הערב בקאמפ נואו: כריסטיאן אריקסן במבחן לו חיכה כל הקריירה

כריסטיאן אריקסן
כריסטיאן אריקסן | Gettyimages

הדני המצוין של טוטנהאם נמצא על הכוונת של ברצלונה, אבל תג מחיר של 100 מיליון יורו מרתיע את הקטלאנים. יוכין על כוכב התרנגולים שיודע שהצגה שלו מול בארסה בליגת האלופות (22:00) תשנה את התמונה

(גודל טקסט)

כאשר היה כריסטיאן אריקסן בן 15, הוא קיבל הזדמנות חלומית להיבחן בברצלונה. זו לא הייתה הנסיעה הראשונה של הנער למועדון פאר מחוץ לדנמרק – בשלב זה הוא כבר היה פעמיים בצ'לסי שחיכתה לו גם בפעם השלישית כדי לקבל החלטה סופית, ואף בילה מספר ימים במילאן שלא התרשמה יתר על המידה. כעת הסקאוטים הקטלאנים רצו לראות אותו בפעולה, והקשר היה נרגש.

כילד, הוא תמיד חלם לשחק בליגה הספרדית, ובשלב מסוים – כאשר שמו החל להופיע בפלייסטיישן, הוא תמיד "החתים את עצמו" בברצלונה. אלא שאז, ב-2007, המציאות היכתה בו. המאמנים נתנו לו לשחק במדי קבוצת הילדים מול נבחרת קטלוניה הצעירה, והדני פשוט לא קיבל מסירות. "נגעתי בכדור שלוש פעמים ב-90 דקות", הוא סיפר לימים. הנער עשה הכל כדי למשוך תשומת לב של חבריו לקבוצה, עבר מאגף לאגף, אך איש לא הבחין בו. אולי לא רצו להבחין בו. הוא נותר לבד, מתוסכל ומיואש. מיותר לציין כי זה גם היה סוף המבדקים. הוא חזר לבית הוריו, וכעבור שנה היה גאה להצטרף לאקדמיה של אייאקס, שם כולם כבר מסרו לו את הכדורים.

אפשר להסתכל על החוויה הזו מזוויות שונות. יש שיגידו שבארסה פספסה יהלום, אך יש שיטענו כי כל הצדדים הרוויחו מכך. כי באמסטרדם היה לבחור הצנום הרבה יותר קל להתפתח במהירות ולהגיע לסגל הבכיר כבר בגיל 17. בקטלוניה האופק המקצועי הזה הוטל בספק, במיוחד כאשר בוחנים כיום, בדיעבד, את סיכויי הכשרונות שצמחו בלה מאסיה. הם נאלצים לרוב לעזוב את ברצלונה על מנת לקבל דקות משחק, אבל אריקסן תמיד היה על הדשא. הוא להט באייאקס במשך ארבע עונות, מיצה את הפוטנציאל בהולנד עד תום, ואז נחטף על ידי טוטנהאם בקיץ 2013 והפך לאחת הרכישות הטובות ביותר של התרנגולים בכל הזמנים.


אריקסן הצעיר באייאקס. שם כולם כבר מסרו לו (Gettyimages)

מאז החל לפרוח בלונדון, קושר שמו של אריקסן כמעט בכל קיץ לבלאוגרנה. אפשר להבין זאת. אריקסן ניחן בכל הכישורים הדרושים כדי להצליח בקאמפ נואו: ראיית משחק, מסירות מדודות ויכולת ניהול מצוינת. ההשכלה באייאקס עשתה ממנו מומחה לסגנון ההולנדי-קטלאני של רינוס מיכלס ויוהאן קרויף. כאשר חיפשו בבארסה יורש לצ'אבי, ולאחר מכן לאנדרס אינייסטה, עלה שמו של אריקסן באופן טבעי. בקיץ האחרון, אחרי העזיבה העצובה של אנדרס הקדוש, הגיעו הדיווחים על עסקה אפשרית לשיא. העיתונים הקטלאנים סיפרו על המגעים על בסיס יומי, אך דאגו לציין שטוטנהאם דרשה לפחות 100 מיליון יורו תמורת הכוכב, ולא התכוונה להתפשר.

אריקסן עצמו תמיד היה פתוח למהלך. האכזבה מהמבחנים הכושלים לא הרתיעה אותו, אולי אף להיפך. בקיץ שעבר הוא הכריז בפה מלאה בראיון למגזין FourFourTwo: "ברצלונה היא מועדון פנטסטי, ואני לא מכיר הרבה שחקנים שמסוגלים לסרב לה". הוא חיכה להצעה ממשית, והיא הייתה צפויה להגיע ביולי, אחרי ההופעות החיוביות שלו במונדיאל ברוסיה. עם 56 שערים ו-69 בישולים ב-229 משחקים במדי טוטנהאם, אפשר היה להניח כי צעד קדימה לא יהיה גדול עליו. חבריו לנבחרת הביעו ביטחון מלא שהוא מסוגל להצליח בכל מקום בו ידרוך. "ברור שכריסטיאן מסוגל להחליף את אינייסטה. אפשר להבין מדוע בארסה מתעניינת בו. מצד שני, תהיה תחרות גדולה יותר בברצלונה בהשוואה לטוטנהאם, והוא יצטרך לקחת את זה בחשבון", אמר חלוץ לייפציג יוסוף פואולסן.


אריקסן במונדיאל. קיווה להצעה מברצלונה בעקבות היכולת הטובה (Gettyimages)

בסופו של דבר, החליטה ברצלונה שתג המחיר של הדני גבוה מדי. המנהל הספורטיבי החדש, אריק אבידאל, החליט להסתפק בארתור הברזילאי, אשר רכישתו מגרמיו סוכמה עוד לפני שמונה לתפקיד. בנוסף, פיליפה קוטיניו היה צפוי להיכנס לנעליו של אנדרס הקדוש במידת הצורך, גם אם הוא רגיל לשחק בעמדה קדמית יותר. במקביל, הועזב לאברטון אנדרה גומש אשר לא הרשים כיורש של אינייסטה וזכה לביקורת נוקבת. בינתיים, ההימור הזה מסתמן כמסוכן מדי, גם אם ברצלונה מובילה את הטבלה הספרדית והבטיחה את עלייתה לשמינית גמר ליגת האלופות.

ההגרלה מול בארסה בצ'מפיונס-ליג היתה מרגשת במיוחד עבור הדני, אך לרוע מזלו הוא החמיץ את המשחק בוומבלי בספטמבר בשל פציעה, וצפה מהצד כיצד התרנגולים הפסידו 4:2. כעת הוא מגיע לראשונה בחייו לקאמפ נואו כשחקן יריב, והמשימה ברורה. טוטנהאם יודעת כי ניצחון יעניק לה את הכרטיס על חשבון אינטר, ללא קשר לתוצאת המשחק של היריבה מול איינדהובן. אריקסן עצמו דאג לכך, כאשר הבקיע לפני שבועיים את השער היחיד לרשת השחורים-כחולים בלונדון.


ארתור. הועדף על פני אריקסן (AFP)

הקטלאנים, אשר כבר סיימו בפסגה, לא יזלזלו, אך באופן טבעי המוטיבציה שלהם תהיה מעט נמוכה יותר. זו ההזדמנות הגדולה של הפליימייקר המחונן לזהור על הדשא באצטדיון בו תמיד היה מאוהב. מאמן טוטנהאם, מאוריסיו פוצ'טינו, אפילו נתן לו מנוחה בלסטר בשבת ושילב אותו ב-23 הדקות האחרונות בלבד, כדי שיגיע רענן ובכושר שיא. הבמה כולה שלו – ומי יודע… אולי ההצגה הערב תשפיע גם על עתידו בשוק ההעברות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי