גבירותיי ורבותיי, מהפך: הסיפורים שמכבי ת"א ומכבי חיפה שואפות לשחזר

מכבי תל אביב, מכבי חיפה
מכבי תל אביב, מכבי חיפה | מכבי תל אביב, רשמי / אודי ציטיאט

שתי הקבוצות זקוקות לניצחון 0:2 בגומלין בארץ השבוע, אבל הן לא יהיו הישראליות הראשונות לחזור מפיגור באירופה. עמיקם חוזר להפועל ת"א של ורמוט, קריית שמונה של לנדאו והגדולה מכולן, מכבי פ"ת של גיא לוזון

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

שתי קבוצות ישראליות ינסו השבוע למחוק פיגור מהמשחק הראשון ולהעפיל לשלב הבא במפעלים האירופיים. גם מכבי ת"א וגם מכבי חיפה זקוקות לניצחון 0:2 כדי לעבור שלב ולהתגבר על הטראומה מהמשחק הראשון.

לכאורה, לא מדובר במשימה יוצאת דופן. זו לא הרמונטדה של ברצלונה, שמחקה פיגור 4:0 מפריז וניצחה 1:6, או של ליברפול, שהתגברה על 3:0 בקאמפ נואו והביסה את הקטלאנים 0:4 בדרך לגמר ליגת האלופות. מצד שני, זו השנה ה-28 שבה משחקות קבוצות ישראליות בגביעי אירופה, ורק 12 פעמים הצליחה קבוצה ישראלית להתגבר על הפסד במשחק הראשון ולעבור שלב.

ראשונה עשתה זאת מכבי חיפה בגביע אירופה למחזיקות ב-1993. היא הפסידה במוסקבה לטורפדו וניצחה בגומלין 1:3, בזכות שער מכריע של שי הולצמן. השנייה הייתה בית"ר ירושלים, שהפסידה 1:0 עם הסגל הנוצץ שלה נגד קבוצה אלמונית ממקדוניה, סילקס קראטובו, וניצחה 0:3 בטדי. המשחק הזה זכור בעיקר בגלל פיגוע ההתאבדות הכפול בשוק מחנה יהודה, רק חמש שעות לפני המשחק, שגבה 16 קורבנות. השמועה היתה כי המקדונים רצו לעוף מפה כמה שיותר מהר ופשוט לא היו מרוכזים במשחק, אבל איציק קורנפיין, אז שוער הקבוצה, זוכר דווקא כי הייתה תוכנית משחק: "דיברנו בינינו שאסור לקבל גול, כי ידענו שאנחנו שווים שני שערים", אמר אתמול, "הופתענו שם, והם פתחו מאוד חזק, כך שזה לא היה טיול".

"להפסיד 1:0 במשחק חוץ, כמו מכבי ת"א בקלוז', זו לא תוצאה רעה, אבל היא קצת בעייתית. צריך לשחק מאוד בזהירות, עם הרבה אחריות. בכלל, יש הבדל בין 3:1 ל-1:0. הפסד מינימלי נותן לך מרחב לטעויות. אפשר לנצח 1:3 ולעבור. מכבי חיפה בעמדה נחותה יותר. אם אתה לא מקבל את הגול ומשחק אחראי בהגנה, המצב שלך די טוב. מכבי ת"א שווה בכל יום נתון שני שערים במשחק בית. אם הייתי צריך להמר, הייתי אומר שהיא תעלה. מכבי חיפה? להם יהיה קשה. חוץ מזה, אחרי מה שהיה בליגת האלופות בעונה שעברה, אין כבר שום תיאוריה ברורה. הכל יכול להיות במשחק המטורף הזה".


שועל מהפכים. גילי ורמוט (עדי אבישי)

ורמונטדה
שועל המהפכים הכי גדול הוא גילי ורמוט. לא זו בלבד שהיה אחראי במו רגליו למהפך מדהים של הפועל ת"א באחת מעונות השיא שלה באירופה, 2006/7, הוא גם היה שותף לעונה היחידה שבה קבוצה ישראלית עשתה שני מהפכים במוקדמות והצליחה בסוף להגיע לשלב הבתים בליגת האלופות, מכבי ת"א.

ב-2006 הפסידה הפועל, בלי ורמוט, 2:1 בטילברוח (לשם הוזז משחק הבית בגלל מלחמת לבנון השנייה) לדומז'לה הסלובנית. האדומים היו צריכים לנצח 0:2 בגומלין, והצליחו לכבוש מרגלי ורמוט את ה-0:2 בדקה ה-90 (זיטו אוגבונה עוד הגדיל ל-0:3 בזמן פציעות). עם מכבי ת"א היה ורמוט שותף לחזרה מהפסדים להיברניאנס המלטזית ולפלזן הצ'כית.

"ויקטוריה פלזן הובילה בבלומפילד 0:2 במחצית, והיה נראה שהם הולכים לטיול", נזכר אתמול ורמוט, "ברק יצחקי ואני נכנסנו אחרי ההפסקה, זה נגמר 2:1 ולא היה רחוק משוויון. היה ברור שצריך לנצח 0:2 בצ'כיה. המאמן סלבישה יוקאנביץ' אמר שיש לו תוכנית: להחזיק אותם 60 דקות על 0:0, ואז לנסות ולנצח. נכנסנו, יצחקי מיכה ואני, אחרי ההפסקה, וזה היה באמת מטורף. כל הקטעים האלה הסתיימו בעליה לבתים. גם פלזן, גם אקטובה (עוד מהפך לו היה שותף ורמוט, עם הפועל ת"א ב-2010, ר"ע) ודומז'לה. כנראה שאם עושים מהפך, הדרך סלולה".

יש נוסחה?
"יכולת ואופי. אין נוסחה, כל משחק לגופו. צריך לבוא לשחק ולנצח ולהיות טובים. אין קוד מוסכם".

בקיץ 2012 עמדה הפועל קריית שמונה במעמד זהה למכבי ת"א: סיבוב שני במוקדמות ליגת האלופות והפסד 1:0 במשחק הראשון בז'ילינה. גילי לנדאו היה אז המאמן ואתמול שחזר: "הפגנו יכולת טובה בז'ילינה, מה שנתן לנו ביטחון. הגענו לארץ כשאסטרטגיית המשחק היה לנסות הכרעה בהתחלה, וגם אם לא, לשחק את משחק הסבלנות. דיברנו על כך ששחקנים שעולים מהספסל הם אלה שיכריעו את המשחק. רביד גזל נכנס למשחק בצורה בלתי רגילה ועשה את המהפך. אחריו נכנס אחמד עאבד, שבישל לאבוחצירה את ה-0:2".

איך בנית את הרמונטדה הזו?
"עשינו סימולציות באימונים האחרונים לתרחישים מסוימים. אסטרטגיית המשחק הייתה להשיג הכרעה בפתיחה, ואם לא מצליח אז לשחק דרך האגפים, להכנס בדאבל פס, בדלת האחורית למקומות שחלוצים פינו, לנסות לטווח מרחוק, וגם מבצעים אישיים. הרעיון היה שיהיו מקסימום שחקנים עם הפנים לשער שלהם, כולל שחקנים שלהם, ולתקוף בעדיפות מספרית. עשינו סימולציות עם הדקות, כדי להיות אחראיים".

"זה לא בשמיים"
אבל עם הכבוד למהפכים האלה, על שני המהפכים הכי גדולים אחראי מועדון אחר, דווקא מכבי פתח תקווה – היחידה שהצליחה למחוק שניים ושלושה שערי פיגור מהמשחק הראשון, ועשתה את אם כל הרמונטדות הציוניות בבלגרד בסתיו 2005.


אם כל הרמונטדות. אבי לוזון וגל אלברמן (עודד קרני)

שנה קודם לכן ספגה פתח תקווה בניקוסיה שלושער כבר במחצית מדראגן איסאילוביץ', חלוצה של א.א.ק לרנקה. בסיום המשחק, במסיבת העיתונאים, דיבר המאמן גיא לוזון על המהפך של לה קורוניה ומילאן עונה קודם לכן, על מחיקת הפרש של שלושה שערים, והעיתונאים הקפריסאים התקשו להחניק את צחוקם.

בגומלין ברמת גן הייתה תוצאת המחצית 0:4 למכבי פ"ת, וכך גם הסתיים המשחק. עומר גולן כבש אחרי חצי דקה, אסי משיח הוסיף צמד ואפילו סולי צמח האגדי כבש שער מ-35 מטר.

סולי יודע טוב איך נרקמה האגדה: "אתה מכיר את גיא לוזון וההטרפות שלו? לא ידענו מה אנחנו שווים באירופה ובא המשחק הזה בניקוסיה, חטפנו שוק. אמרנו שנפתח את הגומלין בסערה, רק לא לקבל גול. זה התחיל עם משיח, שמאז שהוא נולד לא נתן צמד במשחק אחד. המשיך בזה שאני בעטתי מ-35 מטר, הכדור חזר אלי, פגע בשחקן ונכנס. וגם עומר כבש אחרי 35 שניות. אמרנו לעצמנו שעד שהגענו למפעל הזה, לא נוותר כל כך מהר. אם לא היינו מאמינים, לא היינו יוצאים למלון. פתאום אצטדיון רמת גן, תלבושות על הכיסאות עם השמות מאחורה. אמרנו לעצמנו שאנחנו הולכים לנסות ולעשות את זה. במחצית השנייה לא עברנו את החצי. נכנס שחר נוריאל, עשה פאול על ה-16. מגמדוב השתגע, ואנחנו רעידות בגוף. הקפריסאי בעט החוצה והתחילו החגיגות".

אבל זה כלום לעומת הפסד 2:0 בבית לפרטיזן בלגרד העדיפה בהרבה, ו-2:5 בגומלין בבלגרד.
"אני לא אשקר. לא צריך להגיד לך מי זה גיא לוזון. הוא לא היה מוכן לוותר. חוץ מזה, גם אצלם לא בא הרבה קהל, כי גם הם אמרו שזה גמור. התחיל טוב, ואז ירד האוויר מפנדל. שוב הובלנו, ושוב פנדל ושוב ירד האוויר. ואז הגיע עומר גולן, שעד אז ידענו שהוא שחקן גדול, אבל זה המשחק שפתח לו את הקריירה. והאמת? בסך הכל רצינו לנצח ולהחזיר את הכבוד".

אז אתה בטח עמוס בטיפים לשתי הנציגות הישראליות השבוע.
"תמיד תשאף קודם כל לנצח בתוצאה שהפסדת. מראש לנסות לא לקבל גול. צריך להאמין בכל הכוח, עם הקהל בבית, ואלה קבוצות שהתברכו בקהל גדול. לדעתי מכבי חיפה מנצחת את המשחק, ומכבי ת"א טובה מקלוז'. ראינו כבר מהפכים של קבוצות קטנות. זה לא בשמיים".


כבש אחרי חצי דקה. עומר גולן (עודד קרני)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי