מחולל המהפכה: כך הפך פאבל ורבה את ויקטוריה פלזן לאימפריה

פאבל ורבה
פאבל ורבה | אודי ציטיאט

הוא האחראי לאליפות ההיסטרית, להעפלה הראשונה לאלופות ולשבירת ההגמוניה מפראג, אבל גם לנפילה של נבחרת צ'כיה בעקבותיה נאלץ לחזור לנקודת ההתחלה. יוכין על המפגש הקריטי שמחכה למאמן מול ב"ש (20:00, ספורט4)

(גודל טקסט)

אין סיפוק גדול יותר עבור מאמן מאשר לברוא הצלחה כמעט מאפס. ברק בכר יודע זאת היטב. אלופת ישראל הפועל באר שבע סיימה בזכותו מסע מפרך של 40 שנה במדבר, זכתה באליפות היסטורית ושמרה על הכתר גם בעונה שעברה. הערב יפגוש בכר יריב שעשה אפילו יותר עבור מועדונו (20:00, ישיר בספורטHD4). פאבל ורבה הוא האליל הבלתי מעורער של ויקטוריה פלזן. לבאר שבע לפחות הייתה היסטוריה עתיקה. לפלזן לא היה דבר. ורבה הפך אותה לאימפריה.

מאז נוסדה פלזן ב-1911, היא היתה קבוצה קטנה ולא רלוונטית. כדי להפנים זאת, די להזכיר כי פטר צ'ך נולד בעיר, גדל במחלקת הנוער של ויקטוריה והיה אוהד שרוף, אבל עזב ב-1999 לטובת קבוצה כפרית בשם חמל בלשאני. היה זה קידום מקצועי עבורו. בלשאני שיחקה בליגה הראשונה, בעוד פלזן ירדה לשניה. במשך עשורים, לא היו שם אוהדים רבים, כפי שאמר ורבה: "כאשר הגעתי, בקושי ראיתי את הקהל ביציעים הריקים". ואולם, מאז חתם המאמן הכריזמטי וחולל את המהפכה, האיצטדיון בפלזן בדרך כלל מפוצץ.

ורבה הגיע ב-2008 על תקן מאמן מבטיח עם חזון התקפי מובהק. הוא עשה עבודה אדירה בסלובקיה השכנה, שם הצעיד את ז'ילינה לאליפות עם 80 שערי זכות ב-36 משחקים. הוא הבטיח לשחק כך גם בפלזן, אבל איש לא העלה בדעתו כי התוצאות יהיו דומות. והנה לכם – ב-2010 חגגה פלזן את התואר הראשון בהיסטוריה כאשר הניפה את הגביע. ב-2011, במסגרת חגיגות המאה להיווסדו של המועדון, זכתה פלזן באליפות ראשונה היסטורית. היא שברה את ההגמוניה של הקבוצות מפראג, ושיחזרה את ההישג ב-2013. בשני המקרים, היא גם העפילה לשלב הבתים בליגת האלופות, והביאה הרבה מאוד כבוד למדינה כולה.

פאבל ורבה. אגדה חיה בפלזן
פאבל ורבה. אגדה חיה בפלזן (אודי ציטיאט)

ההשקעה הכספית בפלזן היתה קצת גבוהה יותר מבעבר, אך את רוב ההצלחה היא חייבת למאמן המהפכן. ורבה האמין בדרכו, החדיר בטחון עצמי בשחקניו, גרם להם להבין שהם מסוגלים להפוך חלום רחוק למציאות. גם כאשר פגש יריבות עדיפות במסגרת אירופית הוא הקפיד לומר: "לא נסטה מהסגנון שלנו. נלך על התקפה, כי זה מה שהאוהדים רוצים לראות". והאוהדים היו קרובים לדמעות כאשר הוא עזב בסוף 2013, אבל הבינו אותו. הרי ורבה הלך לנבחרת, כבחירה הפופולרית ביותר שעשתה ההתאחדות אי פעם. כל האומה היתה מאחוריו, גם אם בפלזן התקשו להיפרד.

הקיץ הוא חזר, עם תדמית ציבורית קצת אחרת. תחילת הקדנציה בנבחרת היתה אדירה, והבוס הכריזמטי נהנה מהערצה, הן ביציעים והן בתקשורת. הוא שינה את התפיסה התודעתית, החזיר לצ'כים את השאיפה לנצח בכל משחק ומול כל יריבה, וחולל סנסציה במוקדמות יורו 2016. צ'כיה הוגרלה לבית קשה עם הולנד, טורקיה ואיסלנד, אבל סיימה אותו במקום הראשון. כבר במחזור הפתיחה היא גברה על ההולנדים 1:2, בזכות שער בזמן פציעות עם המון מזל, וסירבה להיעצר מאז. הגישה ההרפתקנית של ורבה באה לידי ביטוי שוב במחזור הסיום, כאשר הולנד נכנעה 2:3 גם באמסטרדם. לקראת הטורניר עצמו, הציפיות היו בשמיים, והיו שהעריכו כי צ'כיה תהיה הפתעת הטורניר.

אלא שזה נגמר רע. תוך שבועות ספורים הפך ורבה מהגיבור האולטימטיבי לשעיר לעזאזל. התוצאות עצמן, אגב, לא היו מזעזעות. זו לא בושה להפסיד 1:0 לספרד משער של ג'רארד פיקה בדקה ה-87. נגד קרואטיה הצליחו הצ'כים לחזור מפיגור 2:0 לתיקו 2:2 בזכות חילופים מוצלחים של המאמן. רק ההופעה במשחק האחרון, בהפסד 2:0 לטורקיה, קילקלה. היכולת היתה חלשה, אבל זה התרחש כבר כאשר האווירה הציבורית היתה אחרת. העיתונאים שליוו את הנבחרת דיווחו כי יחסו של ורבה כלפיהם השתנה. הוא לא ידע להתמודד עם הביקורת, הגיב בתוקפנות, והחצים הופנו לפתע נגדו. כאשר צ'כיה הודחה בשלב הבתים אחרי שסיימה במקום האחרון, היה ברור שאין לו סיכוי להמשיך בכהונתו. זו היתה צלילה מאכזבת, ואולי בגלל זה העדיף ורבה לברוח הרחק מהמולדת.

באימון לקראת ב
באימון לקראת ב"ש. משחק קריטי (אודי ציטיאט)

רק שהבחירה שלו לא היתה טובה בלשון המעטה. הוא חתם באנז'י מחצ'קלה הרוסית – מועדון שנמצא בשנים האחרונות בכאוס מוחלט, עם סגל חלש שמשתנה ללא הפסקה. לא היה לו סיכוי לשרוד בתנאים הבלתי אפשריים, והצ'כי עזב באמצע עונת הבכורה. עד לא מכבר דיברו עליו כעל מועמד לנסות את מזלו בליגה בכירה באירופה – גרמניה, צרפת או ספרד. תוך פחות משנה, הוא היה מבוקש הרבה פחות. וזה היה הזמן הנכון לשוב לפלזן.

ספרטה פראג גיששה לקראת סיום העונה שעברה, אבל ורבה טען: "אוהדי פלזן לא היו סולחים לי לו הייתי חותם בקבוצה צ'כית אחרת". והוא התקבל בזרועות פתוחות, בערך כמו ז'וזה מוריניו בתחילת הקדנציה השניה בצ'לסי. פלזן נותרה כוח משמעותי בליגה גם ללא ורבה, וזכתה באליפויות ב-2015 וב-2016, אבל אף מאמן לא הצליח להיכנס לנעליו הגדולות. ההפסד למכבי תל אביב במוקדמות ליגת האלופות לפני שנתיים הדגיש זאת. ורבה היה ונשאר המאמן החשוב ביותר בתולדות המועדון, והאוהדים נהרו אפילו לראות את האימונים הראשונים שלו.

כאשר מסתכלים על הטבלה המקומית, אפשר לראות את ההשפעה. פלזן מובילה עם מאזן מושלם אחרי שמונה מחזורים, והיא פייבוריטית ברורה ללקט את התואר הרבה לפני מחזורי הסיום. הכדורגל שלה סוחף ומשוחרר. ורבה חזר לגרום הנאה לקהל. ואולם, באירופה ציפתה להם אכזבה קשה. פלזן הייתה צפויה לגבור על סטיאווה בוקרשט במוקדמות ליגת האלופות, קל וחומר אחרי תיקו 2:2 ברומניה, אבל קרסה בגומלין הביתי. "לשחק על 0:0 תהיה התאבדות", הכריז ורבה בדרכו האופיינית לפני שריקת הפתיחה – וראה את הגנתו קורסת לרסיסים ומובסת 4:1. רצה הגורל, וגם בשלב הבתים בליגה האירופית הוגרלה ויקטוריה עם סטיאווה, והובסה 3:0 בבוקרשט במחזור הפתיחה. היא ספגה תשעה שערים בשלושת המפגשים מול הכבשה שחורה, וזו מכה משמעותית בפתיחת הקדנציה השניה של הבוס הנערץ.

ורבה בנבחרת. ירדה קרנו
ורבה בנבחרת. ירדה קרנו (AFP)

לכן המשחק מול הפועל באר שבע חשוב עבורו שבעתיים. הוא הבטיח לצלוח את שלב הבתים בליגה האירופית אחרי הפיאסקו בצ'מפיונס-ליג, ושלוש הנקודות הביתיות מול אלופת ישראל חיוניות. צפו למפגן התקפי עוצמתי ולקהל שעומד מאחורי הקבוצה באש ובמים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי