יאללה בוא הביתה מוטי: הפועל תל אביב לא היתה צריכה לוותר על ברשצקי

מוטי ברשצקי
מוטי ברשצקי | דני מרון

למרות שהראה יכולת מצוינת כשקיבל דקות, ולמרות שלא התלונן וקיבל את המצב בשקט כשיובש על הספסל, הקשר הושאל בלי סיבה למכבי נתניה ושם הוא חזר לפרוח. הערב (21:00, ספורט2) הוא פוגש את קבוצת האם

(גודל טקסט)

בסוף חודש מאי, רגע לאחר שהבטיחה הקבוצה את ההעפלה לליגת העל, יצאה הפועל תל אביב בקמפיין בשם "חוזרים בכל הכוח" אשר נועד לעודד מכירת מנויים. אוראל דגני, אריק ינקו, עידן כהן, ניר לקס ורועי זיקרי נבחרו לייצג את הקבוצה בקמפיין, אך שחקן אחד שעלה עם הקבוצה מהעונה שעברה והמשיך במועדון לא היה שם: מוטי ברשצקי.

זו הייתה תחילת ההבנה של הקשר בן ה-22 כי משהו מתחיל להיראות לא לעניין בקבוצה שלו, אותה הוביל בחצי העונה האחרונה שלה בליגת העל ושיחק בשלבים רבים גם בעונה בליגה הלאומית. הערב (ראשון 21:00, שידור ישיר בספורט2) הוא יעלה להופעה ראשונה במדי מכבי נתניה מול האדומים, מהם הושאל לדראפיץ' וברדה עד סוף העונה.

400 אלף ש"ח שילמו האדומים להפועל רמת גן עבור הקשר בעונת 2016-2017, יותר נכון בינואר 17, אז נאבקו בתחתית ושיוועו לחיזוק. התפוקה של ברשצקי הייתה בהתאם: שני שערים ושלושה בישולים בחצי העונה הראשונה, ועוד שמונה שערים ותשעה בישולים בכל המסגרות בעונה שעברה בלאומית.

ברשצקי במדי הפועל תל אביב. שמונה שערים בעונת הלאומית של האדומים (עדי אבישי)
ברשצקי במדי הפועל תל אביב. שמונה שערים בעונת הלאומית של האדומים (עדי אבישי)

כל אלו גרמו לברשצקי לחשוב שגם השנה ייספר. חודשיים לאחר מכן, לאחר שלא פתח במשחק הראשון במחנה האימונים של הקבוצה, לקח אותו המאמן דאז קובי רפואה לשיחה: "אני רואה שאתה עובד קשה ואני מבסוט. אני יודע שאתה ממורמר וזה טבעי לשחקן שלא משחק. תמשיך בדרך שלך ואתה תקבל את ההזדמנויות שלך. אני אוהב אותך ובונה עליך". ברשצקי השתכנע ושוב התחיל לחשוב בחיוב על האופציה כי יזכה לדקות משחק.

בפועל, ומסיבה שתיחשף בהמשך, ברשצקי לא זכה ליותר מדי קרדיט. שברי דקות במשחקי גביע הטוטו (ראויה לציון התבוסה שהנחילו האדומים לבני יהודה בה הוא נכנס בדקה ה-79) ובעיקר ההרגשה כי מתייחסים אליו כמו לשחקן נוער גרמו לו להבין כי משהו השתנה. גם האחים ניסנוב, אשר היו משוחחים איתו לא מעט בעונה שעברה, להחמיא ולתת מילה טובה, הפסיקו לעשות זאת. למרות שעד היום, בהפועל טוענים כי רצו שיישאר.

שלושה שבועות לסוף חלון ההעברות, ולאחר שהבין לאן נושבת הרוח, הגיעה השיחה שטרפה את הקלפים. רפואה קרא לברשצקי לחדרו ואמר לו: "מבחינתי, אתה יכול לחפש קבוצה ולנסות למצוא מקום בו תשחק יותר". ברשצקי לא אהב את העובדה שהדבר קרה כל כך מאוחר לפני סגירת החלון, בזמן שמרבית הסגלים נסגרו ומרחב מציאת הקבוצה היה קטן מדי. מ.ס אשדוד התעניינה, אך בפועל העניינים לא התקדמו. היחידה שהראתה כוונות רציניות הייתה מכבי נתניה.

במדי נתניה. היחידה שהתעניינה בקשר בסיום חלון ההעברות (דני מרון)
במדי נתניה. היחידה שהתעניינה בקשר בסיום חלון ההעברות (דני מרון)

לנתניה היה כבר ניסיון מוצלח עם השאלתו של רמזי ספורי מהאדומים אשתקד, אך הפעם למדו ממקרה העבר ולא היו מוכנים לסעיף רכישה גבוה אשר ימנע מהם להשאיר את השחקן אצלם. הפועל דרשה סעיף רכישה של מיליון שקל, אייל סגל התנגד והמגעים הוקפאו. דווקא כשהכל הוביל להישארות של ברשצקי אצל האדומים, ודווקא שהיה בסגל הקבוצה למשחק החוץ מול סכנין בדוחא יומיים לסיום החלון עקב נעדרים רבים בשורות האדומים, קרה המפנה: בערב יום ראשון חלה התקדמות משמעותית במגעים בין הצדדים שהיו על סף סיכום וברשצקי עודכן שלמחרת בבוקר הוא עשוי להגיע לחתום במתחם האימונים של נתניה.

הדבר אכן קרה: בבוקר שלאחר מכן, הגיע ברשצקי למתחם וולפסון כדי לקחת את חפציו ומיד נסע למתחם בנתניה: הפועל תל אביב התפשרה על סעיף רכישה של 600 אלף שקל, וברשצקי הושאל לעונה ליהלומים עם חוזה מוכן לשלוש שנים נוספות במידה ונתניה תחליט לשלם את דמי הרכישה. במידה ולא תעשה כך, יחזור ברשצקי לעוד שנתיים בשורות האדומים.

למען האמת, נתניה היא הקבוצה לה חיכה ברשצקי: הוא מאוד אהב את סגנון המשחק של הקבוצה, שלא משחקת על תיקו. הוא שמע על ההתנהלות של המאמנים וחיפש להגיע למועדון שהמאמן מסביר לו בווידאו על הטעויות שלו. גם השיחות שקיים עם אביב אברהם ודן גלזר, חיזקו אותו עוד יותר: "אתה בא למקום שלא מלחיצים אותך ונותנים לך לשחק. לא יגבילו אותך. שחק כמ ושאתה ויודעים מה אתה שווה" אמר לו שחקנה של מכבי ת"א כיום.

דראפיץ'. לא הבין מדוע ברשצקי לא נשאר בהפועל ת
דראפיץ'. לא הבין מדוע ברשצקי לא נשאר בהפועל ת"א (ערן לוף)

אך בתוך תוכו, ברשצקי פשוט רצה לעבור את התהליך שעבר דיא סבע, והוא חשב שזו הקבוצה שתאפשר לו להתקדם. הוא ראה שחקנים כמו עלי מוחמד, דידייה קוגבנייה וניקו אולסק, דוגמאות לשחקנים במכבי נתניה שפרצו תחת המאמנים ופשוט קיבל תיאבון לעשות זאת.

מספר ימים לפני המעבר, התקשר מאמן היהלומים סלובודאן דראפיץ' למאמן הפועל ת"א עד לפני שבוע קובי רפואה וביקש לדעת מדוע הקשר לא שיחק בהפועל, כדי לוודא איזה שחקן הוא עומד לקבל. דראפיץ' זכר את אותו שחקן נמוך קומה שמשך את עיניו שלו ושל שי ברדה, השחקן ששיחק נגדו בתחילת עונת 2014-2015 בליגה הלאומית במדי הפועל ר"ג, כשאימן את בית"ר ת"א רמלה. "סלובו, אני אגיד לך את האמת. אין איתו שום בעיות משמעת, הוא גם לא נראה ממורמר או בעייתי. בכנות: אין לי בשבילו מקום. יש לי את עאבד, זיקרי, דמארי, עגייב, מוליץ' וגנדה. אין לי איפה לתת לו לשחק". ואכן, גם היום מודים שברשצקי רחוק היה מלהיות השחקן הבעייתי: "צריך להגיד מילה טובה למוטי, שגם שלא שיחק, הוא לא מאלה שחיפשו להדליף, או עשו פרצופים והיו ממורמרים. הוא היה עדיין שמח וגם בחדר ההלבשה היה מאוד אהוב" סיפר גורם בהפועל.

דראפיץ' השתכנע סופית: אחת מהמטרות שלו ושל שי ברדה בימים האחרונים של החלון ובכלל בקיץ היה לצרף לנתניה שחקן עם רגל שמאלית מובהקת, זו שהכריעה כל כך הרבה משחקים אשתקד על ידי דיא סבע וערן לוי שעזבו את היהלומים השנה. "הוא מסוג השחקנים שיודעים לכדרר, לבעוט ולשלוט בכדור עם שמאל, בדומה מאוד לדן ביטון באשדוד".

הפתיחה של ברשצקי הייתה מוצלחת: כבר במשחקו השלישי הוא כבש ובישל בניצחון אולי הכי חשוב העונה מול מכבי חיפה, ומאז שיחק למעלה מ-60 דקות בשלושת המשחקים הבאים בליגה מול ב"ש, רעננה ומכבי פ"ת. "יש שחקנים שחווים פריחה מאוחרת ומוטי הוא כזה. לא כולם שחקנים מהסוג של מנור סולומון שפרץ בגיל 18, ולנו יש את הסבלנות הזאת" הסבירו בנתניה.

שחקני הפועל תל אביב. לברשצקי לא היה מקום בסגל הזה (אודי ציטיאט)
שחקני הפועל תל אביב. לברשצקי לא היה מקום בסגל הזה (אודי ציטיאט)

לפני כשלושה שבועות סיפרנו לכם על המטרות אשר מציבים צוות המאמנים לשחקניהם מעבר לכיבוש שערים, כאשר גם ברשצקי נשלח ל"בטיפול" גרסת שי ברדה. "יכולת לתת עוד שלושה שערים מול חיפה, היו לך עוד מצבים". וזה ממשיך: "אני רוצה שתסתכל על משחקים שעשה דיא סבע בעונה שעברה, על הריצה לעומק, ההתנהלות במגרש, והחוצפה. הוא לא רואה אף אחד ממטר. אתה יותר מדי מוסר ולא אוהב לתת גולים, אני רוצה שתשנה את זה" הטריף אותו.

גם במהלך השבוע, ולאחר משחקים, נכנס ברשצקי לשיחה עם אנליסט הקבוצה כפיר וולפסון למעין ניתוח והסבר על הפעולות החיוביות והשליליות שעשה במשחק וכמובן המדדים השונים במהלך המשחק.

הערב ברשצקי כמובן לא יחגוג אם יכבוש מול האדומים. "אני לא ארק למועדון הזה בפנים וגם לא אלכלך עליו, כי בסופו של דבר הייתה לי שם תקופה טובה, זה המקום שנתן לי את הבמה ובכל מקרה אני עשוי לחזור לשם בשנה הבאה" הוא סיפר לחבריו. בין אם יפתח ובין אם יעלה מהספסל, לברשצקי בכל זאת תהיה מטרה: להוכיח לקבוצה העקרה בליגה מבחינת כיבושים, כמה הוא יכול היה לעזור לה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי