זלצבורג ולייפציג יילחמו בשמועות על משחק מכור

לייפציג נגד זלצבורג
לייפציג נגד זלצבורג | Gettyimages

אופ"א צפתה בעיות במפגש בין שתי קבוצות בבעלות רד בול כבר ב-2017. הערב (19:55, ספורט1), תחת עיניים חשדניות, הן יכולות לתת זו לזו כנפיים וכרטיס לשלב הבא. האם יעשו זאת? יוכין מנתח

(גודל טקסט)

הייתכן שיהיה לנו הערב (חמישי 19:55, שידור ישיר בספורט1) משחק מכור בליגה האירופית בין שתי קבוצות ששייכות לאותו קונצרן? זו השאלה שמטרידה את אופ"א וגורמת אי נחת בעולם הכדורגל כולו. איכשהו הגענו למצב בו ר.ב. לייפציג ורד בול זלצבורג הורשו להשתתף באותו מפעל, שובצו באותו בית וכעת עשויות אולי לסייע זו לזו כדי לעלות בצוותא לשלב הבא, על חשבון סלטיק.

נכון לעכשיו מובילה אלופת אוסטריה את בית ב' עם מאזן מושלם של 12 נקודות מ-4 משחקים, כאשר לשוורים האדומים מגרמניה ולסקוטים 6 נקודות. למזלנו, זלצבורג טרם הבטיחה מתמטית את העלייה – אם תפסיד הערב וגם במחזור הנעילה בגלאזגו בתוצאות גבוהות, יכולות שלוש היריבות לסיים עם 12 נקודות, והפרש השערים בבית הפנימי יכול תיאורטית להיות לרעת החבורה של מונס דאבור. אילו הכרטיס כבר היה בידה של זלצבורג, המצב היה חמור שבעתיים, אך הוא בעייתי מספיק גם כך. לצורך העניין, אם תהיה סלטיק בפיגור במשחק המקביל בנורבגיה מול רוזנבורג, תדע זלצבורג כי עלייתה הושלמה ותוכל לכאורה להעניק את הנקודות לאחותה מגרמניה.

תסריט מסוג זה יהיה דרמטי מאוד מבחינת הפקידים הבכירים באופ"א, אשר אישרו עוד ב-2017 לשתי הקבוצות של רד בול להשתתף באותו מפעל. אז דובר בליגת האלופות, אליה העפילה לייפציג ישירות בעוד זלצבורג ניסתה לעבור את המוקדמות. ההתאחדות האירופית הקימה צוות מיוחד לבדיקת המצב, ובקונצרן משקאות האנרגיה עשו שמיניות באוויר על מנת לרצות אותו ולשכנע כי הכל כשורה. רד בול הפסיקה להיות הבעלים של זלצבורג מבחינה חשבונאית, והוגדרה כספונסור בלבד. מספר בעלי תפקידים, ובהם המנהל הספורטיבי ראלף ראנגניק, עזבו את התפקידים בזלצבורג והתקדמו על הנייר בלייפציג בלבד. שינויים פרסונליים חלו גם במועצות המנהלים של המועדונים. וכך ציירה אופ"א את המטרה, ופגעה בה. היא לא הצליחה להוכיח "מעבר לספק סביר" שיש לגוף מסוים השפעה מכרעת על שני המועדונים. לכולם היה ברור שאלה שטויות, אך לאופ"א היה נוח לעשות זאת על מנת לא להיקלע לתסביכים בירוקרטיים ומשפטיים.

זלצבורג נגד לייפציג במשחק הקודם. עבר בלי בעיות (Gettyimages)
זלצבורג נגד לייפציג במשחק הקודם. עבר בלי בעיות (Gettyimages)

לפני שנה, המזל אכן שיחק לאופ"א בכל מקרה. הרי זלצבורג היא הלוזרית האולטימטיבית במוקדמות ליגת האלופות, והיא כשלה גם אז כדי לנשור לליגה האירופית. ואולם, היכולת המדהימה הזו של האוסטרים להפסיד את הכרטיס לצ'מפיונס-ליג עמדה לרעת אופ"א הפעם, כי לייפציג העפילה מהבונדסליגה לליגה האירופית. זלצבורג היתה אמורה לעלות לליגת האלופות ולהימנע מהפארסה, אבל קאמבק מופלא של הכוכב האדום בלגראד במשחק הגומלין בפלייאוף היה צפוי עבור מי שמכיר את ההרגלים. אז הפעם לייפציג וזלצבורג היו באותו מפעל, ההחלטה מ-2017 לא שונתה, וההגרלה העיוורת עשתה את שלה.

"לא צריך לדאוג לתחרותיות במשחקים האלה. יש לנו על מה להילחם, והיוקרה מונחת על הכף", אמר ראנגניק אחרי ההגרלה. הפרופסור משמש העונה גם כמאמן לייפציג, לקראת הגעתו של יוליאן נאגלסמן מהופנהיים בקיץ הבא. המפגש הכפול מול היריבה אותה הוא עדיין מנהל מאחורי הקלעים ביזארי מאוד מבחינתו. ואולם, במשחק הראשון בגרמניה הוא הפסיד 3:2 במשחק רווי אדרנלין, בדיוק כפי שהובטח. דאבור ואמאדו היידרה העלו את האוסטרים ליתרון 0:2 בהפסקה, וקונראד ליימר ויוסוף פואולסן הישוו לקראת הסיון ל-2:2 רק כדי לראות את פרדריק גולבראדסן מבקיע את שער הניצחון הדרמטי בדקה ה-89. החגיגות של זלצבורג היו אותנטיות מאוד.

הרשו לי להניח שהקרב יהיה אמיתי גם הערב. הסיבה המרכזית לכך פשוטה: אף אחד מהצדדים לא מעוניין בהעמקת המשבר. הרי ברור כי המפגש הזה עומד באור הזרקורים מהסיבות הלא נכונות. אם וכאשר יוכח כי הספקות מוצדקים, שני המועדונים עלולים להיגרר לתביעות משפטיות. אופ"א תהיה חייבת לנקוט ביד קשה על מנת לנקות את שמה מהפרשה המביכה, והסוף עלול להיות עגום מאוד עבור קונצרן רד בול. לכן, הקונצרן לא יסכן את עצמו. הוא לא היה מוכן לעשות זאת אפילו בליגת האלופות, וקל וחומר בליגה האירופית.

יו
יו"ר אופ"א אלכסנדר צ'פרין. אופ"א תנקוט ביד קשה (Gettyimages)

על מנת לשמור על הפרויקט, נדרש משחק הוגן – פשוט אין שום דרך אחרת. במידה ויינתנו הוראות להטות את התוצאה, יימצאו בסבירות גבוהה מאוד גורמים שידליפו את המידע לתקשורת. הפגיעה בשם הטוב של החברה המסחרית הגדולה עלולה להיות אנושה. מי ייקח את הצ'אנס הזה בשביל כרטיס ל-32 האחרונות של הליגה האירופית? אפשר להאשים את רד בול בהרבה דברים, אבל הם בוודאי לא אידיוטים.

ולכן המשחק הזה דווקא מצוין, באופן מעוות מאוד. הוא גם פיקנטי, גם מיוחד, גם יוקרתי, וגם תחרותי מאוד. זו חוויה מהסוג הביזארי, אבל עדיין חוויה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי