מן הפח אל הפחת: הקמפיינים הכושלים בתולדות הנבחרת

טל בן חיים אחרי הכישלון ב-2011
טל בן חיים אחרי הכישלון ב-2011 | אלן שיבר

הקמפיין הנוכחי של ישראל בניצוחו של אלישע לוי הצטרף לרשימה מפוקפקת של טורנירי מוקדמות שנרצה לשכוח. הקדנציה הכושלת של גוטמן, הפדיחה של גרנט מול מלטה והופעת האורח של נאאל חוטבא. עמיקם עם הדירוג

(גודל טקסט)

 הערב (שני) יסתיים קמפיין מוקדמות מונדיאל 2018, אבל עוד לפני כן, ועוד לפני שנדע אם הדהמנו את ספרד במשחק שלא חשוב לשתי הנבחרות, סחטנו תיקו מחמיא, או כרגיל קיבלנו בראש, החלטנו לסכם 25 שנות פעילות רצופה באירופה, בבחירת חמשת הקמפיינים הזוועתיים ביותר. הרי בסוף החודש אכן ימלאו 25 שנה להופעת הבכורה של הנבחרת תחת טייטל אירופי, בפראטר בווינה, מול אוסטריה.

שני ספויילרים ברשותכם: הקמפיין הנוכחי נכלל בחמישייה המזוויעה, והקמפיין ההוא, לפני 25 שנה, למרות שהניב את אחוז ההצלחה הנמוך ביותר, 6 נקודות מתוך 30, לא נכלל. חצי קמפיין היה ניסוי וטעייה, והחצי השני היה משופר יותר וכלל ארבעה משחקים מתוך שישה ללא הפסד, וניצחון סנסציוני אחד. וכן, למרות חילופי מהמשרות תוך כדי תנועה בקמפיין ההוא, שותפו אז רק 27 שחקנים לכל אורך התקופה. תיכף תקראו מספרים הרבה יותר מדאיגים.

5. מוקדמות מונדיאל 2014
מאמן: אלי גוטמן
מקום: שלישי
ניצחונות: 3
הפסדים: 2
מספר משתתפים: 35
משתתפים לא ברורים: דן מורי, גל שיש, אלעד גבאי, שמעון אבוחצירא.
מבוכה: תיקו בבית מול אזרבייג'ן, תבוסה 4:0 ביתית לרוסיה.
הישג: שני תיקו נגד פורטוגל של כריסטיאנו רונאלדו, בית וחוץ.
הסבר: זה היה הקמפיין הראשון של גוטמן, קמפיין בו הנבחרת לא ניצחה את אזרבייג'אן, לא ניצחה בבית את צפון אירלנד, אבל כן בחוץ, שמטה יתרון 1:3 על פורטוגל, וחטפה שבעה שערים מרוסיה בשני משחקים. הנבחרת ניצחה רק שלושה משחקים: שניים נגד לוקסמבורג, בהם כבשה תשעה מתוך 19 השערים שכבשה בסך הכל. היא הפסידה רק לרוסיה, וזה מה שבעצם מרחיק אותה מהמקום הראשון בקמפיינים הגרועים של הנבחרת.

35 שחקנים שותפו בקמפיין הזה, כמעט כמו הקמפיין של אלישע לוי, ומה שהכי בלט לעין היו למעלה מ-20 ליגיונרים שזומנו במהלכו, יותר מכל קמפיין אחר בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. גוטמן לא נתן כמעט אשראי לצעירים אלא לשחקנים מוכחים, חלקם כאלה שלא זכו להיות בנבחרת לפניו או אחריו.


שחקני הנבחרת. שמטו יתרון של שני שערים מול פורטוגל (AFP)

מה שייזכר לעד מהקמפיין הזה זו העובדה שישראל הוליכה 1:3 על נבחרת פורטוגל, אחרי תצוגת כדורגל מהממת, אבל במצב של 2:3, שמט דודו אוואט כדור גובה פשוט בזמן פציעות ומנע מישראל ניצחון שהיה מונע ממנה להיכנס לדירוג הזה בכל מקרה.

4. מוקדמות יורו 2012
מאמן: לואיס פרננדס
מקום: שלישי
ניצחונות: 5
הפסדים: 4
מספר משתתפים: 33
משתתפים לא ברורים: אלרואי כהן, איציק כהן, נאאל חוטבא.
מבוכה: הפסד ביתי בבלומפילד מפוצץ ליוון מאוד בינונית, במשחק מכריע. שני ניצחונות בית בלבד.
הישג: כלום. שום תוצאה משובבת נפש.

הסבר: הקמפיין הזה לא היה אסון, אבל הוא היה משמים, מביך, מעורר תהיות. המאמן הזר האחרון של הנבחרת, שידר פעם בשבוע את התכנית שלו בפאריס, לפעמים גם מפאריס. הוא לא הכיר, הוא לא בדק, הוא אפילו לא ניצח בגאורגיה, בתקופה שעוד יכלה הנבחרת לנצח שם. היו לו כמה זימונים תמוהים, לא ברורים לגמרי.


הנבחרת בפוזה מוכרת מול יוון (אלן שיבר)

הוא בעיקר שם יהבו על לגיונרים, למרות שלא בכמות שגוטמן הימר עליה, וזאת לאור העובדה כי השפעת הסוכנים הייתה אז בחיתוליה, וניכרה השפעה של סוכן אחד בלבד. הנבחרת כבשה רק 13 שערים. היו לה קמפיינים שהיא כבשה פחות, אבל כשמלטה נמצאת בבית הזה, וסופגת 21 שערים, ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לכבוש שמונה שערים בכל שאר שמונת המשחקים…


3. מוקדמות יורו 2016

מאמן: אלי גוטמן
מקום: רביעי
ניצחונות: 4
הפסדים: 5
מספר משתתפים: 29
משתתפים לא ברורים: אין. אופיר מרציאנו דווקא הפתיע.
מבוכה: הפסד בית לקפריסין. 4 נקודות מ-18 אפשריות מול שלוש הראשונות.
הישג: ניצחון על בוסניה 0:3, תיקו בקרדיף מול וויילס.

הסבר: 23 נבחרות עלו מהמוקדמות לטורניר הגמר. שתי הראשונות בכל בית, השלישית הכי טובה ושאר הקבוצות במקום השלישי הלכו לפלייאוף. כלומר, 27 נבחרות עלו שלב. חצי יבשת. ישראל הוגרלה לבית הזה מהדרג השלישי. כלומר, אם הייתה שומרת על מעמדה, היה לה לפחות פלייאוף. מהדרג השני הוגרלה בוסניה, נבחרת לא יציבה, אותה גם ניצחה ישראל במשחק הראשון 0:3. אבל אז התנפחו האגואים, וישראל הובכה בבית מול וויילס 3:0 והמשיכה להפסיד, כולל בבוסניה, שם כבר היה לה תיקו ביד, והשיא כמובן ההפסד המביש לקפריסין, בטדי, 2:1.


גוטמן. התנהג כמו מאמן קבוצה, לא נבחרת (ערן לוף)

גוטמן הוריד את מינון הלגיונרים כיוון שלא סיפקו את הסחורה, אבל עלה במארס עם הרכב של נובמבר, ובעיקר התנהג כמו מאמן קבוצה ולא מאמן נבחרת. הייתה פה הזדמנות שספק אם תחזור כי הנבחרת כבר לא תוגרל מעמדה כל כך נוחה, גם לא בפורמט הנוכחי של היורו, אבל בקמפיין הזה הידרדרה ישראל למקומות בדירוג פיפ"א שבהם היא מוקפת בנבחרות שספק אם אוהדיהן יודעים היכן הם נמצאות על הגלובוס.

2. מוקדמות יורו 2004
מאמן: אברם גרנט
מקום: שלישי
ניצחונות: 2
הפסדים: 3
מספר משתתפים: 26. בשמונה משחקים.
משתתפים לא ברורים: כפיר אודי.
מבוכה: תיקו "ביתי" מול מלטה.
הישג: שער יתרון בדקה השנייה מול צרפת. עד המחצית דאגו טרזגה וזידאן למהפך.

הסבר: יש תנאים מקלים שמונעים מהקמפיין הזה להיות במקום הראשון מבין הקמפיינים הגרועים. הנבחרת לא אירחה בישראל בגלל סדרת הפיגועים שלקחה גם מהפועל תל אביב וממכבי חיפה את הביתיות כשהגיעו לשיאן באירופה.


באדיר מול מלאה. קמפיין של כלום (עדי אבישי)

המדהים הוא שדווקא בעידן שלהם נוצר קמפיין כל כך מביך. הנבחרת לא עשתה בו כלום. לא הצליחה להתמודד על עליה לפלייאוף, לא לקחה נקודות מצרפת – פעם יחידה בהיסטוריה שהפסידה לה בשני המשחקים בקמפיין – ובעיקר הייתה צריכה שפיני בלילי יציל אותה מהפסד ביתי למלטה, שלקחה את הנקודה שלה בכל הקמפיין במשחק נגד ישראל. ישראל סיימה את הקמפיין עם תשעה שערי זכות בלבד, הכי נמוך מאז נכנסה שוב לאירופה.

לשמחתנו, זה היה באמת יוצא דופן. קמפיין לפני הייתה ישראל רחוקה כדי סגירת הרגליים של אבי נמני בחופשית של הרצוג, מעלייה לפלייאוף, וקמפיין אחר כך הצליח אברם גרנט לסיים את כל המשחקים ללא הפסד. זה היה יוצא מן הכלל שלא העיד על הכלל.

1. מוקדמות מונדיאל 2018
מאמן: אלישע לוי
מקום: כרגע רביעי.
ניצחונות: 4
הפסדים: 5
מספר משתתפים: 37
משתתפים לא ברורים: אחמד עאבד.
מבוכה: הפסד בית למקדוניה, 3 שערים בשני משחקים מול ליכטנשטיין.
הישג: ניצחון מול 9 שחקנים באלבניה, 0:3.

הסבר: אולי הוויתור מראש על התמודדות בגלל ההגרלה שזימנה לה את ספרד ואיטליה, אולי כמות השחקנים המפלצתית, ואולי פרץ החיבוקים אחרי הניצחון בליכטנשטיין בערב שבת, אבל אם מדברים תכל'ס, הפסד צפוי הערב וישראל תסיים את הקמפיין עם שישה הפסדים, כמו בקמפיין הראשון על כל שכר הלימוד שבו. ובו היא ניצחה בצרפת וכמעט ניצחה בבולגריה. בקמפיין הזה היא בעצם לא עשתה כלום. להפסיד בבית למקדוניה זה תחתית המדרגה, וחשבנו שהפסד ביתי ללטביה או קפריסין הוא מביש.


אלישע לוי. במקום הראשון והלא מחמיא (ערן לוף)

אלישע לוי צפוי להיות המאמן הישראלי הראשון שהולך הביתה אחרי קמפיין אחד מאז הצטרפנו רשמית לאירופה. רק ריצ'רד נילסן ולואיס פרננדס זכו לכבוד מפוקפק דומה. זה קמפיין שבו הקהל נעלם, וחלק מזה שכן בא, העלים את הקפטן שזרק את הסרט ופרש מהנבחרת. זה קמפיין שבו שחקנים נשרו מהסגל כמו זבובים בגלל שלא נתנו כבוד למאמן ולמערכת. זה קמפיין שבו נבחרת ישראל חזרה 30 שנה אחורה, לימי ועדות החקירה שאחרי הכישלון באוסטרליה וניו זילנד. המפואר שבכשלונות!

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי