לצאת מהקופסא: ההזדמנות של צעירי הסבב העולמי לתהילה

אלכסנדר זברב ונובאק ג'וקוביץ'
אלכסנדר זברב ונובאק ג'וקוביץ' | AFP

השליטה של פדרר, נדאל, ג'וקוביץ' ומארי היא אבסולוטית בעשורים האחרונים אבל כשהם בדעיכה, דומיניק ת'ים, סאשה זברב וניק קיריוס כבר נועצים מבט רעב בגראנד סלאם. ה-US OPEN הוא הזדמנות להפיכה

(גודל טקסט)

ישנן לא מעט דרכים להדגים את רמת הדומיננטיות של רוג'ר פדרר, רפאל נדאל, נובאק ג'וקוביץ' ואנדי מארי בעולם הטניס בדור האחרון. אחת הטובות שבהן היא להיווכח שמאז שפדרר עלה למקום הראשון בדירוג העולמי לפני יותר מ-13 שנים, אף שחקן מלבד חברי הרביעייה הגדולה לא דרך בפסגה.

לשם השוואה, בתקופה המקבילה, שקדמה להעפלתו של פדרר לראש הדירוג, 14 שחקנים שונים דורגו במקום הראשון. השליטה האבסולוטית שלהם באה כמובן גם לידי ביטוי בטורנירי הגראנד סלאם. מאז תחילת 2004 התקיימו 55 טורנירי גראנד סלאם. חברי הרביעייה הגדולה זכו באופן מדהים ב-48 מתוכם. פדרר מוביל את הרשימה עם 18 (מתוך ה-19 שיש לו בסך הכול בקריירה), כשנדאל זוכה ב-15, ג'וקוביץ' ב-12 ומארי ב-3. מפעם לפעם הגיח שחקן אחר והצליח ללכת עד הסוף, אך מדובר היה באירוע נדיר, כשלושה משבעת המייג'ורים שחמקו לרביעייה הלכו לבן-דורם סטן ואורינקה בן ה-32 (ג'וקוביץ' ומארי חגגו השנה 30 וצעירים מפדרר בכמעט שש שנים, בעוד נדאל מבוגר מהם בשנה).

הרביעייה מסרבת בתוקף לפנות את הבמה, כשגם בשנה בה שניים מהם סובלים ממשבר לא פשוט (ג'וקוביץ' ומארי), השניים האחרים חוזרים לשלוט וזוכים עד כה בכל שלושת תארי הגראנד סלאם שחולקו (פדרר ונדאל). מדובר בדפוס שחוזר על עצמו לאורך השנים ובני הדור הצעיר יותר פשוט לא מצליחים להשיג דריסת רגל. תוצאות של טורניר אחד אומנם לא מבשרות על שינוי עמוק, אך אליפות ארה"ב הפתוחה שתיפתח הערב בניו יורק נראית כהזדמנות פז עבור הדור הבא להראות שיש חיים אחרי הרביעייה הגדולה. הפעם הבאה שיהיה להם סיכוי טוב יותר עלולה לא להגיע עד שהרביעייה תפרוש, משהו שאף אחד מהם לא מתכנן בקרוב.


זברב, זמן לקטוף תואר משמעותי (Gettyimages)

הפוטנציאל של שלושת הכוכבים העולים הבולטים: סשה זברב (בן 20, מדורג שישי בעולם), דומיניק ת'ים (בן 23, שמיני) וניק קיריוס (בן 22, 18) מעולם לא הוטל בספק. אך רק זכייה בטורניר גראנד סלאם תהווה גושפנקה רשמית לכך שהם אכן נועדו לגדולות, ואולי גם תפתח את הדלת לעידן חדש. חמישה מ-11 השחקנים הבכירים בעולם ייעדרו מהטורניר, כשאנדי מארי הופך לאחרון להצטרף לרשימת הפורשים לאחר שהודיע שלשום שלא הצליח להתאושש מהפציעה במותן, שהקשתה עליו עוד בהפסד ברבע הגמר בווימבלדון לפני כמעט חודשיים.

עוד קודם לכן, הודיעו ג'וקוביץ', שמחלים מפציעה במרפק, והאלוף המכהן סטן ואורינקה, שסובל מפציעה בברך, כי לא ישחקו שוב העונה. קיי נישיקורי (10) ומילוש ראוניץ' (11) ייעדרו גם הם בשל פציעות בפרק כף היד. ישנם גם לא מעט סימני שאלה סביב כושרם של נדאל ופדרר. הספרדי אומנם חזר למקום הראשון בעולם, אולם מאז הרולאן גארוס הוא לא עבר את שלב רבע הגמר באף אחד משלושת הטורנירים בהם שיחק, כולל ווימבלדון. פדרר מחזיק במאזן 3-35 השנה, אך התקשה בשל כאבים בגב כשהפסיד לזברב בגמר במונטריאול, פציעה שבעקבותיה גם פרש ממה שהיה אמור להיות טורניר ההכנה האחרון שלו בסינסינטי.

"היה לי עד כה קיץ חיובי. ניצחתי הרבה שחקנים בטופ 10 והרבה שחקנים גדולים", אמר זברב, שזכה בתארים בוושינגטון ובמאסטרס במונטריאול לאחר שהודח על ידי ראוניץ' בשמינית הגמר בווימבלדון. ההגעה של הגרמני ל-16 האחרונים בווימבלדון מהווה הישג שיא עבורו בטורניר גראנד סלאם, אך הוא אמור ללכת הרבה יותר רחוק בניו יורק. "זה הכי טוב שהרגשתי לקראת גראנד סלאם", סיפר זברב, שגם זכה להגרלה נוחה יחסית , "זה נותן לי הרבה בטחון ואני מקווה להראות את זה על המגרש".


דומיניק ת'ים, יקפוץ צעד קדימה? (AFP)


קיריוס, היציבות תגיע ברגע הנכון? (Gettyimages)

ת'ים הגיע לחצי הגמר ברולאן גארוס בשנתיים האחרונות, אולם לא עבר את שלב רבע הגמר בהכנה לאליפות ארה"ב. קיריוס הוא אחד השחקנים הכי בלתי צפויים בסבב. לאחר שפרש בשל פציעה במשחקו הראשון בשלושה טורנירים ברציפות (כולל בווימבלדון), נראה שהוא חוזר למסלול בשבועות האחרונים. זברב הדיח אותו בשמינית גמר טורניר המאסטרס במונטריאול לפני שקיריוס הגיע עד לגמר בסינסינטי, שם הפסיד לגריגור דימיטרוב. קשה להכניס את הבולגרי לאותה קטגוריה של זברב, ת'ים וקיריוס כיוון שהוא מבוגר מהם בארבע שנים. אולם גם במקרה שלו מדובר בשחקן שסומן עוד בצעירותו ועדיין מחכה לפריצה הגדולה בטורניר גראנד סלאם. "כל ההיעדרויות האלה פותחות את הטורניר. אני חושב שמדובר בהזדמנות אדירה", אמר פדרר, לפני שהזהיר כי אין לו שום כוונה לפנות את הדרך לדור הבא, "היו לי שבועיים להתאושש מהפציעה ואני ממש מרוצה מאיך שאני מרגיש".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי