הקלפים בידי קלופ: אם יפסיד בגמר, זה ייראה טבעי. אם ינצח, יהיה מאמן השנה

יורגן קלופ
יורגן קלופ | Gettyimages

בין אם יוביל אותה לזכייה בצ'מפיונס או ייכשל בגמר מול רונאלדו, המאמן הגרמני הצליח להחיות את ליברפול. משיפור הצעירים, דרך הגדרת המטרות לקישור האפור ועד הפגיעה המדויקת בשחקני ההתקפה. יעקב זיו מנתח

(גודל טקסט)

לכאורה, כל הקלפים לקראת גמר האלופות נמצאים בידו של יורגן קלופ. אם יפסיד, תמיד יוכל לומר, כפי שכבר הסביר כל השבוע, שריאל מדריד מלאה בניסיון במעמדים האלה, לא נכנסת לפאניקה אף פעם ומשחקת כמו קרחון שלא נמס גם ביום שמשי. מצד שני, אם ינצח הוא בוודאי יהיה מאמן השנה של פיפ"א. הרי כל מי שניצח את הבלאנקוס עם תקציב נמוך בהרבה, איבד את השחקן הכי טוב שלו (פיליפה קוטיניו) לברצלונה ופגע בול ברכש כמו מוחמד סלאח, חייב לקבל את התואר הזה.


ערב הגמר עולה לאוויר השאלה איך נתפס קלופ החדש, זה שנוצר באנפילד, בעיני הגרמנים, האנגלים והיריבים בספרד? לכל אחד יש את הזווית שלו, אבל דבר אחד ברור. עד כה המאמן הגרמני אומנם גנב מבאיירן מינכן אליפות והביס את ריאל מדריד וברצלונה עם דורטמונד, אבל לא זכה באף תואר אירופי והפסיד בגמרים של האלופות לבאיירן מינכן ובגמר הליגה האירופית לסביליה. היה מי שאמר שהוא תמיד השושבין שמגיע לחתונה, אבל אף פעם לא החתן עצמו. בספרד מדברים על ההצלחה של קלופ בהערכה, אבל דייגו טורס מהעיתון "אל פאיס" סבור שהמאמן הוא קורבן של מלחמה פנימית בין הרצון שלו ללחוץ את היריבה או למות אם יתגונן יותר מדי. 


קלופ היה תמיד מחסידי השיטה הגרמנית של לחץ נגד שיטת הלחץ. הוא כביכול דוגל בכדורגל התקפי ללא הפסקה כמעט, אבל זכה עם דורטמונד באליפות ב-2012 דווקא עם השחקנים ההגנתיים יותר. מאטס הומלס במרכז ההגנה, אילקאיי גונדואן בקישור המרכזי ומאריו גצה בקישור ההתקפי. ליברפול משחקת טוב יותר נגד קבוצות שמובילות מולה לא בגלל שקלופ רוצה, אלא בגלל שזו הקבוצה שיש לו. לדברי טורס: "קלופ היה מגן גרוע בליגה השלישית עם מיינץ, אבל למד מאריגו סאקי הגרמני – וולפגנג פראנק – שאימן קבוצות קטנות בגרמניה והכניס את השיטה של סאקי לבונדסליגה. 



קלופ. המאמן שהפך לדמות נערצת בליברפול (AFP)


קלופ למד שהזמן הכי טוב להחזיר את הכדור לרגליים של הקבוצה היא באותה שנייה שקבוצתו איבדה אותו והיריבה עוד מחפשת איך לעשות את המהלך הראשון. ליברפול משחקת כך בדיוק בגלל שלוש סיבות: להקטין את הנזק להגנה ברגע שהכדור נלקח, למנוע מקשרי היריבה את הזמן לחשוב ולהעביר את הכדור כמה שיותר מהר לחוד המהיר עם סלאח, מאנה ופירמינו.


עוזרו, פטר קרביץ, אמר שהשינוי בליברפול החל בהכנסת הרעיון לשחקנים שצריך לשלוט בכדור, אבל אף פעם אי אפשר לשלוט בו בצורה מקסימלית ולכן העבודה ניתנה לשחקנים האפורים יותר. אלא שליברפול מגיעה למשחק הגמר האירופי כשחלקם של שחקני הקישור בהצלחה לא נספר אפילו וחלק אחר פצוע. מדובר באמרה ג'אן, ג'ורג'י ויינאלדום, ג'יימס מילנר ואלכס אוקסלייד-צ'מברליין. אלה עשו את העבודה שאפשרה לשלושת החלוצים של ליברפול להפוך לכח המחץ הכי טוב באירופה וכל זאת מבלי שהיה לליברפול שחקן דומיננטי אחד בקישור שיודע לנהל משחק.



אוהדי ליברפול. סומכים על המאמן הגרמני (gettyimages)


רולאנד פאלמר מה"בילד" אומר שקלופ הוא ווינר העונה בלי קשר לגמר כי לדעתו: "אין לו את הכסף של מנצ'סטר סיטי ולא את זה של ריאל מדריד. הוא מאמן שיכול להפוך שחקנים אפורים לכוכבים. תראה שלוריס קאריוס יהיה שוער טוב יותר כל עונה. הוא עשה את זה עם רוברט לבנדובסקי ומריו גצה. אף אחד לא ידע מי הם כשהוא לקח אותם. הוא מאמן שמוכן לעבוד גם עם שחקנים בינוניים – מה שפפ גווארדיולה וז'וזה מוריניו לא יודעים ולא רוצים לעשות. "הוא גם יודע לרתק גם קהל של מאה אלף צופים. הוא יכול להיות בדרן צמרת אם רק היה רוצה".


ב"בילד" הגרמני אומרים שקלופ לא עקשן אלא אדם שמתכנן את העתיד. "דורטמונד הייתה קבוצה צעירה מאוד כשהוא לקח אותה ללא כוכבים. הוא הראשון במדינה שהחל את האופנה הזאת לעבור לאמן מהקבוצה עד גיל 19 את הבוגרים, הוא הראשון שהיה מסביר על לפטופ איך הוא תכנן לכבוש מול היריבה, הוא מהפכן שחושב בקור רוח ומשחק עם הלב. היום כשאתה הולך ברחוב בגרמניה יש כמובן ההערכה גדולה למאמנים כמו אוטמר היצפלד ויופ היינקס, אבל כולם אומרים שהגרמני מספר אחד הוא קלופי. הרוב רוצים שינצח כי נמאס להם מהזכיות של ריאל מדריד, למרות קרב האהדה הקשה בין טוני קרוס, אקס באיירן, לקלופ".



מוחמד סלאח. החלוץ פורח אצל קלופ (gettyimages)


בליברפול מעריצים את קלופ וחושבים שהם הביאו את המנג'ר שיוכל להחזיר אותם לקדמת הבמה האירופית, וגם ב"סאן" – עיתון שלא נחשב לבעל יחסים טובים עם הקבוצה – מפרגנים ללא הפסקה. "קלופ גרם לשחקנים ולאוהדים לאכול מכף ידו", אמר למעריב כתב העיתון מרטין ליפטון, "הוא גרם לליברפול לחלום שוב. ניהול המשבר עם פיליפה קוטיניו היה מושלם. קלופ ידע שהוא יילך בינואר ותכנן מוקדם את העונה כשסיכם את העברת וירג'יל ואן דייק ב-75 מיליון ליש"ט, רכש את נבי קייטה כבר בקיץ הקודם והיה מוכן לחכות שנה. הוא ירכוש עוד שחקנים בקיץ הקרוב וימכור רק את השחקנים שהוא רוצה. הדבר שהכי היה חשוב לו הוא לסיים בין ארבע הראשונות ולהשיג שוב את הכרטיס לאליפות, אבל ההרגשה בקרב אוהדי ליברפול שהוא בונה קבוצה שתרוץ לאליפות בשנים הקרובות. צריך לזכור שבאלופות הוא עבר מזמן את מה שציפו ממנו לעשות העונה. יפסיד או ינצח, הכל חיובי עבורו".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי