו שאף לכבוש בתחילת דרכו, חמק ממנו. עד היום

אז מה יביא אלי גוטמן למכבי חיפה?

קודם כל, סדר וארגון – הגנתי והתקפי. הקבוצות של גוטמן הן קבוצות מסודרות שמניעות את הכדור מחולייה לחולייה ונעות קדימה כיחידה אחת. גוטמן עובד המון באימונים על משחקי עמדות והנעת כדור. המילים "פוזישן" (עמדה) ו"קרובים" ישמעו שוב ושוב בכפר גלים. כנ"ל לגבי אימוני הגנה יסודיים ותיאום הגנתי. היטיב להגדיר זאת שחקן עבר ששיחק אצל גוטמן ואמר לי אחרי חודש של אימונים: "גם כשאני נכנס לשירותים, אני מסתכל לאחור לבדוק אם סגרו אותי אלכסונית". גוטמן הגדיר את עצמו פעם כ"חסיד של הנעת כדור" ולעיתים בקבוצות שלו זה הגיע על חשבון יעילות ומשחק ישיר. בדיוק מהמקום הזה נולד המשפט האלמותי שאמר גוטמן בהפועל תל אביב, לפני קצת יותר משנתיים: "אני רואה פה קבוצה של גיא לוזון".

שיטת משחק עיקרית שבה גוטמן משתמש היא 4:3:3 הולנדי, שיטה קלאסית להנעת כדור. זו השיטה שמכבי חיפה של פרד רוטן ומו אלאך השתמשה בה, ולא בהצלחה מרובה. גוטמן מכיר את חיפה מצוין, הוא אפילו ישב כפרשן במשחקה האחרון (אירוע שגוטמן חייב לוותר עליו, אבל זה כבר מים מתחת לגשר). הוא יודע עד כמה חיפה מוגבלת בשיטה הזו ואת הקשיים שלה לייצר מצבים נגד צפיפות, ולכן יכין בוודאי אלטרנטיבה אסטרטגית – משחק נסוג ויציאה למעברים; או אלטרנטיבה טקטית – מעבר ל-3:5:2 וויתור מסוים על שליטה במרכז השדה.


גוטמן הבוקר (חמישי) באימון מכבי חיפה (צילום: ראובן כהן) 

למכבי חיפה, למרות התוצאות המאכזבות, יש סגל מהטובים בליגה. יהיה מעניין לראות עם מי משחקני הסגל גוטמן ייצא לקרב: האם הוא יחזיר את רועי קהת מהקפאה, עם מי הוא ישחק בעמדות המגנים הבעייתיות בקבוצה; ובעיקר, מי יצוות בשלישייה הקדמית.

למכבי חיפה יש שחקנים איכותיים בחלק הקדמי, אבל אחת הסיבות לחוסר ההצלחה של רוטן הייתה השימוש הבעייתי בהם. רוקאביצה הולך לאיבוד מול הגנות צפופות ויעיל מאוד רק שיש שטחים מאחורי ההגנה (הווה אומר, במשחק מעברים). קראמר לא מחובר לקבוצה, אבל אולי דווקא בשיטה של גוטמן ישתמשו בו יותר כשחקן מטרה וכמסיים ברחבה. עוואד, אולי נקודת האור בעונה הזו של חיפה, הרבה יותר אפקטיבי כחלוץ במרכז. השימוש בסלליך וזנטי לא היה עקבי ואת סומא בקושי ראינו.

גוטמן בן ה-60 יוצא לסיבוב מקצועי נוסף, ככל הנראה האחרון בקריירה שלו. מצד אחד, נראה שהוא מגיע אליו שהוא במקום טוב בחיים. יש לו רק מה להרוויח ויותר גרוע לא יכול להיות. אם ייכשל, תמיד יתקבל בזרועות פתוחות בעמדת הפרשן, עמדה שבה קיבל חום, אהבה והערכה. מצד שני, כשאתה מגיע לארץ המובטחת אחרי 40 שנה (נו טוב, 26) ואתה מוביל קהל עצום שבאת מתוכו, קהל שבע אכזבות שרק רוצה להחזיר ימים כקדם, המשא הנפשי הוא לא קל, על אחת כמה וכמה במקרה של כישלון.

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי