שוכח חסד נעורים: פרישיץ' יזכה נגד המדינה בה גדל?

איבן פרישיץ'
איבן פרישיץ' | Gettyimages

יעקב זיו מספר על הקשר, מלך השערים של קרואטיה בטורנירים הגדולים, שהגיע לצרפת בגיל 17 בגלל מצוקה כלכלית של אביו ומאז הפך לאחד הכוכבים הגדולים באירופה. עכשיו הוא רוצה להיות אלוף עולם

(גודל טקסט)

 איבן פרישיץ' הוא אחד השחקנים הבולטים בקרואטיה במונדיאל הנוכחי. עם כל כך הרבה כוכבים במדי הנבחרת הבלקנית קשה להתבלט, אבל שחקנה של אינטר הוכיח למה ז'וזה מוריניו רדף אחריו כל הקיץ שעבר כדי להחתים אותו במנצ'סטר יונייטד וכעת דווח שהוא שוב במו"מ עם השדים האדומים והפעם עשוי לעבור. בגיל 29 זו כמעט הזדמנות אחרונה לפתוח פרק חדש בקריירה, אבל הוא מקווה לעשות זאת עם הנפת הגביע העולמי. את חצי הגמר פירשן מוריניו ואמר: "שחקני כנף בדרך כלל מהירים מאוד, אבל פרישיץ' הוא אחר. יש לו גם כוח פיזי והוא פשוט נפלא במשחק הראש. יש לו תכונות מדהימות".

פרישיץ' כבש את השיוויון ובישל את שער הניצחון נגד אנגליה בניצחון 1:2 בחצי הגמר ואיים באגף כל המשחק על "שלושת האריות". מול איסלנד הבקיע בדקה ה-90 בניצחון 1:2 בשלב הבתים. בקרואטיה מדרגים אותו בין ארבעת השחקנים המובילים בנבחרת אחרי לוקה מודריץ', איבן ראקיטיץ' ומריו מנדז'וקיץ' בתרומה שלו לנבחרת. אין לו תחליף בתלכיד של זלאטקו דאליץ'.

פרישיץ' שנבחר למצטיין בחצי הגמר על ידי פיפ"א הוא האיש המוציא לפועל את ההתקפות. במונדיאל 2014 הוא כבש שער במבצע סולו מחצי מגרש בניצחון על קמרון 0:4 ושער בהפסד למקסיקו 3:1. במוקדמות היורו 2016 הוא היה הכובש המצטיין של קרואטיה וכבש בטורניר עצמו מול צ'כיה בתיקו 2:2 וספרד בניצחון 1:2 בבית המוקדם לפני שהקרואטים הפסידו לפורטוגל והלכו הביתה. לפי החישוב הוא מלך השערים של הטורנירים הגדולים בנבחרת. עד למונדיאל בברזיל הוא דווקא נחשב לשחקן חסר יציבות ואנוכי. כזה שסיפק כדורים במהלכים קסומים וגם נעלם משחקים שלמים. המונדיאל ההוא שינה אותו, אבל גם במונדיאל הנוכחי התלוננו בשלב הבתים שהוא לא הראה שמץ מיכולותיו עד למשחקים האחרונים. בסך הכל הוא כבש בשישה משחקים שונים של קרואטיה בשלושת הטורנירים הגדולים האחרונים בהם השתתפה. אף שחקן בנבחרת שלו לא עשה זאת.

לפרישיץ' יש סיפור חיים מעניין. הוא כונה "קוקה" כשהיה צעיר ואביו היה מגדל תרנגולות. מגיל חמש הוא כבר התחיל לשחק כדורגל באומיס, מחוז בדלמטיה הקרואטית. בגיל עשר הוא עבר שני אירועים שהשאירו חותם לכל חייו: הוא שיחק כדורגל במקום בו התחילו לבנות והפועלים במקום זרקו עליו חפצים שכמעט גרמו למותו. הוא עבר לעיר אחרת ומשם התגלגל להיידוק ספליט. תוך זמן קצר הפך לכוכב של הנוער בהיידוק ובגיל 17 החליט לעבור לחו"ל. אביו אנטה היה זה שדחף אותו לנסות מזלו בצרפת. האבא מספר: "היו לי מספר עסקים שנקלעו לבעיות. למשפחה שלי היה טוב לברוח ממני ומהצרות שלי".

פרישיץ' חוגג. מלך השערים של קרואטיה בטורנירים הגדולים (GETTY IMAGES)
פרישיץ' חוגג. מלך השערים של קרואטיה בטורנירים הגדולים (GETTY IMAGES)

ב-2006 איבן ואחותו עברו לעיר סושו. בהיידוק כיכבו אז ניקו קראנצ'ר, קשר נבחרת קרואטיה, והמאמן היה זוראן ווליץ'. אביו של איבן התקשר לקבוצה המקומית ואמר להם שיש לו בן כוכב בהיידוק. הם גיששו ומצאו שיש לו פוטנציאל, שלחו את המאמן אלן פרין לספליט עם מעטפה בה היו 360 אלף יורו. האבא סיפר לעיתון "סלובודניה דלמציה": "היידוק ידעה שיש לה יהלום, אבל אני רציתי שהוא יעבור לסושו".

על אף גילו הצעיר התפרסם כלוחם במגרש ולימים סיפר: "בכלל לא הבנתי אז למה אני עוזב את קרואטיה. רק אחר כך הבנתי שאבא שלי נקלע לבעיות עם חברה לגידול תרנגולות והוא החליט שהכסף שיקבל עבורי יחלץ אותו מהמצב. אז שיחקתי שנתיים וחצי בצרפת. למדתי את השפה ודווקא הייתי מאושר". עכשיו אותו פרישיץ' שלמד כדורגל בצרפת והושבח שם ינסה לקחת מצרפת את הגביע. פרישיץ' לא הספיק לשחק בבוגרים של סושו. המאמן פרין עזב ובמקומו הגיע כריסוטף גלטייה וסוכנו של השחקן המליץ לו לעבור לליגה חלשה יותר, לבלגיה.

אחרי ששיחק ברוסלרה הבינו כולם בבלגיה שמדובר בכישרון. אנדרלכט וקלאב ברוז' רצו אותו. הוא בחר בברוז' ששילמה עליו לסושו רק 250 אלף יורו ובעונת 2010/11 נבחר למצטיין בליגה הבלגית ומלך השערים עם 22 כיבושים בגיל 20 בלבד. במאי 2011 דורטמונד רכשה אותו בחמישה מיליון יורו אחרי שעקבה אחריו תקופה ממושכת וקלאב ברוז' הביאה את ליאור רפאלוב במקומו, אבל הבונדסליגה לא האירה לו פנים. הוא ניסה הכל, אבל יחסיו עם יורגן קלופ לא היו טובים במיוחד: "לא הייתה ביניהם כימיה", אומרים עיתונאים גרמנים. בעונה השנייה שלו רשם רק 14 משחקים וטען: "לא יודע למה אבל קלופ לא אוהב אותי. הוא אף פעם לא דיבר איתי. הוא מדבר רק עם שלושה-ארבעה שחקנים בקבוצה. הוא מאמן מצוין, אבל אין בינינו שיתוף פעולה. אני יושב יותר מדי על הספסל וכשאני על הספסל אני מת".

פרישיץ' במדי אינטר. עוד מקום בו הוא נחשב לאליל (AFP)
פרישיץ' במדי אינטר. עוד מקום בו הוא נחשב לאליל (AFP)

בשלב הזה וולפסבורג החליטה לרכוש אותו ומחירו עלה ל-8 מיליון יורו ואחרי שתי עונות טובות הוא עבר לאינטר ששילמה עליו כבר 16 מיליון יורו ושם התאהבו בו כל האוהדים. הוא הפך לאחד הכוכבים הגדולים של הנראזורי. מוריניו רצה לשלם עליו 50 מיליון יורו, אבל ההעברה התעכבה והוא נשאר ורשם עוד עונה מצוינת השנה.

פרישיץ' ידוע במילאנו כאחד שאוהב המון ספורט ובעיקר כדורסל. הוא חבר טוב של בויאן בוגדנוביץ' שמשחק באינדיאנה פייסרס וקרונו סימון היה חבר שלו בארמני מילאן. הוא נראה לעתים קרובות משחק עם החברים כדורסל. הוא משוגע גם על כדורעף חופים. בשנה שעברה השתתף בטורניר בקררואטיה: "זה מרגיע אותי. אני שוכח מכדורגל ואוהב לשחק בקיץ את המשחק הזה", סיפר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי