זמן של מספרים: בן ביטון מקווה להגשים חלום אחרון עם הפועל ב"ש

בן ביטון
בן ביטון | אודי ציטיאט

עד גיל 22 המגן היה אלמוני למדי, אלא שאז אלישע לוי זימן אותו להתרשמות והשאר היסטוריה. מאמן הנבחרת משבח, גדי חזות סבור שהוא "כמו זהבי". 21:30: יכול לעשות צעד נוסף לעבר האלופות והפיכתו ללגיונר

(גודל טקסט)

 במסיבת העיתונאים הלפני-אחרונה שקיימה הפועל באר שבע ערב הגומלין מול לודוגורץ (21:30, ישיר בספורט1), הגיע תורו של בן ביטון לדבר. מול פני האומה, כשמאמנו יושב לצדו, גילה המגן התוקף שהביקורות שהופנו כלפיו בנקודות זמן שונות לא ממש הזיזו לו.

"העיקר בשבילי זה מה שברק אומר", אמר ביטון ברצינות תהומית, ובכר הגיב בחיוך ואמר: "למד לדבר הילד". הערב (21:30) על כר הדשא ב"לודוגורץ ארנה" מצפים מביטון שידבר גם על המגרש, כשבמקרה שלו ההצלחה תימדד בהשתקת כוח האש של ההתקפה הבולגרית.

האלופה מתקרבת לשלב הבתים של ליגת האלופות וביטון מתכוון להיות שם כשזה יקרה. בעיקר דברים טובים קרו לו בארבע השנים שבהן הוא לובש את המדים האדומים, ומי שמכיר אותו יודע שתוכניותיו לוקחות אותו הרחק מכאן. הוא לא מסוג האנשים שישחקו בהפועל ב"ש עד הפנסיה.


לא אחד שישחק בהפועל באר שבע עד הפרישה (אודי ציטיאט)

ביטון, יוצא מחלקת הנוער של הפועל ת"א, נולד בבת ים לפני 27 שנים וכמעט הלך לאיבוד במדרון של נצרת עילית, כשקיבל טלפון מאזור חיוג 08. בקיץ 2013 הוא הגיע לנגב במשמרת של אלישע לוי כמאמן האדומים. "שמעתי עליו עוד בתקופה שבה שיחק בנס ציונה, והמשכתי לעקוב אחריו כשעבר לנצרת עילית. אפשר להגיד שסימנתי אותו בפנקס", מספר מאמן הנבחרת. הרומן התפתח במהירות ומיסוד הקשר היה רק שאלה של זמן, כפי שמעיד אלישע: "הבאנו אותו להתרשמות, באותה נקודת זמן שהבאנו את ג'ון אוגו למבחנים. שניהם הרשימו אותי, והצעתי לאלונה לצרף אותם. אני שמח שזה תפס".

ביטון הפך לבן טיפוחיו של אלישע, ולא אכזב: "הבחור לקח בשתי רגליים את הזדמנות שנתתי לו והוכיח את עצמו. זיהיתי אצלו התקדמות גדולה ויש לי תחושה שהוא רק ילך וישתדרג. יש לו אופי טוב והוא מאוד חזק מבחינה מנטלית".


תוכל לפרט?

"החוסן הנפשי של ביטון מתבטא בכך שהוא לא נכנס לחרדות גם אחרי ביצוע טעויות. בסגנונו משולבות טכניקה ואגרסיביות ויש לו תשוקה מאוד גדולה שדוחפת אותו קדימה. אני שמח בשבילו ובשביל הפועל ב"ש".

היית ממליץ לו לעבור לאירופה?
"אני לא לגמרי בקיא בפרטים ומאחל לו שיקבל את ההחלטה הנכונה".


"אני שמח שזה תפס". אלישע לוי מרעיף מחמאות (אודי ציטיאט)

בעידן ברק בכר, ביטון לא הפסיק לרוץ והיה שותף להנפת צלחת האליפות שנתיים ברציפות. עשרות פעמים דובר על מעבר אפשרי שלו לאירופה, ומרוב עצים לא רואים את היער. בדומה לאופיר דוידזאדה, מהבהבת בלבו התקווה לגלגל על לשונו כמה משפטים בפלמית מדובר, אלא שבניגוד לדוידזאדה, שעשה סיבוב בגנט וכעבור שנה ביצע פניית פרסה, ביטון מקווה להטביע חותם מעבר לים. ישמח אותו כשיספרו לו גיחות התקפיות ולא את מספר הפעמים שיתייבש על הספסל או יספור ציפורים נודדות ממרומי היציע. העיקר שלא יצביעו עליו כרכש מבוזבז.

גדי חזות, מגנה הימני המיתולוגי של הפועל ב"ש, משלב את הגישות של בית הלל ובית שמאי בהתייחסותו למגן המזוקן. "למרות שהוא כבר כמה שנים איתנו, עדיין קשה לי לפענח אותו", מודה חזות, "לפני שבן הגיע אלינו, אף אוהד באר שבעי לא ממש הכיר אותו ובשביל רבים מאיתנו הוא עדיין סוג של נעלם".


"לפני שהגיע להפועל ב"ש אף אחד לא הכיר אותו" (דני מרון)

עובדתית, צירופו של ביטון היה בבחינת סוף פסוק לקריירה של אביתר אילוז, שהיה סוג של אייקון מקומי. אילוז פנה לתחום הניהול ומתוקף תפקידו החדש כמנהל הקבוצה טיפל בענייניו של יורשו על המגרש. "למזלו של בן, הוא נפל בתקופה הנכונה, כשהמועדון עבר משלב השיקום לשלב הצמיחה. בניית המועדון מחדש השתלבה עם השינוי שביטון עבר משחקן בינוני פלוס בקבוצה קטנטנה לפקטור רציני במועדון גדול", מנתח חזות ומציג זווית מעניינת.

ציפית ששחקן שהגיע מנס ציונה ונצרת עילית יבצע קפיצת מדרגה שכזאת?
"כבר היו דברים מעולם. ערן זהבי הגיע מרמת השרון וטיפס לרמות הכי גבוהות. ביטון, כמו זהבי, הוא אחד מאלה שמתפתחים בצורה הדרגתית. עתידו עוד לפניו".

בתקופתך הפועל ב"ש הייתה קבוצת צמרת חביבה, לא יותר מכך. ביטון לקח אליפויות. אתה מוצא קווי דמיון ביניכם?
"אל תגזים. חסרות לו כמה תכונות כדי להזכיר מגנים מסוגם של אורי בנימין ובמלוא הצניעות, גם מסוגו של גדי חזות".

מה עדיין חסר לו?
"חסרים לו מספרים, במיוחד כשמדובר בשחקן שנמצא בשיא היכולת. זה מה שמבדיל בין מגן טוב לבין מגן מצוין. כשקבוצה זוכה באליפות במשך שנתיים ברציפות, לא יכול להיות ששני המגנים שלה, מימין ומשמאל, יבשלו מעט מאוד ובקושי יבקיעו שערים. אני לא דורש ממנו להיות דני אלבס, אבל מותר לאוהדים של הפועל ב"ש לקפוץ משמחה גם אחרי גולים שהוא מבקיע".

שכחת את הפריצה הסוחפת שלו בסן סירו?
"אוקיי, אולי הוא כבש שער אחד או שניים והדביק כדור למשקוף נגד אינטר. זה לא מספיק. מגן ימני, שיש סביבו תותחים כמו טוני וואקמה ובן שהר, חייב לייצר לפחות חמישה בישולים בעונה".


ביטון בסן סירו מול אינטר. "כדור למשקוף זה לא מספיק" (Gettyimages)

חזות, לשם השוואה, בישל בממוצע שישה שערים בעונה והוסיף שלושה עד חמישה כיבושים, תוך ניצול הבעיטה החזקה שלו מחוץ לרחבה. "תמכתי בהתקפה, ובחיתוכים מהאגף לכיוון מרכז הרחבה לא היססתי לבעוט לשער. ביטון בקושי מאיים על השער, וזוהי נקודה שעליו לשפר בהקדם. יש לו את היכולות, אבל משהו עוצר אותו, כנראה שהוא סומך יותר מדי על הקשרים והחלוצים שיעשו את העבודה. עליו לגלות יותר תעוזה: להיכנס יותר לרחבת ה-16 ולהוציא את הפס הנכון".

מה השורה התחתונה?
"נכון שחסרים לו מספרים, ועדיין בעיניי הוא המגן הימני הכי טוב בארץ. אם יאמץ את הטיפים שנתתי לו, הוא יוכל לשאוף לשחק בליגות הכי נחשבות באירופה".

יכול להיות שצירופו של דור אלו ידרבן את ביטון לבצע את קפיצת המדרגה הנוספת?
"מרוב דיבורים על עזיבתו לאירופה, אלונה וברק לא רצו להיתקע בלי מגן ימני. הביאו את דור אלו כאלטרנטיבה לביטון וגם מפני שאין הרבה מגנים איכותיים בארץ. בסגל של ב"ש לכל שחקן יש שני מחליפים באותה רמה. אפשר להגיד שבכר הרוויח בגדול, כי חלומו של כל מאמן שיעמדו לרשותו שחקנים כאלה שיתמודדו על אותה משבצת".


אלו (מימין) באימון הבכורה. בכר הרוויח, אבל מה יגיד ביטון? (מאיר אבן חיים)

ביטון בשל לליגה הבלגית?
"דוידזאדה עשה סיבוב וחזר, ועם כל הכבוד לליגה הבלגית, ב"ש היום היא כמו אירופה, גם מבחינת השכר וגם מבחינת הבמה. כבר שנתיים שאנחנו מנצחים קבוצות טובות ביבשת. אבל מי שרוצה לעשות את הכסף הגדול, יוצא לאירופה. אילו בן היה שואל אותי, הייתי מציע לו להישאר פה עוד עונה, במיוחד אם נעלה לשלב הבתים של ליגת האלופות".

היית ממליץ לאלישע להחזיר אותו להרכב הנבחרת לקראת המשחק הקרוב נגד מקדוניה?
"נגד איטליה ביטון לא היה במיטבו, וחבל שזה יחרוץ את גורלו הבינלאומי. צריך לתת לו להמשיך להילחם על המקום שלו. הוא לא נופל מאלי דסה, למרות שהסיומת והפס האחרון נותנים למגן של מכבי ת"א את העדיפות".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי