המהפכה המצרית: סלאח מהפנט את אוהדי הכדורגל ברחבי העולם

מוחמד סלאח
מוחמד סלאח | AFP

עד הקיץ הוא נחשב לשחקן טוב בליגה האיטלקית, אך אחרי 41 שערים בליברפול הוא כבר זוכה להשוואות למסי ולרונאלדו וגם פאקו אייסטראן ומרטין ליפטון מאמינים שלא מדובר בתופעה חולפת. זיו על הכוכב שמכוון הכי גבוה

(גודל טקסט)

מאז הטירוף של ליאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו לא זכור באז כזה סביב שחקן כמו שיצר העונה מוחמד סלאח. בעוד שהשניים הראשונים היו כוכבים כבר בצעירותם, סאלח נחשב לשחקן סולידי בלבד עד שהגיע בקיץ שעבר מרומא לליברפול בתמורה ל-37 מיליון ליש"ט. המספרים שלו מדברים בעד עצמם: 41 שערים ב-46 הופעות בכל המסגרות ועוד 11 בישולים שבעזרתם הוליך את ליברפול לחצי גמר ליגת האלופות לאחר עשור.

שני מומחי כדורגל ניסו להסביר מה סוד ההצלחה של מי שמכונה "המלך של אנגליה". מאמן מכבי ת"א לשעבר פאקו אייסטראן שמשמש כפרשן בטלוויזיה הספרדית אמר: "אני חושב שסלאח הגיע לקבוצה במקום ובזמן הנכון. אחרי ששיחק באיטליה הוא למד שם שהמשחק מתחיל בלהגן על משחק לחץ של היריבה ואיך לקחת את הכדור ולרוץ למתפרצת עם קבוצה התקפית, בה יש לשחקנים באגפים חופש להצטרף להתקפה. מבחינה טכנית הוא יודע איך לעבור שחקנים ולשלב את המשחק שלו עם סאדיו מאנה ורוברטו פירמינו וכולם משתלבים בתנועה".

אייסטראן חושב שצורת המשחק של יורגן קלופ מתאימה לסלאח: "הוא נותן לשחקני הכנף והחלוצים לתמרן בין המשימות ההגנתיות שלהם לאלו ההתקפיות, כמו שעשה עם מרקו רויס ורוברט לבנדובסקי בדורטמונד". אייסטראן חושב שההשוואות של סלאח לליאו מסי מוגזמות: "הפיניש שלו מדהים, אבל מסי היא ייחודי. אף שחקן לא יכול להשפיע על המשחק כמו מסי".


ההשוואות למסי מוגזמות, טוען פאקו אייסטראן (AFP)

עורך מדור הספורט של ה"סאן" מרטין ליפטון חושב שאפילו קלופ האופטימיסט לא חלם שסלאח יגיע לרמת אפקטיביות כזאת. "סלאח כבש 19 שערים בעונה שעברה ברומא, אבל הפרמיירליג הרבה יותר פיזית. כולם ציפו שהמעבר יהיה עבורו מבחן לא פשוט, אך הוא עבר אותו בקלילות. לא רק אוהדי ליברפול, גם אוהדי כדורגל בכל המדינה מצאו שהוא מהפנט אותם. למה סלאח לא הרשים בצ'לסי? כנראה בגלל שהמועדון קנה אותו ולא ז'וזה מוריניו. כשמוריניו קיבל אותו הוא לא האמין בו כמו שלא האמין בקווין דה בריינה. אצל קלופ זו הייתה בחירה אישית וזה עושה את ההבדל". על ההשוואה לרונאלדו או מסי אמר: "קשה להשוות, רונאלדו עבר למנצ'סטר יונייטד בגיל 17 והיה צריך ללמוד את הכדורגל שלו כמעט מכלום".

האם סלאח מסוגל לחזור על אותם מספרים מפלצתיים גם בעונה הבאה? ליפטון חושב שהוא לא שחקן שהבליח רק לעונה אחת: "אולי יהיה לו קשה לשחזר את אותם המספרים, אבל הוא עדיין יישאר דומיננטי". לשאלה אם הוא צריך לעבור לריאל מדריד או ברצלונה כדי להתקדם אמר: "השאלה היא האם ליברפול תוכל לעמוד בפני עוד ניסיון לרכוש את הכוכב שלה. הרי זה קרה לה בעבר עם סטיב מקמנמן, מייקל אואן, לואיס סוארס ופליפה קוטיניו. אני מקווה שהם יוכלו להחזיק אותו לפחות עוד עונה אחת".


עם פירמינו ומאנה. השלישייה תישאר באנפילד גם בעונה הבאה? (AFP)

סלאח התאהב בכדורגל כשהיה ילד בן שבע וכשהיה נער נאלץ לקחת ארבעה אוטובוסים כדי להגיע לאימונים בקהיר. "אני זוכר את עצמי רואה את כל המשחקים בליגת האלופות. ניסיתי להיות כמו רונאלדו הברזילאי, זינדין זידאן ופרנצ'סקו טוטי. הייתי רץ לשחק ברחובות עם החברים. חבר הכי טוב שלי אז והיום אמר לי שאהיה השחקן הכי טוב בעולם", מספר סאלח.

מי שהיה אחראי על הנוער של ערב קונטרקטורס (הקבוצה שהחל לשחק בה בבוגרים) גילה את סלאח בגיל עשר כשהשתתף בטורניר פפסי. הוא הביא אותו לקהיר שם סאלח התגורר בבית מלון ולמד שמונה שנים במתקני הקבוצה שמומנה על ידי ענק המשקאות האמריקאי. מאמן הנוער, חמדי נו, אמר: "סלאח היה מקצוען מגיל צעיר. ראיתי מיד שהוא מאוד מהיר ויש לו רגל שמאל מצוינת. אמרתי לו שאני לא רוצה שיעשה הגנה. אמרתי לשחקנים לתת לו את הכדור כדי שישחק רק על מתפרצות'". בגילאי 14-15 הוא כבש 60 שערים. מוחמד עבדל עזיז שמכונה "זיזו" סיפר: "כששחקנים אחרים בקבוצה דיברו על אל אהלי וזמאלק, סלאח דיבר על אירופה".


דיבר על אירופה בזמן שחבריו חשבו על צמרת הכדורגל המצרי (AFP)

נציגים של ה"טלגראף" ביקרו במצרים והבינו שסלאח כיום הוא הסמל של מצרים החדשה. התושבים בקהיר מספרים שבכל פעם שהוא כובש יש הד מטורף מבניינים רבים בעיר. אחד הסטודנטים, איסלם חלמי בן 20, אמר לעיתון: "הוא גיבור של הצעירים כאן. הוא הגיע מהכפר ועשה את כל הדרך מלמטה למעלה. אפילו הסתפרתי וגידלתי זקן דומה לשלו".

סלאח התקדם באולימפיאדת לונדון 2012 כששיחק בגיל 19 עם הנבחרת הבוגרת בדיוק חצי שנה אחרי מהפכת חוסני מובארק. "עברנו תקופה קשה אחרי המהפכה. סלאח הביא לנו תקווה לעתיד. אף מצרי לא הגיע להצלחה כזאת בעולם", אמר מוחמד מוחטר, איש מכירות בן 34. ליברפול הפכה למותג בקהיר. ילדים רבים נראים ברחובות הולכים עם חולצות של ליברפול. גם בפייסבוק של ליברפול הייתה עלייה של חצי מיליון גולשים ממצרים. במקום לדבר על הפיכות מדברים שם על כדורגל.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי