המזרן שלהם: נבחרת הגברים באליפות העולם בג'ודו

דניאל בן דוד
דניאל בן דוד | צילום: איגוד הג'ודו

בהיעדרם של אורי ששון ושגיא מוקי, הזרקור בנבחרת הגברים בג'ודו, יופנה אל עבר חמישה שמות יותר אלמוניים. הכירו את פליקר, בן דוד, שמאילוב, בוטבול ופלצ'יק

(גודל טקסט)

כחודש אחרי סיום המשחקים האולימפיים בריו יצאה נבחרת הגברים של ישראל בג'ודו לגרנד פרי הראשון לעונת 2016-2017, עם חמישה בחורים חסרי ניסיון. היום הם כבר יחלו את דרכם בבמה במרכזית יותר – אליפות העולם בבודפשט, וינסו לסיים את השנה הזו בצורה הכי טובה שאפשר.

הצעיר מכולם הוא דניאל בן דוד, שיתחרה היום. הג'ודוקא בן ה-21 מתחרה במשקל עד 60 ק"ג, התבלט השנה בעיקר בתחרויות "אירופה הפתוחה" כשעמד על הפודיום שלוש פעמים בחודשים האחרונים, ופעמיים בראשו. כששיטת הניקוד שונתה, הפכה התחרות לנמוכה ביותר בדרג מבחינת הדירוג העולמי. "הרמה באליפות העולם תהיה שונה ממה שאני מכיר", יודע בן דוד, שמלבד התחרויות הללו סיים גם במקום החמישי בגרנד פרי קנקון. "יש לי מאמן שאני סומך עליו שיכין אותי הכי טוב שיש, יש פסיכולוג שעובד עם כולנו על הפן המנטלי והתמודדות עם הלחץ ויש מעטפת שמסייעת לנו".

מה למדת על עצמך מהתחרויות הרבות בשנה האחרונה?
"אני כל הזמן לומד על עצמי ומתחרות לתחרות צובר עוד ועוד ניסיון. לומדים להתמודד עם כל מיני מצבים. התחלנו להתכונן גם במהלך ההכנות לריו גם לשנה שאחרי. כל הזמן עבדנו, למרות שידענו שלא נהיה במשחקים האולימפיים, זה לא עצר את ההכנות שלנו למטרות הספציפיות. המרוץ לטוקיו החל דקה אחרי ריו. אליפות העולם הזו היא המטרה הכי גדולה, ולשם נגיע בפול גז".

טל פליקר (25), שקטף השנה שלוש מדליות זהב בתחרויות השונות, כבש את המקום הראשון במשקל עד 66 ק"ג בדירוג העולמי, אך טוען שלמספר הזה אין שום משמעות כשיעלה על הטאטאמי (המזרן בקרבות הג'ודו): "הדבר היחיד שהדירוג נותן הוא ששמונת הספורטאים המדורגים פשוט עולים סיבוב אוטומטי".

טל פליקר. קטף שלוש מדליות זהב (אודי ציטיאט)
טל פליקר. קטף שלוש מדליות זהב (אודי ציטיאט)

התוצאות המעולות שעשית השנה לא מרמזות על כך שמדליה היא דבר אפשרי?
"בתחרות לא חושבים על מדליות. אני שואף הכי גבוה שאפשר וכמובן שזה אומר לעמוד על הפודיום. עשינו הכנה טובה ואני מקווה שיראו את זה כשיהיו תוצאות יפות באליפות העולם. בכל תחרות באים לתת את הכל, להילחם וכמובן לנצח, לא משנה מהי".

אחרי שגולן פולק עלה למשקל של עד 73 ק"ג, התחרות המשולשת הפכה להיות דו-קרב בין פליקר לבין ברוך שמאילוב (22), שניסה גם כן להגיע לריו בקמפיין הקודם. בשנה הזו התוצאות הטובות התחילו להגיע כבר בגרנד פרי הראשון לעונה בקרואטיה, שם זכה במדליית כסף והמומנטום המשיך כשזכה במדליית ארד בגרנד סלאם באקו וסיים במקום החמישי באליפות אירופה לבוגרים.


מהו לדעתך ההבדל בין ברוך שניסה להגיע לריו לברוך של עכשיו, שמצליח כמעט בכל תחרות?

"שלושה דברים: ניסיון, עבודה קשה ודבקות במטרה. הסבב היה מוצלח בשבילי. אני חושב שאני מגיע טוב, מתרגש, ועכשיו זה הזמן להצדיק את כל העבודה הקשה שכל הנבחרת נתנה".

טוהר בוטבול. זוכה לחסות מעיריית חדרה (דוברות חדרה)
טוהר בוטבול. זוכה לחסות מעיריית חדרה (דוברות חדרה)

שמאילוב, שהיה אלוף אירופה לנוער לפני שלוש שנים, מסומן כבר לא מעט זמן ככישרון גדול. כרגע הוא מקבל תמיכה כלכלית מהחברות "אסיה חדרה" ו-"קידר מבנים" כשלפני שבועיים התווספה גם עירית חדרה ו"חברת נחלים", בהמלצתו של המאמן נבחרת הגברים, אורן סמדג'ה. "הם מקנים לי את הנחת בכדי להתמקד במטרות הספורטיביות שלי. אני מעריך אותם מאוד ואתן את הכל כדי להצדיק את אמונתם בי", מספר שמאילוב. בדיוק כמו פליקר, הוא יודע שמי שיהיה הטוב מבין שניהם יהיה זה שגם יעלה על המטוס ליפן בסיום הקמפיין.

גם טוהר בוטבול (23), המתגורר בחדרה כמו שמאילוב זכה בחסות האחרונה ו"יכול להשיג את המטרות בראש שקט", לדבריו. הוא פרץ לתודעה לאחר שזכה במדליית הכסף בנובמבר באליפות אירופה עד 23 שנערכה בישראל ומאז עובר שנה נהדרת שכוללת הגעה לחצי גמר כמעט בכל תחרות. הישג השיא שלו הגיע בחודש פברואר בגרנד סלאם היוקרתי בפריז, שם הפך לגבר השלישי שזוכה במדליה לאחר ששון ומוקי, ובנוסף סיים במקום החמישי באליפות אירופה, כאשר שידו אחד (ענישה) מפריד בינו לבין הארד.


איך הדברים הצליחו להתחבר אצלך והאם יש קשר לכך שטסת לריו עם נבחרת הגברים כיריב אימונים, וראית את החלום מול העיניים?

"קפיצת המדרגה אצלי נבעה בעיקר מעבודה קשה וכמובן הודות לצוות שהאמין ותמך בי גם בכישלונות וגם בהצלחות לאורך הדרך. כמובן זה שהייתי בריו באולימפיאדה בתור פרטנר של המשלחת זה משהו שנתן לי הרגשה מאוד עוצמתית. גם אני רוצה להיות ברגעים האלה בטוקיו".

פיטר פלצ'יק.תלמיד של אריק זאבי (הוועד האולימפי)
פיטר פלצ'יק. תלמיד של אריק זאבי (הוועד האולימפי)

בוטבול אמור להתחרות על הכרטיס לטוקיו במשקל עד 73 ק"ג עם גולן פולק המנוסה, לו כבר יש מדלית ארד באליפות העולם מ-2015. "בגדול כל התחרות שהיו לפני היו מאוד חשובות, אבל הן היו הכנה לאליפות העולם. צריך להגיע בסופו של דבר ולתת את ה100% עם ציפיות או בלי, זה לא משהו שאמור לשנות". כפי שנחשף ב"מעריב השבוע", יומיים מאליפות העולם בשנה הבאה נופלים על יום הכיפורים, אחד מהם היום בו אמור להתחרות. "כן, מסתבר שהחג נופל על יום התחרות שלי," הוא מספר. "אכבד את המעמד וככל הנראה לא אתחרה".

פיטר פלצ'יק (25) הצטרף אל החבורה לקראת חודש פברואר לאחר שסבל ממספר פציעות. הוא מתחרה במשקל עד 100 ק"ג, שלאורך שנים היה מזוהה עם מדליסט הארד מאתונה 2004- אריק זאבי. הישג השיא שלו השנה הוא מדליית זהב מגרנד פרי קנקון שנערך ביוני, כשלפני כן סיים במקום השביעי באליפות אירופה. "אני לא חושב שאליפות העולם תהיה שונה משאר התחרויות שהיו. הרי היריבים הם אותם יריבים, התחרינו איתם לאורך כל השנה".

אז מה ששונה הוא רק שהאליפות נקראת תחרות מטרה? (הוועד האולימפי הגדיר שאליפויות אירופה ועולם הן התחרויות בהן מדליות מכניסות אותך לסגל מסודר למשכורת – ס"א)
"המעמד שונה. כמובן שגם לחץ מתווסף ויש את הציפיות מעל. אני מאמין שנגיע מרוכזים כמה שיותר. עבדו אתנו על חוסן מנטלי וגופני כדי שנגיע כמו חץ ממוקד למטרה. כל תחרות עד עכשיו בסבב מקרבת אותנו צעד אחד קדימה אל המטרה הגדולה: להגיע לאולימפיאדה. יש לנו עוד הרבה מטרות קטנות בדרך. נכון שאי אפשר לקרוא לאליפות עולם מטרה קטנה, אבל בהחלט היא מטרה שהתכוננו אליה ונבוא הכי מוכנים שיש".
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי