שבת אחים גם יחד: כפר סבא מתכוננת לדרבי היסטורי

בית"ר כפר סבא עם הפועל כפר סבא
בית"ר כפר סבא עם הפועל כפר סבא | אלברט זנאפט

לראשונה בתולדות העיר, בית"ר והפועל ייפגשו לקרב על הכרטיס לרבע גמר גביע המדינה ב-19:05. איבה לא תמצאו כאן, אלא שני מחנות אוהדים שאפילו מוכנים לשבת יחד בלויטה ולחזות בהיסטוריה

(גודל טקסט)

תשכחו מכל מה שחשבתם על הדרבי. הערב (שלישי, 19:05), אצטדיון לויטה בכפר סבא ילבש חג לכבוד דרבי היסטורי ראשון אי פעם בין הפועל כפר סבא מצמרת הליגה הלאומית לבין הסינדרלה מליגה א' דרום, בית"ר כפר סבא. הקבוצה של נועם שוהם ועידן סרור הדיחה בדרך לשמינית גמר הגביע את בית"ר ת"א/רמלה והפועל קטמון, אבל הסיפור כאן הוא הרבה מעבר לפן המקצועי. מיד עם סיום ההגרלה החלו בעיר כפר סבא לדבר על יום חג של ממש.

אנשי בית"ר, שתהיה הקבוצה המארחת במשחק, דאגו בשבועות האחרונים לתלות בכל מקום בעיר את המודעה לפיה האצטדיון של לויטה יארח היסטוריה. ותיקי העיר אמנם הזכירו כי לפני יותר מ-50 שנה נערך דרבי בין הפועל למכבי, אך מכבי כבר אינה קיימת ולכן מדובר בדרבי ראשון מסוגו. דרבי אוטופי בין שני קהלים שאינם יריבים. אם בערים כמו ירושלים, חיפה ותל אביב מחכים למשחקי הדרבי ולקרב ישיר בין מחנות האוהדים, עבור אוהדי כפר סבא מדובר במפגש חברתי ביציעים.

עד כמה מדובר במשחק חברתי? ראשי שני המועדונים החליטו לא לעשות הפרדה בקהל וכל אוהד מוזמן לשבת היכן שירצה, מה שאומר כי אוהדי בית"ר ישבו יחד עם אוהדי הפועל. למעשה גם בבית"ר וגם בהפועל מודים כי למעשה מדובר באותם אוהדים שעוקבים אחר שתי הקבוצות. חבר הנהלת בית"ר, אלברט זנאפט, התייחס למשחק: "יש הרבה אוהדי הפועל שהיו בעבר מגיעים למשחקים שלנו ואחר כך הולכים למשחקים של הקבוצה שלהם". אלברט מלווה את בית"ר בעשור האחרון, כשהיה בעבר מאמן במועדון, וכעת הוא חלק מחברי ההנהלה ומי שמכונה ה'אבא' על ידי השחקנים.


מפגש היסטורי. אוהדי הפועל כפר סבא (אודי צטיאט) 

במהלך השנה האחרונה פתחו אוהדי בית"ר ואוהדי הפועל 'פרלמנט' מיוחד שנערך בבית הקפה של תמיר בן חיים, אקס הפועל כפר סבא. אוהדים רבים מגיעים לבית הקפה ומדי שבוע מפרשנים את משחקי קבוצותיהם. מאז ההגרלה נושא השיחה כאמור הפך להיות הדרבי העירוני הראשון בהיסטוריה. אוהדי בית"ר אמנם מודים שהם המיעוט אבל מתכוונים לעשות הכול בכדי להיות בצד המנצח בסיום.

אחד האוהדים השרופים של בית"ר, איציק מגריסו, מלווה את הקבוצה ב-15 השנים האחרונות. מגריסו בן ה-48 מתרגש כמו ילד לקראת המפגש: "ההתרגשות בשיאה, מדובר ביום מיוחד ואנחנו רוצים מאוד לנצח. כל השנים אנחנו חיים תחת צילה של האחות הגדולה. נסתכל להם בגובה העיניים כי אחרי שהדחנו את קטמון ורמלה זכינו לחשיפה גדולה, אבל זה לא מספיק לנו ואנחנו רוצים להמשיך הלאה. אני גדלתי על בית"ר בתל אביב, ולפני 15 שנה עברתי לכפר סבא והחיידק הזה לא עוזב אותי. אין פה יריבות כמו במקומות אחרים. לכל האוהדים בכפר סבא אכפת משתי הקבוצות, אבל עכשיו אלו יהיו דקות של מאבק ספורטיבי מרתק. יש סימפטיה, אבל אוהדי הפועל תמיד הסתכלו עלינו מגבוה".


ישנה את מאזן הכוחות? סרור (אתר רשמי) 

מהצד השני ובקרב אוהדי הפועל מדברים בעיקר על העובדה שרק להם יש להפסיד מהמשחק הזה. אחד האוהדים השרופים הוא עופר קדוש, אחיו של מנכ"ל הקבוצה יובל קדוש: "מדובר בקרב שונה ממקומות אחרים והעובדה שהפועל היא הקבוצה הבכירה בעיר כל השנים גרמה לכך שאין באמת יריבות. אוהדי בית"ר נעלמו בשנים האחרונות, במיוחד לאחר שמשחקי הבית שלהם עברו משכונת קפלן לאצטדיון 'לויטה'. המרחק הגיאוגרפי הוא רק חצי קילומטר, אבל אוהדים רבים הפסיקו להגיע וכעת אני מקווה שיביאו לראות היסטוריה. אני מרגיש את המתח בעיר והאמת רק לנו יש מה להפסיד. אני מאוד חרד מהמשחק הזה, זה יכול להיות כתם שאני לא יודע כיצד אוכל להתמודד איתו אם נפסיד".

לחלק ממפגשי הפרלמנט מגיעים גם שחקני עבר גדולים וביניהם מוטי יברבוים שמזוהה אולי יותר מכל אחד אחר עם המועדון הירוק מכפר סבא. יברבוים: "יש התרגשות גדולה בעיר. כל האנשים בבית"ר אם זה האוהדים, השחקנים או המנהלים הם חברים טובים שלי. יש אהבה בין האנשים ואנחנו בהחלט אוהבים את האחות הקטנה שלנו, אבל זה נכון עד לשריקת הפתיחה. הם קבוצה טובה שהדיחה קבוצות בכירות מהלאומית, אז אסור לנו להוריד את הראש, אבל עם כל הכבוד אנחנו מועדון גדול יותר וקבוצה הרבה יותר טובה. קצת קשה לי להאמין שיש דרבי כי כאשר אני הייתי שחקן, פערי הרמות היו עצומים, אפילו בדמיון לא חשבנו שיכול להיות דרבי בעיר".

בקרב אנשי בית"ר מספרים כי עד עתה נמכרו פחות מ-1,000 כרטיסים והערכה כי הכמות תוכפל (תלוי במזג האוויר). ראשי שני המועדונים קבעו מחיר אחיד של 30 שקלים לאדם. זנאפט: "מדובר במחיר של פלאפל ושתייה". מבחינה מקצועית המשחק היה אמור להיות מיוחד עבור קשר בית"ר, שי דוד, ששיחק בעברו בהפועל, אבל האחרון מתח את השריר ביום שישי במשחק הליגה מול 'קביליו' יפו וצפוי לראות את המשחק מהיציע. כשהפועל כפ"ס מכוונת לליגת העל ובית"ר תסתפק בהעפלה לפלייאוף של ליגה א', מי יודע אם ומתי הדרבי של כפר סבא יחזור.


עד הפעם הבאה. שחקני כפ"ס (אודי צטיאט) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי