לא רק ערן זהבי: הליגה הסינית פותחת עוד עונה

גוואנגז'ו אברגרנדה
גוואנגז'ו אברגרנדה | האתר הרשמי

עם חוקים חדשים למניעת הסכומים המופרזים, השקעה במאמנים ותיקים ומנוסים, רכש מרשים מספרד וניסיון למנוע מאברגרנדה אליפות שמינית ברציפות, הליגה המסקרנת תיפתח בשישי עם הדרבי של גוואנגז'ו (13:30, ספורט2)

(גודל טקסט)

הליגה הסינית תצא מחר (שישי) לדרך כשהיא נודעת ומושכת תשומת לב בעיקר בסכומי העתק שהיא משלמת לשחקנים ולמאמנים, למרות שהרמה המקצועית בה לא מקבילה לליגות הבכירות באירופה. עם זאת, בחלון ההעברות הנוכחי הייתה ירידה בהוצאות על רכש שחקנים ב-35 אחוזים ל-144 מיליון יורו, כך על פי נתונים שהעביר רועי תדמור שעוקב אחרי הליגה הסינית. הממשלה המקומית שרצתה להוריד את הסכומים ששולמו על ההעברות הצליחה במשימה שלה וזה היה חלון ההעברות עם הכי מעט הוצאות מאז 2014, אך ביחד עם זאת עדיין הרביעי בגודלו בהיסטוריה של הליגה.

בסך הכל הגיעו לליגה 18 שחקנים זרים חדשים כשרק שלושה מהם עברו קבוצות בתוך סין, מה שעשוי להעיד על כך על כך שהעברתו של ערן זהבי לקבוצה אחרת לא הייתה עניין פשוט במיוחד. 43 שחקנים זרים נשארו בליגה, כנראה בעקבות החוקים החדשים שמחייבים כל קבוצה לשלם מס של 100 אחוז על רכש בסכום של 5.7 מיליון יורו ומעלה. חלק מהעיסקאות נרשמו בסכומים קטנים יותר מראש עם תשלום בסיום החוזה, זאת כדי להיאבק בתופעה.

ארבעת השחקנים היקרים ביותר שעשו דרכם לסין העונה הגיעו מהליגה הספרדית. חלוץ ויאריאל סדריק בקאמבו הקונגולזי שעבר לבייג'ין גואן תמורת 40 מיליון יורו, אחריו יאניק קראסקו הבלגי מאתלטיקו מדריד, שנחשב לשחקן עם עתיד בקבוצות הגדולות באירופה, שעשה דרכו תמורת 30 מיליון יורו לדליאן ייפאנג, שבנוסף רכשה מהקולצ'ונרוס גם את הקשר הארגנטינאי ניקולאס גייטאן עבור 18 מיליון יורו. האחרון ברשימה הוא ג'ונתן ויירה שהושאל מסטנדרד ליאז' ללאס פלמאס ועבר לבייג'ין גואן תמורת 11 מיליון יורו (מתוכם קיבלה ליאז' 3.4 מיליון יורו). שחקן נוסף של אתלטיקו שעזב לסין הוא אאוגוסטו פרננדס הארגנטינאי, שעבר לעולה החדשה בייג'ין רנה, אותה מאמן לואיס גרסיה הספרדי.


בקאמבו. הרכש היקר של העונה (Gettyimages)

דליאן עשתה את העיסקאות שלה מאוחר מאוד לאחר ש"וונדה", שהייתה בעלת אחוזים באתלטיקו מדריד, מכרה אותם לאיש העסקים הישראלי עידן עופר ונשארה רק הספונסרית של האיצטדיון החדש של הקולצ'ונרוס. בזכות קשריה עם המועדון רכשה ממנו את קראסקו וגייטאן, בנוסף לבלם הפורטוגלי ז'וזה פונטה שהגיע מווסטהאם. "וונדה" היא חברת תקשורת ענקית בסין והצליחה לרכוש בנוסף את זכויות השידור של המשחק הראשון שלה בליגה נגד שנחאי SIPG, אותו תקרין ברחבי סין ב-18 מבתי הקולנוע שברשותה. טיינג'ין קוואנג'יאן, SIPG ושנדונג לוננג נותרו עם אותם זרים לעונה נוספת. חואן קאלה בלם חטאפה הוא שחקן נוסף מ"לה ליגה" שעבר לסין וישחק בהנאן ג'יינה.

המאמנים הזרים מתלוננים שהמחסומים על הרכש ועל כך שהדרישה לשחק עם אותו מספר שחקנים מתחת לגיל 23 כמו מספר הזרים שפותחים בכל משחק, גורמים להאטה בהתקדמות המקצועית של הקבוצות. פאביו קנאברו מאמן גוואנגז'ו אברגרנדה אמר: "המדיניות של ההתאחדות הסינית מקשה עלינו להחליט על ההרכב הפותח", אחרי שקבוצתו זכתה בגביע הסיני עם ניצחון 1:4. "עד לבוקר המשחק לא החלטתי מה לעשות עם השחקנים עד גיל 23 שהייתי צריך להרכיב".

אולי בגלל ההגבלות לגבי השחקנים, הליגה הסינית שמה דגש יותר גדול על החתמת מאמנים ותיקים ובעלי שם וגם המשכורות שלהם בהתאם. קנבארו מאמן אברגרנדה מרוויח הכי הרבה – 12 מיליון יורו לעונה. מנואל פלגריני מחביי צ'יינה פורצ'ן ופאביו קאפלו מג'יאנגסו סונינג משתכרים 10 יורו לעונה כל אחד, ודראגן סטויקוביץ' מאמנו של ערן זהבי בגוואנגז'ו R&F וגרגוריו מנסאנו מגוויז'ו הנפנג חתומים על שמונה מיליון לעונה.


פונטה וקראסקו. מסע רכש מרשים לדליאן ייפאנג (האתר הרשמי של הקבוצה)

אברגרנדה, אותה יפגוש מחר זהבי בדרבי של גוואנגז'ו (שישי, 13:30, שידור ישיר בספורט2) היא המועמדת הוודאית לזכייה שמינית ברציפות, כאשר כל שאר הגדולות ינסו להפתיע את הקבוצה שכבר הפכה לאלופה כמעט ניצחית עם שבע אליפויות רצופות, אבל היא זקוקה לזכייה נוספת ושמינית כדי להשתוות לדליאן שידה, שזכתה בעבר בשמונה אליפויות ב-25 שנותיה של הליגה הסינית, שעברה לא מעט שינויים.

אבגרנדה נפרדה מלואיז פליפה סקולארי הברזילאי שהחליט לפרוש מאימון בגיל 69. הקבוצה בחרה בקנבארו שאימן שנה שעברה את העולה החדשה קואנג'יאן בהצלחה יחסית והוביל אותה למקום השלישי. הוא חזר לקדנציה שנייה באבגרנדה אחרי שלא הרשים ב-2015, אז החליף את מרצ'לו ליפי. פאוליניו עזב לברצלונה באמצע העונה ובמקומו נרכש נמניה גודלי הסרבי ששיחק בעבר באייאקס ובעונה שעברה בטיינג'ין טדה. אברגרנדה רוצה להראות שהיא יכולה להצליח בלי זרים ולעשות זאת עד סוף העשור, אבל היא נשארה בינתיים עם אלן דוגלאס וריקרדו גולארט.

היריבה העיקרית של אברגרנדה תהיה שנחאי SIPG אותה מאמן ויטור פריירהף מאמן של פורטו לשעבר, יחד עם האלק, אוסקר ואלקסון הברזילאים שנשארים לעונה נוספת. הקבוצה נפרדה ממי שנחשב בעבר ליורשו של ז'וזה מוריניו, אנדרה וילאש-בואש, שממשיך לאכזב. מי שעשויה להוות גורם נוסף בצמרת היא בייג'ין גואן של רוג'ר שמידט שהחתימה את בקאמבו ו-ויירה, שהצטרפו לאקס רד בול זלצבורג ג'ונתן סוריאנו. שנה שעברה היא רק תשיעית, אבל מדובר בקבוצה עם כמות צופים הגדולה בליגה ובמשחקים המרכזיים מגיעים לפחות 50 אלף צופים ל"אצטדיון הפועלים" בעיר. יריבתה העירונית בייג'ין רנה עשויה לגרום לבעיות כשהשחקן האקוואדורי שלה, חיימה איובי, ישתף כאמור פעולה עם אאוגוסטו פרננדס והמאמן הספרדי לואיס גרסיה שאימן את חטאפה.


קנבארו. יוביל את אברגרנדה לאליפות שמינית ברציפות (Gettyimages)

קבוצה נוספת שעשויה להפתיע היא חביי של מנג'ר מנצ'סטר סיטי לשעבר, מנואל פלגריני, שסיימה את העונה החולפת במקום הרביעי. המטרה שלה היא לזכות בתואר והרכש שלו הוא אולי השחקן הכי גדול שהגיע לסין, חאבייר מסצ'ראנו, שהחליט לעזוב אחרי שמונה שנים בברצלונה כדי לקבל דקות משחק לקראת המונדיאל הקרוב. הוא ישחק עם בן ארצו אסקיאל לאבצי, הברזילאי הרננס וג'רביניו מחוף השנהב, זרים מרשימים לכל הדעות. ג'יאנגסו סונינג, שרק לפני שנתיים הייתה סגנית האלופה, התדרדרה לתחתית עונה שעברה, אבל מקווה לעשות קאמבק עם פאביו קאפלו הוותיק כשבשורותיה ראמירז אקס צ'לסי ואלכס טשיירה שהבריז בעבר לליברפול.

מלבד זהבי, זווית "ישראלית" נוספת מאמן מכבי תל אביב פאולו סוזה לשעבר שהפך לכוכב בבאזל ופיורנטינה והגיע לליגה הסינית כמאמן טיינג'ין קוואנגיאן בעלת השאיפות לאליפות או לפחות סגנות בעונה הנוכחית. רבים חשבו שסוזה יהפוך למאמן בכיר בסרייה A שם הרשים עם הסגולים, אבל כשלא קיבל את ההצעה שנראתה לו הוא בחר בכסף הגדול של סין. לפי נתונים שפורסמו, הפורטוגלי מרוויח שישה מיליון יורו. כזכור, סוזה רצה להתאחד עם ערן זהבי בקבוצה, אבל יסתפק בקשר נבחרת בלגיה אקסל ויטסל, אלשנדרה פאטו הברזילאי שגילה בחלק השני של העונה שעברה התקדמות ביכולתו והחלוץ הצרפתי המצוין אנתוני מודסט. מאמן השוערים של סוזה הוא חאבי רואיס, שוער אספניול בעבר. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי