הירוק שוב עולה – מכבי חיפה בדרך חזרה לטופ של הכדורגל הישראלי

שלומי אזולאי, ירדן שועה
שלומי אזולאי, ירדן שועה | דני מרון

ההתאמה של מרקו בלבול, הפריחה של שחקני הבית ורכישת ירדן שועה. מהמקום החשוך ביותר, מכבי חיפה יוצאת אל האור

(גודל טקסט)

ב-3 לדצמבר, הצבע הירוק הפך לשחור בעיר חיפה. יומיים לאחר ההפסד המשפיל בדרבי, המאמן אלי גוטמן, התקווה האחרונה של אוהדי מכבי חיפה הודיע שבעקבות בעיות לב הוא פורש מאימון ועוזב את תפקידו כמאמן מכבי חיפה. הוא סגר תקופה של 32 ימים בה התחלפו 4 מאמנים על הקווים. ההולנדים הלכו כאילו לא היו, איתי מרדכי המשיך לסתום חורים, ומחאת האוהדים התחילה.

אפילו יעקב שחר, בעל הבית ה-כל יכול זכה לביקורות נוקבות אחרי 8 שנות חסינות. הניצוץ נעלם. לרגעים, גם התקווה לעתיד. אוהדי מכבי חיפה שהתרגלו לראות את החולצה הירוקה בכל מגרש בארץ ולפתח ציפיות איבדו את זה. הסמל כבר לא אמר להם דבר, ההיסטוריה היא רק היסטוריה.

כל כך הרבה גיבורים לרגע באו והלכו, מעל 100 שחקנים התחלפו. מראובן עטר, ליניב קטן, ליוסי בניון, רוני לוי, אלירן עטר, רנה מולנסטיין, קלארקסן, אלכסנדר סטנוייביץ', גיא לוזון, רוטן, אלאך, גוטמן.. כל כך הרבה שמות, כל כך הרבה אכזבות.


אומרים שהלילה תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר. וזה בדיוק המקרה בסיפור המדהים של מכבי חיפה. המועדון ששלט ביד רמה בכדורגל הישראלי בעשור הקודם ראה כיצד מכבי תל אביב והפועל באר שבע אוספות את האליפויות, ואפילו הפועל חיפה, הקבוצה הנחותה בעיר לא הפסידה בדרבי כבר 2 עונות וזכתה בגביע.


קמו מהמקום החשוך ביותר. מחאת האוהדים של מכבי חיפה (עדי אבישי)

ואז, מהמקום הכי נמוך, ללא ציפיות, הגיע מרקו בלבול. לא המאמן הכי נוצץ, לא אחד שמייצר כותרת וציפיות. אבל בדיוק האיש שמכבי חיפה הייתה צריכה. תוצר מחלקת הנוער, מעל 300 הופעות בקבוצה כשחקן, גם את קריירת האימון שלו הוא התחיל בכרמל. המאמן שנקרא בעבר לדגל והוחלף אחרי חצי שנה (די טובה יחסית) הסתכל מהצד במשך שנים וחיכה.

אם תשאל כל חיפאי מה הבעיות של מכבי חיפה ב-8 העונות האחרונות, הוא יוכל להגיד לך בדיוק. מכבי חיפה סבלה במשך שנים מהגנה חלשה, מאמצע דליל ולא יצירתי, מאדישות ושבלוניות. מציפיות לא הגיוניות. מרקו ידע את זה בדיוק. הוא הרים את הכפפה ובהרבה אומץ שינה את המערך. עיבה את ההגנה ונתן סוף סוף את הקרדיט לעופרי ארד המוכשר על חשבון דוס סנטוס. הוא הפתיע ששלח את עוואד להילחם על מקומו מהספסל, נתן את המפתחות לנטע לביא, וגרם לשון וייסמן לירוק דם עבור כל דקת משחק. בנה מכבי חיפה על טהרת הבית. וזה עובד. לפחות בינתיים. אך זאת רק ההתחלה.


הצעד השבוע להחתמת ירדן שועה אומר הכל. בלבול זכה לאמון מראשי המערכת, שפתחו את הארנק והחתימו בפעם הראשונה מזה הרבה שנים את השחקן הכי חם בישראל. הם חזרו להתמודד ראש בראש עם מכבי תל אביב, הפועל באר שבע ובית"ר ירושלים בקרב, אבל הם לא יכולים לעצור שם. למכבי חיפה יש דרך ארוכה על מנת לחזור לטופ של הכדורגל הישראלי. אבל היא בדרך. היא מתקרבת. אסור לה לעצור בהחתמת ירדן שועה. מכבי חיפה צריכה איכות, יצירתיות, ובעיקר – לשחרר את כל מה שלא עבד ולנסות מחדש. רבים אמרו שמכבי חיפה צריכה תהליך שייארך שנים כדי להבריא. הם טועים. 


ניצחון ענק על הפועל באר שבע (צילום: דני מרןו) 

למזלה, בכדורגל הישראלי הכל דינמי. בליגה שבה העולה החדשה עם התקציב הכי נמוך בליגה ניצבת במקום ה-3, וזהות האלופה הוכרעה כבר בחודש דצמבר, מכבי חיפה בעזרת כמה החלטות נכונות ובעיקר עם האנשים נכונים, תוכל להיראות כמו מועמדת לאליפות כבר בעונה הבאה. אבל אסור לה לנוח על זרי הדפנה. אסור לה לעצור עכשיו. היא חייבת לרכוב על המומנטום, היא חייבת להחזיר את הניצוץ. היא חייבת לעשות את זה בשביל הקהל שסבל כל כך הרבה שנים, היא חייבת לעשות את זה בשביל הכדורגל הישראלי, אבל בעיקר בשביל עצמה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי