הצייר: האם אבנילסון הוא החלוץ הברזילאי הגדול הבא של פורטו?

הוא לא פרץ בגדול בגיל צעיר והתקשה להתמודד עם הריחוק מהמשפחה ומות אמו, מה שגרם לו לשקוע בציור פורטרטים שלהם. עם עונת פריצה מפתיעה וסוחפת בפורטו, פתאום החלוץ הברזילאי נראה כמו הדבר הגדול הבא. הערב (22:15, ספ'2) הוא ינסה להוכיח את זה לספורטינג

קבוצות: פורטו
(גודל טקסט)

"זה השער האהוב ביותר בקריירה שלי עד כה", אמר אבנילסון על הכיבוש נגד ספורטינג ליסבון במשחק הראשון בחצי גמר הגביע הפורטוגלי לפני כחודש וחצי. לא היה בו משהו מיוחד, ודווקא מסירת העקב של מהדי טארמי האיראני הייתה אומנותית יותר, אבל אפשר להבין את החלוץ הברזילאי של פורטו. הוא מעריץ את כריסטיאנו רונאלדו מאז שהוא זוכר את עצמו, והמפגשים מול האריות מליסבון הופכים למיוחדים מאוד מבחינתו.

הערב, במשחק הגומלין באיצטדיון דרגאו הביתי, אבנילסון ישמח להרשית שוב כדי להשלים את המשימה ולעלות לגמר מול טונדלה הקטנה. מעשית, הקרב מול ספורטינג הוא הגמר האמיתי, והיה גם גמר אמיתי נוסף כבר בשמינית הגמר, כאשר פורטו הביסה את בנפיקה 0:3. אבנילסון הפציץ אז צמד במחצית הראשונה, ורק כרטיס אדום מנע ממנו להשלים שלושער מול היריבה המושבעת. בסך הכול, יש לו 7 כיבושים ב-5 משחקים בגביע עד כה, והזכייה המסתמנת תהיה רשומה על שמו.

ככה זה בפורטו. רק בינואר מכרו הדרקונים את לואיס דיאס לליברפול, אבל כבר עכשיו יש להם נכס דרום אמריקאי נוצץ חדש שעשוי להיות יעד להתעניינות מצד מועדוני הצמרת ברחבי היבשת בקיץ הקרוב. עם 20 שערים ו-5 בישולים בכל המסגרות, אבנילסון הוא תגלית העונה, אחרי שבקושי ראה דשא אשתקד, וסקאוטים עוקבים בדריכות אחרי הסקורר שנולד בפורטאלזה – בדיוק כמו החלוץ הברזילאי הפורה ביותר בתולדות פורטו, מריו ז'ארדל האגדי.

אבנילסון שחקן פלומיננזה
באקדמיה של פלומיננזה הוא לא תמיד נחשב לשחקן מבטיח. אבנילסון במדי פלומיננזה | אימג'בנק GettyImages, Buda Mendes

אבנילסון בן ה-22 לא ראה, כמובן, את ז'ארדל בפועלה – אבל הוא זוכר היטב את מעלליו של הולק במדי פורטו. לכן, כאשר הגיעה בקיץ 2020 ההצעה המיוחלת מפורטוגל, הוא לא חשב פעמיים והעדיף את הדרקונים על פני קריסטל פאלאס שגיששה בכיוונו. כ-9 מיליון יורו שולמו תמורתו, וזה סכום לא מבוטל עבור שחקן לא מוכח שבקושי הספיק לשחק בליגה הברזילאית במדי פלומיננזה. ואולם, מגלי הכישרונות של המועדון הביעו תמיכה גורפת ברעיון. מבחינת אבנילסון, היה זה כבר המסע השני לאירופה. הראשון היה זה ששינה עבורו את החיים.

באקדמיה של פלומיננזה הוא לא תמיד נחשב לשחקן מבטיח, והגעגועים למפשחתו היו קשים. מספרים כי בכל ערב התיישב אבנילסון ליד השולחן וצייר פורטרטים של אימו האהובה כדי שהפרידה ממנה תהיה קשה קצת פחות. יש אפילו הטוענים שיש לו כישרון מיוחד לציור שעולה על כשרונו לכדורגל – והוא מקדיש זמן רב לתחביב גם בפורטו. היצירות אכן עזרו, אבל ב-2017, כאשר היה הנער בן 17, הלכה האם לעולמה בפתאומיות – והטרגדיה הייתה בלתי נסבלת. אבנילסון חזר לפורטלזה, התאבל עם משפחתו, והצהיר שאין לו עניין לחזור לכדורגל. זה לא היה רלוונטי עוד מבחינתו. תמיכה שקיבל מאביו, מאמן נוער בעצמו, גרמה לו בסופו של דבר לתת צ'אנס אחרון למקצוע, אבל הוא עשה זאת בלב כבד וללא חשק.

גם פלומיננזה כבר לא ממש האמינה בו אז, אבל היה לה פרויקט מיוחד במזרח אירופה. המועדון מריו דה ז'ניירו יצר שיתוף פעולה עם קבוצת שאמורין מהליגה הסלובקית השנייה, והתחייב להעביר לשורותיה בהשאלה שחקנים צעירים על מנת שיקבלו ניסיון מעבר לאוקיינוס. בתחילת 2018 שוכנע אבנילסון להישלח לשם, ביחד עם 9 בוגרי פלומיננזה נוספים, ודווקא שם התאהב בכדורגל מחדש – למרות שהצטנן בקור של ינואר כאשר סירב לחבוש כובע ולעטות כפפות באימונים. בסלובקיה אף שונה התפקיד שלו, והוא הוסט מעמדת הקיצוני לחלוץ מרכזי. הרעיון של המאמן המקומי סטליסלב ליסקוסקי התברר כהברקה, ובפלומיננזה העריכו אותו הרבה יותר כאשר הוא שב למולדת בתום מספר חודשים.

אבנילסון שחקן פורטו
"קונססאו עזר לי מאוד להבין את הכדורגל האירופי מבחינה טקטית, וגרם לי לשחק באינטנסיביות גבוהה יותר". אבנילסון | GettyImages, Zed Jameson/MB Media

ב-2019 הוכתר הסקורר למלך השערים באליפות ברזיל עד גיל 20, וחבריו הדביקו לו את הכינוי המשעשע לבנילסון, ברמיזה לרוברט לבנדובסקי. "אני אוהב את השם הזה מאוד", אמר אבנילסון כאשר סיפר עליו בפורטוגל. בסגל הבכיר של פלומיננזה, הוא הספיק לשחק פחות משנה, והיה הגיוני מבחינתו להישאר לעוד עונה אחת לפחות בברזיל, אבל לפורטו לא היה זמן. היא שמעה על העניין שמגלה בנפיקה, בנוסף לקריסטל פאלאס, וזה זירז מאוד את התהליכים. אלמלא הייתה פועלת במהירות, היה הופך אבנילסון לנשר – בליסבון או בלונדון.

מאמן פורטו, סרג'יו קונססאו, סבר שאינו מתאים לליגה הפורטוגלית בעונה שעברה, ושילב אותו בהדרגה, עם ארבעה משחקים בלבד בהרכב הפותח. באביב לפני שנה הוא אף נשלח לקבוצת המילואים, שם קרע רשתות בקצב מרשים – והמאמן אנטוניו פוליה העביר דיווחים מחמיאים מאוד על יכולתו. אז בתחילת העונה הנוכחית, כאשר מוסא מארגה עזב לסעודיה, התפנה מקומו בהרכב לצד טארמי – והברזילאי תפס אותו בטבעיות וביעילות.

העובדה כי הקבוצה התחילה את העונה מצוין ופיתחה תנופה שלא נעצרה מאז הקלה מאוד על ההשתלבות. נכון לעכשיו, יש לפורטו 26 ניצחונות וארבע תוצאות תיקו ב-30 מחזורים בליגה, והאליפות תובטח רשמית בשבועיים הקרובים. במחזור האחרון, חגג אבנילסון צמד ב-0:7 על פורטימוננסה. "קונססאו עזר לי מאוד להבין את הכדורגל האירופי מבחינה טקטית, וגרם לי לשחק באינטנסיביות גבוהה יותר. אני מאושר מהעבודה שאנחנו עושים ביחד, ומרגיש שאני עושה התקדמות גדולה כל הזמן", אומר החלוץ בן ה-22.

מאמן פורטו סרג'יו קונססאו
הפך את אבנילסון לשחקן שמתאים לאירופה. קונססאו | רויטרס

לא הכול מושלם, כמובן. לאבנילסון עדיין אין שערים במסגרת אירופית, והופעותיו בליגת האלופות לא היו מבריקות במיוחד. הוא חסר ניסיון בהתמודדות עם בלמים ברמה גבוהה, ואחוז ניצול ההזדמנויות חייב להשתפר על מנת שיהפוך לחלוץ צמרת אמיתי. עדיין מוקדם מאוד להזכיר את שמו בנשימה אחת עם ז'ארדל והולק, אבל בפורטו משוכנעים שהוא נמצא בכיוון הנכון, ועד קיץ 2023 הוא כבר עשוי להניב למועדון רווחים מצוינים. בינתיים, המטרה היא להשלים דאבל – והגומלין מול ספורטינג הוא הבמה שלו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי