אם יש מגיע בכדורגל: נדיר שקבוצה מצליחה כמו מכבי ת"א של איביץ'

איביץ' חוגג אליפות
איביץ' חוגג אליפות | דני מרון

עם שליטה מוחלטת בליגה ודרך כמעט חסרת הפרעות לגביע ולטרבל, הצהובים גרסת 2018/19 הם הוכחה למה אפשר לעשות גם בלי ג'ורדי. בחירה נכונה של המאמן, שעשה בחירות נכונות בתורו, הפכו את המשימה לכמעט קלה

(גודל טקסט)

הרבה דברים צריכים לקרות כדי לייצר עונה שבה קבוצה אחת פשוט מתנתקת מהליגה ומפגינה עליונות מוחלטת בכל מסגרת מקומית שבה היא משתתפת. בצרפת ואיטליה, לדוגמה, עליונות כלכלית ומקצועית אבסולוטית הכתירו את פ.ס.ז' ויובנטוס עוד לפני שהעונה החלה.

מקרה שונה התרחש העונה בשוויץ. יאנג בויז, בזכות ניהול נכון, רכש מדויק, מאמן צעיר בשנתו השנייה כמאמן בוגרים (עונה אחת מוצלחת בלוצרן, שקדמו לה 5 שנות עבודה בקבוצות הצעירות וכעוזר מאמן), ניצול המומנטום של העלייה לליגת האלופות והקריסה ההדרגתית של האלופה הנצחית באזל, פתחה פער אסטרונומי בפסגה (21 נקודות) בדרך להכתרה נוספת.

מקרה יאנג בויז מוביל אותנו לליגה שלנו, ובהחלט יש הרבה קווי דמיון בין מה שהתרחש בשוויץ למה שקרה העונה בליגת העל שלנו. מכבי ת"א עברה מהפך בסיום העונה שעברה. ג'ורדי קרויף, האיש שסימל יותר מכל את השינוי האדיר שעבר על המועדון בשש השנים האחרונות, עזב את המועדון. לפונקציה של ג'ורדי (חמש שנים מנהל מקצועי ושנה אחרונה כמאמן) נכנסו למעשה שני אנשים. בן מנספורד, שהתחיל את עבודתו כבר בעונה שעברה, מנכ"ל עם ראייה מקצועית והאיש החזק במערכת. מנספורד ידע שההחלטה שעליה יקום או יפול תהיה בחירת המאמן, שיהיה הדמות המקצועית העליונה והבלעדית, תוך החלטה על ויתור הפונקציה של מנהל ספורטיבי.

איביץ'. קיבל גב מלא מהרגע הראשון (דני מרון)
איביץ'. קיבל גב מלא מהרגע הראשון (דני מרון)

עוד בעיה שעמדה לפתחו של מנספורד הייתה בעיית הפייר פליי הפיננסי. לאור תקציב לא מאוזן וחריגה של 4 מיליון יורו, מכבי נענשה ע"י אופ"א שהסעיף הבעייתי העיקרי מבחינתה היה אפשרות לרכוש שחקנים בסכום שווה ערך לסכום שבו היא תמכור שחקנים.

בהחלטה הנכונה והחשובה ביותר מנספורד הצליח בענק. ולדימיר איביץ' בן ה 41, מאמן שברזומה שלו שלוש שנות אימון בנוער ושנה אחת מוצלחת בבוגרים של פאוק סלוניקי (רקורד כמעט זהה לזה של ג'רארדו סאונה, מאמן ציריך), קיבל את תפקיד המאמן. איביץ' אולי לא זכה לתקציב רכש, אבל קיבל גב מלא מהמועדון מהרגע הראשון. הוא הביא איתו צוות מלא מיוון וכל מי שלא ישר איתו קו בצוות הקיים הוזז הצידה.

מבחינת מצבת השחקנים, מכבי נפרדה מווידאר קיארטנסון על סף פתיחת העונה, החזירה שחקני בית שהשתפשפו בליגת העל בשנים האחרונות (יונתן כהן, דן גלזר, שחר פיבן) והחתימה שני זרים ששיחקו בספרד – אנריק סאבוריט, מגן שמאלי מבילבאו וז'איר אמאדור, שעלה ללה ליגה עם הואסקה. יחד עם צ'יקו אופואדו שהגיע הליגה השנייה בטורקיה, אלו היו השינויים המשמעותיים בסגל.

אמאדור. הגיע היישר מהלה ליגה (אריאל שלום)
אמאדור. הגיע היישר מהלה ליגה לספסל (אריאל שלום)

מהרגע הראשון היה ברור שאיביץ' הוא מאמן ברמה גבוהה מאוד שיודע מה הוא רוצה מהקבוצה שלו. מכבי אמנם הודחה ממש רגע לפני שלב הבתים של הליגה האירופית, אבל הקבוצה נראתה מסודרת ומאורגנת. היה ברור שברגע שהמאמן ימצא את הפוזיציות הנכונות לשחקנים שלו והעבודה על משחק ההתקפה שמצריכה תהליך ותיאום תתחיל לשאת פרי, מכבי תהיה קטלנית וכך אכן היה. איביץ' גרם לשחקנים להאמין לו וללכת עם כל החלטה שלו, טקטית ופרסונלית.

כך מכבי הרוויחה את שחר פיבן בעונת פריצה שהשאירה את אמאדור על הספסל, את יונתן כהן שהגיע לנבחרת, את מלך השערים אלירן עטר, שאיביץ' הרוויח בענק כשהושיב אותו על הספסל אחרי שחרג מהכללים בפתיחת העונה, את סאבוריט, שבתחילת העונה נראה מעט מסורבל וסיים אותה כמגן הטוב בליגה בהפרש ועוד.

אבל מעל כולם נצצו שני שחקנים שמספקים עונת קריירה ובמקרה שניהם עונים על אותו שם פרטי. דור פרץ, שהפך לקשר המרכזי הטוב בליגה ועל הדרך הפך לבאנקר בנבחרת ובעיקר דור מיכה, היהלום שבכתר. איביץ' זיהה מיד את האיכויות של מיכה ואת העובדה שהוא שחקן מיוחד. מיכה הוא שחקן שלהרבה מאמנים לוקח זמן להעריך (גם הרצוג יבין בסוף). הוא לא אתלטי במיוחד, לא מהיר, הבעיטה שלו ברגל הדומיננטית לא איכותית, שלא לדבר על רגל שמאל. אבל בכדורגל, סך כל התכונות לאו דווקא שוות לערך השחקן.

דור מיכה. משחק שחמט כשאחרים משחקים דמקה (מאור אלקסלסי)
דור מיכה. משחק שחמט כשאחרים משחקים דמקה (מאור אלקסלסי)

מיכה הוא גאון כדורגל. כשאחרים משחקים דמקה, הוא משחק שחמט. איביץ' בחוכמה הזיז אותו מעמדת הכנף שמגבילה אותו מבחינת המיקום ומעמדת הקשר המרכזי שדורשת ממנו יותר עבודת הגנה, לתפקיד השחקן החופשי מאחורי החלוץ ומקבל ממנו עונה נדירה באיכותה. מלך הבישולים (10), הכי הרבה מסירות מפתח (52), שני בליגה בסה"כ המסירות ושלישי במסירות מדויקות (83.5% דיוק). נתון מדהים לקשר התקפי שמשחק צפון-דרום.

נכון, מכבי נהנתה מההתרסקות הטוטאלית של האלופה מבאר שבע, מעיי החורבות שמשאיר טביב אחרי שהוא עוזב קבוצה, הפעם בבית"ר, ההתקפלות השגרתית של מכבי חיפה בשנים האחרונות ובכלל מהעדר תחרות משמעותית. ועדיין, זה לא מוריד מאום מהעונה האדירה של איביץ' וחניכיו, שאותה הם עושים ללא מגרש ביתי אמיתי. מכבי בדרך לחתום עונה היסטורית, והערב (רביעי) היא צפויה לעשות צעד נוסף בדרך לטרבל שנראה כאילו מגיע לה. והפנים מבחינתה הוא למשימה העיקרית ואולי למבחן הכי גדול של איביץ' – מוקדמות ליגת האלופות.

כדי לעשות את קפיצת המדרגה באירופה, מכבי תהיה חייבת להיות מדויקת עם הרכש, כשבעיקר מדובר בשחקנים הזרים. כאן יבוא שיתוף הפעולה בין איביץ' למנספורד לידי ביטוי ובמידה ויצליחו, מכבי בהחלט יכולה לפנטז על הגעה לצ'מפיונס. וזו כבר תהיה הצלחה בסדר גודל אחר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי