הימור מחושב: הארי מגווייר הגשים את חלומו של סאות'גייט

הארי מגווייר
הארי מגווייר | Gettyimages

עד לפני ארבע שנים הוא שיחק בליגה השלישית, ליורו 2016 הגיע כאוהד של הנבחרת, אלא שמאז הנגיחה מול שבדיה הכל השתנה. זיו על הפגיעה הכי מוצלחת של מאמן אנגליה, שהערב ינסה לעצור את קרואטיה בדרך לגמר

(גודל טקסט)

בימים טרופים אלה, שבהם אנגליה מתקרבת בצעדי ענק אל גמר הגביע העולמי, מסתובבת בדיחה בממלכה על כך שהשם הפופולרי ביותר שעולה במנועי החיפוש באינטרנט עם הקשת המילה "הארי" מוביל להארי קיין ואחריו להארי מגווייר. למקום השלישי נדחק הארי פוטר והנסיך הארי בכלל בנפילה. נדמה שאף פעם לא היה השם הארי כל כך פופולרי בממלכה הבריטית. כשעוד היה מדובר בהארי קיין מטוטנהאם, שפתח את המונדיאל עם חמישה שערים בשלב הבתים, אז מילא, אבל אחרי רבע הגמר צץ הארי חדש.

טנק שגובהו 1.94 מטרים ומשקלו -90 קילו, אבל בקלילות של רקדנית בלט בשילוב עם כמה כוחות סוס וגיחה מהעמדה שלו כבלם כבש מול שוודיה את השער הראשון שלו במונדיאל בניצחון 0:2 של אנגליה. משם, כל השאר כבר היסטוריה. עד לפני כמה שנים עדיין פקפקו ביכולת של קיין וטענו שהוא חלוץ של עונה אחת. עכשיו אולי יגידו את זה על מגווייר, אבל האנגלים לאט לאט מוצאים יותר ויותר שחקנים חדשים שלא האמינו שישנם במאגר שלהם. הרי רק לפני מספר חודשים הם התלוננו שיש יותר מדי זרים בליגה ושהכישרונות המקומיים לא מצליחים להשתלב בקבוצות.

כמו רוב שחקני אנגליה הצעירים, השם הארי מגווייר לא היה שגור בפיהם של אוהדי הכדורגל ברחבי העולם. הם רגילים לשמות כמו ליאו מסי, כריסטיאנו רונאלדו, ניימאר ואחרים, אבל מגווייר? אפילו בפרמיירליג השם שלו לא בלט. הוא הגיע לטורניר אחרי שגארת' סאות'גייט התעקש לקחת אותו, אף שרשם רק הופעה אחת בנבחרת הצעירה וחמש בנבחרת הבוגרת עד למשחק הראשון בגביע העולמי. לקראת המשחק היום מול קרואטיה העלה מגווייר תמונות שלו ושל משפחתו כדי שיכירו אותו טוב יותר. הגיע הזמן.


הרגע בו התגלה הארי חדש בממלכה. מגווייר חוגג מול שבדיה (Gettyimages)

לפני שנתיים נסע מגווייר ליורו 2016 כאוהד של הנבחרת, עם שני אחיו לורנס וג'ו, שניהם כדורגלנים. לורנס בן ה-21 משחק כמגן שמאלי ובלם בצ'סטרפילד והאח השני ג'ו, בן ה-22, משמש מגן בפליטווד טאון. דווקא ג'ו נחשב בזמנו לאחד הכישרונות הגדולים במשפחה כאשר החל את הקריירה בליברפול, אבל שלושת האחים נמצאים ביחד עכשיו ברוסיה, במעמד אחר לחלוטין. אם לפני שנתיים הם נסעו לראות משחק של אנגליה מול סלובקיה בסנט אטיין, שהסתיים ב-0:0 מעצבן, בסיום משחק הניצחון של אנגליה 1:2 על טוניסיה נראה לורנס מנגב את הדמעות ביציע של וולגוגרד ארינה. אחיו ג'ו ישב לידו.
"מאז יורו 2016 עברתי שנתיים מדהימות", העיד מגווייר על התהליך שעבר, "זה מטורף שרק ב-2016 נסעתי עם האחים והחברים לצפות באנגליה ועכשיו המשפחה מגיעה לצפות בי".

"ידעתי שסאות'גייט יחזור"
התקשורת האנגלית ניסתה לחפש גילויים סוערים מחייו האישיים של הבלם, אבל מצאה ילד טוב ירושלים. הוא נולד בשפילד שבמחוז יורקשייר והמנהלת שלו בבית הספר התיכון גילתה שהוא היה תמיד בחור רגיל. "הוא לא היה אף פעם מעורב בבעיה כלשהי. לימדתי את שלושת האחים וכולם היו משוגעים לספורט. הארי תמיד היה עושה מה שאמרתי לו לעשות. הוא אף פעם לא התווכח איתי. היו לו ציונים גבוהים גם במתמטיקה". "האמת היא שההורים שלי תמיד אמרו לי 'תלמד, כי לא בטוח שתהיה כדורגלן ברמה הכי גבוהה'", הוא סיפר, "לא חששתי לעתיד שלי. אם לא הייתי מצליח בכדורגל הייתי הולך ללמוד מנהל עסקים באוניברסיטה".

חיידק הכדורגל של מגווייר היה חזק ממנו, אף שהצטיין גם בבייסבול ואפילו בטניס. הארי שינה את חייו באופן דרסטי בשנים האחרונות. הוא שיחק בשפילד יונייטד בכל המסגרות וכבש שישה שערים, עד שביולי 2014 האל החתימה אותו ולקחה את הקריירה שלו קדימה. מגווייר מתגלה כאחד שלא שוכח את השורשים שלו. "אתה צריך תמיד להאמין בעצמך", צייץ בטיסה לרוסיה מהמטוס, כשהוא בדרך למונדיאל כשחקן ולא כאוהד. גם תפקידו כבלם לא היה עניין מוגמר בתחילה. "הוא יכול לשלוט בקישור של כל קבוצה. עם כמה שהוא ענק וחזק הוא עבר בדריבלים שחקנים בקלות", אמרו עליו חלק מחבריו.


עד קיץ 2014 הוא עוד היה בשפילד יונייטד מהליגה השלישית (Gettyimages)

מגווייר הוא מסוג השחקנים שפרחו מאוחר יחסית באנגליה, בדיוק כמו הארי קיין. בעונת 2010/11 הוא חגג את הופעת הבכורה שלו בצ'מפיונשיפ, אבל רק בהאל, ששילמה עליו מחיר מצחיק של 2.5 מיליון ליש"ט, הוא חגג הופעת בכורה בפרמיירליג בוענת 2014/15. הוא שיחק רק שלושה משחקים במועדון בליגה הבכירה ונשלח להשאלה בוויגאן בצ'מפיונשיפ. כבר אז כבש שערים בנגיחות. עונה לאחר מכן חזר לפרמיירליג, שיחק 29 משחקים במדי האל ומשך את תשומת ליבו של סאות'גייט, שחשב עליו כבר אז לנבחרת אנגליה.

"אמרו לי שסאות'גייט היה מגיע למשחקים ולרוע המזל הייתי פצוע. בגלל שידעתי שהוא יחזור זה נתן לי המון מוטיבציה להחלים ולשחק טוב", סיפר מגווייר בספטמבר 2017, אחרי שלסטר שילמה עליו 17 מיליון ליש"ט בקיץ האחרון ורכשה אותו מהאל. סאות'גייט אכן התרשם והזמין אותו למשחקי המוקדמות של הנבחרת נגד ליטא ולמשחקי ידידות. הוא חלם לראות את מגווייר מגיח בשעטה מההגנה וכובש בנגיחה במונדיאל – והתוכניות האלה התגשמו בצורה מדהימה. הוא הוכיח את עצמו בידידות נגד ברזיל, הולנד וגרמניה ובמקביל שיחק 44 משחקים העונה אצל השועלים בלסטר, אבל כל זה עדיין לא הספיק כדי שמישהו באמת ישים לב אליו.

גם אוהדי אנגליה לא ממש האמינו בו. אוהד אחד התערב שאם הוא יכבוש שער מול שוודיה הוא יקעקע על היד שלו קלסתר של הבלם. מט בנטון הפסיד בהתערבות והקעקוע הפך ויראלי ברשתות החברתיות. כמו כל חבריו של הארי הוא מקווה שסיפור הסינדרלה יסתיים בהנפת גביע עולמי. הערב (21:00), בחצי הגמר מול קרואטיה, זו תהיה הזדמנות מצוינת לעשות צעד ענק לשם.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי