ויורל טנסה: זה לא משנה שבאר שבע פצועה, לכל שחקן יש שם מחליף

ויורל טנסה
ויורל טנסה | אתר רשמי

בראיון לספורט1 מחמיא מאמן סטיאווה ליריבה (חמישי, 20:00, ספורט1): "אוגו, וואקמה ומליקסון שוברי שוויון. בכר שועל ערמומי. הופתענו ממה שקרה עם ז'דק (צדק)". ומה עם האקסית, נתניה? "תבינו, היא חלק מגופי"

(גודל טקסט)

ויורל טנסה, אגדת כדורגל רומנית, הוא "הבני בן-זקן של סטיאווה בוקרשט". תעודת הפרו מעניקה לו קדימות תאורטית בהיררכיה המקצועית, והוא מוגדר כמאמנה הראשי של שיאנית האליפויות ברומניה. על המגרש הניירות מתעופפים הצידה, כשניקולאי דיקה, נטול התעודה הנחשקת, מתייצב על הקווים ומחלק הוראות לאדומים-כחולים מבוקרשט.

דיקה וטנסה יושבים על הספסל ושניהם סרים למרותו של ג'ורג'ה (ג'יג'י) בקאלי, הבוס הכול יכול של סטיאווה. בקאלי לא רואה אף אחד ממטר, והסכנה הנשקפת ממנו לכל אחד מעובדי המועדון היא מוחשית ומיידית. תשאלו את דניס אליבק, חלוצה של סטיוואה, שקיבל בראש מג'יג'י אחרי שהשליך את סרט הקפטן במחאה על החלפתו בתיקו המאופס מול וולנטרי. מזכיר לכם מישהו?

"בקאלי משקיע את הנשמה שלו ואת כספו הפרטי למען הקבוצה, זכותו להגיב איך שהוא רוצה", אומר טנסה בראיון מיוחד לספורט 1. "בתור מי שמעמיד לרשותנו את כל התנאים כדי שנצליח, ברור שלבעל הבית יהיו תנאים משלו. בעיניי זה מצב לגמרי נורמאלי".


בקאלי אמר שהוא מצפה מכם לסיים את משחקי הבית המוקדם עם 18 נקודות מ-18 אפשריות. תגיד, הוא רציני?

"ג'יג'י מאמין בנו והוא תמיד שואף להשיג את המקסימום. השאיפה שלנו דומה לשאיפה שלו, ובינתיים יש לנו 6 נקודות מ-6 אפשריות בבית המוקדם. ביום חמישי בלילה נדע אם הצלחנו לשמור על 100 אחוזי הצלחה בליגה האירופית".

בכובע ובחליפה המותאמים למידותיו טנסה משחק תפקיד חשוב בשמירת כוחו של מועדון הפאר הרומני שבמאזנו 26 זכיות באליפות ו-22 גביעים, כאשר בתוקף תפקידו הוא מופקד בין השאר על הסקאוטינג. לקראת המפגש מול הפועל באר שבע במחזור השלישי של הליגה האירופית בילה טנסה ימים ולילות מול צג המחשב ומסך הטלוויזיה בניסיון להכיר טוב יותר את היריבה שכבר כיסתה באדמת הלס המדברית יריבות לא פחות גדולות מסטיוואה.

בלי ללכת סחור סחור, שיתף אותנו טנסה בחלק מן הממצאים שהצליח ללקט בימים האחרונים: "באר שבע היא קבוצה חזקה ומאוד מסוכנת, שלושה משחקניה – טוני וואקמה, מאור מליקסון וג'ון אוגו, הם שוברי שוויון, וגם החלוץ הצ'כי (תומאש פקהארט) עושה רושם טוב, אבל אנחנו לא מסתכלים על שחקן כזה או אחר, אלא על הקבוצה כמכלול".


בקאלי. הבעלים רוצה שנצבור 18 נקודות מ-18 אפשרויות בבית (טוויטר)


מה עוד הספקת ללמוד על האלופה הישראלית?

"מצפייה בשלושת משחקיה האחרונים של באר שבע באירופה התרשמתי מהעוצמות והתחכום שלה. שני הרכבים שהם פחות או יותר באותה רמה עומדים לרשותו של הצוות המקצועי, וזהו יתרון גדול. לכל שחקן יש מחליף באותה דרגת איכות, מה שהופך את הפציעות וההרחקות שכאילו אמורות להחליש אותם לבלתי משמעותיות".

ייתכן שבימי החושך של הסיקוריטטה, המשטרה החשאית הידועה לשמצה של ניקולאי צ'אושסקו, תמונת המצב בטרנר הייתה נחשפת במלואה כמו במכונות השיקוף החושפניות המוצבות בנמל התעופה הנרי קואנדה בבוקרשט. אקס מכבי נתניה נתן קצת הנחות, אולי מפני שהיה טרוד בכיבוי השריפה שהתלקחה סביב פרשת סרט הקפטן בקבוצתו.

על הסתבכותו של הבלם הבינלאומי מבירת הנגב ועל השעייתו מפעילות למד ויורל בשיחותיו עם מכריו בישראל, ועכשיו הוא לא יודע אם לצחוק או לבכות. "'ז'דק (השיבוש במקור) דווקא סומן אצלנו כבלם עם הרבה כישורים. יש לו רגל שמאל טובה, מסירותיו הארוכות מדויקות, והפסים שלו טובים. בלם שמבקיע שערים, כמוהו, הוא נכס לכל קבוצה, די הופתענו ממה שקרה לו. מצד שני, הביאו את אל-אמיד (חתאם עבד אלחמיד) ונתנו לו את המפתחות. הכרתי אותו כששיחק בדינאמו בוקרשט, שחקן חזק וממושמע, כמו לואי טאהא שמצוי בתהליך התקדמות מתמיד".


"בכר ינסה להרדים אותנו אבל יודעים עם מי יש לנו עסק" (אודי ציטיאט)


אתה סבור שבאר שבע נחלשה בעקבות השעייתו של צדק?

"ממש לא. כפי שאמרתי יש שם שלושה בלמים לא פחות טובים ממנו, ועכשיו כשהפורטוגלי מיגל ויטור חזר לעניינים ההגנה של הקבוצה הישראלית התייצבה מחדש".


איזה דו"ח הפקת על המאמן ברק בכר?

"בכר הוא מאמן ערמומי כמו שועל שמנסה להרדים את היריבה לפני המשחקים, עם המחמאות שהוא מחלק לשחקניה ביד נדיבה. תוך כדי משחק הוא משנה שיטות, מזיז את וואקמה מהאגפים לאמצע, ומחכה לטעות של היריב כדי 'לטרוף' אותו. אנחנו יודעים עם מי יש לנו עסק".

איך אתה מעריך את יחסי הכוחות בין שתי הקבוצות?
"הם מאוד אגרסיביים ויהיה משחק קשה נגדם, במיוחד במגרש הביתי שלהם ולעיני הקהל שמטריף אותם. ועדיין, יש לנו את היכולות ואת הסיכויים שלנו. אנחנו לא מגיעים לבאר שבע ל'טיול', אלא כדי לקחת נקודות או נקודה. אנחנו מדורגים במקום הראשון בבית, ונבוא לישראל בכול הכוח. חשוב לנו לחזור הביתה עם משהו ביד".


הובאן. "באר עשתה טעות גדולה שוויתרה עליו" (דני מרון)

הראיון עם טנסה התנהל בעיתוי כמעט בלתי אפשרי, בתפר שבין סיום קמפיין מוקדמות המונדיאל לבין חידוש ימי הסגריר והסערות במקום עבודתו. היה קשה להשיג אותו בטלפון, והסינונים נפסקו רק לאחר ששמו של ידיד משותף הוזכר במסרון ששלחנו אליו. השיחה המיוחלת מבוקרשט התקבלה לפני מספר ימים סמוך לחצות.

"יש לי זיכרונות טובים מישראל, בעיקר מהתקופה ששיחקתי במכבי נתניה", אמר לנו טנסה בשעת לילה מאוחרת ואכן במסדרונות הקופסא המיתולוגית הרומני היה אישיות רצויה מאוד. העונה הראשונה שלו (1999/00) הייתה פושרת כמו ממליגה שהופקרה מחוץ לתנור, והסתיימה עם הספרה 5 ליד עמודת השערים. הפריצה הגדולה התרחשה כעבור שנה. בהשראתו של אורי מלמיליאן, שהביא את היהלום הרומני לישראל והדריך אותו במשך שנתיים, כמעט שילש טנסה את מאזנו וסיים את הליגה כמלך שערי הקבוצה, עם 14 כיבושים.


"דראפיץ' סיגל לקבוצה שלנו סגנון התקפי", אומר טנסה (בתמונה) על האקסית נתניה  (יניב סופר)

בשנת 2001 חזר לרומניה ומאז לא ביקר בישראל. "עברו 16 שנים מהיום שבו עזבתי את ישראל, ואני מאוד מתרגש לחזור אליה. יש לי זיכרונות טובים מארץ הקודש, ואני מקווה שהם יישארו כאלה גם אחרי הביקור בבאר שבע".

עד היום זוכרים לו בנתניה חסד נעורים, האוהדים לא שכחו אותו, והוא משתדל לשמור אתם על קשר. "כשנתניה חזרה לליגת העל, אוהדים רבים התקשרו אליי ושלחו לי הודעות ברכה, כאילו שהייתי שותף להצלחה", מספר ויורל בהתרגשות. "האמת היא שאני עוקב אחרי המשחקים של נתניה, ומאוד מתרשם מהסגנון ההתקפי שלה. סלובדאן דראפיץ', שהיה עוזר מאמן בתקופתי כשחקן פעיל, סיגל לקבוצה 'שלנו' סגנון אטרקטיבי. אני מאוד שמח בשבילו ובשביל השחקנים והאוהדים. תבינו, חלק גדול מגופיי עדיין חי שם".

בווילה של טנסה בבוקרשט מוקדש מקום של כבוד לצהובה מנתניה. תמונותיו מימי הזוהר במדי אוצלול גאלאץ הרומנית ומימי נתניה העליזים צמודות זו לזו בסלון.

רגע של עברית היא לא רק פינתו של אבשלום קור. בנותיו של ויורל, שתיהן רומניות פר אקסלנס, שולטות בשפה העברית, הוא קצת פחות. "לפני 15 ו-16 שנה ידעתי הרבה מילים בעברית, ובינתיים שכחתי", הוא אומר בנימה מתנצלת. בזיכרונו צרובים משפטים אלמותיים כגון "מה נשמע? ו"מה שלומך". כשסיפרנו לו שאובידיו הובאן, האקס המיתולוגי של הפועל באר שבע ויריבו המר בקרב על האליפות ברומניה, פותח ומסיים שיחות עם ישראלים במילים "רק אדום", טנסה כיבד אותנו בצחוקו המתגלגל. "אוביידו שחקן נהדר ומקצוען אמיתי. ברמה האישית אני מאוד מחבב אותו. באר שבע עשתה טעות גדולה כשוויתרה עליו".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי