שינו את השיטה: זוארץ יכול להחזיר את הכדורגל הישראלי לימיו הגדולים

שינו זוארץ
שינו זוארץ | אודי ציטיאט

איש ההייטק ויו"ר מכבי פתח תקווה בעבר ייבחר היום לתפקיד יושב ראש ההתאחדות, שבשל הקמת המנהלת והעובדה שקודמו בתפקיד לא הגיע מעולם הכדורגל מעט איבדה מחשיבותה. מוטי חביב רואה בזה סימן חיובי

(גודל טקסט)

כשההתאחדות לכדורגל לא מיהרה להחתים מאמן לאומי בסיום הקדנציה של אלישע לוי, דאגו בתקשורת הכתובה והמשודרת להזכיר זאת בכל הזדמנות. אבל כשאותה התאחדות ממש לא מיהרה לבחור לעצמה יושב ראש במקומו של עופר עיני, אפילו בטוויטר לא חיכו לציוץ.

המסקנה מהשקט התקשורתי הזה, של התאחדות בלי יושב ראש, מובילה למקום אחד בלבד: זה לא כל כך חשוב מי ימלא את התפקיד. הרי ממילא היכולות שלו לשנות את פני הכדורגל הישראלי מוגבלות מאז הוקמה מנהלת הליגה לפני ארבע שנים, וידיו כבולות תקנונית במידה זו או אחרת. הסתיים עידן ימי ה"אני ראש ממשלת הכדורגל", כפי שאמר אבי לוזון בינואר 2010, ולבטח נעלמו משפטים כמו "הליגה שלנו היא הליגה השישית בטיבה באירופה", שנאמרו כמה חודשים קודם לכן.

ובכל זאת, עסקנים שלא ידעתם שהם עוד פעילים, וגם כאלה שהצטרפו בשנים האחרונות, יגיעו היום מדן ועד אילת להתאחדות לכדורגל כדי לבחור יושב ראש התאחדות חדש וגם הנהלת התאחדות חדשה. יהיה שמח, ייצא עשן. אבל שום מתח לא יהיה בנושא הבחירה החשובה ביותר: משה "שינו" זוארץ, מנכ"ל ובעלים של חברת C-Data (המפיצה מוצרי מחשוב של חברות ענק), ולימים גם יושב ראש מכבי פתח תקווה ובעל מעורבות בהפועל מרמורק, יהיה מחליפו של עופר עיני והעסקן ה-20 שינחת על הכיסא – אם כי מדובר ב-16 בני אדם, שכן שני יושבי ראש חזרו בעבר לקדנציות נוספות אחרי שסיימו את תפקידם.

שינו זוארץ. כעס על שפסלו אותו בשל זיקה לקבוצות (אודי ציטיאט)
שינו זוארץ. כעס על שפסלו אותו בשל זיקה לקבוצות (אודי ציטיאט)

הבחירה אמנם תעבור בשקט מופתי, אבל זה יקרה אך ורק משום שאלו הם הימים של השקט שאחרי הסערה. זוארץ יכנס לתפקיד אף שוועדת הכשירות לבחינת המועמדים פסלה אותו תחילה בשל המעורבות והזיקה לקבוצות כדורגל פעילות בהתאחדות. זוארץ כעס בזמנו ולא הסתיר את האכזבה שלו מההחלטה של הוועדה ומכל מחול השדים בעקבותיה. שינוי התקנון סלל בסופו של דבר את הדרך עבורו להגיע ליום הזה בו ייבחר.

בימי אבי לוזון, ועוד קודם לכן בימי איצ'ה מנחם וגברי לוי זכרם לברכה, היה יושב ראש ההתאחדות לכדורגל האיש הכל-יכול בענף הספורט הפופולארי ביותר במדינה. אלא שמאז הוקמה מנהלת הליגה קוצצו כאמור הסמכויות בצורה דרסטית. אם בעבר יכולה הייתה ההתאחדות לשנות את מבנה הליגות בעצמה, היום היא חייבת שיתוף פעולה של המנהלת. מנהלת הליגות לכדורגל, אם עוד לא ידעתם, היא הגוף שמרכז את פעילות ליגת העל והליגה הלאומית. היא הוקמה ימים ספורים אחרי שעופר עיני נכנס לתפקיד והיא אמורה לעבוד בשיתוף פעולה עם ההתאחדות.

להחזיר לתפקיד שיניים
התאחדות אחראית על הליגות הנמוכות, על משחקי הגביע ועל הנבחרת הלאומית. מבחינה כמותית ברור שהיא מרכזת יותר פעילים ויותר עסקנים (בעמותה הרשומה למעלה מאלף קבוצות), אבל מבחינת העניין השוטף מנהלת הליגה דומיננטית יותר. העובדה שיש חברי הנהלה גם בהתאחדות וגם במנהלת הליגה היא כנראה המצאה ישראלית ופה ושם יש ניגודי אינטרסים. בין הדמויות המוכרות בהנהלת ההתאחדות היום תוכלו למצוא את אלונה ברקת, אלי אוחנה, אבי לוזון, שטרן חלובה, אריאל שיימן, משה דמאיו, דורון אוסידון, שמעון מימון, תמיר גילת (שמשמש ממלא מקום יושב ראש ההנהלה) ורז קינסטליך, שגם הציע את מועמדותו להיות יו"ר ההתאחדות.

עופר עיני. הכניס בעיקר פוליטיקה לתפקיד (עדי אבישי)
עופר עיני. הכניס בעיקר פוליטיקה לתפקיד (עדי אבישי)

שינו זוארץ מגיע לתפקיד מעולם אחר לעומת עופר עיני. הזיקה שלו לכדורגל ידועה ומוכרת לכל המקורבים בענף, בוודאי לעומת עיני. במו אוזניי שמעתי אותו מדבר בעבר על הדור הבא של שחקני הכדורגל בארץ, על החשיבות בהסברה לאותם שחקנים לגבי תכנון חייהם אחרי הפרישה ממשחק ועל הרצון הגדול להשקיע בבעלי הפוטנציאל כדי שיובילו את הנבחרת הלאומית בחזרה לימי מקסיקו 1970. עיני הגיע לתפקיד ממקום פוליטי מובהק – ההסתדרות הכללית – וההרגשה שהוא נטע בנו לאורך ארבע השנים הייתה "מה אתם רוצים ממני?", או אם תרצו תחושה של "אני עושה לכם טובה שאני בתפקיד".

זוארץ מגיע עם אנרגיות חיוביות. לרגעים נדמה כי דווקא בגלל אותו מחול שדים בדרך לקבלת התפקיד, הוא התמלא מוטיבציה ויעשה את הכל כדי להטביע את חותמו באמצעות שינויים שיזכירו אותו בשנים הבאות בדיוק כפי שזוכרים את שאול סווירי, שבתקופתו התקבלנו להתאחדות הכדורגל האירופית, שולבו שני זרים בכדורגל הישראלי והוקמו הרשות לבקרה תקציבית והמוסד לבוררות, או לחילופין כמו שזוכרים את אבי לוזון, שבתקופתו אירחנו כאן את יורו הנבחרת הצעירות. במילים פשוטות: איש ההייטק ירצה להחזיר לתפקיד שיניים, מה שעיני כלל לא ניסה לעשות.

אחרי שהוועדה, בה היו חברים השופטים בדימוס משה רביד ואלון רום ורואה החשבון אמיר חייק, הודיעה: "הגענו למסקנה כי המועמד מקיים את התנאים הקבועים בתקנון הנוכחי והוא כשיר לשמש כיו"ר ההתאחדות לכדורגל", אמר זוארץ: "אני גאה ונרגש מהאפשרות להיבחר לתפקיד המחייב. הכדורגל מהווה חלק מרכזי בחיי כבר עשרות שנים ואני מאמין שיש לו תפקיד חברתי ולאומי רב משמעות. יש ביכולתי ובאמונתי לקדם את הענף ולפתח אותו מכל בחינה שהיא. לאחר שאבחר לתפקיד המחייב והמשמעותי כל כך תחל עבודה יומיומית, מלאת חשיבה, יצירתית ומשתפת, כדי שהכדורגל שלנו וההתאחדות יאפשרו לכולנו להרגיש שייכים ומלאי גאווה. אני מבקש להביע הערכה לכל מי שתמכו במועמדותי ולחברי הוועדה הנכבדים על האישור המיוחל".

זוארץ. רוצה שייזכרו אותו לטובה (אודי ציטיאט)
זוארץ. רוצה שייזכרו אותו לטובה (אודי ציטיאט)

ממחר בבוקר יצטרך זוארץ לייצג את ההתאחדות מול מוסדות וגורמי חוץ, לכנס ישיבות ההנהלה ולקבוע סדר יום ולהיות אחראי ובעל זכות חתימה על המחאות כספיות והסכמים בשם ההתאחדות. בעבר, במסגרת תפקידו כמנכ"ל C-DATA, חזה זוארץ ש"המחצית השנייה של 2015 תהיה טובה יותר מהמחצית הראשונה, וכל השנה תהיה טובה מזו שלפניה", זה בדיוק מה שאנחנו מצפים ממנו לשנים הבאות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי