המפרק: בין הדו"ח על הפועל תל אביב לטריאתלון באילת, שאול קוטלר לא עוצר

שאול קוטלר
שאול קוטלר | צילום: דני מרון

עורך הדין ששקד בשנתיים האחרונות על פרסום הדו"ח המתוקשר בראיון על הזמן שהשקיע ("56 נחקרים, כל אחד מהם שעות"), פניות מהציבור ("בדקנו כל מייל ולא מצאנו כלום") והאחים ניסנוב ("בלעדיהם הפועל היתה נמחקת")

(גודל טקסט)

הלו.
"שמע, ראיתי עכשיו את עו"ד שאול קוטלר רוכב על אופניים בכביש 12 לכיוון אילת. אתה יודע, כביש 12 זה הכביש שהיה סגור בעקבות סדרת הפיגועים לפני שבע שנים".

אתה בטוח?
"100%. זה עו"ד קוטלר, המפרק של הפועל תל אביב".

היה לבד?
"לבד. לגמרי לבד".

קוטלר.
קוטלר. "החופשה שלי היא להתכונן לאיש הברזל" (דני מרון)

הלו, עו"ד קוטלר?
"כן, אבל אני לא יכול לדבר. אני ברכיבת אופניים. דבר איתי עוד שלוש שעות, כשאגיע לאילת".

***

שלום עו"ד קוטלר. תגיד, יכול להיות שראו אותך רוכב על אופניים בכביש 12?
"אה, כן. אני מתכונן לתחרות איש הברזל ב-26 בינואר. תחרות קשה עם ריצה ושחייה. סיימתי עכשיו איזה רכיבה של 70 ק"מ, אני עוד אשחה היום ואקנח בריצת מרתון".

אתה רציני? חשבתי שאחרי ימים ולילות שישבת על פרסום הדו"ח של הפועל תל אביב תצא לאיזו חופשה.
"זו החופשה שלי, להתכונן לאיש הברזל. נכון שהעבודה עם הפירוק היתה באמת קשה. חקרנו 56 אנשים, כשכל נחקר זה ארבע שעות מלבד ההכנה שיש לנו לקראת החקירה. הייתה כאן השקעת זמן אדירה, אבל זו העבודה שלנו ואתה יודע מה? אוי ואבוי למי שעושה עבודה ובוכה. אף אחד לא מסכן. אנחנו עורכי הדין, אוהבים את העבודה שלנו, בחרנו במקצוע הזה, ולא צריך להתלונן. הדבר היחיד שבאמת הפריע לי קשור בהיעדרות מאימוני השחייה בבוקר. לא שום דבר אחר".

אתה תמיד מדבר בלשון רבים?
"חקירה בסדר גודל הזה לא מתבצעת ביחיד. אצלי במשרד עובדים ארבעה עורכי דין שנשאבו לתוך התיק, בעיקר שי פיאדה ודקלה פרץ, עבדנו עם רואה החשבון חן ברדיצ'ב שאצלו עובדים עוד רואי חשבון, שכרנו שירותים של עורכי דין, את שירותיה של רואת החשבון הוותיקה והבקיאה בתחום, סיגל רוזן רכב, שעשתה ניתוחים פיננסיים ואת רואה החשבון יובל אהרוני שחוות הדעת שלו מופיעה בתיק".

כבירי.
כבירי. "כולם הגיעו לי בקשתנו ולא הלכנו לבית משפט" (דני מרון)

56 נחקרים אמרת?
"כן. זה חשב, וזה מנהל כספים, וזה דובר וככה מתקדמים עד רמה של בעלים. כמו טור הנדסי, וככל שמתקדמים עם החקירה צריך לקרוא יותר ויותר. זה סיפור של מאות שעות. שומעים צד אחד של הסיפור וצריך להכין שאלות לקראת השיחה עם הצד השני. יש דברים שלא קשורים ללב העניין, ויש דברים שמהווים קצה חוט. קח בחשבון שהכל גם מתומלל. הגשנו לבית המשפט 3,000 עמודים. מה כל אחד נשאל ומה הוא ענה. אלפי מסמכים. עבודת נמלים. והכי חשוב זה לא להיות מקובע. חקירות מתנהלות בכל תיק של פרוק, והבסיס הוא לא להיות מקובע. לבוא עם ראש פתוח".

איך התנהגו נחקרים כמו אלי טביב, אמיר כבירי, מני ויצמן, חיים רמון?
"מדהים. אין לי מילה אחרת. כולם הגיעו להציג את הגרסה שלהם, ענו על כל שאלה ולא הייתה שום בעיה. לזכותם של כל האנשים האלה ייאמר שהם הגיעו לפי בקשתנו ולא נאלצתי ללכת לבית משפט ולהביא צו. היו שני נחקרים שלא הסכימו להגיע, אבל מדובר בדמויות שוליות".

היית לפני 20 שנה גם המפרק של הפועל תל אביב בכדורסל. אתה אוהד של הקבוצה?
"לא. אני מניח שאם הייתי אוהד, בית המשפט לא היה ממנה אותי. אין לי שנאות ואין לי אהבות. לא באתי מעולם הכדורגל ואני גם לא רואה משחקי כדורגל".

גם לא כדורסל?
"אני בכלל לא הסיפור פה. אני רק מביא את הסיפור עצמו. אומרים שכל עורך דין הוא סופר מתוסכל. יכול להיות. הדמויות האמיתיות כאן ממילא תקשורתיות וניסינו מאוד לשמור על כבודן. בסופו של דבר צריך ענווה בסיפור הזה ואין לי שמחה לאיד כלפי אף אחד. רוב הדו"ח בנוי ממספרים יבשים ויש בו המון ניתוחים כספיים. אני מניח שלרוב הקוראים זה יהיה משעמם".

מציג את דו
מציג את דו"ח הפירוק. "עברנו שלב אחרי שלב, אפשר לראות את ערימות הקרטונים במשרד" (דני מרון)

מה ההבדל פירוק קבוצת הכדורסל לפירוק קבוצת הכדורגל?
"אז היו בכדורסל חובות של 17 מיליון שקל וכתבו בעיתונים שזוהי פרשה מטלטלת. היום מדובר בחובות של 78 מיליון. צריך להבין שיש נושים שלא פנו לגביית חובות כי פשוט התייאשו. 78 מיליון זה לא סתם מספר. בדקנו אותו לעומק. לא יכולות להיות פה טעויות. עברנו שלב אחרי שלב. בוא למשרד ותראה את הקרטונים וערמות המסמכים".

תן לי דוגמה לנושים.
"ביטוח לאומי. כל מי שהיה לו תלוש משכורת בהפועל ת"א, ביטוח לאומי שילם לו 'גמלה לפירוק'. יש ביטוח כזה שמופעל אם המעביד שלך התפרק. זה יכול להיות האפסנאי ואלה יכולים להיות מאמני הנוער. ביטוח לאומי משלם והופך להיות נושה".

היו עליך לחצים? פניות של אוהדים? בקשות של מקורבים?
"ההד הציבורי היה גדול, והיו אלינו המון פניות. בשלב מסוים פתחנו תיבת מייל אנונימית שכל אחד יכול היה לשלוח הודעות. הגיעו, ובדקנו כל פניה ופניה ולא מצאנו כלום. כל הסיפורים שנמסרו לנו שם היו אגדות".

ממה כן ניזונתם?
"הספרים של החברה, המיילים שלה, המחשבים. אלה הדברים שהובילו אותנו ולא שום מידע חיצוני. זה היקף עבודה עצום. יושבים כצוות וצריכים להיות אחראים באיסוף המידע. מכל הדברים מתבררת תמונה שאין עילה לתביעה. אולי פה ושם יש הליך לא תקין, אבל אין עילה לתביעה".

אלי טביב.
אלי טביב. "התקופה שלו נבדקה, אין בינו לפירוק שום דבר)

מה חלקו של טביב?
"אין שום קשר בין התקופה של טביב לקריסה. התקופה שלו נבדקה ואין בינו לפירוק שום דבר. נכון שהיו הוצאות גדולות בעונה האחרונה שלו לפני המעבר לרמון, אבל כסף לא נעלם. היו הוצאות, וזה לא דבר תחת ביקורת. הבעיה התחילה בהעברת הידיים לחיים רמון".

נפגשתם עם מושיק תאומים?
"בוודאי. הוא הראה לנו את העברה של הבעלות. אני יכול להגיד לך שתאומים וסמי סגול הכניסו הרבה כסף להפועל ת"א. הם השאירו שטח נקי וישר".

הראל?
"גם הופיע בפנינו. גם הוא העביר הכל בצורה מסודרת. היו המון תקופות להפועל ואי אפשר היה ללכת יותר מדי אחורה, ולא היה לנו את ההיסטוריה. מוני הראל מימש בשלב מסוים את האופציה שהייתה לו ורכש את הקבוצה מתאומים ומסגול".

כבירי?
"אצלו כבר מצאנו חוזים כפולים".

חיים רמון.
חיים רמון. "הבעיה התחילה כשהפועל עברה לידיים שלו" (עדי אבישי)

ואיפה ההתאחדות בתמונה?
"בעולם המשפט אין קיום למותג הזה, התאחדות. זה כמו משחק וירטואלי. בבית המשפט יש קיום רק לחברות. החברה הזו קיימת מאז שהראל היה בה בעונה הראשונה. אחר כך היו עוד שתי עונות שטביב הצטרף אליו, היה את הבמבי המפורסם, בהמשך טביב היה עונה אחת לבד, רמון שלוש עונות ועונה אחת של כבירי עד הפרוק".

מה ההבדל בין הפירוק של מכבי נתניה והפועל פתח תקווה לפירוק הזה?
"זה תיק עם השלכות ציבוריות. יש לזה אפקט ציבורי מאוד גדול. הייתי כאמור המפרק של הפועל ת"א בכדורסל באמצע שנות ה-90 וזה היה שונה. בכלל, היום אתה כבר לא רואה בכדורסל בעיות כספיות ופירוקים כמו שיש בכדורגל".

למה?
"אולי התרבות שונה. אולי הפיקוח אחר. אולי האנשים שמנהלים את הכדורסל הם אנשים אחרים. בכל מקרה באנו לחקירה הזו ביראת כבוד ונתנו לכל אחד מהנחקרים את הכבוד המלא".

סיימתם את ההפעלה בינואר 2017, בדיוק לפני שנתיים, ומכרתם את הקבוצה לאחים ניסנוב ולזאב גרינברג. מה היה קורה אם לא הייתם מוצאים קונה?
"אם אין מי שיפעיל את הקבוצה ואין מי שייקח עליה אחריות, היא הייתה נמחקת. מתחילה מחדש בליגה ג' ואף אחד לא יכול היה להשתמש בשם שלה. יוצאת מהמערכת ונעלמת".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי