הצביעו בסקר: מהו המשחק הגודל ביותר של מכבי חיפה באירופה?

מכבי חיפה 2002
מכבי חיפה 2002 | Christof Koepsel/Bongarts/Getty Images

נוסטלגיה ירוקה: לקראת המפגש בין קבוצתו של מרקו בלבול לבין שטרסבורג הערב (21:40, שידור ישיר בספורט1), החלטנו להיזכר בחמש ההופעות הגדולות ביותר של הקבוצה מהכרמל במסגרות אירופיות

(גודל טקסט)

מכבי חיפה תתארח הערב (חמישי) אצל שטרסבורג הצרפתית, במסגרת סיבוב המוקדמות השני של הליגה האירופית. אחרי שהירוקים נכשלו בשנים האחרונות בניסיונות להעפיל למסגרת אירופית, הערב הם יצטרכו לעבור יריבה לא פשוטה על מנת לשמור על החלום חי וקיים. אבל כזכור לכולנו, הם כבר עשו זאת כמה וכמה פעמים בעבר, אפילו נגד קבוצות גדולות משטרסבורג. ניצלנו את ההזדמנות על מנת להיזכר בחמשת המשחקים הגדולים של הקבוצה מהכרמל באירופה.
 


 

מקום חמישי: רד בול זלצבורג נגד מכבי חיפה 2:1
לקראת קמפיין 2009/10, מכבי חיפה הייתה צריכה לעבור שלושה סיבובי מוקדמות על מנת להעפיל לשלב הבתים של ליגת האלופות, עקב איבוד נקודות דירוג. לאחר שעברה את גלנטרון ואקטובה, הוגרלו הירוקים למפגש עם אלופת אוסטריה רד בול זלצבורג. המשחק הראשון התקיים ברד בול ארנה וקבוצתו של אלישע לוי עלתה בטירוף. כבר בדקה ה-22 היא עלתה ליתרון מנגיחה של מוחמד גדיר. למרות השליטה של הירוקים, חוסר ריכוז אפשר לזלצבורג לצאת למתפרצת ולמצוא את השוויון בדקה ה-57, מרגליו של אלכסנדר ציקלר. האוסטרים קיבלו ביטחון מהשער, אבל לקראת סיום המשחק זה היה שלומי ארבייטמן שהבקיע את שער הניצחון היקר ו-קבע 1:2 שנתן מקדמה חשובה לקראת הגומלין, שגם בו חיפה ניצחה ורשמה העפלה שנייה בתולדותיה לליגת האלופות.


ההעפלה האחרונה של מכבי חיפה לליגת האלופות. דבאלישווילי נגד רד בול זלצבורג (MENAHEM KAHANA/AFP/Getty Images)
ההעפלה האחרונה של מכבי חיפה לליגת האלופות. דבאלישווילי נגד רד בול זלצבורג (MENAHEM KAHANA/AFP/Getty Images)


מקום רביעי: מכבי חיפה נגד אקטובה 3:4
הסיבוב השלישי של מוקדמות ליגת האלופות 2009/10 הפגיש בין הירוקים לאלופת קזחסטן. אחרי שהמשחק הראשון הסתיים ב-0:0, אף אחד לא ציפה למה שקרה ברבע השעה הראשונה בקריית אליעזר. האורחים עלו ל-0:3 אחרי רבע שעה של קיפאון מצד חניכיו של אלישע לוי. אבל אז מכבי חיפה התעוררה והחליטה שכלום לא גמור. הקפטן יניב קטן הבקיע את השער הראשון ושמונה דקות לאחר מכן אייל גולסה כבר החזיר את חיפה לתמונה. במחית השנייה, ולדימיר דבאלישווילי הגאורגי נגח את השוויון לרשת ובדקה ה-62 גם השלים את המהפך האדיר שהקפיץ את קריית אליעזר לשמיים, בדרך לסיבוב הבא.


צמד שלו השלים מהפך היסטורי על אקטובה. ולדימיר דבאלישווילי (JOHN MACDOUGALL/AFP/Getty Images)

צמד שלו השלים מהפך היסטורי על אקטובה. ולדימיר דבאלישווילי (JOHN MACDOUGALL/AFP/Getty Images)

 

מקום שלישי: מכבי חיפה נגד אולימפיאקוס 0:3
במחזור השני של אותו קמפיין זכור מ-2002, אולימפאקוס שהגיעה לאחר 2:6 על סגנית אלופת אירופה באייר לברקוזן, התארחה אצל מכבי חיפה שלא שיחקה בדיוק בבית, אלא איצטדיון GSP בניקוסיה. במשך כל המחצית הראשונה סיפקו חניכיו של יצחק שום את אחת התצוגות הטובות ביותר של קבוצה ישראלית באירופה ואכן העליונות תורגמה ליתרון שהגיע מרגלו של איגביני יעקובו מהנקודה הלבנה. במחצית השניה הירוקים הורידו הילוך, אבל הניגרי האדיר לקח אחריות, חטף כדור מהיוונים והבקיע את השער השני. אחרי שהיתרון הוכפל, אולימפיאקוס הפעילה לחץ גדול על השער של דודו אוואט, אבל זה היה הערב של יעקובו, שהשלים שלושער היסטורי ארבע דקות לסיום וחתם את אחד הניצחונות הגדולים של חיפה בזירה האירופית.


יעקובו משתיק את הקהל אחרי השלושער ההיסטורי. (מכבי חיפה, האתר הרשמי)

יעקובו משתיק את הקהל אחרי השלושער ההיסטורי. (מכבי חיפה, האתר הרשמי)

 

מקום שני: מכבי חיפה נגד פ.ס.ז' 2:3
ב-1 באוקטובר 1998, פריז סן ז'רמן הגדולה הגיעה למפרץ חיפה למשחק בגביע המחזיקות של אופ"א ו-18,000 אוהדים ירוקים הגיעו לקבל את פניה בקריית אליעזר. שבועיים קודם לכן, המשחק הראשון בין הקבוצות הסתיים בתוצאה 1:1. לאחר מחצית מאופסת, אדורם קייסי כבש בחצי מספרת יפהפייה, אך שתי דקות בלבד לאחר מכן הגיעה תשובתה של פ.ס.ז'. בדקה ה-78 אלון מזרחי החזיר את יתרון, לאחר מבצע בהובלת יניב קטן, שעלה מהספסל דקות ספורות לפני כן, אבל שלוש דקות לסיום הזמן החוקי, ג'יי ג'יי אוקוצ'ה הניגרי איזן פעם נוספת, עם שער שהיה שולח את הצרפתים לשמינית הגמר בזכות שערי חוץ. רגע לפני הסוף, יוסי בניון שלח כדור נהדר ל"אווירון", שהבקיע את שער הניצחון והעלה את מכבי חיפה לשלב 16 האחרונות.


ניצחון דרמטי על פ.ס.ז' הגדולה. (JACQUES DEMARTHON/AFP/Getty Images)
ניצחון דרמטי על פ.ס.ז' הגדולה. (JACQUES DEMARTHON/AFP/Getty Images)


מקום ראשון: מכבי חיפה נגד מנצ'סטר יונייטד 0:3

שוב ליגת האלופות 2002/03, מחזור חמישי. אמנם השדים האדומים כבר העפילו לשלב הבא והגיעו בהרכב חסר, אך עדיין כזה ששותפו בו כוכבים כמו ריו פרדיננד, פול סקולס והאחים נוויל. המשחק נפתח בלחץ של יונייטד והתנהל במחצית המגרש של חיפה במשך דקות רבות, אבל אז יניב קטן הגיח בדקה ה-40 כשקיבל מסירה מדויקת מז'וטאוטאס, עבר בשתי נגיעות ג'ון אושיי ושלח כדור אדיר לרשת של ריקארדו. הקשר הליטאי הכפיל עם שער עוד יותר מרשים, כשבעט טיל לחיבורים ממרחק של כ-30 מטרים. איגביני יעקובו הוסיף את השלישי מהנקודה הלבנה, שגם חתם ניצחון שייזכר לעד כאחד הגדולים של קבוצה ישראלית באירופה.


קמפיין היסטורי של מכבי חיפה בליגת האלופות. יניב קטן חוגג נגד מנצ'סטר יונייטד (Gettyimages)
קמפיין היסטורי של מכבי חיפה בליגת האלופות. יניב קטן חוגג נגד מנצ'סטר יונייטד (Gettyimages)



 

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי