הספורטאית האולימפית של השנה: שלושת המקומות הראשונים

לונה צ'מטאי
לונה צ'מטאי | AFP

לונה צ'מטאי סלפטר עשתה היסטוריה והגיעה לפסגה, המתעמלת האומנותית לינוי אשרם קטפה את המקום השני ואת השלישייה הראשונה סוגרת האצנית דיאנה ויסמן. הדירוג של סתיו איפרגן לשנת תשע"ח

(גודל טקסט)
ספורט1 ומעריב השבוע, בחרו באתלטית לונה צ'מטאי סלפטר כספורטאית השנה של תשע"ח, בזכות מדליית הזהב בה זכתה באליפות אירופה בברלין בריצה ל-10,000 מטרים. במקום השני המתעמלת האומנותית לינוי אשרם, שזכתה במדליית ארד באליפות העולם ושלישית, האצנית דיאנה ויסמן ששברה את שיאה המיתולוגי של אסתר רוט-שחמורוב ב-100 מטרים.



מדליית זהב: לונה צ'מטאי סלפטר (אתלטיקה)
האצטדיון האולימפי בברלין מספק הרבה תסריטים כשהגדול מכולם כמובן קרה בשנת 1936 תחת המשטר הנאצי. לאחר 82 שנים הספורט שוב ניצח את המקום בו היסטוריית הגזענות נכתבה ונחרטה כשספורטאית ממוצא קנייתי שמייצגת את ישראל, מדינת היהודים, זכתה במדליית זהב. בעלה ומאמנה, דן סלפטר, החליט שהשניים יתמקדו בריצות של 10000 ו-5000 מטרים במקום בריצת המרתון.


באותה אליפות אירופה בברלין לפני כחודש, עלתה על ראש הפודיום והשמיעה את "התקווה" לאחר שחצתה את קו הסיום בזמן של 31:43.29 דקות והפכה לישראלית הראשונה שזוכה במדליה בתחרות היבשתית בריצה. כמובן שחוץ מהריצה אל הזהב, ייזכר גם הבלבול בספירת ההקפות והפסילה בחצי המרחק שמנעו ממנה מדליה נוספת ונגמרו בדמעות על המסלול, אך קבלת הפנים לה זכתה הספורטאית בנמל התעופה מלמדת שהאתלטיקה, שהייתה בדעיכה, נמצאת בנסיגה לקראת טוקיו 2020. בנוסף לאליפות אירופה, שברה צ'מטאי סלפטר את שיא ישראל בריצת 1500 מטרים בחודש יולי.


דן סלפטר, מאמנה של לונה צ'מטאי, מסר בתגובה: "שנה חלומית. מבחינה מקצועית היא קרובה לשלמות. על פניו נראה שאפילו היה יכול להיות יותר מושלם עם מדליה נוספת. אנחנו מאוד אופטימיים להמשך ויש עוד הרבה יעדים להמשך ולאן לשאוף. זה כיף לקבל את הפרגון בעיתונים, שלונה נבחרה לספורטאית השנה, בכלל זה מחמם את הלב. גם הפרגון ברחוב עצום, זו באמת שנה מדהימה".



אשרם. הביאה את הענף לרף חדש (עמית שיסל)


מדליית כסף: לינוי אשרם (התעמלות אמנותית)
אם צופי הענף חשבו שהם ראו הכל בימיה של נטע ריבקין, שזכתה במדליות באליפויות אירופה ויהיה קשה למישהי לאחוז בחישוק הענקי שהשאירה אחריה בפרישתה – שיחשבו שוב. לינוי אשרם, שרק לפני שנתיים הייתה מדורגת שלישית בארץ,  פתחה את תשע"ח בזכייה במדליית ארד באליפות העולם בקרב רב. הקרב רב הוא המתכונת האולימפית, חיבור כל ניקוד ארבעת המכשירים (האלות, הסרט, הכדור והחישוק) לתוצאה אחת והייתה לישראלית הראשונה שעשתה זאת. אשרם מביאה את ענף ההתעמלות לרף שלא ידע הענף. לא מזמן קבעה שיא ניקוד בתרגיל האלות, מה שלא עשתה אף מתעמלת ישראלית לפניה. באליפות אירופה המתעלמת בת ה-19 פספסה רק במקום אחד את הפודיום ובימים אלה, היא מתחרה באליפות העולם כדי להראות שהענף לא שייך רק לסובייטיות.



ויסמן אחרי שבירת השיא ההיסטורי (דני מרון)


מדליית ארד: דיאנה ויסמן (אתלטיקה)
במשך שנים, אחד מהאירועים המסקרנים ביותר באליפות ישראל באתלטיקה הוא ריצת 100 מטרים לנשים. השאלה שנשאלה במשך לא מעט זמן היא מי תשבור את שיאה המיתולוגי של אסתר רוט-שחמורוב מהמשחקים האולימפיים במינכן 1972. הדיבורים והקלפים היו על דיאנה ויסמן בת ה-20 שעשתה זאת באופן רשמי השנה ועצרה את השעונים על 11.38 שניות בריצת חצי הגמר. ההייפ היה גדול, התקשורת חגגה ואפילו "המלכה אסתר" נתנה את הכתר ל"נסיכה דיאנה" בפרגון מכל הלב כשהשתיים הצטלמו יחד עטופות בדגל ישראל. האצנית אמנם לא צלחה את מטרתה: להתברג לחצי הגמר באליפות אירופה, אך העתיד עוד לפנייה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי