"מבחינת מספרים – אי אפשר לבנות עליו": ליואיץ' הוא עדיין חידה

מתיאה ליואיץ' | אודי ציטיאט

מצד אחד, הסרבי של בני יהודה הוא מלך הבישולים של הליגה עם 4. מהצד השני, הוא לא הכי יציב ונראה שעוד לא ב-100% שלו. אוזן: "הקבוצה לא מאומנת וזה פוגע בו". יצליח להביא ניצחון מול הפועל ת"א? (19:35, ספורט1)

קבוצות: בני יהודה
(גודל טקסט)

מתיאה ליואיץ' החל הקיץ את עונתו השנייה בישראל, אך קשר בני יהודה עדיין נמצא בגדר חידה. מצד אחד, מדובר בשחקן מוכשר מאוד ואחד הזרים הבולטים בליגה, אך מצד שני הוא די מתקשה לשמור על יציבות ולספק מספרים. אחרי שני הפסדים רצופים וזעזוע על הקווים עם פיטוריו של ניר ברקוביץ' לאחר ההתפרצות המכוערת לעבר לירן שטראובר, הכתומים יארחו היום (שבת) את הפועל תל אביב – והם צריכים את הסרבי בשיאו (החל מ-19:35, שידור ישיר בספורט1).

ליואיץ' בן ה-27 הגיע לבני יהודה כאמור בתחילת העונה הקודמת מבלנשש הפורטוגלית, אשר נקלעה לקשיים כלכליים והקבוצה משכונת התקווה קפצה על המציאה והחתימה אותו בהעברה חופשית. עוד קודם לכן, הקשר שיחק בוולינגטון פיניקס מניו זילנד בה תומר חמד צפוי לחתום בקרוב, בז'לגיריס הליטאית ובראד וטלאופטיק מסרביה.

רכש שמגיע מהליגה הפורטוגלית לליגת העל זה לא דבר שקורה כל יום, והמאמן של בני יהודה דאז, יוסי אבוקסיס, מאוד התלהב מליואיץ' והיה מוכן לחרוג ממנהגו – להחתים שחקן זר ללא מבחנים. העונה הקודמת הייתה די סולידית מבחינתו. יכולת טובה, מספרים סבירים מינוס. אבל מי שמסתכל לאחור על הקריירה של ליואיץ' מבין שלא מדובר בסקורר גדול, שכן הוא כבש רק 19 שערים בקריירה לפני שהגיע לישראל. אז אולי הציפייה ממנו בכלל גדולה מדי?

יוסי אבוקסיס
אבוקסיס. הסכים להחתים את ליואיץ' ללא מבחנים | דני מרון

את העונה הנוכחית הוא פתח בסערה עם שני בישולים במחזור הפתיחה, בו בני יהודה רשמה 0:3 נהדר על בני סכנין. מאז הוא קצת דעך, אבל הספיק לבשל פעמיים נוספות ואם מסתכלים על הנתונים היבשים – בשישה משחקי ליגה עד כה הוא בישל ארבע פעמים ועומד בראש טבלת מלכי האסיסטים של הליגה. ולמרות הנתון המרשים הזה, יש הרגשה שליואיץ' יכול לתת הרבה יותר ושהוא לא ב-100% יכולת שלו, כי הוא בהחלט יכול להפוך לכוכב בליגה שלנו.

במועדון מספרים על בחור רציני, לא מאלה שעושים צחוקים בחדר ההלבשה. הוא חבר של כולם ונמצא ביחסים טובים עם כולם, אך מחובר בעיקר לזרים. השוער אמיליוס זובאס היה חברו הטוב ביותר עד שעזב עם סיום העונה הקודמת, וכעת מי שהוא נמצא איתו בקשר הכי טוב הוא אליסון דוס סנטוס. גם דור ג'אן היה ביחסים טובים מאוד עם הסרבי והשניים נמצאים בקשר עד היום, אך החלוץ עזב גם הוא את בני יהודה ועשה את הדרך ההפוכה מליואיץ' – עבר מישראל לליגה הפורטוגלית.

גורם בבני יהודה ניסה להסביר את חוסר היציבות של הקשר, שכבש בעונה הקודמת ארבעה שערים ב-27 הופעות ליגה והוסיף בישול אחד: "הוא התחיל את העונה הזו מצוין ובמשחקים האחרונים יש טיפה ירידה, אבל זה משהו טבעי אחרי ההפסקה שהייתה בסגר השני. לדעתי בעונה שעברה הוא כן שמר על יציבות לאורך כל העונה והציג יכולת גבוהה ומספרים טובים".

מאתיה ליוייץ', אליסון דוס סנטוס
מאתיה ליואיץ', אליסון דוס סנטוס | דני מרון

"הוא אחד הזרים היותר טובים בליגה למרות שהוא פחות מוערך", אמרו בקבוצה. "הוא מנהיג, תורם מהניסיון שלו ומכוון על המגרש. הוא שיחק בליגות שהן יחסית יותר טובות מהליגה שלנו, אז הוא כן אחד שיש לו הבנת משחק טובה".

מעט לפני המשחק הרשמי הראשון של הליגה העונה, ליואיץ', בכיר המשתכרים במועדון, היה אחד מהבודדים שלא הגיעו להסכם על קיצוץ בשכרם. באימון המסכם שלפני אותו משחק מול סכנין, הוחלט לתת לסרבי להתאמן בצדי המגרש ולא להכלילו בסגל, למרות חשיבותו המקצועית. המאמן הראשון של הכתומים העונה, אלישע לוי, ידע את חשיבותו המקצועית הגדולה, תיווך בינו לבין ההנהלה ולבסוף במפתיע הוא עלה בהרכב וענה כאמור עם שני בישולים ב-0:3 הנהדר. כשבוע לאחר מכן הוא כבר הגיע להסדר וחתם על חוזה חדש עד לסיום העונה הבאה.

פרשן ספורט1, אורי אוזן, ניתח את יכולתו של ליואיץ' ואמר: "אני לא מסכים שהוא אחד המוכשרים בליגה, אבל ביחס לקבוצות כמו בני יהודה, שמביאות שחקנים בתקציבים נמוכים, זה מאוד קשה להביא שחקנים טובים בסכומים האלה. ליואיץ' שיחק בבלנשש בפורטוגל, עשה מסע יפה גם בניו זילנד. הוא מתאים לכדורגל שלנו. יש לו רגל שמאל טובה והוא מהיר עם הכדור, אבל אני לא חושב שאפשר לבנות עליו בנוגע למספרים. בעבר, הוא שיחק בקריירה שלו גם בתפקידים דפנסיביים יותר ממה שהוא משחק בבני יהודה, אבל ביחס לאפשרויות של הקבוצה הוא שחקן טוב".

ליואיץ' במדי בלננש, ברונו פרננדש מימינו | Gualter Fatia/Getty Images

מדוע הוא לא מצליח לייצר יציבות: "קודם כל, בני יהודה לא יציבה. היא החליפה כבר מאמן אחד ועכשיו עוד אחד. לדעתי הוא תלוי מאוד ברמת אימון של קבוצה, וכרגע זה דבר שלא קיים בבני יהודה. יש לו יכולת מסירה והוא לוקח נייחים, אז הוא צריך שיהיה תרגילים ותיאום. כדי להבליט יותר את התכונות שלו, הוא צריך קבוצה מאורגנת. בני יהודה נמצאת הכי רחוק שיש מקבוצה מאומנת בכדורגל הישראלי".

"יכול להיות שזה ישתנה, אבל היא ממש לא מאומנת וגם לא משחקת בשביל לנצח", המשיך אוזן. "במשחקים האחרונים היא בעיקר מסתגרת מאחור. פעמיים היא קיוותה לטוב וזה הצליח נגד מ.ס אשדוד ובית"ר ירושלים, אבל היה ברור שזה יתפוצץ. גם במשחקים שהם ניצחו, רואים שהכל ממש מקרי. מתיאה נפגע מזה, כי יש לו פחות שחקנים למצוא".

עכשיו בני יהודה נמצאת בנקודה חשובה מאוד בעונה. אחרי שני הפסדים רצופים ביכולת חלשה וזעזוע שני ב-2020/21 על הקווים עם פיטוריו של ניר ברקוביץ' אחרי ארבעה משחקים בלבד, הקבוצה משכונת התקווה חייבת להתאושש לפני שברק אברמוב יחליט מי יהיה המאמן הבא. בינתיים, יעקב אסייג וכפיר אדרי ידריכו את השחקנים במשחק הערב מול הפועל ת"א – והרבה מאוד מונח על הכתפיים של ליואיץ', שכמעט אך ורק הוא וניב זריהן מהווים את הכוח היצירתי ורק דרכם הקבוצה מגיעה למצבי הבקעה. הסרבי צריך להיות היום בשיאו, לעלות את היכולת והדומיננטיות שלו במהלך המשחק – כי בני יהודה צריכה אותו אולי יותר מכולם.

מתיאה ליואיץ' חוגג עם סילבה קאני
מתיאה ליואיץ' חוגג עם סילבה קאני | דני מרון

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי