תמיד אותו חלום: על המפגש הפיקנטי בין פירמינו להופנהיים

רוברטו פירמינו
רוברטו פירמינו | צילום: Gettyimages

הברזילאי נחת ב-2010 בקבוצה האלמונית כשחקן אנונימי שחלם על ליגת האלופות, עם השנים גם המועדון התאים את ציפיותיו והתברג בצמרת. ב-21:45, שנתיים אחרי שנמכר לליברפול, הצדדים נפגשים למפגש מרגש וחורץ גורלות

קבוצות: הופנהיים
(גודל טקסט)

 כאשר חתם רוברטו פירמינו בהופנהיים בדצמבר 2010, הסבירו לו מועדון כי המטרה היא העפלה לליגת האלופות. זה היה היעד השאפתני שהציב המאמן ראלף ראנגניק, וההזדמנות להצטרף למועדון בצמיחה כה מהירה הקסים את הברזילאי הצעיר. מעטים שמעו אז על פירמינו מחוץ למולדתו, אך זו הרי הייתה ההתמחות של הופנהיים – איתור כישרונות אלמוניים והפיכתם לכוכבים. ראנגניק והצוות שלו עשו עבודה מופלאה והבחירה בפירמינו מדגישה את טביעת העין הנהדרת שלהם.

אלא שלפירמינו לא היה מזל, כי הוא לא זכה לעבוד איתם. ימים ספורים אחרי חתימת החוזה, התפטר ראנגניק במחאה על כך שהבעלים דיטמר הופ מכר את הקשר לואיז גוסטבו לבאיירן מינכן בניגוד לדעתו. הדבר גרם לחריקה משמעותית מאוד בפרויקט השאפתני שכמעט ירד מהפסים. במשך שנתיים החליפה הופנהיים מאמנים בתדירות מסחררת ולא מצאה את הנוסחה הנכונה. באופן טבעי, התקשה פירמינו להתאקלם בנסיבות אלה, כאשר המערכים הטקטיים השתנו ללא הרף. הוא אפילו שקל לעזוב, אך לא היו לו אלטרנטיבות ראויות. הסבלנות השתלמה כאשר המאמן מרקוס גיסדול ייצב את הספינה ואיפשר לברזילאי לנסוק לגבהים מפתיעים.

בזכות גיסדול, הפך פירמינו לאחד השחקנים ההתקפיים הטובים והרב גוניים ביותר בבונדסליגה. בשנתיים האחרונות שלו בהופנהיים, בין 2013 ל-2015, הוא ייצר 138 הזדמנויות כיבוש עבור חבריו לקבוצה, הרחק לפני כל שחקן אחר בגרמניה בפער ניכר. הוא גם מצא בתקופה זו את הרשת לא פחות מ-32 פעמים וסומן ב-2014 כמועמד ראוי להיכלל בסגל ברזיל למונדיאל הביתי, אם כי המאמן לואיס פליפה סקולארי ויתר עליו בסופו של דבר – והתחרט על כך.


פירמינו בימיו בהופנהיים. במונדיאל סקולארי התחרט על אי זימונו (Gettyimages)

חוכמת המשחק של פירמינו, התנועה הנבונה שלו ללא כדור והנכונות להשקיע את כל כוחותיו גם במשחק ההגנה מצאו חן במיוחד בעיני יורגן קלופ. בהיותו מאמן דורטמונד, ניסה קלופו להחתים את הברזילאי, אך נכשל. על המעבר של הכוכב מהופנהיים הוא בכלל שמע כאשר היה בחופשה מכל עיסוקיו, והופתע מכך שדווקא ליברפול – שלא העפילה לליגת האלופות – זכתה בשירותיו. פירמינו הגיע לאנפילד תמורת 29 מיליון ליש"ט בקיץ 2015, והאדומים הקדימו במירוץ אחרי החתמתו את מנצ'סטר יונייטד.

קלופ אמר אז: "זה הישג גדול מאוד לליברפול והוא מראה על השאפתנות של המועדון. חשבתי שמועדונים עם אמצעים כלכליים משמעותיים יותר ישימו את ידם על פירמינו. הביצועים שלו בבונדסליגה היו אדירים". חודשים ספורים מאוחר יותר, הוא כבר היה המאמן של פירמינו. ברנדן רוג'רס פוטר והגרמני קיבל לידיו את הברזילאי כדי לשלב אותו כבורג מרכזי ביותר בפרויקט החדש באנפילד.


קלופ קיווה לצרף אותו לדורטמונד וזכה לקבל אותו באנפילד (Gettyimages)

לא הכל היה חלק, ולקח לקלופ זמן על מנת למצוא עבור פירמינו את התפקיד האידיאלי לטעמו, כסוג של "תשע מדומה" במערך 3-3-4. בעונה המשותפת הראשונה שלהם, הוא שובץ בעיקר כפליימייקר וגילה חוסר יציבות, גם אם האדומים העפילו בסופו של דבר לגמר הליגה האירופית, בעוד פירמינו מבקיע את שערו הראשון בטורניר דווקא נגד מנצ'סטר יונייטד. לו היה עוזר לאדומים לנצח את סביליה בגמר בבאזל במאי 2016, היה מגשים פירמינו את השאיפה הגדולה ומעפיל לליגתה אלופות. זה לא קרה, והחלום נאלץ לחכות עונה נוספת.

כעת, אחרי שהחבורה של קלופ סיימה במקום הרביעי בפרמייר-ליג, הוא רחוק שני משחקים בלבד משלב הבתים, אך באופן אירוני במיוחד דווקא האקסית עומדת בדרכו והמשימה צפויה להיות קשה במיוחד.


דווקא האקסית עלולה למנוע ממנו הגשמת חלום (Gettyimages)

הפרידה מפירמינו פגעה קשות בהופנהיים. עונת 2015/16 הייתה קטסטרופלית מבחינתה: גיסדול פוטר כבר בתחילתה והקבוצה הגאה של הופ הייתה בשלב מסוים המועמדת הבכירה לירידה – לשמחתם הרבה של השונאים הרבים שרואים בה מועדון מלאכותי שלא קשור לכדורגל הגרמני השורשי והאותנטי. אלא שאז קודם לתפקיד המאמן יוליאן נאגלסמן הצעיר, קצת לפני לוח הזמנים המתוכנן, והנער הוכיח את עצמו כגאון. הוא העלה את הופנהיים מעל הקו האדום, ובעונה שעברה הצעיד אותה הישר למקום הרביעי. היה זה הישג שיא בתולדותיה, שלא זכור גם מימיהם של ראנגניק ופירמינו. למעשה, הכחולים לא היו רחוקים מלהקדים את דורטמונד במקום השלישי ולהעפיל לליגת האלופות אוטומטית, אך הגורל רצה אחרת.

וכך זימנה ההגרלה את התסריט הפיקנטי מכולם. מבחינת הצופה הנייטרלי, חבל מאוד שאחת הקבוצות לא תהיה בשלב הבתים של המפעל, כי שתיהן ראויות להעפיל ושתיהן יתרמו המון לאטרקטיביות של הטורניר. אלא שזה בלתי אפשרי, והדילמה פשוטה – האם פירמינו יעלה לליגת האלופות לראשונה בחייו, או אולי האקסית שלו תדיח אותו על מנת לעשות היסטוריה בעצמה. הברזילאי עזב את הופנהיים בדרך טובה ונכונה והוא יתקבל הערב בתשואות על ידי האוהדים שזוכרים לו את התקופה הנהדרת, אבל נאגלסן ישאף להביס הערב (21:45) את קלופ בקרב המוחות המרתק הזה, והוא יודע טוב מכולם כיצד להתמודד עם הכישורים של פירמינו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי