לאלה: "לא רוצה להיכנס לגזענות, אבל עשו לי עוול גדול מאוד"

לאלה
לאלה | ערן לוף

החלוץ, שהורחק באוגוסט 2017 לשנתיים בשל שימוש בחומרים אסורים, יחזור לפעילות כשיהיה בן 37 אך למרות הגיל, הוא מצהיר כי אין בכוונתו לפרוש: "עובד כל יום על הגוף שלי, אשוב לשחק בליגת העל". ראיון בלעדי

(גודל טקסט)

כשסיפרתי למהראן לאלה שהוא מלך השערים באצטדיון סמי עופר, הייתה דממת אלחוט מהעבר השני של קו הטלפון, ואחר כך הוא הדהים: "אל תסכם, זה עוד מוקדם. יהיו עוד גולים שלי בסמי עופר. מהראן לאלה עוד לא תולה את הנעליים ועוד לא פורש. אני עוד אחזור".

רגע, רגע, רגע, אתה בן 36, כשתסיים את העונש תהיה בן 37, מתי אתה חוזר?
"עזוב את הגיל שלי. בוא תראה אותי. אני בדיוק בדיוק באותו משקל כמו שהייתי בסוף העונה שעברה. אני שומר על עצמי, דואג להיות בכושר ויודע שיום אחד, ולא חשוב באיזה גיל, אחזור לשחק בליגת העל. אתה יכול לרשום את זה לעצמך".

הוא נשמע נחוש. כמו אחד שהציב לעצמו את החזרה למגרשים כמטרה עליונה. לא רק שלא מוותר, אלא גם לא חושב בכלל שסיים לשחק. האגו פשוט לא נותן לו לפרוש עם כתם של שימוש בחומרים אסורים.
"עשו לי עוול. עוול גדול מאוד. אני לא עושה השוואות מול אף אחד, לא רוצה להיכנס לגזענות מכל סוג שהיא, אבל נענשתי בצורה חמורה. קיבלתי עונש כבד בלי פרופורציה. בגיל 35 השעו אותי לשנתיים. לא אתן לאף אחד לגמור לי את הקריירה בצורה כזו. אני עובד כל יום על הגוף שלי, אני רץ, משלב אימוני קרוספיט, מחזק את השרירים, מתאמן בלי סוף, משחק קטרגל ומחכה ליום שבו אלבש שוב את החולצה של הפועל חיפה".

בחיפה יודעים?
"ברור. הכל בתיאום עם יואב כץ. אני שומר איתו על קשר, הוא יודע בדיוק מה אני עושה כדי לחזור, והוא מעודד אותי. לא מזמן הוא ביקש ממני להגיע לחדר ההלבשה ולדבר קצת עם השחקנים, אבל אסור לי, אז כתבתי משהו והוא הקריא להם את זה. אסור לי גם להיות בתפקיד כלשהו בקבוצה ששייכת להתאחדות לכדורגל. מיד אחרי שקיבלתי את העונש יואב כץ הציע לי תפקיד בקבוצה, אבל התברר לי שאסור. מאז אני לא מגיע לחיפה, קשה לי לראות את המשחקים של הקבוצה, כל כך קשה לי שאפילו בטלוויזיה אני לא תמיד רואה".


מחכה ליום בו יעלה על כר הדשא בסמי עופר. מהראן לאלה (ערן לוף)

אם עברו כל כך הרבה דברים בכדורגל וכבר שכחתם, אז הנה תזכורת קצרצרה לפרשה: תובע ההתאחדות לכדורגל, עו"ד ניר רשף, העמיד את לאלה לדין משמעתי לאחר שבבדיקה שנעשתה לו בתום משחק הליגה האחרון של עונת המשחקים 2016/17 נמצא כי הוא צרך חומרים אסורים. הבדיקה נעשתה לו באצטדיון לויטה בכפר סבא שם שיחקה הפועל חיפה, שכבר הבטיחה לעצמה את ההישארות בליגה ולמעשה המשחק עבור לאלה והקבוצה שלו היה פורמאלי בלבד: "לא הייתה לי שום סיבה בעולם לקחת חומרים ממריצים", אמר לאלה, "ובכלל זה היה משחק שהוחלפתי בו במחצית, ואם הייתי חושש ממשהו, הייתי מדליק את האוטו ונוסע משם. אבל לא דאגתי, לא הייתה לי סיבה לדאוג, וגם כשקראו לי להיבדק ניגשתי בשמחה. יכולתי לסרב, וגם את זה לא עשיתי".

תוצאות הבדיקה קבעו חד משמעית שלאלה נטל חומרים ממקור חיצוני ורמת הטסטוסטרון אצלו הייתה חריגה. הדרישה המקורית הייתה להרחקה של ארבע שנים. בשלהי חודש אוגוסט 2017 קבע בית הדין המשמעתי של ההתאחדות לכדורגל כי החלוץ, שהיה גם באותה תקופה הקפטן של הפועל חיפה, יורחק לשנתיים מכל פעילות. הדיין, עו"ד גיורא לנדאו, קבע כי עונש ההרחקה יסתיים בחודש יוני 2019 שהוא המועד בו התקבלה התשובה לבדיקה. עו"ד לנדאו ציין בהחלטתו שלאלה מושעה לא רק ממשחקים, אלא מכל פעילות במסגרת ההתאחדות לכדורגל, כולל אימונים.

הכדורגלן, שהיה שותף לעונת הדאבל של הפועל ת"א לפני שמונה שנים אז נכתב עליו: "האלוף הדרוזי הראשון בכדורגל הישראלי", טען להגנתו שמדובר בתוספים אשר רכש באופן פרטי בחדר כושר בו התאמן בדליית אל כרמל. עכשיו הוא מאשר: "מתברר שאלו היו חומרים מזוהמים. מהבחינה הזו אני חייב להודות שהעונש מגיע לי, אבל לא כזה חמור כמו שקיבלתי. כל הניסיונות לערער ולקבל הקלה בעונש – לא הצליחו. זה כנראה עניין של גורל".

גם הדיין עו"ד לנדאו הבין אז שלאלה השתמש בתום לב בחומרים. הוא אפילו ציין את זה בהחלטה שלו כשכתב בין היתר: "התרשמותי מעדות הנאשם היא כי לא פעל בכוונה לעשות שימוש בחומרים אסורים. מאידך, בכף החובה תימצא התנהגותו הרשלנית וחסרת האחריות של הנאשם אשר נטל תוספים ללא כל בדיקה מינימלית ובכך הפר את מחויבותו הבסיסית ואחריותו הבלעדית לחומרים המצויים בגופו".


"זה כנראה עניין של גורל". לאלה במהלך הדיון (דני מרון)

שנה וחצי אחרי שהשלים עם אותו גזר דין, ואחרי שחזר ואמר: "מגיע לי. אני אשם, רק חבל שהעונש הוא כל כך כבד", מסביר לאלה את מה שעבר ועובר עליו: "הבנתי שזה עניין של גורל. זה המזל שלי. משהו שאני גם חייב לקבל אותו, וגם חייב להתמודד איתו. אין לי משהו אחר בחיים מלבד הכדורגל. זה בעצם כל העולם שלי, לכן אני רוצה לחזור אליו ולחזור כמו גדול. הכי חזק והכי גבוה שרק אפשר. קשה לי, כואב לי, אבל אני לא מוותר. אני כל כך לא מוותר שאפילו אני לא מצהיר שאחזור לשנת פרישה. אם ארגיש טוב אמשיך לשחק. הגוף מסמן לי שאני יכול, הלב לא מוותר. אני חושב יום ולילה על החזרה שלי".

מה אתה עושה ביום יום?
"אימונים, אימונים, אימונים. פה ושם יש לי הרצאות בפני תלמידים ומחלקות נוער ואני מזהיר אותם משימוש בחומרים מזויפים או מזוהמים. אני אמיתי עם עצמי, כן לקחתי חומרים מזוהמים, אבל לילדים אני מסביר שצריכים להיות זהירים מאוד עם הדבר הזה. אני נפלתי על זה, אני עושה את הכל כדי שאחרים לא יפלו. מעת לעת אני הולך לראות כדורגל בעוספיא, אבל את הפועל חיפה קשה לי לראות ובכלל כדורגל ישראלי. זה שורף אותי. אני הרבה עם המשפחה שלי, יש לי כבר שלושה ילדים, שני בנים ובת, ואני משתדל לתת להם הכי הרבה אבא".

ופרנסה?
"תראה, אני כבר שנתיים בלי משכורת. להגיד לך שזה קל? לא קל, אבל ברוך השם הצלחתי לחסוך קצת כסף בזמן ששיחקתי וזה המזל שלי. אני חי מהחסכונות והכל בסדר. אני גם יודע שעוד אמשיך להתפרנס הרבה שנים מכדורגל. יואב כץ דיבר איתי על תפקיד עתידי בקבוצה אחרי שאפרוש ואמרתי לך קודם שאין לי שום דבר אחר בחיים מלבד הכדורגל".


הבטיח ללאלה תפקיד לאחר הפרישה. יואב כץ (ערן לוף)

תמיכה "נפשית" משחקנים, חברים ומקרובים לכדורגל הייתה לך?
"כל הזמן. באמת כל הזמן. רוב השחקנים שמרו איתי על קשר וזה עזר לי. סלים טועמה, איתי שכטר, גילי ורמוט, המנהל של הפועל חיפה, האפסנאי שלא מפסיק לשאול אותי מתי אני חוזר, וכמובן יואב כץ. באמת, שמהבחינה הזו אין לי טענות. אני בלי הכדורגל אבל מרגיש בתוך הכדורגל. העם היה איתי לאורך כל הדרך".

בוא נחזור לתואר של "מלך השערים בסמי עופר". ידעת מזה? יש לך איזה רישומים?
"לא. לא ידעתי. הפתעת אותי לגמרי. אני רק יודע שבעונה הראשונה שפתחו את סמי עופר היו לי שם הרבה שערים. מי עוד ברשימת המבקיעים בסמי עופר?"

לרגע הפכתי משואל לנשאל. לך יש 18 שערים, לחן עזרא יש 13, לאלון תורג'מן 12, אלירן עטר כבש בסמי עופר 11, ניקיטה רוקאביצה כבש עשרה ועדן בן בסט תשעה. זה אומר שרק רוקאביצה יכול לסכן את המעמד שלך. כל היתר כבר לא משחקים בקבוצות חיפאיות.
לאלה: "ואל תשכח שאני עוד חוזר. ואל תשכח שאני עוד אכבוש בסמי עופר ויש לי כוונה להגדיל את הפער הזה".

אתה יודע מול מי הולך לך יותר ומול מי פחות?
"אני יודע שיש לי הצלחות נגד מכבי ת"א ונגד בית"ר ירושלים".


מלך שערי סמי עופר. מהראן לאלה (ערן לוף)

אז חלוקת השערים של מהראן לאלה בסמי עופר היא שלושה לרשת של בית"ר ירושלים, שלושה לחובת הפועל ק"ש, צמדים לרשתות של מכבי ת"א, הפועל אשקלון, מכבי חיפה והפועל ת"א, ושערים מול רעננה, מכבי נתניה, הפועל פ"ת והפועל ב"ש. למעשה, מאלה שהוא שיחק מולן בסמי עופר, רק בני יהודה, בני סכנין, מכבי פ"ת, אשדוד והפועל עכו לא ספגו.

את צמד השערים לרשת מכבי חיפה כבש בדרבי שבו ניצחו האדומים 0:3 בעונה האחרונה, שבה שיחק ושימש קפטן האדומים. לפני הדרבי הקרוב בכרמל, אני שואל אותו מה הוא חושב שיהיה ואיך הוא רואה את המשחק.
"ברור לגמרי שאני רוצה לראות את הפועל מנצחים. אני יודע שהם בתקופה לא טובה, אני יודע שבמכבי חיפה יש שיפור, אבל אני גם יודע שלדרבי חוקים משלו ואני רוצה להאמין שהמשחק הזה יעלה את הפועל חיפה על הדרך הטובה. אני בעד הפועל במשחק הזה".

ואתה יודע שאלי גוטמן, המאמן שלקחת איתו דאבל בהפועל ת"א, הגיע עם המון אנרגיות ורעב למכבי חיפה.
"האמת? אם יש מישהו שיכול להכריע את הכף לטובת הירוקים – זה אלי גוטמן. בשבילי אלי גוטמן הוא גאון כדורגל. עברתי איתו המון משחקים במסגרת המקומית ובמסגרת האירופית והדעה שלי עליו היא הכי טובה שיכולה להיות. אני מכיר את הראש שלו, אני מכיר את ההתנהגות שלו בחדר ההלבשה, את המוטיבציה שהוא נותן לשחקנים לפני משחק מהסוג הזה, וזה מדאיג אותי. אני חושב גם שהפגרה באה לו בדיוק בזמן. היו לו שלושה שבועות להתארגנות, להציב את השחקנים בעמדות שהוא חושב, שיטת משחק. אלו דברים שאלי גוטמן עובד עליהם והם משמעותיים ויכולים להשפיע על התוצאה הסופית. אני מקווה שלא. אני נשאר עם הפועל למרות האהבה הגדולה שלי לאלי גוטמן".

תהיה במשחק?
"לא מסוגל. באמת לא מסוגל".


לאלה: "בשבילי אלי גוטמן הוא גאון כדורגל" (ערן לוף)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי