לראשונה: חללי מינכן 1972 הוזכרו בטקס הפתיחה של האולימפיאדה

חנה קנייזבה-מיינקו ויעקב טומרקין נושאים את דגל ישראל בטוקיו 2020 | Clive Rose/Getty Images

מרגש: בפעם הראשונה במשחקים האולימפיים הוזכר בטקס הפתיחה טבח הספורטאים הישראלים, אז נרצחו באכזריות 11 מחברי המשלחת למשחקים. במשלחת לטוקיו התרגשו עד דמעות, כרמי: "עבדנו על זה זמן רב"

(גודל טקסט)

אי אפשר שלא להתרגש. לראשונה מאז הטבח האכזרי באולימפיאדת מינכן 1972, בו נרצחו 11 מחברי המשלחת הישראלית, האירוע הטראגי הוזכר בטקס הפתיחה של האולימפיאדה היום (שישי), בפתיחת טוקיו 2020.

במשלחת הישראלית לטוקיו התרגשות עד דמעות מהמחווה שסוף סוף הגיעה מהוועד האולימפי הבינלאומי לזכר י"א חללי מינכן. יושב ראש הוועד האולימפי בישראל יגאל כרמי אמר לוואלה! ספורט כשהוא מאוד נרגש: "עבדנו על זה זמן רב ביחד עם המשפחות של חללי מינכן. אני מאושר שתומאס באך יושב ראש הוועד האולימפי הבינלאומי קיים זאת. הוא איש גדול. תומאס באך נענה לבקשת משפחות חללי מינכן והועד האולימפי הישראלי וכולנו מודים לו על כך. האלמנות אילנה רומנו ואנקי שפיצר כאן איתנו ביציע. כל השנים פיללנו לזה. חשבנו, קיווינו אבל עד שזה לא קרה כאן הערב, לא האמנו שזה יקרה".

אלמנות מינכן אילנה רומנו ואנקי שפיצר הנמצאות באצטדיון: "סוף סוף נעשה צדק לבעלים, בנים ואבות שנרצחו במינכן. עברנו 49 שנים של מאבקים ומעולם לא הרמנו ידיים. אנחנו נמצאות באצטדיון ולא יכולות לעצור את הדמעות. לרגע הזה חיכינו".

בשיחה עם וואלה! ספורט הוסיפה רומנו: "י"א חללי מינכן סוף סוף יכולים לנוח בקברם. גם אנחנו המשפחות יכולות סוף סוף לנוח אחרי 49 שנים".

בהודעה הרשמית שהוציא הוועד האולימפי אמר כרמי: "הוועד האולימפי הבינלאומי הגשים את המאוויים של משפחות י"א חללי מינכן ומדינת ישראל ובאומץ הזכיר את זכרם של יא חללי מינכן בטקס הפתיחה הערב. נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך הבטיח לאלמנות י"א חללי מינכן ולוועד האולימפי בישראל  שבטקס  הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו תתייחד התנועה האולימפית עם זכרם של י"א חללי מינכן, לראשונה בהיסטוריה אחרי 49 שנים, הבטיח, ועמד בהבטחתו. אנו אסירי תודה".

טקס הפתיחה של אולימפיאדת טוקיו 2020 | Maja Hitij/Getty Images

הוועד האולימפי הבינלאומי התנגד בתוקף לאורך שנים לכל טקס זיכרון לטבח הנרצחים במהלך המשחקים האולימפיים, בטענה שאין לערב פוליטיקה בספורט. המשלחת הישראלית עורכת טקס זיכרון בכל אולימפיאדה, אך הוא מתקיים בדרך כלל בבית השגריר הישראלי ולא בכפר האולימפי, מפני שהוועד האולימפי התנגד אף לכך.

באולימפיאדת אתונה ב-2004 נכח לראשונה נשיא הוועד האולימפי, ז'אק רוג, בטקס הזיכרון לי"א חללי מינכן וסימן את השינוי בגישה. במהלך אולימפיאדת לונדון (2012) ערכה שגרירות ישראל בלונדון טקס אזכרה לחללים, שבו נכח גם ראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון. באולימפיאדת ריו דה ז'ניירו (2016) נערך לראשונה טקס אזכרה רשמי לחללי הטבח, והוחלט על פי הצעתו של נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך, להציב בטקס רשמי בכפר האולימפי אנדרטת "אבן זיכרון" לחללי הטבח מטעם הוועד האולימפי הבינלאומי.

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, התייחס למאורע: "אולימפיאדת טוקיו רק נפתחה, אבל היא כבר אולימפיאדה היסטורית – אחרי 49 שנים, בבמה המרכזית, בטקס הפתיחה, מזכירים את י"א הגיבורים, חללי אולימפיאדת מינכן. מוטב מאוחר מאשר אף פעם. מרגש לקחת חלק בטקס הזה, ועוד יותר מרגש שזכינו לזכור את החללים גם כמעט יובל אחרי האירוע הנורא. תודה ליו"ר הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך, שעשה צדק היסטורי עבור י"א החללים".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי