הבליץ של איביץ': פתיחת העונה של מכבי ת"א – בין 10 הטובות בהיסטוריה

מכבי תל אביב חוגגת
מכבי תל אביב חוגגת | דני מרון

המוליכה סופרת 23 משחקים ללא הפסד ואלירן עטר עקף את הסמל של הירוקים. הפועל ת"א, לעומת זאת, על סף שיא שלילי. וגם: הסקוררים בליגה פשוט לא מבקיעים מספיק. רון עמיקם עם המספרים של המחזור ה-14

(גודל טקסט)

1. פתיחת העונה של מכבי ת"א היא אחת מעשר פתיחות העונה הכי טובות בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. למעשה, מאז עונת 2009/10, עונת הקיזוז, לא הייתה פתיחת עונה כזו טובה. אז השיגה מכבי חיפה 39 מ-42 הנקודות האפשרויות.

2. זו לא פתיחת השיא של מכבי ת"א בהיסטוריה, אבל אחת מחמש הטובות. פתיחת השיא הייתה בעונת 1993/4, אז השיגה הקבוצה 40 מסך 42 הנקודות האפשרויות (שיא ישראלי, שווה לזה של מכבי חיפה בעונת 2005/6). הייתה למכבי עוד פתיחת עונה טובה יותר (עונת 1951/2), אז השיגה 12 ניצחונות, תיקו והפסד ב-14 מחזורי הפתיחה. חשוב לציין כי דווקא פתיחת השיא של מכבי לא הסתיימה באליפות…

3. הצמד של אלירן עטר שלשום בסמי עופר הקפיץ אותו מעל זאהי ארמלי והציב אותו במקום ה-26 בכל הזמנים – רחוק שני שערים משלום אביטן במקום ה-25 ותשעה שערים מישראל פוגל במקום ה-20. אבל זה לא היה הישגו היחיד שלשום: הצמד הזה הציב אותו במקום התשיעי בין מבקיעי מכבי ת"א בכל הזמנים בצוותא עם ויקי פרץ, יוסל'ה מירמוביץ', ורחמים טלבי, לכולם 67 שערים. במקום השמיני נמצא איציק זוהר עם 70.

4. מכבי ת"א כבר סוחבת 23 משחקים רצופים מול קבוצות ישראליות ללא הפסד. הפסדה האחרון היה ב-16 באפריל מול בית"ר ירושלים בטדי, שזה בדיוק המקום בו תשחק במוצאי שבת הקרובים.


שחקני מכבי ת"א חוגגים בחיפה. פתיחת השיא לא הסתיימה באליפות (צילום: מאור אלקסלסי)

5. אגב, למרות טענות חוזרות ונשנות לפיהן בית"ר ירושלים היא הכבשה השחורה של מכבי ת"א בגביע המדינה, חשוב לציין כי הדברים היו נכונים עד לפני 32 שנה, אז ניצחה בית"ר ירושלים בשלושת מפגשי הגביע הראשונים מול מכבי ת"א. מאז, שיחקו הקבוצות שבע פעמים זו מול זו בגביע, חמש פעמים ניצחה מכבי, פעם אחת בית"ר (2013) ועוד פעם (2010) ניצחו הירושלמים בפנדלים. בסך הכל המאזן שווה: 5 פעמים לכל צד.

6. הפועל ת"א עם ניצחון אחד מ-14 משחקי הפתיחה שלה, ומדובר באירוע חסר תקדים בתולדות המועדון. השער בשבת של קאיו, לרשת הפועל חדרה, הציל אותה מהשוואת השיא השלילי שלה מעונת 2007/8 – אז היו לה שישה שערי זכות ב-14 מחזורי הפתיחה.אגב, תשע תוצאות תיקו, כמו שהשיגה הפועל ת"א, זה מאזן שלא היה בליגה הבכירה מאז עשתה זאת בני יהודה בעונת 1986/7. למרות תוצאות התיקו הרבות היא סיימה אז במקום השני.

7. השבוע התבשרנו כי עומר דמארי ביש המזל יצטרך לעבור ניתוח ולנוח חצי שנה בבית. מתברר כי חוסר המזל הוא מובהק. עד ליציאתו לאירופה היו לדמארי 84 שערי ליגה ב-219 הופעות – ממוצע כיבוש של 0.38 שערים למשחק. מאז חזר יש לו שישה שערים ב-39 משחקים בלבד, ממוצע של 0.15 שערים למשחק.

8. 23 שנה, מאז אימן את הקבוצה אברהם גרנט, לא נהנו אוהדי הפועל חיפה מכל כך הרבה שערים במשחקים שלהם. עד כה נכבשו במשחקי הפועל חיפה 46 שערים. לפני 23 שנה נכבש אותו מאזן, אבל זה היה רצף של שלוש עונות בהן נהנו אוהדי הפועל חיפה משערים למכביר. כך גם בעונה קודם לכן (48), כאשר השיא באותן שנים היו 49 השערים שנכבשו במשחקי הפועל חיפה בעונת 1993/4. 49 שערים שלאחר שנכבשו הקבוצה נזקקה למבצע הצלה מטורף כדי להישאר בליגה ועשתה זאת רק במבחנים.

9.  רק שמונה שערים יש לירדן שועה בראש טבלת מלך שערי הליגה – מאזן אומלל לנוכח המספרים המרשימים שהושגו בשנים האחרונות, כולל שבירת השיא האלמותי של נסים אלמליח על ידי ערן זהבי. מתברר כי מאז הוליך סמואל יבואה את הטבלה הזו עם שמונה שערים מ-14 משחקים בעונת 2007/8, לא הייתה פתיחה כל כך עגומה לסקוררים.

10. הבישול השישי העונה של דור מיכה, לראשו של אלירן עטר שלשום, היה הבישול ה-65 שלו בליגת העל, מה שהעלה אותו מעל לגילי ורמוט, למקום ה-18 בכל הזמנים בצוותא עם עודד מכנס ואיציק זוהר.


פתיחה עגומה העונה לסקוררים. ירדן שועה (צילום: עדי אבישי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי