"אם ישראל צריכה מאמן – שתתקשר לדה ביאזי"

ג'אני דה ביאסי
ג'אני דה ביאזי | Gettyimages

לפני שנתיים נהנה המאמן האיטלקי מההצלחה הגדולה בקריירה, כשהוביל את נבחרת אלבניה ליורו 2016. בדרך לשם הוא גם חטף שלישייה מישראל ובראיון בלעדי לספורט1 הוא מספר על סודות ההצלחה ומנבא מונדיאל מסקרן במיוחד

(גודל טקסט)

בימים שבהם ההתאחדות לכדורגל תרה בעולם אחר מנהל טכני לנבחרות ישראל ומחפשת מאמן שיצעיד את הכחולים-לבנים לעידן החדש, אחד המאמנים שהצליח לעשות מהפכה עם נבחרת קטנה שלא הייתה קודם לכן במרכז הבמה של הכדורגל האירופי הוא ג'אני דה ביאזי, שהצעיד את אלבניה ליורו 2016 אחרי מהפכה בכדורגל המקומי – ויש לו מה לומר על התהליך שישראל צריכה לעבור.

האיטלקי אימן את האלבנים במהלך מוקדמות המונדיאל נגד ישראל ואף הפסיד לנבחרת של אלישע לוי 3:0 בבית, אבל ניצח בארץ באותה תוצאה ולאחר מכן הודיע על עזיבת הנבחרת. מאז הוא אימן את אלאבס הספרדית, לא בהצלחה רבה. דה ביאזי גם היה מועמד לאמן את נבחרת איטליה בקמפיין הקודם, אך הפסיד את המשרה לג'אמפיירו ונטורה, שכידוע נכשל ולא העלה את ה"סקוודרה אזורה" למונדיאל.

"אם ישראל רוצה מאמן שיעלה אותה ליורו הבא, שיתקשרו לג'אני דה ביאזי", הוא אומר בראיון בלעדי. אגב, לגמרי במקרה שני איטלקים אחרים מועמדים לתפקיד המנהל טכני – מגן מילאן בעבר פיליפו גאלי בן ה-55 ומאוריציו וישידי בן ה-56, שעובד כיום בהתאחדות האיטלקית.


דה ביאזי בביקורו בישראל. יהיה טלפון מההתאחדות? (ערן לוף)

דה ביאזי לא אימן בגביע העולמי, אבל גרם לאלבניה לסיים את יורו 2016 בגאווה, במקום השלישי בבית שכלל את צרפת, שווייץ ורומניה. האלבנים הפתיעו עם ניצחון על רומניה 0:1 במחזור האחרון והמאמן בהחלט יכול להיחשב כאחד המועמדים שישראל תרצה, אחרי שחווה על בשרו את החוויה של אימון בטורניר גדול. "חשיבות הטורניר והפורמט שלו תכריח נבחרות פחות חזקות לשנות את הגישה שלהן למרות שהן רגילות לשחק כדורגל מסוים", הוא אמר לקראת המונדיאל שייפתח בעוד שבועיים ברוסיה, "לנבחרות הטובות יש כבר זהות ברורה והן ישחקו באותה שיטה ומנטליות בשלב הבתים וגם להן לא צפויים חיים קלים".

ספר קצת על הלחץ שמופעל על המאמן בטורניר כזה גדול.
"הלחץ הוא על מאמני הנבחרות הגדולות. מבחינת הנבחרות הקטנות, כל דבר שהן ישיגו הוא חיובי ויתקבל בברכה, כך היה גם אצלנו, למרות שכל התאחדות לוחצת על המאמן שלה להצליח. אל תשכח שכשאתה עולה לטורניר שהוא חלון הראווה של הכדורגל העולמי העולם כולו בוחן אותך".

דה ביאזי הוא איש כדורגל ותיק. 28 שנים של אימון בקבוצות בינוניות וקטנות הפכו אותו לשועל ותיק, שלא רק עשוי להיות מתאים לאלבניה או לנבחרת ישראל, אלא יכול גם לשקף את השינויים הדרמטיים בעולם הכדורגל. הבשורה המרכזית שיביא עמו מונדיאל 2018, עוד לפני שריקת הפתיחה, הוא השימוש בטכנולוגיית ה-VAR לצורך תיקון טעויות שיפוט קריטיות. בליגות השונות הטכנולוגיה נוסתה ולא תמיד בהצלחה, אבל דה ביאזי משוכנע שמדובר בבשורה של ממש. "הטכנולוגיה תסייע לשופטים ויותר אי אפשר יהיה לומר שהיו החלטות שנויות במחלוקת והרות גורל במונדיאל. יש רק כמה דברים בטכנולוגיה הזאת שצריך להתרגל אליהם ולשפר ואני חושב שעובדים על זה. בסך הכל הכדורגל הולך קדימה".


בעד הטכנולוגיה. דה ביאזי (Gettyimages)

מי יהיו הנבחרות הבולטות בגביע העולמי ומי פייבוריטית לזכייה?
"קשה לומר מי תהיה הכי טובה במונדיאל. לדעתי ספרד וגרמניה יהיו הנבחרות שכולם ירצו לנצח. ברור שברזיל תקבל זרקור מיוחד, ואם ניימאר יהיה ביכולת של מאה אחוז, ברזיל תהפוך למועמדת רצינית לזכייה".

יכול להיות שהכוכב האמיתי של ברזיל הוא למעשה המאמן צ'יצ'ה שהוציא אותם מהמשבר של המונדיאל הקודם?
"הוא מאמן מצוין וסוד ההצלחה שלו הוא גיבוש הקבוצות ליחידה אחת. לא יודע אם הוא הכוכב שלהם כי מאמן הוא אף פעם לא כוכב, אבל צ'יצ'ה החדיר לשחקנים מוטיבציה מדהימה לזכות בתואר".

אם כבר כוכבים, אז רונאלדו, מסי, ניימאר וסלאח – מי אתה צופה שיקצור את התהילה?
"לגבי סלאח אני מאוד מצטער על הפציעה שלו, אבל אני לא רואה אותו מככב במונדיאל הקרוב בגלל מה שקרה לו. אני מקווה עבורו ועבור מצרים שהוא יוכל להתאושש בזמן. אם ניימאר יחזור לעצמו אני חושב שהוא יהיה המנצח הגדול ויעשה דברים גדולים".


ניימאר. אם ישוב בזמן לכשירות, הכל תלוי בו (Gettyimages)

אנגליה שוב תסיים כמאכזבת הגדולה של הטורניר?
"לאנגלים יש שחקנים טובים מאוד כיחידים, אבל הם לא יכולים להפגין את הפוטנציאל המלא שלהם בגלל שישחקו נגדם הרבה שחקנים טכניים לפחות כמוהם, ובאופן מפתיע גם פיזיים מהם".

יש הרגשה שהמונדיאל איבד פופולריות בשנים האחרונות בגלל הצמיחה של המועדונים. אתה מסכים?
"אני לא כל כך מבין על מה אתה מדבר. אולי זה קורה במדינות שלא עולות לגביע העולמי והן פחות עוקבות, אבל אני בטוח שזה אחד מאירועי הספורט הכי פופולריים בעולם ויישאר כזה במשך שנים. הוא גם יהיה כזה הפעם. צפוי לנו מונדיאל ממש לא צפוי וזה תמיד פתח לעניין".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי