מגאדיר וזהבי ועד היום: זלצבורג נלחמת בקללה שלא נגמרת

מואנס דאבור
מואנס דאבור | AFP

ב-2009 הודחה על ידי מכבי חיפה, שנה אחר כך הדהימה אותה הפועל ת"א ומאז גם מאלמו, אלופות קרואטיה ואפילו דודלאנז' מלוקסמבורג העיפו אותה כנגד כל הסיכויים. 22:00: לדאבור וחבריו הזדמנות פז נגד הכוכב

(גודל טקסט)

הערב (רביעי, 22:00) מקווים בזלצבורג להסיר את הקללה. וזו באמת קללה – אחת הגדולות והאכזריות בכדורגל האירופי. יש באוסטריה שיגידו כי היא מוצדקת ומגיעה כעונש על הדרך בה נרמסה ההיסטוריה של המועדון כאשר קונצרן משקאות האנרגיה רד בול רכש אותו ב-2005. המטרה הייתה לבנות אימפריה, לא רק במונחים המקומיים, אלא גם בליגת האלופות. 13 שנה מאוחר יותר, התוצאה מדהימה – זלצבורג ליקטה תשע אליפויות אוסטריה, אך לא העפילה אפילו פעם אחת לשלב הבתים בליגת האלופות. היא תמיד מועדת במוקדמות, ובדרך כלל מוצאת דרכים מביכות וביזאריות לעשות זאת.

קללת המוקדמות הזו החלה ב-2009, כאשר מכבי חיפה פירקה את האוסטרים הפייבוריטים פעמיים – 1:2 בזלצבורג ו-0:3 בישראל. מוחמד גאדיר מצא אז את הרשת בשני המשחקים. רצה הגורל, וגם ב-2010 הוגרלה יריבה ישראלית מול השוורים, והפועל תל אביב הדהימה אותם עם 2:3 סנסציוני באוסטריה במשחק הראשון. ערן זהבי שם את החותמת הרשמית על ההישג כאשר השווה ל-1:1 בזמן הפציעות בגומלין בבלומפילד וחיסל סופית את הסיכוי לקאמבק.

אם המפלה הכפולה הזו הייתה קשה לעיכול, הרי שב-2012 הגיעה ההפתעה הגדולה מכולן, כאשר זלצבורג הצליחה איכשהו להפסיד לדודלאנז' מלוקסמבורג. 1:0 במשחק הראשון התקבל כקוריוז מביש, אך בגומלין הצליח האנדרדורג לעשות צחוק מההגנה האוסטרית ועלה בזכות שערי חוץ אחרי הפסד 4:3. "זה היה הרגע בו התחילו בזלצבורג לחשוד שיש כוחות על טבעיים שמונעים ממנה להצליח בליגת האלופות", אומר העיתונאי האוסטרי
כריסטוף לישקה.


מוחמד גאדיר הצעיר חוגג על זלצבורג (עדי אבישי)

וההמשך היה קטסטרופלי. מעטים באו בטענות לזלצבורג כאשר היא הפסידה לפנרבחצ'ה ב-2013, אבל את מאלמו השבדית היא הייתה אמורה לעבור. במקום זאת היא הודחה על ידי קבוצתו הראשונה של זלאטן איברהימוביץ' – פעמיים. ראשית, הם הובילו 0:2 במשחק הביתי בפלייאוף ב-2014, אבל ספגו בדקה ה-90 מרגלי אמיל פורסבורג, והכיבוש הזה סלל בסופו של דבר את דרכו של הכוכב השבדי לשורות לייפציג. הוא התברר כמשמעותי ביותר, כי הביטחון העצמי של מאלמו איפשר לה לפרק את האוסטרים 0:3 בגומלין.

האמונה כי משהו רע חייב לקרות הרסה את הכל לזלצבורג גם בחלוף שנה. הפעם היא שמרה על יתרון 0:2 במשחק הראשון מול מאלמו, אבל גם זה לא הספיק. השבדים העוצמתיים הובילו 0:3 בגומלין כבר במחצית הראשונה ולא הותירו לשוורים סיכוי קלוש. הנבואה הגשימה את עצמה – זלצבורג פשוט לא מסוגלת להעפיל לליגת האלופות.

ואם זה המצב, גם דינאמו זאגרב ידעה שהיא חייבת להעיף את האוסטרים ב-2016 למרות תוצאה ביתית מאכזבת – 1:1 במשחק הראשון. זלצבורג שיחקה נהדר בגומלין, ולנטינו לזארו הבקיע בדקה ה-22, וסוף הקללה נראה באופק, אבל לגורל שוב היו תוכניות אחרות. ג'וניור פרננדס השווה בדקה ה-85, גרר את ההתמודדות להארכה, ושם ניצל אל ערבי סודאני טעות בהגנה כדי להבקיע את השער והשני ולסגור את הסיפור. הקרואטים חגגו, האוסטרים שוב נותרו בידיים ריקות.


מרקו רוג מסייע לדינמו זאגרב לחלוף גם כן על פני האוסטרים (Gettyimages)

וזה היה התסריט גם לפני שנה, רק שהפעם רייקה הייתה בתפקיד אלופת קרואטיה. זלצבורג נחשבה לפייבוריטית ברורה מבחינת איכות הסגל, אבל כולם ידעו שהיא חייבת לפשל ברגע האמת. ואכן, אפילו מואנס דאבור לא הצליח לסייע לה. תיקו 1:1 ביתי לווה ב-0:0 בגומלין, ורייקה עלתה בזכות שערי החוץ. הפעם ההגנה דווקא הייתה בסדר, אבל ההתקפה לא תיפקדה. השמיכה תמיד קצרה מדי.

כל זה לא אומר שזלצבורג לא מתפקדת בזירה הבינלאומית. בדיוק להיפך – היא נוהגת לעשות חיים משוגעים בליגה האירופית. בעונת 2013/14 היא הייתה הראשונה שסיימה את שלב הבתים עם מאזן מושלם – 6 ניצחונות ב-6 משחקים ואז גברה גם על אייאקס. בחלוף שנה, היא שוב חגג בשלב הבתים בליגה האירופית עם 16 נקודות. בעונה שעברה היה ההישג הגדול מכולם – העפלה לחצי הגמר בזכות ניצחונות גדולים על ריאל סוסיאדד, בורוסיה דורטמונד ולאציו. רק מארסיי עצרה את השוורים בסופו של דבר, וגם זה קרה רק בהארכה בזכות שער שנוי במחלוקת אשר הובקע מקרן שניתנה לצרפתים בטעות.


דאבור וחבריו חוגגים עונת שיא באירופה, אך במפעל השני בחשיבותו (Gettyimages)

דאבור היה אחד החלוצים הטובים במפעל, עם 7 שערים ב-16 משחקים והתקרב בזכות כך לצעד הגדול הבא בקריירה. החלוץ הישראלי עשוי לעבור בקרוב לליגה גדולה יותר, אבל נחוש לשחק קודם בשלב הבתים בליגת האלופות. לשם כך, הוא חייב לשבור את הקללה האימתנית, וזה לא יהיה פשוט מול הכוכב האדום בלגרד, אשר החמיצה מספר הזדמנויות מעולות במשחק הראשון בסרביה בשבוע שעבר.

אז נכון – 0:0 מעניק יתרון מסוים לזלצבורג לקראת הגומלין והיא פייבוריטית מבחינת איכות הסגל בכל מקרה. ואולם, המחסום הפסיכולוגי עלול להיות משמעותי ביותר. "זו משימה פשוטה יחסית עבור קבוצה אחרת, אבל מרגיש כמו משימה בלתי אפשרית עבור זלצבורג. היא תמיד תמצא את הדרך להפסיד במוקדמות ליגת האלופות", אומר לישקה. האמנם?
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי