ליגת האלופות חוזרת: ריאל לא תזכה פעם רביעית ברציפות – האם סיטי פייבוריטית?

פפ גווארדיולה
פפ גווארדיולה | Gettyimages

המפעל היוקרתי באירופה חוזר לעונה חדשה, החל מיום שלישי בערב. מהם סימני השאלה הגדולים? יעקב זיו על הסיכויים של יובנטוס, פ.ס.ז', ליברפול, יונייטד ושאר המתמודדות

(גודל טקסט)

ליגת האלופות תשוב מחר לעוד עונה מרתקת, אך עם הרבה סימני שאלה. לאף קושייה אין תשובה נחרצת, אבל נראה שלראשונה זה זמן רב, יהיה הרבה עניין גם בשלב הבתים במפעל, ולא רק בנוק-אאוט. להלן הבתים:

בית 1: אתלטיקו מדריד, דורטמונד, מונאקו, קלאב ברוז'. 

בית 2: ברצלונה, טוטנהאם, איינדהובן, אינטר. 

בית 3: פ.ס.ז', נאפולי, ליברפול, הכוכב האדום. 

בית 4: לוקומוטיב מוסקה, פורטו, שאלקה, גלאטסריי.

בית 5: באיירן מינכן, בנפיקה, אייאקס, א.א.ק אתונה.

בית 6: מנצ'סטר סיטי, שחטאר דונייצק, ליון, הופנהיים. 

בית 7: ריאל מדריד, רומא, צסק"א מוסקבה, ויקטוריה פילזן.

בית 8: יובנטוס, מנצ'סטר יונייטד, ולנסיה, יאנג בויז. 

 

הרביעית של ריאל?

ריאל מדריד היא הקבוצה היחידה בהיסטוריה שזכתה בשלושה גביעי ליגת האלופות ברציפות. לפני כן עשו זאת רק באיירן מינכן (1974-1976) ואייאקס אמסטרדם (1971-1973), כשהבלאנקוס עצמם זכו חמש פעמים ברציפות (1956-1960) – אבל כל זה היה בפורמט הישן של המפעל. האם אלופת אירופה מסוגלת לשעוט גם לעבר גביע רביעי?

התשובה לשאלה חייבת להיות שלילית. גם בלי עזיבתו של המאמן זינדין זידאן – ארכיטקט שלוש הזכיות האחרונות – נראה שריאל נחלשה בעידן פוסט כריסטיאנו רונאלדו. ז'ולן לופטגי יצטרך להיות קוסם אמיתי כדי להביא את קבוצתו לשלבים הגבוהים באמת של ליגת האלופות, לא כל שכן לזכייה.


נחלשה. ריאל מדריד (צילום: גטי אימג'ס)

סוכנויות ההימורים קבעו: פפ

כבר שמונה שנים שפפ גווארדיולה לא זוכה להניף את הגביע עם האוזניים הגדולות. אחרי הזכייה הכפולה עם ברצלונה, הוא לא הצליח להגיע אפילו לגמר הצ'מפיונס (עם ברצלונה, באיירן ומנצ'סטר סיטי). ב-2011/12 הוא הודח בחצי הגמר בידי צ'לסי בחצי הגמר, ואחרי שחזר משנת שבתון הגיע למינכן ושם נעצר שלוש פעמים בחצי הגמר (ריאל מדריד, ברצלונה ואתלטיקו).

ז'וזה מוריניו עדיין לועג למאמן הקטאלוני אחרי שזכה עם פורטו ועם אינטר, אבל סוכנויות ההימורים דווקא מפרגנות לגווארדיולה ומציבות את סיטי כפייבוריטית לזכייה, למרות ההדחות על ידי מונאקו וליברפול בשנתיים האחרונות. הסיטיזנס זכו לבית קל מאוד עם שחטאר דונייצק, ליון והופנהיים, ונראה שהפעם אין יותר תירוצים.

האס של יובנטוס

רק אתמול כבש רונאלדו את שעריו הראשונים במדי יובנטוס, אבל אחרי שני הפסדים בשני גמרים בשנים האחרונות (הפסד 1-3 לברצלונה בעונת 2014/15 ו-4-1 לריאל מדריד ב-2016/17), אולי הגברת הזקנה מצאה את האס שהיה חסר לה.

הרבה לחץ ירד מרונאלדו אחרי הצמד מול ססואולו, אבל אסור לשכוח שהפנומן הפורטוגלי תמיד מגיע לשיאו לקראת סיום העונה – ואת ליגת האלופות הוא אוהב במיוחד: בשש העונות האחרונות הוא סיים כמלך השערים של הטורניר, ובארבע מהן זכתה ריאל בתואר. רונאלדו הוא השחקן היחיד במפעל שכבש שבע שנים רצופות עשרה שערים ומעלה, ודווקא מול יובנטוס הבקיע יותר מכל קבוצה אחרת (עשרה שערים).


אוהב במיוחד את ליגת האלופות. רונאלדו (צילום: AFP)

למי קראתם לוזרפול?

יורגן קלופ בנה בליברפול קבוצה שיכולה ללכת עד הסוף בכל החזיתות, גם אם הפוקוס יהיה באופן טבעי בעיקר בריצה לאליפות ראשונה באנגליה מאז 1990. קצת קשה להאמין שליברפול מסוגלת לזכות בדאבל, אבל אחרי האכזבה בעונה שעברה, ואחרי החיזוק המשמעותי שעשתה בקיץ, המרסיסיידרס בהחלט עשויים לעשות את הדאבל.

ליברפול נקלעה לסוג של "בית מוות" עם פריז סן ז'רמן ונאפולי, ובאף אחת מהן אי אפשר לזלזל. בפרמייר-ליג רושמת סגנית אלופת אירופה את הפתיחה הכי טובה שלה זה 40 שנה, ונראה שקלופ צייד את הקבוצה בשחקנים הנכונים כדי להגיע לגמר – והפעם גם לזכות בו.


ללכת עד הסוף. ליברפול (צילום: AFP)

חידת פריז הגדולה


בשנתיים האחרונות הודחה פ.ס.ז' בשמינית הגמר בידי ברצלונה וריאל מדריד, והאוהדים הפריזאים כבר מתחילים לחשוב שהנשיא הקטארי נאסר אל חלאיפי צודק: חסרה להם רק טיפת מזל. כאמור, הבית המוקדם עם ליברפול ונאפולי הוא בית קשה, אבל אולי הקארמה תפרגן להם עם יריבות נוחות יותר בהמשך הדרך.

הנשק של פ.ס.ז' השנה הוא ההתקפה שנחשבת לאחת הטובות בעולם, עם ניימאר שחוזר לעצמו אחרי מונדיאל מביש, קיליאן אמפבה, שאחרי המונדיאל הוא אולי הכדורגלן הכי מרגש בעולם, וגם אדינסון קבאני הבלתי נגמר. עדיין צריך לראות עד כמה יוכל המאמן תומאס טוכל להיכנס היטב לליגת האלופות, אבל עם הניסיון של ג'יג'י בופון בשער, ההתקפה החדה וחזרתם לכושר של אנחל די מאריה ויוליאן דרקסלר, פ.ס.ז' יכולה להיות איום משמעותי מאוד.


התקפה מהטובות בעולם. פ.ס.ז' (צילום: AFP)

אירופה, או ספרד?

חמש זכיות רצופות של קבוצות ספרדיות בתואר הכתירו את ה"לה-ליגה" כאלופת אירופה הבלתי מעורערת. יופ היינקס הוביל את באיירן מינכן לזכייה ב-2012/13, ומאז ההגמוניה הייתה ברורה. אבל גם אם ריאל מדריד לא תניף את הגביע ב"וונדה מטרופוליטנו" במדריד, אל תשכחו את ברצלונה.
בארסה הודחה אשתקד בידי רומא ברבע הגמר בעונה הראשונה של ארנסטו ואלוורדה, והשנה שחקני ברצלונה שחררו הצהרות שהם רואים בליגת האלופות כמטרה העיקרית. בקטאלוניה לא ממש נבהלים מהבית הכולל את אינטר המרוסקת, את טוטנהאם העייפה ואת איינדהובן המלהיבה (שרשמה אתמול 0-7 מטורף על דן האח בליגה ההולנדית). נראה שדרכה של ברצלונה לשלב הנוק-אאוט סלולה, כמו כל שנה, ואת ההבדל יצטרכו מסי וחבריו לעשות בנוק-אאוט. נראה.


יש חדש תחת השמש

שלב הבתים יציג לראווה לא מעט מאמנים חדשים בלי ניסיון של ממש בזירה הגדולה ביותר של הכדורגל האירופי, וגם המאמנים הוותיקים יותר מגיעים לקבוצות חדשות. האם הכסאות המוזיקליים ישפיעו גם על זהות הקבוצה הזוכה?

ואלה שמות: לופטגי נחת בריאל מדריד, טוכל הצטרף לפ.ס.ז', לואיסן פאברה קיבל לידיו את דורטמונד, מארק ואן בומל הגיע לאיינדהובן, מאוריציו סארי חתם בצ'לסי, קרלו אנצ'לוטי עבר לנאפולי, ולאדן מילוייביץ' הוא מאמנה החדש של הכוכב האדום, יורי סיומין בלוקומוטיב, ניקו קובאץ' מדריך את שחקני באיירן, אריק טן האג ינסה לעשות את ההבדל באייאקס, מרינוס אוזונידיס יקווה לשלוף שפנים מפתיעים מהשרוול בא.א.ק אתונה וגרארדו סאונה יהפוך אולי את יאנג בויז למרעננת הרשמית של ליגת האלופות. הרבה שמות חדשים, הרבה פלפל, אולי גם כמה רעיונות שעדיין לא ראינו. מעניין יהיה בטוח.

מי תאכזב? מי תפתיע?

אתלטיקו מדריד רושמת את הפתיחה הגרועה ביותר שלה בליגה הספרדית בעידן דייגו סימאונה וכבר רחוקה שבע נקודות מברצלונה. אם היא שוב תודח מהאלופות כבר בשלב הבתים, תהיה זו מכה ענקית לקולצ'ונרוס, ששובצו יחד עם דורטמונד, מונאקו וקלאב ברוז'. בספרד כבר הספיקו לדווח על מוראל ירוד בחדר ההלבשה במדריד, ואל תתפלאו אם משחק הפתיחה של אתלטיקו במונאקו יסתיים אף הוא בהפסד מאכזב.

מהצד השני של המטבע, קצת קשה להפתיע במפעל שבו תמיד הגדולות והמסורתיות מצליחות, אבל ההימור המטורף הוא על יאנג בויז, שמציגה כמה שחקנים מצוינים כמו גיום הוארו (34), לשעבר בפ.ס.ז', והסרבי מיראלם סולימני, ואולי תוכל לדגדג את יובנטוס, מנצ'סטר יונייטד ו-ולנסיה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי