אחרי שבע שנים, מרקו וראטי מתחיל להצדיק את האמון מפ.ס.ז'

מרקו וראטי
מרקו וראטי | Gettyimages

ריבוי פציעות, בעיות מנטליות ודיווחים על חיי לילה מוגזמים בעיר האורות האטו את ההתקדמות שלו, אבל הקשר האיטלקי מודל 2019 שהצטיין בניצחון על יונייטד באולד טראפורד רעב מתמיד: "יש לי תיאבון לשחק"

(גודל טקסט)

פריז סן ז'רמן התגברה במשחק הראשון של שמינית גמר ליגת האלופות באולד טראפורד על חסרונם של שני שליש משחקני ההתקפה שלה, ניימאר ואדינסון קבאני הפצועים, וניצחה 0:2 את מנצ'סטר יונייטד בזכות כדורגל קבוצתי מדהים וניצוצות של כמה שחקנים בודדים.

אחד מאלה שסיפקו סוף סוף את הסחורה באותו משחק היה הקשר האיטלקי מרקו וראטי שגובהו רק 1.65 מטר, ומשחק כבר זו עונה שביעית במועדון אחרי שהגיע כרכש אלמוני מפסקארה בעונת 2012/13. באיטליה חשבו שהוא היורש של אנדראה פירלו, אבל הוא עדיין לא הצליח להיכנס למשבצת שתיכננו לו. חלק מהסיבות היו מנטליות, וחלק בגלל פציעות, כשאחת הסיבות המרכזיות היא שהשחקן הסתבך בעקבות דיווחים על חיי לילה מוגזמים בעיר האורות, דבר שהאט את ההתקדמות שלו. בשורה התחתונה, עד לא מזמן הייתה אכזבה ענקית מיכולתו בנבחרת איטליה ובפריז סן ז'רמן.

האיטלקי בן ה-26 המכונה "הינשוף הקטן", הוצע על ידי סוכנו מינו ראיולה לברצלונה בעבר, ששקלה ברצינות לרכוש אותו כתחליף לצ'אבי, אבל בגלל היחסים הרעים עם פריז סן ז'רמן המהלך לא הבשיל. וראטי סבל העונה מכמה פציעות בשריר הירך האחורי ובקרסול, שגרמו לו להיות בצל של ההתקפה הענקית של פ.ס.ז' עם ניימאר, קיליאן אמפבה ואדינסון קבאני. בנוסף, למרות שמעולם לא היה סקורר מצטיין, הוא עדיין סובל מבצורת שנראית מוגזמת. שערו האחרון בכל המסגרות נכבש בנובמבר 2017, לפני 468 יום, בניצחון של פ.ס.ז 1:7 על סלטיק בליגת האלופות.

למרות זאת, תומאס טוכל האמין בו והצליח להעמיד אותו על הרגליים באולד טראפורד נגד יונייטד, והקשר פיזר על כר הדשא מטח של מסירות שהצליח לבלבל את ההגנה של אולה גונאר סולשיאר. בתקשורת האנגלית התלהבו ואמרו שהמסירות שלו גרמו למשחקה של פריז לתקתק, ובצרפת תוהים האם הגיעה השעה של האיטלקי נמוך הקומה להוכיח שהוא המאסטרו כפי שציפו ממנו. אחרי הכל, הוא בגיל בו עדיין אפשר לעשות פריצה מטאורית קדימה.


מרקו וראטי. "רוצה להתחיל ליהנות מכדורגל"  (Gettyimages)

בכל עונה הסיפור של וראטי חוזר על עצמו כמו שעון. בכל פתיחת עונה מצפים ממנו להתפוצץ על כר הדשא אבל זה לא קורה. מאמן הכושר לשעבר של המועדון, פיליפ לאמבר, אמר ל"פראנס פוטבול": "אני מוצא שהיום הוא פחות נפגע מתיקולים, מדרבן את עצמו יותר כשהוא הולך קדימה. הוא התבגר במשחקו ופחות פגיע. ההתקדמות הגדולה שלו היא פיזית ולכן הוא יכול להפיק את היכולת הטמונה ברגליו הרבה יותר בקלות". מאמן פ.ס.ז בעבר לואיס פרננדס אמר עליו: "כולנו רוצים לראות אותו נוצץ, אבל השנים עוברות ואנחנו עדיין מחכים". 

אחת הסיבות לכך שווראטי מתקשה להגיע ליכולת של אדן הזאר למשל, היא חיי הלילה שלו. במארס 2017, אחרי התבוסה של פ.ס.ז' 6:1 לברצלונה, פירסם העיתון "לאקיפ" ידיעה לפיה מרקו וראטי ובלז מטווידי בילו במועדון לילה בפריז לפני התבוסה. עדי ראייה מסרו לעיתון ששני השחקנים נראו מבלים עד שלוש לפנות בוקר במסיבה בעיר האורות שאותה ארגנה הזמרת ריהאנה. זה קרה בלילה שלפני הטיסה למשחק הגומלין בספרד, אחרי שהם ניצחו 0:4 במשחק הראשון. בפ.ס.ז' זעמו על העיתון ו-וראטי תבע אותו וניצח. הידיעה כנראה לא הייתה נכונה, אבל היה כל כך קל להדביק אותה לווראטי כי הוא ידוע כטיפוס בליין. לפחות כך אומרות הלשונות הרעות.

ברור לכולם שבהיעדרם של בלז מטווידי שעבר ליובנטוס וטיאגו מוטה שפרש בקיץ, אין לקבוצה שחקן דומיננטי בקישור. טוכל התעמת בינואר עם המנהל המקצועי של הקבוצה אנטרו הנריקה, וטען כי לא הביא לו את השחקנים הדרושים לחיזוק הקישור, אבל הסתבר שווראטי ביכולת טובה מספיק לנער את שחקני היריבה כמו כדורי באולינג. "לדעתי הוא השחקן הכי חשוב בפ.ס.ז' עם כל הכבוד להתקפה הנפלאה שיש למועדון. מבחינתי הוא אחד הקשרים הטובים ביותר בעולם ויש לנו מזל שהוא משחק בליגה שלנו", אמר עליו קלמנט גרנייה, קשרה האחורי של ראן הצרפתית שהוסיף: "בלי להגזים, לפעמים אני משווה אותו רק לאנדרס אינייסטה וצ'אבי. הוא משחק ביכולת שלהם".

מרקו וראטי מודל 2019 נראה כמו שחקן אחר, וכבר החל במו"מ להארכת חוזהו שמסתיים ב-2021. במשחק הליגה נגד נים במחזור ה-26 בו ניצחה פ.ס.ז' 0:3, הראה וראטי עד כמה הוא מסוכן. המסירות שלו לא רק היו מדויקות מאוד אלא הרסו את המשחק של היריבה. הוא מסר שבעה כדורים מדויקים לקיליאן אמבפה ו-14 כדורים לכריסטופר אנקונקו. שלושה ימים לאחר מכן, בניצחון 1:5 על מונפלייה, האיטלקי שיגר 23 מסירות ליוליאן דרקסלר ועוד שבע לאמבפה. ב"לאקיפ" נכתב שסימן ההיכר של וראטי ב-2019 הוא העובדה שהכדורגל שלו הפך ליותר יעיל והוא פחות מבזבז כדורים על מסירות סרק.


מרקו וראטי גולש לכדור של מרקוס ראשפורד (Gettyimages)

וראטי עצמו טוען שהוא פתח בקריירה חדשה: "הקרסול שלי? זה לא כמו פציעה בשריר שיכולה לחזור. אני מרגיש נפלא ויש לי המון תיאבון לשחק". בתקשורת טוענים שיש עוד סיבות להצלחה שלו כמו פתרון בעיות אישיות והמעבר לרובע ה-16 בפריז, שנחשב לאחד היוקרתיים בעיר. טוכל טוען שגם שיתוף הפעולה שלו עם הרכש החדש לאנדרו פארדס, נראה מאוד מבטיח. הם משלימים זה את זה. הארגנטינאי כובש יותר שערים ו-וראטי מייצר יותר שערים. בפ.ס.ז' תמיד מסתכלים גם על הערך הכספי, כשבקבוצה מעריכים אותו כיום במאה מיליון יורו.

המנצח הגדול בשאלה האם וראטי הוא פלופ או שחקן שעוד ישפיע לטובה על הקבוצה הוא הנשיא נאסר אל חלאיפי, שהתנגד כל הזמן למכירתו והאמין בו. הקשר האיטלקי לא חושב לעזוב ובכל הקשור לחוזה חדש יש לו זמן: "אני לא ממהר לשום מקום. אני רוצה להתחיל ליהנות מהכדורגל שלי ולעלות לרבע הגמר של ליגת האלופות".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי