הכוכבים הגדולים מוכנים, אליפות אוסטרליה יוצאת לדרך

רוג'ר פדרר
רוג'ר פדרר | Gettyimages

הגראנד סלאם הראשון של השנה יכלול שינויים וחידושים מרעננים, אבל גם עשוי להיות האחרון של מארי, נדאל ינסה להחזיק מעמד ובנשים ניצבת סרינה וויליאמס במוקד אחרי מופע האימים בארה"ב. אילנה ברגר הרפז מנתחת

(גודל טקסט)

טורניר הגראנד סלאם הראשון לשנת 2019, אליפות אוסטרליה הפתוחה, יפתח הלילה (בין ראשון לשני) במתחם היפייפה בשם "מלבורן פארק" בעיר. בפעם ה-107 בהיסטוריה של הטורניר, יעלו הטניסאים הטובים בעולם על המגרשים הקשים, המהירים והלוהטים ביבשת לטורניר שההיסטוריה שלו מלמדת על אין סוף משחקים מרתקים, הפתעות ולעתים גם על לידתם של כוכבים חדשים. הדברים נכונים גם השנה, אולי בעיקר בגזרה הנשית של הטורניר – אז "ליידיס פירסט".

קרוליין ווזניאקי הדנית היא האלופה היוצאת של הטורניר, אבל רחוקה מלהיות המועמדת הטבעית להגן על התואר. ככלל, הטניס הנשי בשנים האחרונות הוא בלתי צפוי לחלוטין והטורניר באוסטרליה הוא כבר כמעט עשור הסמן הכי קיצוני שלו ולראייה – לא פחות משמונה טניסאיות שונות זכו בתואר באוסטרליה בשמונה השנים האחרונות.

סרינה ויליאמס מארה"ב, בשבועיים טובים וקצת מרוכזים, היא בגיל 37 עדיין המועמדת החזקה מתמיד לזכייה בתואר, וזאת למרות שהשנה יש לה אופוזיציה של צעירות מבטיחות. העובדה שוויליאמס שואפת להשוות את שיא הזכיות בטורנירי גראנד סלאם של מארגרט קורט האוסטרלית (24 במספר), נותנת לה בוודאי עוד רוח גבית לנסות ולזכות בפעם השמינית במלבורן, אבל לוויליאמס יש משימה נוספת בטורניר הזה, והיא לא פחות חשובה. משימתה העיקרית תהיה למחוק את הרושם הנוראי שהיא הותירה בהתנהגות מבישה במהלך הפסדה בגמר האליפות הפתוחה של ארה"ב בקיץ האחרון, מול הצעירה נעמי אוסקה, ולהחזיר לעצמה קצת מהספורטיביות שנעלמה ממנה במהלך הגמר השערורייתי ההוא.


אוסאקה ו-וויליאמס. האמריקאית תצטרך גם להילחם על התדמית (AFP)

חוסר היציבות של הטניס הנשי מאופיין גם על ידי הטניסאית המדורגת ראשונה בעולם. הרומנייה סימונה האלפ, שבשנה שעברה הפסידה בגמר לווזניאקי, לא בדיוק "מככבת" באתרי ההימורים כמועמדת של ממש לתואר. האלפ מגיעה לטורניר אחרי משחק הכנה אחד בלבד לטורניר (הפסידה בסיבוב הראשון בטורניר סידני), וגם אחרי פרידה מתוקשרת ממאמנה בשנים האחרונות, האוסטרלי דארן קאהיל.

אז מי בכל זאת תיקח הביתה השנה את הגביע? ההימור הכי פופולארי, שעדיין יש לזכור שהוא בגדר הימור בלבד, נודד בין טניסאיות מנוסות יותר כמו אנג'ליק קרבר מגרמניה שזכתה בתואר ב- 2016, לבין פטרה קוויטובה (חצי גמר ב-2012) לבין האוקראינית אלינה סביטולינה (רבע גמר בשנה שעברה), וכמובן שהוא עובר גם דרך הרוסייה מריה שראפובה שעדיין בסביבה. בין הצעירות המבטיחות והמרגשות אפשר לדבר על נעמי אוסקה (אלופת ארה"ב המכהנת), אשלי בארטי המקומית שתזכה לתמיכה אדירה מהקהל, והבלארוסית ארינה סאבלנקה, שפתחה את השנה עם זכייה נהדרת בטורניר שנזאן וביום טוב מסוגלת לנצח כל יריבה.


מריה שראפובה. עדיין בסביבה (AFP)

בין הגברים הסיפור שונה לחלוטין. אנדי מארי הבריטי ממוצא סקוטי, הודיע כי הפציעה הכריעה אותו והוא פורש במקרה הטוב אחרי טורניר ווימבלדון השנה. רצה הגורל וההגרלה "סידרה" למארי סיבוב ראשון אכזרי במיוחד, מול אחד הטניסאים היציבים בסבב, הספרדי רוברטו באוטיסטה אגוט, אלוף טורניר קטאר הטרי, כך שיש הסוברים שמארי ייפרד מהטורניר וככל הנראה מהקריירה שלו כבר בסיבוב הראשון .

לעומת מארי המסיים קריירה נפלאה שמסתיימת בטרם עת, נובאק ג'וקוביץ' חווה לידה מחדש. אף אחד לא היה מאמין לפני שנה שהסרבי יחזור להיות מועמד מוביל לזכייה בתואר, אבל עם פתיחת עונת 2019, זה בדיוק המצב. "נולה" הרים את עצמו מהקרשים ונתן תצוגת טניס חלומית בחלק השני של 2018. גם ההפסד המפתיע והמוקדם מהצפוי בטורניר קטאר לפני כשבוע, לא מצליח לקחת ממנו את מקומו כמועמד הכי בטוח לזכייה בתואר שביעי במלבורן.


ג'וקוביץ'. המועמד הכי מבטיח לזכייה בתואר (AFP)

רוג'ר פדרר משווייץ, המדורג שלישי, מחשב את צעדיו היטב בגיל 37, כך שהוא נתן לעצמו פגרה ארוכה וחזר לתחילת 2019 כשהוא טרי ורענן, והוכחה לכך ראינו במהלך טורניר "גביע הופמן" בו ניצח בזה אחר זה יריבים קשים מבלי ששמט אפילו מערכה אחת בדרך. גמר בין פדרר לג'וקוביץ' הוא ההימור המבוסס ביותר נכון לפתיחת הטורניר, כשהמדקדקים רואים בעוד שבועיים את הסרבי מניף את הגביע אחרי ניצחון בארבע מערכות על השווייצרי.

מכיוון שמשחקי הגברים בטורניר הם כמקובל של הטוב מחמש מערכות, והקיץ בעיצומו, אין אפשרות הגיונית להגיע לטורניר בכושר פיזי מעורער ולצפות להצליח בו, ולכן מצבם של חלק מהמדורגים הגבוהים לא נראה מזהיר במיוחד. רפאל נדאל לא שיחק תקופה ארוכה ועבר ניתוח בקרסולו בחודש נובמבר האחרון, כך שלא ברור עד כמה הוא מוכן לשבועיים של טורניר בתנאים הקשים ביותר שיש. אלכסנדר זברב הצעיר מגרמניה, המדורג רביעי, נכנס לתחילת הטורניר כשהוא סוחב פציעות ויחד איתן גם היסטוריה לא מוצלחת במיוחד עד כה בטורנירי גראנד סלאם וגם האוסטרי דומיניק תים לא בכושר משחק טוב מזה זמן רב וקיי נישיקורי היפני אמנם עשה סימני התאוששות במהלך 2018, אך לא כאלה שיכולים להעיד על תואר גראנד סלאם באופק.

זה מותיר לנו בתמונת ה"סוסים השחורים" שחקנים מנוסים כמו מארין ציליץ' הקרואטי, קווין אנדרסון הדרום אפריקני שסיים את 2018 עם השתתפות יוקרתית בטורניר סוף השנה לראשונה בקריירה, ואפילו את סטניסלאס ואוורינקה השווייצרי שאת תוצאותיו הטובות ביותר עשה במלבורן במהלך הקריירה (תואר בשנת 2014 ועוד פעמיים חצי גמר). בין הצעירים העולים כדאי לעקוב אחרי אלכס דה מינאר המקומי שמעלה את הציפיות של המארחים השנה כשהוא נמצא בכושר משחק מצוין, וכמובן גם היווני הנהדר סטפנוס טסיציפאס שכמעט מתחת לרדאר הגיע כבר לדירוג במקום ה- 15 בעולם.


ואוורינקה. אחד מ"הסוסים השחורים" שיעלו למשטח במלבורן (AFP)

פרט לאלוף ואלופה חדשים או ישנים בעוד שבועיים, הטורניר הזה מבטיח רבות. 62.5 מיליון דולר אוסטרלי פרסים בסך הכול יחלק הטורניר הזה השנה, מתוכם 4.1 מיליון לכל אחד מהמנצחים בגברים ובנשים, וכמובן נקודות דירוג חשובות ביותר ביציאה לשנה חדשה וארוכה.

ויש גם שינויים וחידושים בטורניר 2019:
* לראשונה ישחקו גם הנשים וגם הגברים במערכה המכרעת שובר שוויון עד 10 נקודות (גברים במערכה החמישית, נשים במערכה השלישית).

* תקנות ה"חום הקיצוני" בטורניר "שופרו" לשמירה על בריאות הטניסאים ולכן הוכנסה הפסקה של 10 דקות לפני המערכה הרביעית במקרה של חום קיצוני במשחקי הגברים, והפסקה של דומה לפני מערכה שלישית ומכרעת במשחקי הנשים.

* שעון עצר של 25 שניות הוכנס לראשונה גם לטורניר הזה, כדי לוודא שהשחקנים משחקים בקצב סביר את המשחק.

* "עין הנץ" – המערכת הממוחשבת לקריאת קווים שפעלה במגרשים המרכזיים בלבד, תפעל השנה בכל המגרשים במלבורן פארק.

* על הכסף כבר דיברנו? הפרס הכספי הכולל הגדול אי פעם יחולק בין משתתפי הטורניר כולו, כשהפעם שווה אפילו רק להגיע לסיבוב הראשון (גם אם מפסידים…), שכן הפרס הכספי המחולק יותר ממכסה על ההוצאות – 75,000 דולר אוסטרלי. תודו שזה לא רע לכמה שעות עבודה.

* "חידוש" קצת פחות אטרקטיבי מבחינתנו – אף לא נציג ישראלי אחד בטורניר השנה – לא בנשים, לא בגברים, לא בזוגות ולא בכלל. בהחלט חידוש עצוב ומדאיג לאוהבי הספורט הזה אצלנו.


דודי סלע. הוא לא יהיה שם, וזה חידוש עצוב (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי