ניימאר? מרסלו? רוברטו פירמינו הוא הברזילאי המוביל באירופה

רוברטו פירמינו
רוברטו פירמינו | AFP

עבר מתחת לרדאר כמעט לאורך כל הקריירה, וגם כשזכה להוקרה בעונה נפלאה בליברפול הוא עומד בצילו של מו סלאח. יעקב זיו עם סיפורו של רוברטו פירמינו, האיש שקלופ סומך עליו שיוביל את הקבוצה בדרך לגמר

(גודל טקסט)

העונה, כל הזרקורים בכדורגל העולמי מופנים לעבר מוחמד סלאח מליברפול שעושה עונה פנטסטית בליגת האלופות. אבל רבים סבורים שסלאח לא היה מגיע למספרים אליהם הוא טס בלי רוברטו פירמינו. הברזילאי נחשב לברוטמר של המייטירדס. הוא נמצא בכל מקום במגרש ואחרי שפיליפה קוטיניו עזב לברצלונה, היה ברור לכולם שפירמינו חייב להישאר. אחרי הניצחון 2:5 על רומא, הוא יהיה אחד משחקני המפתח בגומלין היום (רביעי, 21:45) באולימפיקו.

גם בהנהלת המועדון ידעו לקרוא את הנתונים של השחקן. מאז נרכש מהופנהיים ב-2015 תמורת 41 מיליון יורו הוא כבש 50 שערים ב-140 משחקים. העונה כבש 15 שערים ובישל שבעה בליגה. באלופות הוא מדורג שני במפעל בצוותא עם סלאח עם 10 שערים אחרי כריסטיאנו רונאלדו ושני בבישולים עם 7 אחרי ג'יימס מילנר. הנהלת ליברפול האריכה את חוזהו עד 2023 והגדילה את שכרו ל-180 אלף ליש"ט לשבוע. מדובר בעיסקה שתכניס לו 45 מיליון ליש"ט, אבל הוא שווה כנראה כל פאונד. פירמינו אמר: "המועדון קיבל אותי בצורה מדהימה והשתפרתי איתו ביכולת בשנים האחרונות. הכל הלך פנטסטי במועדון הזה מהיום בו הגעתי ועכשיו אני מרגיש חייב לקבוצה ולאוהדים בהצלחה על כר הדשא".

כשעבר לליברפול, פירמינו שבר למעשה את שיא ההעברות בבונדסליגה לשחקנים שהגיעו או עזבו כאשר עבר את חאבי מרטינס שהגיע בעבר ב-40 מיליון יורו מבילבאו לבאיירן מינכן. אוהדי ליברפול לא התרשמו בתחילה, אבל היום הם יודעים שזכו לשחקן איכותי במיוחד.

פירמינו הוא שחקן כלבו בהתקפה. העונה כבר עבר מזמן את השיא שלו בהופנהיים כשהבקיע בליברפול 27 שערים בכל המסגרות לעומת 22 בעונת 2013/14. חלק מההצלחה של פירמינו נובעת מכך שקלופ נתן לו תפקיד חופשי על כל המגרש בעוד שברנדן רוג'רס, תחתיו החל את העונה הראשונה שלו בליברפול, לא ידע איך לשחק איתו. קלופ שיבץ אותו במקום בו היה הכי מתאים כשחקן שנע בכל המקומות בהתקפה וגורם סחרחורות למגינים.

קלופ. רוצה שהחתמת פירמינו תהדהד באירופה (Gettyimages)
קלופ. רוצה שהחתמת פירמינו תהדהד באירופה (Gettyimages)

אחרי שפירמינו האריך את החוזה, יורגן קלופ אמר שהמסר של ההחתמת הברזילאי יהדהד אצל כדורגלנים אחרים בעולם שליברפול אולי תרצה אותם בעתיד. לואיס סוארס וקוטיניו עזבו לברצלונה ולמרות ההישגים של המייטירדס כקבוצה המשחקת כדורגל טוב אבל עדיין בלי תארים בעידן של הגרמני, היה רושם שהיא מועדון שרק מספק שחקנים למועדונים אחרים. שחקנים שמשתדרגים באנפילד ומוצאים עצמם במועדונים גדולים יותר. קלופ אמר: "ההחתמה של פירמינו מעידה שעשינו צעד קדימה לא רק בהבאת שחקנים טובים אלא בהחתמתם לטווח ארוך. אנחנו מתכננים לעשות זאת גם עם סלאח וסאידו מאנה. שמעתי שהוא אמר על ההחתמה שהיא היתה קלה מאוד מבחינת ההחלטה שלו וזה אחד הצעדים הכי חשובים שלנו במועדון. עכשיו כל שחקן בליברפול ומחוצה לו יודע על התכוניות שלנו להפוך לקבוצה מובילה בכדורגל העולמי".

קלופ טוען שלא הוא ייעץ לליברפול לרכוש אותו. ביולי 2015 המאמן הגרמני היה בחופשה אחרי עונה זוועתית בדורטמונד. "קראתי שליברפול החתימה את פירמינו והייתי מבסוט עבורם כי ידעתי שהם רכשו שחקן מהטובים בבונדסליגה שהיה יכול לעלות הרבה יותר כסף לקבוצות אחרות", אמר. קלופ, שלא ידע שרבים מאוהדי ליברפול הרגישו שקנו חתול בשק ושאלו למעשה מי זה פירמינו, גם לא ידע שכעבור כמה חודשים הוא עצמו ייאמן את הברזילאי באנפילד.

פירמינו במדי הופניים. הגיע דרך משחק מחשב (Gettyimages)
פירמינו במדי הופניים. הגיע דרך משחק מחשב (Gettyimages)

רוברטו פירמינו ברבוסה דה אוליברה הגיע להופנהיים ב-2010 תמורת 4 מיליון יורו בלבד מפיגוארנסה ששיחקה אז בליגה השנייה. בניגוד לכוכבים צעירים מברזיל הנחשבים כבעלי עתיד גדול ורוכשים אותם כעת בעשרות מיליוני יורו, פירמינו נחת בגרמניה כאלמוני. הסקאוט הגרמני לוץ פננשטיל איתר אותו בפוטבול מנג'ר. פננשטיל, האחראי על מערך הסקאוטינג בהופנהיים, המליץ עליו למנהל הספורטיבי של הופנהיים דאז ארנסט טאנר, שראה את משחקיו ב-DVD והימר. טאנר סיפר: "הגיע אלינו שחקן בן 19, לא חזק פיזית כמו שהוא היום בליברפול אבל ראינו שיש בו משהו מיוחד והוא היה מוכן לעבוד קשה מאוד". בתחילה פירמינו שיחק כדורגל טכני, אבל לא יעיל. בהופנהיים כבר כיווננו אותו לכדורגל יעיל יותר בעזרת הטכניקות המתקדמות שהונהגו אז במועדון, אבל הוא עשה קפיצה ענקית ביכולת בפרמיירליג. לוץ טען: "היה לו מזל גדול לעבוד תחת מנג'ר גרמני שהכיר אותו. הקליק היה מיידי כי הם הכירו זה את זה מהבונדסליגה".

פירמינו הוא לא הכדורגלן הברזילאי הטיפוסי. הוא עוצב בגרמניה מבחינה פיזית ומשלב קורטוב של ג'ינגה, שהיא אומנות גוף ברזילאית. פננשטיל גילה שב-2014 לואיז פליפה סקולארי הגיע לשוחח עם פירמינו והאכזבה שהוא לא נכלל לבסוף בסגל נבחרת ברזיל למונדיאל היתה עצומה. "הוא היה יכול לעזור להם אז בגדול. ראינו את המשחקים במונדיאל, הייתי פרשן יחד עם אוליבר קאן בטלוויזיה הגרמנית ולא האמנו איך פספסו אותו", הוא טוען.

הברזילאי עשה את הבכורה שלו בנבחרת ברזיל בדצמבר 2014. ואומנם כיום מאמן נבחרת ברזיל צ'יצ'ה עדיין לא חושב לשחק איתו בהרכב הראשון, מכיוון שהוא משחק עם גבריאל ז'סוס כחלוץ מספר 9 ופיליפה קוטיניו וניימאר באגפים, אבל פירמינו עשוי להיות הג'וקר שלו. צ'יצ'ה לא מקובע. אחרי עונה כל כך טובה של כוכב ליברפול הוא עשוי לתת לו לשחק גם בהרכב. הדבר המדהים הוא שרק לפני ארבע שנים, כשכבר היה שחקן מוכר וידוע בבונדסליגה, מעט ברזילאים הכירו אותו.

צ'יצ'ה. ייתן לו קרדיט במונדיאל? (AFP)צ'יצ'ה. ייתן לו קרדיט במונדיאל? (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי