סגירת מעגל: רנאטו סאנצ'ס שוב נראה כמו הכוכב שציפו ממנו להיות

רנאטו סאנצ'ס
רנאטו סאנצ'ס | Carlos Rodrigues/Getty Images

ביורו 2016, רנאטו סאנצ'ס בן ה-18 סומן כמועמד עתידי לזכות בכדור הזהב וחתם בבאיירן. אחרי שנים בהן נכשל באנגליה, בילה על הספסל וביציע ועבר לליל, הוא שוב בשיאו - בדיוק בזמן לשחזור הגמר בין פורטוגל לצרפת

(גודל טקסט)

משחק הידידות של פורטוגל מול אנדורה הזעירה בעיצומה של מגיפה כלל עולמית הרגיש קצת ביזארי, אבל הוא בוודאי לא היה מיותר לפחות עבור שחקן אחד. רנאטו סאנצ'ס הבקיע מול הנמושה שער נאה –  והיה זה הכיבוש השני בלבד שלו במדים הלאומיים. הראשון, יפה אפילו יותר, הובקע מול פולין ברבע גמר יורו 2016, וזה היה הטורניר בו נסק הקשר למעמד של כוכב על עתידי.

בגיל 18 בלבד, רנאטו סאנצ'ס פילס את דרכו להרכב, זהר לאורך כל הדרך עד הגמר בו ניצחו הפורטוגלים את המארחת צרפת כדי להניף את הגביע. ההמולה סביבו היתה כה גדולה, עד שבחוזה המכירה לבאיירן מינכן הוכנס סעיף מיוחד שהעניק לבנפיקה 20 מיליון יורו בתנאי שסאנצ'ס יזכה בכדור הזהב.

צפו: כריסטיאנו רונאלדו כבש ובישל, גם רנאטו סאנצ'ס חגג על אנדורה

תחשבו על זה לרגע – הבחור רק סיים עונה אחת בליגה הפורטוגלית, והציפיות כבר האמירו למימדים מפלצתיים. הכישרון אכן היה פנטסטי, כי סאנצ'ס עשה הכל במרכז המגרש. הוא חילץ כדורים, גילה הספק עבודה יוצא דופן, ניווט את המהלכים, שלח מסירות קצרות וארוכות וידע גם לסיים את ההתקפות בבעיטות מכל טווח. ואולם, המרחק בין הפוטנציאל למיצויו עלול להיות רב וצעירים רבים זקוקים להתקדמות הדרגתית על מנת לא למעוד בדרך. סאנצ'ס לא קיבל את השקט התעשייתי הנדרש. הוא נמכר הישר לאחת הקבוצות הטובות באירופה עם תג מחיר של 35 מיליון יורו והיה אמור לספק קבלות כאן ועכשיו.

רנאטו סאנצ'ס בגמר יורו 2016
רנאטו סאנצ'ס בגמר יורו 2016 | Laurence Griffiths/Getty Images

יש שחקנים שפורחים בסיטואציה הזו. שימו את ארלינג הולאנד במשחק הכי מלחיץ בעולם, והוא ישים את הכדור ברשת. מנגד, רבים הרבה יותר לא יעמדו במעמסה. מרטין אודגור, למשל, לא נהנה מהמעבר לריאל מדריד בגיל 16, והלך לאיבוד גם בקבוצת המילואים כדי לקבל את תווית הפלופ האולטימטיבי. כולם יודעים איך זה נגמר, והיום – אחרי שיקום הדרגתי ומיוחל – הקשר הנורבגי שוב נמצא בסגל הלבנים מבירת ספרד, ושוב רואים בו יהלום נדיר. הוא רק בן 21, וכל עתידו עוד לפניו, אבל הפעם יש יסוד סביר להניח שהוא בשל יותר להצלחה על הבמה הגדולה.

סאנצ'ס קרוב הרבה יותר לאודגור מאשר להולאנד. הוא התרגש אחרי כל טעות במדי באיירן, לא הפגין את היכולת הראויה מבחינת אלופת גרמניה, התייבש על הספסל ואיבד לחלוטין את הביטחון העצמי. קשר רחבה לרחבה כמוהו, שזקוק לאנרגיות בלתי מוגבלות על מנת להשתלט על המתרחש, לא יכול לעשות כלום אם אינו מוכן מנטלית. אז סאנצ'ס לא רק איבד את הדרך במינכן. אפילו ההשאלה בסוונסי בעונת 2017/18 לא הועילה לו. בדיוק להיפך – תדמית הפלופ רק התעצמה וההתרסקות הגיעה לשיאה הגרוטסקי כאשר הוא מסר כדור לשלט פרסומת שהיה דומה בצבעים לחולצות חבריו לקבוצה. העובדה כי המאמן פול קלמנט הכיר אותו מימיו בבאיירן והבטיח לו אשראי בלתי מוגבל לא סייעה, כי למנג'ר לא היה מרחב תמרון בקרבות תחתית – והוא פוטר בסופו של דבר עוד לפני תום תקופת ההשאלה.

אז אחרי שגם במהלך העונה הנוספת בבאיירן לא חל שיפור מינימלי, היה ברור שאת הצעד הבא חייב סאנצ'ס לבחור בקפידה. הוא היה חייב למצוא קבוצה שתתאים לו מבחינת הסגנון, וחשוב מכל – מאמן שיגלה סבלנות מחד, אך יעניק לו חופש פעולה מאידך. אז הוא מצא מאמן כזה בדמותו של כריסטוף גאלטייה בליל. באיירן שמחה כאשר המועדון מצפון צרפת הסכים לשלם 20 מיליון יורו, וכך ניצלה חלק מההשקעה, אך בדיעבד העסקה הזו התבררה כחלומית. זה לקח זמן וההשתלבות לא הייתה מיידית, אך זה בדיוק סוד הקסם במקרה זה. הפורטוגלי נכנס לעניינים ללא הפרעה, ללא רעש וללא ציפיות לא שפויות. הוא פשוט נהנה לבטא את עצמו על המגרש מחדש, והתוצאות הגיעו. ועוד איך!

העונה שעברה, אשר התקצרה בגלל משבר קורונה, הייתה טובה. העונה הנוכחית מסתמנת כאדירה. סאנצ'ס לא סתם נכנס לנבחרת המצטיינים של 10 המחזורים הראשונים מטעם המגזין "פראנס פוטבול", אלא זוכה לציון הממוצע הגבוה ביותר בליגה, אפילו מעל קיליאן אמבפה. הוא שוב רוקד על המגרש, מחלץ כדורים, מכדרר, מחלק מסירות מרהיבות, מאיים על השער. הוא שוב נראה כמו שחקן עם פוטנציאל אלוהי, ודי היה לראות את ההצגה המופלאה שלו בסן סירו מול מילאן בליגה האירופית כדי להבין סופית – רנאטו סאנצ'ס של יורו 2016 חזר. הוא קירקס את הרוסונרי בניצחון 0:3, וכאשר נשאל מאמן האיטלקים סטפאנו פיולי על ההופעה הבעייתית של הקשר הצעיר הנפלא שלו סנדרו טונאלי, התשובה היתה פשוטה: "צריך לגלות סבלנות עם טונאלי. הוא פגש יריב קשה מאוד בדמותו של רנאטו סאנצ'ס. כך הוא ילמד ויתפתח".

רנאטו סאנצ'ס
רנאטו סאנצ'ס רוקד מול מילאן | Matthieu Mirville/Icon Sport via Getty Images

כן, טונאלי – שהוגדר על ידי רבים בארץ המגף כאנדראה פירלו החדש – צריך להתמודד עכשיו עם האתגר אותו חווה בזמנו סאנצ'ס, בעוד הפורטוגלי כבר יצא לדרך חדשה. "אני מרגיש טוב בליל, פיזית ומנטלית. באתי לכאן כדי לשחק את הכדורגל שלי ולהראות מה אני שווה. היו שהופתעו מהבחירה, אבל ידעתי שזה הצעד הנכון כדי לקבל דקות על הדשא. הייתי צריך להחזיר את שמחת החיים. חשוב לי שחבריי לקבוצה יסמכו עלי, וזה המצב כאן. למען האמת, אני מרגיש טוב יותר בהשוואה לתקופה בה הגעתי לבאיירן. השתניתי והתבגרתי מאז. זו התקופה הכי טובה שלי עד עכשיו. אני מאושר", הוא אומר.

וכך גם החזרה לנבחרת הייתה טבעית. המאמן פרננדו סנטוס, שטיפח אותו ביורו 2016, מכיר את איכויותיו של סאנצ'ס טוב מכולם ועכשיו הוא נחוש להפיק ממנו שוב את המקסימום. הקשר בן ה-23 השלים 90 דקות במשחק הידידות מול ספרד באוקטובר וכעת התכבד גם לשבור את הבצורת הארוכה במדים הלאומיים על חשבון אנדורה.

רנאטו סאנצ'ס
רנאטו סאנצ'ס רוקד במדי הסלסאו מול אנדורה | PATRICIA DE MELO MOREIRA/AFP via Getty Images

רק בשביל זה היה כדאי לקיים את המשחק הזה. וכעת הגיע הזמן לדבר האמיתי – קרב מול צרפת על הפסגה ועל הכרטיס לחצי גמר ליגת האומות (החל מ-21:35, ישיר בספורט3) יזכיר לסאנצ'ס את גמר אליפות אירופה מלפני ארבע שנים, ואם יקבל את הקרדיט מסנטוס הוא עשוי לזהור שוב מול החבורה של דידייה דשאן. עבור האוהדים הנייטרלים, זו בהחלט בשורה נהדרת, כי רנאטו סאנצ'ס בשיאו הוא שחקן מהנה מאוד לצפייה.

רנאטו סאנצ'ס
רנאטו סאנצ'ס חוגג זכייה באליפות אירופה לפני ארבע שנים וחצי | Bob Thomas/Popperfoto via Getty Images/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי