פירס בראיון פרידה: "הבנתי שהקבוצה צריכה לשנות משהו"

רומריו פירס
רומריו פירס | עדי אבישי

אחרי ארבע שנים וחצי בישראל, הברזילאי מסכם תקופה ומדבר על הכל: יחסיו עם אבי לוזון ("לא ייתן למכבי פ"ת לרדת"), הקשר עם בניון ("היה צריך לתת לו יותר כבוד"), הכישרון של סולומון והגביע עם מכבי חיפה

(גודל טקסט)

ארבע וחצי עונות שיחק רומאריו פירס בישראל. שנה וחצי במכבי נתניה, בה גם שימש כקפטן, חצי עונה נוספת במכבי חיפה במדיה זכה בגביע המדינה (התואר היחיד שלו בישראל) ועוד שנתיים וחצי במכבי פתח תקווה, ממנה נפרד במהלך השבוע האחרון. ימים לאחר העזיבה, וכשהוא נמצא במחנה האימונים של קבוצתו החדשה אסטרה ג'ורגיו באנטליה, תורכיה, התפנה פירס לראיון מיוחד לספורט1 כדי לסכם את תקופתו בישראל.

"יש לנו קבוצה חמודה מאוד", התייחס פירס לאסטרה אליה הצטרף. "בשנה שעברה הקבוצה לקחה את הגביע וסיימה באחד מארבעת המקומות הראשונים. זו קבוצה שכל שנה מתמודדת בצמרת וגם השנה אנחנו רוצים להתברג בצמרת. אנחנו צריכים להיכנס לפלייאוף".

למה בעצם עזבת את מכבי פתח תקווה?
"היו לי ארבע וחצי עונות באמת יפות בישראל, אבל הייתי בששת החודשים האחרונים שלי בחוזה ואני חייב משהו חדש, למען האמת גם הקבוצה צריכה. מאוד אכפת לי ממכבי פ"ת והבנתי שהקבוצה צריכה לשנות משהו. ראיתי שאני לא מצליח לעזור לה כמו שאני רוצה וצריך. באה לי הצעה טובה, בבית שלי ברומניה. הציעו לי חוזה בזמן טוב וזה היה מומנטום עבורי ועבור המשפחה שלי".


מוצג באסטרה הרומנית אחרי ארבע שנים וחצי בישראל

היו הרבה ביקורות עלייך העונה, לא רק על הקבוצה
"אני חושב שבמחנה האימונים בתחילת העונה הכל היה נראה טוב, ואז ניצחנו את בית"ר ולא יודע מה קרה. הכיוון שלנו לא היה טוב, לא רק הכיוון שלי. הבעיה הכי גדולה הייתה השחקנים. אנחנו האשמים. אם היינו נותנים בכל משחק ואימון 100%, אז אולי זה היה עובד. אני גם לוקח אחריות, אני חלק מהשחקנים. זה לא ששחקנים לא רצו, בכדורגל אנחנו רואים לפעמים שחקנים טובים וזה לא הולך. אני לא מאלה שיגידו מי הבעיה ומי לא".

נפגעת שדיברו עלייך?
"אני שחקן כדורגל ואני יודע שאם לא טוב לקבוצה, צריך למצוא את האשמים. בכדורגל יש לחץ. מי שלא רוצה לחץ, שלא ישחק כדורגל. אין לי בעיה, אני יודע שאני נותן את הכל, את כל ה-100% שלי. זה לא משנה אם אני משחק טוב או לא, אני נותן הכל".

מכבי פ"ת יכולה לרדת ליגה?
"אין מצב. מכבי פ"ת תהיה קבוצה באמת טובה וחזקה ויש בחור אחד בשם אבי לוזון, הוא לא ייתן לקבוצה הזאת לרדת ליגה. הוא יעשה כל מה שצריך כדי שהם לא ירדו".

היית מאוד קשור לאבי לוזון
"אני מכיר אותו שלוש שנים וזה נראה כאילו אני מכיר אותו כל החיים. הוא היה בשבילי מעין אבא, הוא כל הזמן דיבר איתי. אם הייתי טוב הוא ידע להחמיא לי ואם לא הוא בא ודיבר איתי גם על זה. כל הזמן הוא הרים אותי ונתן לי ביטחון. יש לי רק מילים טובות עליו. הוא גבר אמיתי. מבחינתי הוא היו"ר הכי טוב בארץ. הוא עושה כל מה שצריך".


עם אבי לוזון. "היה בשבילי מעין אבא"

שינו זוארץ היה במכבי פ"ת, עזב לתפקיד יו"ר ההתאחדות והתפטר השבוע
"אני חושב ששינו יודע כדורגל והוא הרבה שנים פה. הוא אוהב כדורגל והוא האיש שצריך בשביל לשנות את הכל. רואים שהכדורגל הישראלי בכיוון טוב וזרים טובים באים לפה. יש ליגה מצוינת, יש הרבה קבוצות שוויוניות. אם שינו יישאר, אני בטוח שהכדורגל הישראלי עוד שנתיים-שלוש יהפוך לאחד מהטובים".

מה לא הסתדר עם אלישע לוי? גם היחסים ביניכם לא היו טובים
"אני חושב שהוא בא עם ראש טוב לשחק כדורגל יפה והוא מבין כדורגל. אני מאוד מכבד אותו, אבל אנחנו יודעים שכדורגל זה לא רק מאמן טוב ושחקנים טובים ויאללה. יש פעמים שזה לא עובד. אנחנו רואים הרבה דוגמאות באירופה וזה לא קל".

מוראד מגמאדוב החליט ככל הנראה לוותר על תפקיד המאמן הראשי, מה דעתך?
"קודם כל מדובר באיש עם לב טוב שיודע הרבה כדורגל, אבל בכדורגל צריך לבוא חזק. יש לו פוטנציאל והוא באמת יודע כדורגל. הוא יודע לסדר קבוצה, ויש לו אימונים באמת טובים ואני חושב שאם הוא ירצה יש לו הרבה פוטנציאל".

הספקת לשחק עם מנור סולומון שנתיים וחצי, מה דעתך על המעבר שלו לאוקראינה?
"מנור הוא כוכב קטן. אני חושב שלילד הזה יש כדורגל ואש. הוא רוצה הרבה שזה חשוב. עוד כמה שנים נראה שחקן גדול באירופה. הוא לא מאלה שירצו רק ללכת לחו"ל, לעשות כסף ולחזור לארץ. הוא שואף כל הזמן גבוה. הליגה הספרדית והליגה האיטלקית מאוד מתאימות לו. הוא השחקן הכי כשרוני ששיחקתי איתו. אני חושב שזו בחירה טובה ללכת לשחק בשחטאר. זה ילד בן 19 ואם הוא ישחק שם חצי שנה, כל הקבוצות באירופה יוכלו לראות אותו".


עם סולומון על הכתפיים. "הכי כישרוני" (דני מרון)

מאוד הערכת את יוסי בניון. דעתך על מה שקרה איתו?
"זה הגבר הכי גדול שאני מכיר בישראל. יש לי הרבה חברים בישראל, אבל ליוסי יש איזשהו לב מיוחד. גם במגרש וגם מחוצה לו. הוא עזר לי, גם כשהגעתי למכבי חיפה ולא היה לי כ"כ טוב בהתחלה. כשחקן אין מה להגיד – אם הוא רוצה הוא ישחק גם עד גיל 50. יש לו כדורגל לא מהעולם הזה, זה אחד השחקנים הכי טובים ששיחקתי איתם. אני גאה ששיחקתי איתו. מה קרה בפ"ת? יוסי בניון הוא יוסי בניון. הוא לא צריך לתת חשבון לאף אחד. לא היה יפה מה שעשו לו. אני לא יודע מי אשם, אבל היה צריך לתת לו יותר כבוד. מה שבישראל לא מבינים זה שהוא יוסי בניון ולא צריך לתת חשבון. בהתחלה אצלנו הוא הבקיע ארבעה שערים. אם הוא רוצה לשחק שוער, גם הייתי נותן לו לשחק שוער. בברזיל אם רונאלדו הולך לקבוצה כלשהי… אתה חושב שהוא לא ישחק?".

הראיון עם פירס נערך כמעט במלואו בעברית. 4.5 שנים הוא שיחק פה, ואפשר להגיד שהוא הפך לישראלי לכל דבר. למרות שזכה בגביע גם ברומניה, הרגע הגדול שלא יישכח הוא הזכייה עם מכבי חיפה בגביע המדינה בשנת 2015-2016: "מבחינתי זה הרגע הגדול בקריירה. לקחתי גם גביע ברומניה, אבל לא באותה סיטואציה. אז היינו במקום שני והיה לנו יותר סיכויים. בחיפה לא, שיחקנו נגד מכבי ת"א. קיבלנו 6:0 כמה ימים לפני והיה עלינו לחץ מטורף. הייתה לנו קבוצה של גברים שנותנים פייט. יצאנו מהמלון וראו בעיניים של כולם טירוף, שהולך לקרות משהו טוב. אמרנו אנחנו עולים לשחק ולוקחים גביע".

היית רק חצי שנה שם, אבל אתה מצליח להבין למה חיפה לא מצליחה?
"אני חושב שצריך שם סבלנות עם השחקנים ועם המאמנים. כדורגל זה לא כל כך קל. אנחנו יודעים שיש הרבה לחץ שם. אבל צריך לתת לאנשים לעבוד. ששיחקתי שם הרגשתי לחץ. גם שלקחנו גביע, אמרו אחרינו שזה לא טוב וזה לא טוב, ובוא נחשוב על העונה הבאה".


במדים הירוקים. התואר היחיד שלו בישראל היה עם מכבי חיפה (ערן לוף)

מי המאמן הכי טוב שהיה לך בארץ?
"שני מאמנים. רוני לוי וקובי רפואה. רוני לוי בנתניה עזר לי ושינה לי כיוון. הייתי שחקן בסדר בנתניה והוא הפך אותי משחקן טוב לשחקן מצוין. הוא לקח אותי גם אחרי למכבי חיפה והיה איתי גבר. הבנתי אותו בצורה עיוורת בכל דקה. הרגשתי שהוא מסתכל לי בעין ויש חיבור. אני רוצה להגיד לו תודה רבה. קובי רפואה? אני מאוד אוהב את המשוגע הזה, את הכיוון שהוא עובד, את האינטנסיביות והטירוף. אם צריך ללכת מכות איתו, גם נלך מכות. אבל הוא יודע גם לפעמים להיות רך. אני חושב שקובי זה מאמן שמוציא 100% משחקן. הוא לא דורש אפילו אחוז אחד פחות".

מכבי נתניה לא נפרדת בצורה טובה
"הקהל של נתניה חשב שאני הלכתי כי הקבוצה הייתה במאבקי ירידה והרמתי ידיים. הייתי קפטן ואני רוצה להגיד לכולם: אם הייתי צריך לרדת ליגה עם הקבוצה, הייתי יורד. באותו הזמן הייתה לנתניה בעיה עם כסף וזה עשה טוב לקבוצה שהלכתי וגם לי. אולי הקהל לא יודע את זה. גם בזה שעזבתי תרמתי למועדון, כי עם הכסף שקיבלו עליי אפשר היה להביא שחקנים אחרים. אהבתי את המקום והוא היה עבורי כמו משפחה. עובדה שבאותו הזמן רצו להעביר אותי לכפ"ס. לא באתי וביקשתי ללכת. אני רציתי ללכת איתם באש ובמים והם לא רצו".


פירס בנתניה. "רציתי ללכת איתם באש ובמים והם לא רצו" (דני מרון)

מי השחקן הכי טוב ששיתפת איתו פעולה?
"יוסי בניון. הוא חכם. הוא כל הזמן יודע להתמקם במקום הכי טוב במגרש כדי לקבל כדור. הוא כאילו רואה כל הזמן את כל המגרש. יש לו טאץ' פנטסטי".

יש סיכוי שתחזור לארץ?
"עכשיו אני בן 30 ואני רוצה לשחק באירופה עוד כמה שנים. אם יהיה מצב לחזור לפה, אחזור בשמחה. אני לא אומר לא אף פעם".

למה הכי תתגעגע?
"אני חושב שלקיץ. הקיץ, הים, פוצ'יוולי. בחיים שלי לא חשבתי שאגיע לישראל, אבל היה לי פה זמן טוב. ישראל מדינה מדהימה. הרגשתי פה מאוד בטוח. לא האמנתי שאשאר פה חמש עונות. בעונה הראשונה היה לי קשה בנתניה עם הכסף והכול וחשבתי שאחרי שנה לא אהיה פה. בסוף הכל הסתדר והחלטתי להישאר".

אם אני מבקש ממך להרכיב הרכב מתוך השחקנים ששיחקת איתם בישראל?
ולדימיר סטויקוביץ', דור אלו, אליסון דוס סנטוס, דקל קינן, טאלב טוואטחה, נטע לביא, ערן לוי, יוסי בניון, מנור סולומון, גליינור פלט ולארי קאיודה.

לסיום, מה אתה רוצה שיזכרו ממך?
"שהייתי בישראל ונתתי הכל. גם אם זה היה פחות טוב וגם אם יותר טוב. נתתי את ה-100% שלי. כל מי שישאל אותי על ישראל, יהיו לי רק מילים טובות" .


עוד נראה אותו בישראל בעתיד? רומאריו פירס (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי