היורשת של סרינה? נאומי אוסקה משתלטת על הענף

נאומי אוסאקה
נאומי אוסאקה | AFP

החלטה אמיצה של אביה סידרה לה מעמד של כוכבת בגיל צעיר, תערובת של שלוש תרבויות הפכו את אישיותה המיוחדת ליתרון וגם ההצלחה האדירה לא שינתה את אופיה. אילנה ברגר מנתחת

(גודל טקסט)

היום יתפרסם הדירוג העולמי הרשמי של איגוד הטניס הנשי, וכשזה יקרה שמה של נערה יפנית בת עשרים ואחת בשם נאומי אוסקה יופיע ליד הספרה מספר אחת. אוסאקה זכתה בבכורה בדירוג העולמי יחד עם עוד תואר גראנד סלאם שני בקריירה תוך פחות מחצי שנה.

בניגוד לחוויה המפוקפקת שעברה אוסקה בגמר הגראנד סלאם הראשון שלה בארה"ב, אז מצאה את עצמה מתנצלת בפני הקהל על שניצחה את סרינה ויליאמס אותה העריצה בעצמה בילדותה, התיקון הגיע עבור היפנית מהר מהצפוי, כשזכתה לקבל את ההערצה ואת אהבת הקהל שכל כך הגיעה לה עם הניצחון על הצ'כית פטרה קביטובה בגמר באוסטרליה.

סיפורה האישי של אוסקה לא שגרתי. היא נולדה ביפן לאב מהאיטי ואם יפנית, וגדלה בכלל בארה"ב מאז הייתה ילדה בת שלוש. באינטואיציה שקשה להסביר, החליט אביה של נאומי כשהחל לזהות את ניצוצות כישרונה בטניס בגיל מוקדם מאד, שהיא תאמץ את שם משפחתה של אמה ולצד שמה יתנוסס דגל יפן בזמן תחרויות בינלאומיות. להחלטה הזו היו תוצאות מושלמות מבחינתה של נאומי הצעירה כבר אז – ובטח היום. אם בארה"ב הייתה אוסקה הצעירה "נבלעת" בין אלפי הטניסאיות הצעירות מוכשרות והופכת ל"עוד אחת" מהן במירוץ אחרי הזדמנויות, הרי שכנציגה של יפן מיד עם תחילת הצלחתה בסבב הנשי העולמי, היא הפכה לכוכבת, בדיוק כפי שקרה לקיי נישיקורי בגברים.


במקום להפוך ל"עוד אחת", היא תהיה "הדבר הבא" (AFP)

כזוכת גראנד סלאם ראשונה ויחידה עד היום ממולדתה, אוסקה מחוזרת מאד על ידי נותני חסות, ותוך חודשים הפכה לאייקון של ממש. אבל לא רק הכסף והפרסום הופכים את אוסקה למשהו מיוחד. בראש ובראשונה הופכת אותה לכזו האישיות המיוחדת שלה, על המגרש ומחוצה לו, אישיות שמורכבת בתערובת של שלוש התרבויות השונות מהן היא הושפעה מילדותה.

לצד החיוך הביישני והדמעות שזולגות בקלות, כמו שראינו במשחק הגמר נגד קביטובה מיד כשהחמיצה נקודות משחק והפסידה את המערכה השנייה, יש בה צד יפני מובהק שהוא קר, מחושב, בוגר לגילה ויש שאפילו יגידו שיש בה לעתים התנהלות רובוטית ממש ברגעי לחץ ומשבר – בדיוק ברגעים בהם טניסאי מקצועי צריך לנתק את הרגשות והמחשבות כדי להמשיך לתפקד. אם אצל מישהו אחר ריבוי התרבויות וההשפעות היה גורם לבלבול וחוסר זהות, הרי שאצל אוסקה נראה שהכול מאד פשוט. כשנשאלה מה היא מרגישה יותר – אמריקנית, יפנית או כבת האיטי, היא פשוט ענתה: "אני מרגישה כמו עצמי".


"מרגישה כמו עצמי". אוסקה (AFP)

וכמו שהיא מרגישה, זה כנראה בדיוק מה שצריך להיות. נאומי טניסאית חזקה. יש לה חבטת כף יד אימתנית, הגשה נדירה בנוף הטניס הנשי, וסבלנות ויכולת לנצח נקודות ארוכות במיוחד. היא חזקה מנטאלית ופיזית, והיא הוסיפה ליכולות שלה בחודשים האחרונים גם זריזות שהייתה חסרה לה. מבין כל הטניסאיות הצעירות העולות בסבב הנשי, היא נראית הקרובה ביותר להיות "הדבר הבא" האמיתי.

האם ההצלחה המוקדמת כבר שינתה אותה? לטענת אחותה הבכורה מארי, כלל לא. "נאומי לא מחזיקה מעצמה יותר מדי", אמרה האחות בראיון למגזין "טיים" האמריקני. "היא עדיין ביישנית ונוטה להתנצל כמעט על כל דבר שהיא עושה. השינוי היחיד שאני יכולה להעיד עליו בוודאות היא שהיא יושבת הרבה יותר מבעבר מול המחשב ומשתוללת ממש עם קניות ברשת". אוסקה יכולה להרשות לעצמה להשתולל. גם חשבון הבנק ההולך ותופח נותן לה את האפשרות הזו, אבל לא פחות מכך העובדה שהיא כבר הוכיחה בגרות ואחראיות בעולם של ספורט תובעני וקשה כמו טניס, עולם בו יש הסבורים היא תשלוט ביד רמה הרבה שנים קדימה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי