שקיעה כתומה: פיטורי דה בור מסמלים את מעמד המאמנים ההולנדים

פרנק דה בור
פרנק דה בור | AFP

המאמן שהצליח באייאקס, נכשל בגדול באינטר ופוטר מקריסטל פאלאס לאחר ששבר את כל השיאים השליליים. באנגליה טוענים שלא תקשר עם השחקנים, ואילו מקורביו בטוחים שהבריטים לא מבינים בכדורגל. הכל על הסיפור העצוב

קבוצות: קריסטל פאלאס
(גודל טקסט)

מאמנים הולנדים היו בשנים האחרונות שם נרדף להצלחה בכדורגל האירופי. יוהאן קרויף החל את הטרנד בברצלונה ומאז עשרות מאמנים הולנדים שלטו ביבשת ביד רמה. בעשורים האחרונים היו פרנק רייקארד, לואיס ואן חאל, חוס הידינק, דיק אדבוקט, רונאלד קומאן ועוד מאמנים רבים אחרים כאלה שהתוו דרך בכדורגל העולמי. האחרון שבהם הוא פיטר בוס שמונה למאמן בורוסיה דורטמונד אחרי שאימן את מכבי תל אביב ואייאקס, אבל נראה שכמו אצל הכדורגלנים ההולנדים גם היוקרה של המאמנים מארץ האורנג' נמצאת במדרון.

הפיטורים של פרנק דה בור לא עושים טוב למוסד האימון ההולנדי. בלם העבר הצליח עם אייאקס וזכה איתה בארבע אליפויות רצופות, אבל אחרי שהרגיש בשל לעבור לאמן קבוצות גדולות יותר, קיבל הזדמנות באינטר ונכשל בגדול. השבוע הוא פוטר מקריסטל פאלאס לאחר ששבר את השיא בליגה הבכירה באנגליה עם ארבעה הפסדים מפתיחת העונה בלי לכבוש אפילו שער אחד. בתוך שנה הוא פוטר משתי הקבוצות בתוך זמן קצר – מאינטר אחרי 85 ימים, מפאלאס לאחר 77.

בעיתון ההולנדי "טלחראף" נכתב: "בעשרה חודשים דה בור, שהיה המאמן הכי מצליח של אייאקס, פוטר פעמיים. זה מראה עד כמה מעמדו של המאמן שביר". האנס ברגר יו"ר איגוד המאמנים ההולנדי התלונן: "זה עצוב לראות מאמן אורז מזוודות פעמיים בתוך שנה. זו התפתחות לא טובה עבור הקריירה שלו. זה רע גם לשם הטוב של המאמנים ההולנדים בחו"ל".

עם כל הסימפטיה לדה בור התברר שהוא בחר בקבוצה שממש לא מתאימה לו ובמידה רבה ניסה לכפות עליה ססגנון שבו היא לא יכולה לשחק. הוא הגיע בתחילת העונה ליו"ר סטיב פאריש ואמר לו: "אני רוצה לשנות את הכדורגל של פאלאס ולשחק את הכדורגל של אייאקס. הנעת כדור בלי סוף, משחק לחץ, לא כדורגל אנגלי". פרשנים באנגליה והולנד שאלו את עצמם האם דה בור לקח בחשבון שמדובר בקבוצה שה-DNA שלה כלל את הכדורגל האנגלי השורשי של בעט ורוץ. האם למאמן היו את השחקנים המתאימים לשנות את השיטה שלו? אולי הוא חייב להחליף שחקנים, והאם בכלל לקח בחשבון שהסבלנות במועדון שנלחם על חייו תהיה קצרה ביותר.

פרנק דה בור. לא תיקשר עם השחקנים (AFP)
פרנק דה בור. לא תיקשר עם השחקנים (AFP)

טוני בריינסלוט, שהיה עוזרו של קרויף בברצלונה ועבד באייאקס עם דה בור חושב שחלק מהאנגלים לא מבינים בכדורגל והפיטורים של דה בור הם שערורייה: "ראיתי את המשחק האחרון שלהם מול ברנלי כשהפסידו 1:0. ראיתי קבוצה שונה שכבר ידעה איך לשחק כמו שדה בור רצה. השחקנים ביצעו את ההוראות והגיעו להרבה מצבים. המשחק היה יכול להסתיים בתוצאה 2:4 לפאלאס. בשנה שעברה ברנלי ניצחה אותם פעמיים, אבל אנשים שלא מבינים בכדורגל קטעו את ההתקדמות ולא גילו סבלנות".

לבריינסלוט יש גם ביקורת על דה בור: "הוא צריך לבחור טוב יותר את הקבוצות שלו. אם אתה מגיע לקבוצה שכל הזמן בתחתית, לא משחקת באירופה ולא רוכשת שחקני איכות אל תצפה להצלחה רק בגלל שקוראים לך דה בור".

לואיס ואן חאל. פעם המאמנים ההולנדים שלטו ביבשת (gettyimages)
לואיס ואן חאל. פעם המאמנים ההולנדים שלטו ביבשת (gettyimages)

האנגלים מצדם מטילים את כל האחריות על דה בור. הם טוענים שאנשי קריסטל פאלאס כינו את דה בור "מוזר" וכאחד שקשה להסתדר איתו. "עד כמה שאתה יכול להכיר מאמן ב-77 ימים הוא ללא ספק היה עוף מוזר במועדון", אמרו בפאלאס שלא לציטוט והתלוננו שהתקשורת שלו עם השחקנים ואנשי המועדון הייתה בעייתית. גורם במועדון סיפר: "השחקנים רגילים למאמנים קשוחים כמו טוני פוליס, אלן פארדיו וסם אלרדייס. דה בור היה שחקן גדול וזה היה צריך להתבטא בכבוד שהיו אמורים לתת לו בחדר ההלבשה, אבל זה לא קרה".

השחקנים לא הבינו את ההחלטה להזיז את הסרבי לוקה מיליבוייביץ' שהצטיין בעונה שעברה כקשר אחורי לעמדת הבלם. בנוסף ציינו שלדה בור לא היו יחסים טובים עם אחד ממנהיגי הקבוצה, המגן דמיאן דלייני. האירי בן ה-36 שיחק כבר מעל 200 הופעות במועדון ונחשב לדמות הדומיננטית בחדר ההלבשה, דה בור לעומת זאת לא נתן לו לשחק העונה.

דה בור. צריך לבחור קבוצות שיתאימו לפילוסופיה (AFP)
דה בור. צריך לבחור קבוצות שיתאימו לפילוסופיה (AFP)

בעיה נוספת שעולה לפי הכתבים שמסקרים את הקבוצה מקרוב היא שהשחקנים לא קלטו את שיטות האימון של דה בור ולא היו משוכנעים שהוא האיש הנכון. הדרישה להעביר את הכדור מרגל לרגל בלבלה אותם. "אצל אלרדייס בעונה שעברה זו הייתה הגנה והתקפות מתפרצות כמו קבוצת תחתית אמיתית. היה להם קשה להתרגל לשינוי", אמר סיימון ג'ורדן, הבעלים לשעבר של הקבוצה והוסיף: "להביא את דה בור לפאלאס היה כמו להביא אצן עם רגל אחת שירוץ 100 מטר ב-10 שניות. פאריש עשה טעות שהחתים אותו ושילם ביוקר. דה בור לא הבין שיש לו שחקנים בחדר ההלבשה שהולכים לדבר עם היו"ר אחרי כל אימון ואחרי כל משחק. הוא בא והצהיר הצהרות מפוצצות ללא כיסוי". חלק מהשחקנים אומרים להגנתם שדה בור לא רצה לשמוע לעצתם. "אולי לא שיחקנו כדורגל אטרקטיבי בשנה שעברה, אבל השיטות הקודמות עבדו".

עכשיו דה בור יצטרך לעשות חשבון נפש. באינטר שם היה לו חומר הרבה יותר משובח והוא נכשל באותה מידה. אז הוא פוטר בשיחת טלפון, הפעם אחד העיתונאים הקדים את ההנהלה וצייץ. עולם אכזר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי