מבטיחים בגדול: חמשת קרבות הצמרת הגדולים בסיבוב ח'

גביע המדינה
גביע המדינה | דני מרון

השלב המוקדם יחסית בגביע המדינה אומנם שמור לסיפורי סינדרלה, אבל עם השנים נרשמו בו גם כמה משחקי ענק. רגע לפני שבית"ר ירושלים תארח את מכבי ת"א, רון עמיקם נזכר במפגשי ראש בראש בין הגדולות בליגת הבכירה

(גודל טקסט)

סיבוב ח' של גביע המדינה, או "1/16 הגמר" הוא מקום להרבה הפתעות מאז ומעולם, אבל הוא עדיין ארבעה סיבובים לפני הגמר, כך שמשחקים גדולים כמעט ולא מגיעים אליו. היו שנים לא מעטות שהסיבוב הזה – שמשמש בדרך כלל לכניסת קבוצות הליגה הבכירה – שוחק בשיטה שבה הקבוצות הבכירות הוגרלו מול אלה שהעפילו אליו, בלי להיפגש זו עם זו. ובכל זאת, במשך השנים נרשמו 13 מפגשים אדירים בשלב הזה של הגביע, שמתוכם בחרנו חמישה, קצת לתת תיאבון.

דאבל, עאלק
1965/66: הפועל חיפה – הפועל תל אביב
בניגוד גמור לדרך שבה שוחקו אז משחקי גביע, המשחק הזה שוחק באמצע השבוע, כך שמלכתחילה צפו בו 4,000 צופים בלבד – מעט צופים מכפי שהיה ראוי. ובכל זאת, מוליכת הליגה הפועל תל אביב הגיעה למשחק חוץ קשה מול השביעית בטבלה, אבל עדיין אחת הקבוצות הטובות בארץ – ובעיקר קבוצת גביע טיפוסית. בהפועל דיברו על דאבל ראשון בהיסטוריה ושכחו שצריך לעבור את השלב המוקדם. האדומים הופיעו ללא הבלם אמציה לבקוביץ' שהיה פצוע כל העונה, אבל עם דוד פרימו הצעיר במקומו. שייע פייגנבוים עוד היה מגן שמאלי ובחוד ההתקפה תופקד הגרזן גדעון טיש. ואכן, כבר בדקה ה-23 ניצל יחזקאל חזום יציאה פזיזה של השוער בניש וקבע 0:1 להפועל ת"א. עברה בדיוק דקה אחת וגודי גולדברג השווה להפועל חיפה.

המשחק כבר היה בדרך להארכה, אבל שש דקות לסיום נקבעה בעיטה חופשית להפועל חיפה. לכדור ניגש העולה הצעיר מפינלנד, אבה גינדין, וכדי להבין מה הלך שם צריך ללכת לתיאור המדויק של עמוס כרמלי ב'חדשות הספורט', שכאילו נלקח בשלמותו כמה שנים מאוחר יותר למערכון של הגשש. "הייתה זו בעיטת עונשין שעוד רבות ידובר עליה בחיפה. בעיטה אדירה שכמותה זוכים רק לעיתים נדירות". במילים אחרות, עד אותו רגע עצר דני אלקיים, שוער הפועל ת"א, את כל הבעיטות החופשיות שירו לעברו ליאון קיובק ואבה גינדין, ודווקא זו של הדקה ה-84 טסה בעוצמה מעל החומה ונחתה ברשת. הפועל ת"א הלכה הביתה, חיפה זכתה בסיום אותה עונה בגביע.


טובים השניים
1973/74: בית"ר ירושלים – הפועל ירושלים (שני משחקים)
קשה להאמין, אבל היו ימים שהפועל ירושלים הייתה הקבוצה הבכירה בבירה. ולא סתם בכירה, בעונת 1972/3 היא הייתה פעמיים בגמר הגביע. מבולבלים? נעשה סדר. הגביע של עונת 1971/2 נכנס לתוך עונת 1972/3, כך שהתקיימו שני סבבי גביע, ובשניהם הפועל ירושלים הגיעה לגמר. בפעם הראשונה הפסידה להפועל ת"א, בפעם השנייה ניצחה את האלופה הכח רמת גן וזכתה בגביע ראשון לירושלים. לעומתה, בית"ר עלתה רק חמש שנים קודם לכן לליגה הבכירה. למזלה, המפעל שוחק בשיטת בית וחוץ, אז הם שאפו להביא את ההכרעה לימק"א. והיו שתי עובדות נוספות: בשורות בית"ר עשה צעדים ראשונים ילד בן 16 וחצי בשם אורי מלמיליאן, ובסיום אותו שבוע פרצה מלחמת יום כיפור – שלושה ימים בלבד לאחר הגומלין.


מלמיליאן. צעדים ראשונים בקבוצה מהבירה (עדי אבישי)

במשחק הראשון בקטמון כבש מלמיליאן שער חכם מ-30 מ' לרשתו של יהודה תובל. דוד ישי הכפיל את התוצאה ונחום תא-שמע רק צמצם. בגומלין כבש שלום אביטן לזכות בית"ר וסגר ניצחון כפול ומפתיע. קמפיין הגביע של בית"ר נגמר ב"ליל הצינורות" בפתח תקווה, אבל זה נושא לכתבה אחרת.

פרס אופיר
2000/01: הפועל ב"ש – בית"ר ירושלים
זו הייתה עונה הזויה עבור בית"ר ירושלים, אז תחת בעלותו של גד זאבי. זה דווקא התחיל מצוין: בית"ר רצה עם מכבי חיפה כתף אל כתף, ללא הפסד, לאליפות. ג'ובאני רוסו ואלון מזרחי שיחקו אז תחת המאמן אלי גוטמן, אבל הקהל לא אהב את מה שראה, במיוחד בגלל הדחתו בקיץ של המאמן הקודם אלי אוחנה, ופשוט "גירש" את גוטמן מטדי.

ב-20 בפברואר 2001 אושפז גוטמן בבית חולים כרמל בחיפה בגלל לחץ דם גבוה ולא שב עוד לאמן בבית"ר. נסים בכר מונה למאמן חירום. שבועיים בתפקיד, ומשחק הגביע הראשון של הקבוצה נקבע בווסרמיל מול קבוצת הליגה השנייה אז, הפועל באר שבע. מזרחי העלה את בית"ר ליתרון 0:1 בדקה ה-11, אופיר חיים השווה שתי דקות למחצית. יוסי אבוקסיס עשה 1:2 בדקה ה-84 אבל שוב היה זה אופיר חיים, עם הבאזר, שהשווה. דקה לסיום ההארכה כבש הבוסני אנדראה בלאיץ' שער ניצחון והעיף את בית"ר.


אופיר חיים. צמד שלו הדיח את בית"ר מהגביע (אודי ציטיאט)

תוצאה של פנדלים
2002/03: מכבי תל אביב – בית"ר ירושלים
האמת היא שלא היה מדובר ממש בקרב איתנים. מכבי ת"א הפתיעה את כולם ורצה לאליפות מול מכבי חיפה והפועל ת"א שהיו מועמדות מראש לכתר. בית"ר ירושלים הייתה בתחתית, כמו בשנים ההן שלפני גאידמק, על אף שאיציק זוהר ואנדז'יי קוביקה עמדו לרשותם. ובכלל, לאוהדי בית"ר נדמה שהם הכבשה השחורה של מכבי בגביע, אז היה גם את הטייטל הזה.

והיה בעיקר חתיכת משחק. עמיר תורג'מן עשה 0:1 למכבי בדקה השביעית אבל זוהר מיהר להשוות, ברונו הייס עשה 1:2 למכבי בדקה ה-32, אבל זוהר דאג לשוויון תוך ארבע דקות. פרוחננקובס עשה 2:3 למכבי בדקה ה-66, ותורג'מן מיהר להוסיף את השני שלו. אלא שקוביקה פתח את הסיפור מחדש 13 דקות לסיום וצמצם ל-4:3, לפני שתורג'מן סגר שלושער וקבע 3:5 למכבי.

מישהו מוכן להבקיע?
2006/07: מכבי חיפה – בית"ר ירושלים
למשחק הזה הגיעה בית"ר בתור האלופה שבדרך, כשמכבי חיפה, אלופת שלוש השנים הקודמות, השתרכה הרחק מאחור. מיכאל זנדברג ואריק בנאדו חזרו לקריית אליעזר, הפעם במדי הצהוב-שחור, אחרי שבליגה כבר ניצחו את האקסית 0:3. זנדברג התכבד בשער הראשון במשחק אחרי בישול של ברק יצחקי, אבל מהלך קבוצתי יפה של הירוקים החזיר אותם למשחק אחרי ששלומי ארבייטמן דחק מקרוב (63). 1:1.


בוקולי. פנדל מוצלח סגר עניין (Gettyimages)

שתי הקבוצות הלכו להארכה, שם לא נכבשו שערים נוספים, והמשחק עבר לדו קרב מהנקודה הלבנה. שמעון גרשון ניסה להטעות את ניר דוידוביץ' עם פאננקה, אבל היא הלכה ישר לידיים של השוער המנוסה. אחר כך הגיעו החטאות גם של רפאל אולארה, גל אלברמן ויניב קטן, עד שמילובן מירוסביץ' שבר את הקרח. עבאס סוואן השווה בצד השני, ראמליו ואדורם קייסי הרשיתו, אבל דווקא דוד אמסלם הוותיק ראה את דוידוביץ' עוצר גם אותו. בוקולי סגר עניין, חיפה הגיעה עד רבע הגמר, שם נעצרה במכתש אצל הפועל ר"ג.

מבול בווסרמיל
2011/12: הפועל ב"ש – בני יהודה
ב-2012 שתי הקבוצות האלה לא נחשבו אריות כדורגל. ב"ש הייתה במקום התשיעי ובני יהודה במקום החמישי כשרק שלוש נקודות מפרידות ביניהן, אבל המשחק שהתפתח ביניהן נכנס לפנתיאון. היה זה שלו מנשה שהעלה את בני יהודה ליתרון 0:1 בדקה ה-22 אבל דובב גבאי איזן בדקה ה-31. דינו אנדלובו עשה 1:2 לבני יהודה ממש עם הירידה למחצית, אבל שבחון השווה שנית לב"ש בדקה ה-63. בהארכה השלים עידו אקסברד מהפך בסיום המחצית הראשונה, אבל פיני בלילי השווה ל-3:3 בדקה ה-113. הולכים לפנדלים. פדרו גלבאן וכפיר אדרי החטיאו את שני הפנדלים הראשונים של בני יהודה, ב"ש הבקיעה את כל הפנדלים שלה כשאופיר דוידזאדה סוגר עניין, 1:4 לב"ש. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי