סיבוב פרידה: המקצים האחרונים בקריירה האדירה של יוסיין בולט

יוסיין בולט
יוסיין בולט | צילום: Gettyimages

עם כל הכבוד לכך שאליפות העולם באתלטיקה כוללת ספורטאים רבים במגוון ענפים, איש אחד יעמוד מעל כולם. רגע לפני הפרישה, האצן הענק ינסה להוסיף עוד שתי מדליות לרזומה המדהים שלו. ומה עם המשלחת הישראלית?

(גודל טקסט)
סיום הקריירה של אחד מגדולי הספורטאים בכל הזמנים תעמוד במרכז אליפות העולם באתלטיקה שתצא היום לדרכה באצטדיון האולימפי בלונדון. יוסיין בולט יתחרה על המסלול בפעם האחרונה וינסה להוסיף עוד שתי מדליות זהב לרזומה חסר התקדים שלו. שיאן העולם ב-100 ו-200 מטר מקווה להגן על תארו ב-100 וגם לקחת פעם נוספת את הזהב עם נבחרת השליחים של ג'מייקה ב-1004X.


אין כל ספק שבולט כבר מעבר לשיאו, עובדה בה גם הוא מכיר בהתחשב בהחלטתו לוותר על הריצה ל-200  מטר בה זכה בארבע אליפויות עולם ברציפות ובשלוש האולימפיאדות האחרונות. בולט רוצה לוודא ששירת הברבור תהלום את הקריירה המדהימה שלו ומכוון את כל מאמציו ל-100 מטר.



מאז האולימפיאדה בבייג'ין ב-2008, בולט זכה בזהב בכל גמר אולימפי או עולמי בו השתתף ב-100 מטר, 200 מטר ושליחים, מלבד במקרה אחד. בגמר ל-100 מטר באליפות העולם ב-2011 בדאייגו, דרום קוריאה, בולט פסל בזינוק ולמעשה לא השתתף במרוץ.


למעט המעידה האחת הזו, הג'מייקני, שיחגוג יותר מאוחר החודש את יום הולדתו ה-31, שולט ללא עוררין כבר עשור בריצות הספרינט והוא מקווה להוכיח שהוא פורש בעודו עדיין האיש המהיר בעולם.


"אני מוכן", אמר בולט, שזכה בשמונה מדליות זהב אולימפיות וב-11 מדליות זהב באליפויות העולם לאורך הקריירה. "אם אני מופיע לאליפות אתה יודע שאני מגיע עם בטחון ושאני מוכן להתחרות. אני מתאמן קשה ואני מאוד ממוקד. אני תמיד מגיע לנצח ואנסה לעשות זאת שוב גם הפעם". בולט יחל את דרכו כבר ביום הפתיחה של האליפות כשיתחרה בסיבוב הראשון במקצה ל-100 מטר. חצי הגמר והגמר של אותו מקצה יתקיימו בשבת.



גם הוא ינסה לגנוב כותרות, ואן ניקרק (Gettyimages)


מי שינסו להרוס את המסיבה של בולט הם יריבו משכבר הימים ג'סטין גאטלין, בן ארצו יוהאן בלייק, והכוכב האמריקאי העולה כריסטיאן תומאס, שרשם את הזמן המהיר ביותר השנה (9.82 שניות). מלבד בולט, האליפות בלונדון גם תעמוד בסימן פרידה מאחד מחביבי הקהל המקומי. מו פארה הבריטי אומנם מתכנן להמשיך להתחרות בריצות מרתון, אך זו תהיה האליפות הגדולה האחרונה בה הוא משתתף בריצות ב-5,000 ו-10,000 מטר בהן הוא שולט בשנים האחרונות.


פארה בן ה-34 זכה במדליות זהב בשתי הריצות בשתי האולימפיאדות ואליפויות העולם האחרונות. הפעם האחרונה בה הפסיד באחת הריצות הארוכות בתחרות גדולה הייתה כשסיים שני ב-10,000 באליפות בדאייגו ב-2011. פארה יוכל להיות הראשון שזוכה במדליית זהב באליפות, כשהגמר היחיד שיתקיים בליל הפתיחה הוא ב-10,000 מטר.


פארה, ובעיקר בולט ישאירו ואקום גדול בעולם האתלטיקה, אך מי שינסה לחזק את מעמדו ככוכב הגדול הבא של הענף הוא וייד ואן ניקרק הדרום אפריקאי. ואן ניקרק בן ה-25 קבע את מה שככל הנראה ייזכר כשיא העולם המדהים ביותר של אולימפיאדת ריו כשרשם זמן של 43.03 שניות בדרך לזהב בריצה ל-400 מטר, שיפור של 15 מאיות לזמנו של מייקל ג'ונסון האגדי מלפני 18 שנים.



פארה. ישאיר ואקום גדול (gettyimages)


ואן ניקרק ינסה להגן בלונדון על תוארו ב-400 מטר וגם יקווה לזכות לראשונה באליפות גלובלית ב-200 מטר ולהשלים דאבל אותו רק ג'ונסון רשם בעבר. מי שגם צפויה לעשות לא מעט כותרות בלונדון היא בת ארצו קסטר סמניה. הדרום אפריקאית תנסה לזכות פעם נוספת בזהב ב-800 מטר כפי שעשתה בשתי האולימפיאדות האחרונות ובאליפויות העולם ב-2009 ו-2011.


בנוסף, היא גם תתחרה לראשונה באליפות העולם במקצה ל-1,500 מטר. בלי קשר למה שתשיג על המסלול, סמניה תהיה אחת הספורטאיות המדוברות באליפות בעקבות הספקות שמועלים פעם אחר פעם בנוגע למגדר שלה. היא עברה בדיקות מגדריות פולשניות לאחר ההצלחה הראשונית שלה ואיגוד האתלטיקה הבינלאומי אף העביר החלטה שאישה שיש לה באופן טבעי טסטוסטורן מעל לרמה מסוימת צריכה לעבור טיפול על מנת להוריד אותו. ההחלטה פגעה בתוצאות של סמניה, אך היא בוטלה ב-2015 והיא תנסה להוסיף בלונדון עוד שתי מדליות זהב למאזנה המרשים.



קניזייבה-מיננקו. תביא מדליה? (gettyimages) 


המשלחת של ישראל לאליפות תכלול שישה ספורטאים. הבכירה שבהם היא קופצת המשולשת חנה קנייזבה-מיננקו, שזכתה במדליית כסף באליפות הקודמת בבייג'ין לפני שנתיים. מיננקו תתחרה במוקדמות בשבת, כשגמר המשולשת ייערך יומיים לאחר מכן. זורקת הכידון מרגריטה דורוז'ון תכנס למעגל התחרויות ביום ראשון, כשארבעת הישראלים הנוספים ישתתפו כולם בריצות המרתון שיתקיימו גם הם בראשון. לונה צ'מטאי קורלימה ומאור טיורי יתחרו אצל הנשים, בעוד גירמה אמרה ומארו טפרי ירוצו במרתון הגברים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי