מכבי ת"א ועוד 13: סיכום העונה של קבוצות ליגת העל

שחקני מכבי תל אביב
שחקני מכבי תל אביב | דני מרון

האלופה הפכה את הפלייאוף העליון למירוץ מי תהיה הראשונה שתכניע אותה, בזמן שהפועל ב"ש אכזבה, מכבי חיפה שוב לא עמדה בציפיות ובתחתית מכבי פ"ת קרסה ורק מ.ס אשדוד, לפחות על המגרש, התאוששה. עמיקם נפרד

(גודל טקסט)

לסכם עונה שבה האלופה מסיימת את הליגה בפער של כ-30 נקודות וסופגת הפסד בכורה רק לאחר שזכתה באליפות, זו משימה קשה. ועדיין, היו קבוצות עם שאיפות ורצונות שסיימו את העונה, או יסיימו אותה הערב בשביעות רצון או באכזבה. אז ננסה.

1. מכבי תל אביב
עונה מדהימה בכל קנה מידה. 82 אחוזי הצלחה, פער בלתי נתפס של למעלה מ-30 נקודות מהמקום השני (עוד טרם המחזור האחרון) וזכייה באליפות שמונה מחזורים לסיום, שהפכה את הפלייאוף העליון למירוץ בין אלה שרצו לזכות בכרטיס לאירופה לבין אלה שרצו לנצח את הצהובים בפעם הראשונה. עבר הרבה זמן, אז נזכיר שמכבי ת"א הודחה מאירופה בצורה מביכה מול סארספבורג הנורווגית. עונה שתיזכר בזכות המאמן קר המבט ולדימיר איביץ', בזכות דור מיכה המוסר ודור פרץ המתקדם, וגם בגלל העובדה שמכבי ת"א הודחה במפתיע בחצי גמר הגביע, רגע לפני שזכתה בטרבל.

המצטיין: דור מיכה
המאכזב: איתן טיבי
ציון: 9


עונה היסטורית, שתיזכר גם בגלל שלושה הפסדים קריטיים בכל המסגרות (דני מרון)

2. הפועל באר שבע
אם האלופה היוצאת תסיים במקום השני עוד נחשוב שזו הייתה עונה טובה, אבל העונה של ב"ש הייתה פיאסקו מתמשך – החל מסאגת השוערים, ההדחה בשלבים המוקדמים של מוקדמות האלופות ואחר כך מוקדמות הליגה האירופית, שבעה הפסדים – כמה מהם במבצר של טרנר – כמות שערים לא מרשימה וכמות ספיגות לא מחמיאה. תוסיפו לזה את העתיד הלא ברור עם הליכתה של אלונה ברקת לפוליטיקה הארצית, ואפשר לומר שהיה בינוני לתפארת.

המצטיין: בן שהר
המאכזב: אריק סאבו
ציון: 6

עונה שאפשר להגדירה כפיאסקו מתמשך. בכר ושחקניו (דני מרון)

3. מכבי חיפה
כשמרקו בלבול נכנס לתפקיד במחזור ה-12, הייתה מכבי חיפה במקום ה-11, מרחק שתי נקודות מירידה. לכאורה, הקפיצה למקום השלישי (פחות או יותר) היא הצלחה מסחררת, אבל חיפה סגרה בסך הכל פער של 7 נקודות ב-24 מחזורים, והפער בינה לבין מכבי ת"א, שעמד על 15 נקודות, צמח אל למעלה מ-30. מכבי חיפה סוגרת עונה שמינית ברציפות שבה היא לא רצה לאליפות, הגם שעשתה קאמבק נאה, ובאותה נשימה סבלה מעליות וירידות.

המצטיין: ארנסט מאבוקה
המאכזב: רמי גרשון
ציון: 7


בלבול ואיביץ'. מהפסגה הפער של הירוקים הוכפל תחתיו (מאור אלקסלסי)

4. מכבי נתניה
אם נתניה לא תנצח הערב את מכבי חיפה ולא תגיע לאירופה, אפשר יהיה לסכם את העונה שלה כמאכזבת, אבל צריך גם לזכור שמדובר בקבוצה שאינה נכללת בין החמש הנחשבות כאן לגדולות, ובכל זאת רצה בצמרת עונה שנייה ברציפות, משחקת כדורגל משובח וגם נוגעת בשמיים. הפסד בפנדלים בגמר גביע או משחק על אירופה במחזור האחרון, כשנתוני הפתיחה הם עזיבה של דיא סבע וערן לוי, זו ההגדרה לעונה מוצלחת.

המצטיין: פאטוס בצ'יראי
המאכזב: אביב אברהם
ציון: 7.5


בצ'יראי. השכיח את סבע ולוי (יוני אריאלי)

5. בני יהודה
כשהקבוצה מהשכונה תספר על עונת 2018/19, היא בכלל לא תציין את המיקום שלה בליגה. על הפאוץ' יונחו קרקפותיהן של מכבי ת"א – הדחה מפתיעה בגביע והפסד בכורה בליגה – ושל מכבי נתניה, בגמר הגביע. בני יהודה זכתה בתואר, תתחיל את אירופה בעונה הבאה אחרי שאולי כולן כבר יודחו ממנה, ובעיקר תסיים עוד עונה בידיעה שיוסי אבוקסיס, הקוסם, יהיה איתה בעונה הבאה ויבנה קבוצה משחקנים שאפילו בליגה א' עוד לא שמעו עליהם.

המצטיין: שי קונסטנטין
המאכזב: עמית זנטי
ציון: 8


אבוקסיס ואברמוב. עוד עונה אדירה לכתומים (דני מרון)

6. הפועל חדרה
צריך להיכנס לדף הפייסבוק של אוהדי הפועל חדרה, לקרוא על אי שביעות הרצון ולשפשף עיניים. חדרה עשתה את העונה הכי גדולה בתולדותיה. לא רק שהיא שרדה את העונה הראשונה שלה בליגת העל, אחרי 40 שנה שלא הייתה בסביבה, אלא גם הגיעה לפלייאוף העליון ואפילו לא תפקדה כשטיח, אלא לקחה כמה ניצחונות. ולמה הם לא מרוצים? כי אוהדים יעדיפו תמיד לסיים עם תשעה הפסדים ובמקום השמיני כמו הפועל ת"א, ולא במקום השישי עם כפול הפסדים.

המצטיין: לוסיו
המאכזב: דובב גבאי
ציון: 7.5


הצליחה להפתיע גם בפלייאוף. חדרה חוגגת על מכבי חיפה (דני מרון)

7. בית"ר ירושלים
אחרי כמה עונות טביביות, שבהן ניסתה בית"ר לרוץ לאליפות ולא כל כך הצליחה, הזכייה באליפות הפלייאוף התחתון היא קצת אירונית. בית"ר פתחה את העונה עם שרידי אלי טביב, התגלחה על חוסר ניסיונו של משה חוגג וסיימה במשחק נהדר – אבל משחק ידידות – מול אתלטיקו מדריד. בתווך, אם לא שכחנו, היא נאבקה על חייה בליגה כשמשחקים אצלה יוסי בניון, מאור בוזגלו וטל בן חיים.

המצטיין: איתמר ניצן
המאכזב: אנתוני אנאן
ציון: 5


נלחמו על חייהם. בוזגלו ובניון, שבעונה הבאה כבר לא יהיו על הדשא בטדי (דני מרון)

8. הפועל תל אביב
אנחנו זוכרים איפה הייתה הפועל ת"א לפני שנתיים, ואיפה היא שיחקה לפני שנה. מדובר במשימה מורכבת: לא רק להחזיר את המועדון לקדמת הבמה, אלא לתת לו שקט ולהרכיב אותו מחדש. אז מבחינת הרכבה, התחושה הייתה שהבעלים רבו תמיד על החלק האחרון בפאזל, זרקו אותו מהמרפסת, פירקו את כל המבנה ורצו לחפש בדשא את החלק החסר כדי להרכיב מחדש. המבנה, אגב, היה בסדר גמור, בוודאי תחת הרכבתו של קובי רפואה, ונוספה לכך הספורטיביות במחזור האחרון.

המצטיין: רמזי ספורי
המאכזב: רועי זיקרי
ציון: 6


ספורי. הספורטיביות של האדומים הוסיפה גם כן (אודי ציטיאט)

9. הפועל רעננה
חמישה מאמנים בלבד פתחו וסיימו את העונה באותה קבוצה, ומנחם קורצקי הוא אחד מהם (ואף זכה בחוזה לעונה הבאה). מישהו היה מוכן לחתום על כך שהפועל רעננה הצנועה, שאירחה באצטדיון רמת גן המשמים, בליגה שבה הפועל חדרה ברחה לתחתית בשלב מוקדם – לא תיאבק על חייה כמעט בשום שלב של העונה? היא אומנם סיימה כצפוי בפלייאוף התחתון, אבל התנהגה כמו קבוצה בסדר הגודל שלה, ואף יותר. וואלה? הצלחה!

המצטיין: קייס גאנם
המאכזב: מירקו אורמוש
ציון: 6.5


אנסה ושחקני רעננה. לא היו בסכנת ירידה, וזו הצלחה (אריאל שלום)

10. עירוני קריית שמונה
ייתכן שגם הינצלות במחזור האחרון מול היורדת מסכנין תיזכר בגבול הצפון כהצלחה האחרונה של המועדון. הקולות שמשמיע איזי שרצקי הם של ייאוש. הוא תורם לקהילה, והקהילה לא מחזירה, כך שהעיסוק בלקחים מהעונה הזו, יפנה את מקומו לעיסוק בסידורי עזיבה, בדרך כזו או אחרת, במוקדם או במאוחר. קריית שמונה עשתה עונה מהגיהנום, למרות שמכרה את האסלביינק והכניסה כסף.

המצטיין: עדן שמיר
המאכזב: שמעון אבוחצירה
ציון: 4


עדן שמיר. המצטיין בגיהנום שעבר על קריית שמונה (מאור אלקסלסי)

11. הפועל חיפה
משעשע, אבל הזכייה בגביע בעונה שעברה, ההשתתפות במשחקי הפלייאוף העליון ואפילו הריצה הזמנית לאליפות היו בבחינת היוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל. בשורה התחתונה, אולי יגידו תודה בהפועל חיפה על כך שגבריאל תמאש שתה לשוכרה בטרם נסק עם מכוניתו למהירות של 200 קמ"ש – ובכך כיסה את ערוותו של המועדון שהתחיל עם ניר קלינגר, עבר לשרון מימר וסיים עם חיים סילבס.

המצטיין: נס זמיר
המאכזב: שלומי אזולאי
ציון: 4


תמאש. נזכור את נסיקתו על הכביש (ערן לוף)

12. מועדון ספורט אשדוד
בתחילת העונה ניבאה המקלדת הזו לאשדוד ירידה בטוחה. ההישרדות ההרואית באה לצד חודשיים של כדורגל מהנה בזכות סינרגיה בין יכולות האימון הבוסריות של משה אוחיון, תעודת הפרו רוויית הדמעות של אבי בוחבוט והמילה האחרונה של ג'קי בן זקן. זה לא יחפה על כך שאשדוד איבדה את הזכות להיות חלק מאליטת הקבוצות בליגה הבכירה בגלל אובדן הקהילה שבה היא פועלת, מכירה סיטונית של שחקנים ואירועים שאינם קשורים לכדורגל.

המצטיין: דן ביטון
המאכזב: בן רייכרט
ציון: 5


מחוץ למגרש איבדה את הזכות להיות חלק מהליגה הבכירה (דני מרון)

13. מכבי פתח תקווה
כישלון. אין מילה אחרת שיכולה לסכם את העונה של מכבי פ"ת, שהחלה כרגיל עם שאיפות לא ריאליות לפלייאוף עליון והסתיימה בירידת ליגה, בלי שולחן ירוק ובלי פרשיות, רק עם קבלת החלטות נוראית במגרש ומחוצה לו. המכירה של מנור סולומון הייתה אמורה להשביח את המועדון, ולא בגזרת שיפוץ מגרשי האימונים. ההחלטה לוותר על יוסי בניון (עם סולומון), והוויתור על מי שדרש זאת (המאמן אלישע לוי) ובעיקר המינוי של גיא לוזון, שכלל לא רצה בתפקיד – זה כישלון.

המצטיין: ארמנדו קופר
המאכזב: לידור כהן
ציון: 3


כישלון שהסתיים עם ירידה לליגה הלאומית (דני מרון)

14. בני סכנין
הירידה של סכנין היא תשלובת של אובדן דרך ואובדן זהות. בני סכנין הייתה תמיד קבוצה של שחקני בית שצירפה אליהם זרים טובים וישראלים לא רעים. מהרגע שבני סכנין איבדה את הדרך – ואת מאזן גנאים – והתעסקה בלאומיות ובהבאת שחקני מגזר ממקומות שונים שהדירו חלק משחקני הבית (גם מחוץ להרכב וגם למקומות אחרים), היא איבדה את הקהילה האדירה שתמכה בה, ולבסוף גם את מקומה בליגת העל.

המצטיין: שלומי אזולאי
המאכזב: חאלד חלאילה
ציון: 3


איבדה את הקהילה ואת מקומה בליגה הבכירה. סכנין (מאור אלקסלסי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי