מלחמה שבה יש רק מפסידים

הטניסאי הסרבי נובאק דג'וקוביץ' | רויטרס

נובאק דג'וקוביץ' היה בטוח שבהיותו הטניסאי מספר 1 בעולם הוא מעל לחוק. לאוסטרלים מורשת טניס מפוארת, אבל מבחינתם יש גבול לכל דבר. דני דבורין ראה קרב עגום ומכוער, שלא עשה טוב לאף אחד - במיוחד לא לחובבי הענף

(גודל טקסט)

נובאק דג'וקוביץ ויתר על הכבוד האישי, והיה מוכן לכל השפלה כדי לשחק באליפות הטניס הפתוחה של אוסטרליה. זאת, משום שהדבר טבוע בו ומאפיין את משחקיו כלוחם על כל כדור אבוד במגרש. לא כל אחד היה מוכן לעבור את ההשפלה הפומבית שאותה חווה, עם המעצר בבית המלון, אבל לכן גם לא כל אחד הוא דג'וקוביץ.

נובאק דג'וקוביץ' מתאמן ברוד לייבר ארנה לקראת אליפות אוסטרליה
נובאק דג'וקוביץ' מתאמן ברוד לייבר ארנה לקראת אליפות אוסטרליה | אימג'בנק GettyImages, TPN

שבועות רבים לפני פתיחת הטורניר, שהוא אחד מארבעת הגדולים והחשובים בטניס, היה ידוע שמרחף לו סימן שאלה סביב השתתפותו של נולה באליפות. מבחינתו, היה מוחלט שיעשה כל מאמץ כדי להגיע למלבורן, במטרה של זכייה מספר 10 באליפות הפתוחה של אוסטרליה, ולמעשה להפוך בכך לטניסאי בעל מספר המייג'ורים (21) הגדול ביותר בהיסטוריה. הוא אף צריך היה להיות ער לעובדה שאוסטרליה נעלה את שערי הכניסה אליה, למי שלא מודיע על קבלת החיסון נגד נגיף הקורונה. יש לציין, כי מי שיש לו פטור מחיסון יכול היה להיכנס. אבל יתכן שבהיותו הטניסאי הטוב בעולם, הגיע למסקנה שבכל זאת איש לא יחסום את כניסתו ליבשת החמישית, שהשתתפותו באליפות חשובה למארגניה יותר מהשאלה האם הוא מחוסן, או לא. אם אומנם חשב כך, הייתה זו טעותו הגדולה.

אמנם, כל סרביה התייצבה מאחוריו ומשפחתו רשפה גיצים, אולם ממשלת אוסטרליה לא נרתעה ולא נסוגה מהחלטתה למנוע את כניסתו. היא פעלה תחת הכותרת "חוק הוא חוק", ולא משנה האם דג'וקוביץ הוא מספר 1 בעולם הטניס. גם כאשר בית המשפט אפשר את השתתפותו באליפות, היא שבה ומנעה את הוויזה, כאשר היא מונעת על ידי דעת קהל איתנה.

מעריציו של נובאק דג'וקוביץ' במלבורן
תומכי דג'וקוביץ' חוגגים במלבורן | אימג'בנק GettyImages, Srdjan Stevanovic

הטניס באוסטרליה הוא ענף ספורט מוביל ופופולארי, שבמשך שנים העניק לה הצלחות גדולות. היא טיפחה טניסאים דוגמת רוד לייבר, לו הוד, אשלי קופר, ניל פרייזר, רוי אמרסון וג'ון ניוקומב, שכל אחד מהם נחשב בזמנו לטוב ביותר בתבל, כולל כמובן זכיות בטורניר ווימבלדון, שהינו היהלום שבכתר הטניס העולמי. במילים אחרות: האוסטרלים משוגעים על טניס, אבל מבחינתם יש גבול לכל דבר.

אם לפני ימים אחדים, כשבית המשפט המקומי אישר את כניסתו של נולה למלבורן, נדמה היה שנסללה דרכו להשתתף בטורניר, הרי בא שר ההגירה, ומימש את זכותו להפוך את אותה החלטה. דג'וקוביץ שוב מוצא עצמו מול קיר חוסם. ביום ראשון הקרוב, ישמע בית המשפט הפדרלי של אוסטרליה את טענותיו של הטניסאי ואז גם תבוא לסיומה הסאגה, שלא עשתה טוב לאף אחד. לא לנולה, לא לאוסטרליה. ולא לאוהדי הספורט.