חיים גוזלי לפני הקרב עם ראיין קוטור: לא מעניין שהוא בעל שם עולמי

חיים גוזלי
חיים גוזלי | אלבום פרטי

אחד מחלוצי הענף בישראל שחווה אינספור מכשולים ("נדקרתי ביד כמאבטח") וכמעט פרש, זוכה לגאולה מחדש ויגיע לשיא הקריירה בגיל 45 במדיסון סקוור גארדן (1:30). ראיון מיוחד

(גודל טקסט)

חיים גוזלי, אחד מלוחמי ה-MMA הוותיקים בישראל, יילחם הלילה (בין שבת לראשון, 1:30) מול ראיין קוטור באירוע בלאטור 180. גוזלי ייכנס לזירת האוקטגון באולם המפורסם בעולם "מדיסון סקוור גארדן" בניו יורק, ויתמודד מול הבן של רנדי קוטור האגדי בקטגוריית משקל בינוני-קל (77 ק"ג).


גוזלי (1.80 מ') נחשב לאחד מחלוצי ענף ה-MMA בישראל. במהלך הקריירה הארוכה, הלוחם הישראלי התחרה באינספור תחרויות ג'יו ג'יטסו בעולם, הוא הישראלי הראשון והאחרון שהתחרה באליפות העולם לאומנויות לחימה – ADCC היוקרתית, ב-2013 זכה באליפות העולם "נאגה" בגרפלינג וסיים במקום שלישי באליפות העולם בג'יו ג'יטסו ב-2014.


חיים גוזלי. השקילה לפני הקרב (צילום: Bellator MMA)

 חיים גוזלי. השקילה אמש לפני הקרב (צילום: Bellator MMA)


הדרך אל עולם אומנויות הלחימה החלה אצל גוזלי כבר בגיל שש: "בשנות ה-80 יצא הסרט "נינג'ה", ואחרי שצפיתי בסרט ידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות עם החיים שלי. הלכתי למועדון הראשון ליד הבית שלי, ראיתי פוסטר של נינג'ה על הקיר ולמחרת כבר נרשמתי".


הלוחם הישראלי החל להתאמן בקראטה ולאחר מכן בנינג'יטסו, בהם הגיע למעמד חגורה שחורה. המשיכה לאומנויות הלחימה רק הלכה וגברה עם השנים: "אחרי השחרור מהצבא התחלתי להתאמן באיגרוף תאילנדי וב-1994 הגיעה לידי קלטת של UFC. זו הייתה חוויה מטורפת עבורי לראות את רויס גרייסי מצליח לנצח את כולם בעזרת חניקה" מספר גוזלי. "על הקלטת היה מוקלט גם סרטון לימוד תנועות בסיסיות על ידי גרייס. בעקבות כך, טסתי לניו יורק למכון של רנזו גרייסי (בן דודו של רויס). מאז ועד היום, מעל 20 שנים, אני מתאמן אצל רנזו. תחתיו, בטקס חגיגי שנערך השבוע במכון גרייסי בניו יורק, הגעתי לדרגה הכי גבוהה שישראלי הגיעה אליה – חגורה שחורה דאן 4 בג'יו ג'יטסו".



 

Today was a great honor for me, I got my 4 degree back belt in Renzo Gracie Jiu Jitsu from my master @renzograciebjj thank you to all my team that support me for Bellator 180!!!

A post shared by Haim Gozali (@haimgozali) on



ענף ה-MMA החל לצמוח ולהתפתח בישראל בשנים האחרונות, אך בשביל גוזלי היה קשה לפלס את הדרך שהובילה לפריחה הנוכחית: "היו הרבה מכשולים בדרך כי אנחנו באים ממדינה קטנה. לא היו הרבה שותפים לאימונים. בזמנו עשינו הכל לבד, לא היה אינטרנט כמו היום. היה קשה ללמוד את רוב המהלכים מקלטות וידאו. היו גם בעיות מצד ארגונים להעסיק לוחם ישראלי, כי הם טענו שלא משתלם להם להביא מישהו לא מקומי, שעולה הרבה כסף להטיס אותנו וכנראה לא ימכור הרבה כרטיסים לאירוע. כדי לממן את עצמי הייתי צריך לעבוד כמאבטח במועדוני לילה במשך כמה שנים, רק ככה הייתי יכול להתחרות בחו"ל. המזל שעבדתי בשעות הלילה, אז יכולתי להתאמן במהלך היום".


שנת 2006 הייתה נקודת מפנה עבור גוזלי, שעבר אירוע שכמעט עצר לו את הקריירה: "עבדתי כמאבטח.  באחד הלילות, באתי לסגור את הדלת ושני בחורים קפצו עליי מאחור. תוך כדי שאני מנסה להתגונן הם דקרו אותי בפנים וביד, והדקירה ביד קרעה לי את העצבים. הייתי צריך לעבור חמישה ניתוחים בשביל להחזיר את היד לפעילות רגילה. עד היום אין לי עצב ביד ימין, אני לא מרגיש את הכף יד".



חיים גוזלי
חיים גוזלי. "אני מגיע מוכן לקרב ובא רק לנצח" (אלבום פרטי)


כל בנאדם אחר כנראה והיה פורש בעקבות המקרה הנוראי, אך הלוחם הישראלי בן ה-45 לא בנאדם שנשבר בקלות: "לקח לי זמן עד שהתאוששתי מהמקרה הזה, לעבור חמישה ניתוחים זה לא דבר פשוט. כל המכשולים האלה בנו ועיצבו אותי למי שאני היום. אני הולך לעלות לקרב מול לוחם צעיר ממני בעשר שנים, עם שם יותר גדול ממני בזירה הכי גדולה בעולם – "מדיסון סקוור גארדן". אין עוד הרבה אנשים בגילי שמסוגלים לעשות את זה".


ארבע שנים לאחר התקרית הקשה שכמעט קטעה לו את הקריירה, קיבל הלוחם הישראלי טלפון ששינה את חייו לעד: "בשנת 2010 אני וחבר אירגנו את האירוע IFC, שהתקיים בהיכל "מנורה מבטחים". הבאנו לשם מספר לוחמים מפורסמים שלא היו חתומים ב-UFC, ואחד מהם היה פרנק טרייג. ביחד עם טרייג הגיע לארץ עורך הדין, סמואל שפירא, שעם השנים נהיה עורך הדין של בלאטור" נזכר גוזלי. "סמואל התרשם מארגון האירוע, וטען שזה עמד בסטנדרטים של אירוע בארצות הברית. לאחר כמה שנים, פתאום קיבלתי מייל מסמואל שהתעניין מה מעמד ענף ה-MMA בישראל, וכתב שהמליץ עליי בפני ארגון גדול שרוצה להפיק אירוע קרבות מחוץ לגבולות ארצות הברית. לאחר מספר פגישות גם עם סקוט קוקר (בעלי בלאטור) בארצות הברית, איטליה וישראל, סיכמנו על אירוע בלאטור בישראל בהפקתי. דרשתי מקוקר ושפירא לעלות לקרב אחד, אך הם נמנעו בטענה שדבר כזה מעולם לא קרה, אז עניתי – אני אהיה הראשון שיעשה את זה".



חייים גוזלי. רגע הניצחון בבלאטור ישראל (אלבום פרטי)
חייים גוזלי. רגע הניצחון בבלאטור ישראל (אלבום פרטי)


הקרב בישראל היה עמוס ברגשות עבור גוזלי שניצח את יריבו בפחות משתי דקות: "לא עליתי שנים לקרב בישראל, וקצת התרגשתי. אנשים ששמעו עלי וראו אותי רק בסרטונים, אבל אחד לא ראה אותי נלחם בלייב. זה היה טירוף בשבילי כי הייתי אחרי ניתוח גב חמור, אבל למשטר אימונים מטורפים ובסופו של דבר ניצחתי את היריב שלי בנעילת בריח רגל. הרבה אנשים ראו את הקרב בחי או בטלוויזיה, ומאז אנשים מזהים אותי ברחוב וזה כיף גדול. עברה עלי תקופה טובה אבל ריקה, כי אמרתי שזה יהיה הקרב האחרון שלי. פתאום מצאתי את עצמי בלי מטרה, בלי משהו להתכונן אליו, אז החלטתי שאני חוזר לעוד סיבוב."


ההגעה של הלוחם הישראלי לבלאטור 180 במדיסון סקוור גארדן – "המכה" של עולם הספורט, הייתה רצופת חוויות: "כל מה שאני עובר פה זה מטורף. אני עובר פה מחנה אימונים קשה, ואני מגיע מוכן מאוד לקרב. הקהילה היהודית בניו יורק קיבלה אותי בזרועות פתוחות ואימצה אותי אליה. זכיתי להיות אורח הכבוד במצעד הקהילה היהודית במנהטן, וזה היה כבוד גדול לפגוש א כל האנשים שיבואו לעודד אותי בקרב".


 

 

Israeli parade a day to remember thanks to Rabbi Heshy Augenbaum for everything you the best and thanks to @dannya27 for all the support Now June 24 Bellator 180 come support me !!! @celebrateisrael @avivgozali_mma @dannya27

A post shared by Haim Gozali (@haimgozali) on



על יריבו, ראיין קוטור (34, 1.77 מ', 71 ק"ג) בנו של רנדי קוטור הידוע, אמר גוזלי: "כשאמרו לי לבחור יריב חיפשתי מישהו בעל שם, וראיין התבלט ברשימת הלוחמים שקיבלתי. אבא שלו הוא אגדה מהלכת. ראיין התחרה בכל הזירות הגדולות בעולם, ויש לו ניסיון רב. הוא מגיע מרקע של היאבקות וג'יו ג'יטסו. העמידה שלו בינונית ואני מאמין שירצה להוריד אותי למזרן או להדביק אותי לגדר כמו שאבא שלו היה עושה. אני בטוח בעצמי וביכולות שלי, וזה שמדובר בלוחם בעל שם עולמי לא מעניין אותי, אני בא כדי לעשות הכל כדי לנצח".


חיים גוזלי. פנים אל פנים עם ראיין קוטור (צילום:Bellator MMA)
חיים גוזלי. פנים אל פנים עם ראיין קוטור (צילום: Bellator MMA)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי