אחרי 20 שנה: סיפור ההתרסקות של קייזרסלאוטרן

שחקני קייזרסלאוטרן
שחקני קייזרסלאוטרן | אלבום משפחה

ב-1997, דהרה העולה החדשה לאליפות גרמניה. ב-2017, היא בדרך הבטוחה לליגה השלישית אחרי קריסה כלכלית, מינויים הזויים וקהל שברח מהמגרשים. 14:30, ספורט4: האימפריה הנעלמת מול אינגולשטאט

(גודל טקסט)

דצמבר 1997. העולה החדשה, קייזרסלאוטרן, מנצחת בבית את האלופה, באיירן מינכן 0:2 ומשלימה שני ניצחונות מפתיעים בעונה על הבווארים, לאחר שעשתה זאת גם במחזור הפתיחה. הניצחון הגדול ההוא פתח פער של שבע נקודות מבאיירן מינכן, השנייה בטבלה, וסלל למעשה את דרכם של השדים האדומים מדרום מערב גרמניה לאליפות סנסציונית. קייזרסלאוטרן הדהימה את אירופה וזכתה באליפות מיד לאחר שהעפילה מהבונדסליגה השנייה ובכך רשמה את שמה בספרי ההיסטוריה וקבעה הישג שלא שוחזר עד היום בגרמניה. 


20 שנה חלפו מאותו ניצחון על באיירן וכיום קייזרסלאוטרן נמצאת בעולם שונה לחלוטין, המקום האחרון בליגה השנייה ליתר דיוק. עם מאזן מחפיר של שני ניצחונות בלבד, 10 הפסדים, 12 שערי זכות והפרש שערים שלילי של 16 שערים (מובילה את הליגה בכל ארבע הקטגוריות) לאחר 16 מחזורים. הקבוצה נמצאת במרחק של שמונה נקודות מהמקום המוביל לפלייאוף ההישרדות ונראית בדרך לרשום שוב ציון דרך בהיסטוריה של המועדון, אך הפעם זה הישג שלא ירצו לזכור.

 


תקופה זו מסמלת את שקיעתה של קבוצה אשר בשנות ה-90 הייתה בשיאה. פעמיים אלופת הבונדסליגה, שני גביעים גרמנים והגעה לרבע גמר ליגת האלופות ב-1999 בו הודחה ע"י באיירן מינכן קיבעו את מעמדה של קייזרסלאוטרן כאחד הכוחות העולים בגרמניה. בעונת 1995/96 המשוגעת קייזרסלאוטרן זכתה בגביע, נשרה לליגה השנייה ומיד לאחר מכן עלתה חזרה לליגה הראשונה וזכתה באותה אליפות היסטורית. הירידה לליגת המשנה הייתה הראשונה בתולדותיה כאשר באותו הזמן הייתה אחת מארבע קבוצות מייסדות של הבונדסליגה שלא ירדו, בינתיים פרנקפורט וקלן הספיקו לצאת מהרשימה הזאת ורק המבורג הצליחה לשרוד והשעון שלה עדיין מתקתק.


מאז אותו עשור מופלא דברים השתנו בקבוצה. בתחילת המילניום המועדון נקלע לקשיים כלכליים עקב שיפוץ האצטדיון הביתי לקראת גביע העולם שנערך בגרמניה. ניהול כספי כושל וכניסה לחובות כמעט גרמו לפשיטת רגל של קייזרסלאוטרן ב-2002. ההנהלה אולצה להתפטר, הנשיא החדש מכר את הבעלות על האצטדיון לעירייה ובכך הציל את המועדון. בעונות שלאחר מכן הקבוצה נאבקה בתחתית, אבל הצליחה לשרוד עד לעונת 2005/06 בה ירדה לליגה השנייה ומאז היא מבלה שם למעט ביקור קצר בבונדסליגה למשך שתי עונות, כאשר בעונה השנייה הופיעו במדיה איתי שכטר וגילי ורמוט לאחר עונת הדאבל עם הפועל תל אביב.



היה שם בימים יפים יותר. שכטר (AFPׂ)


אם בתחילת העונה הנוכחית עוד היו ציפיות במועדון להעפיל לליגה הראשונה, הן התנפצו מהר מאוד. נורברט מאייר מונה לתפקיד המאמן בינואר האחרון כאשר הקבוצה הייתה במקום ה-13 והצליח להשאיר את המועדון בליגה ובאותו מיקום בטבלה בסיום העונה. קייזרסלאוטרן פתחה את העונה בצורה מזעזעת. לאחר המחזור השביעי לקבוצה חמישה הפסדים, שתי תוצאות תיקו ושלושה שערי זכות בלבד. הנהלת המועדון לא ריחמה על המאמן ובחרה עיתוי הזוי כדי להודיע לו על פיטוריו, יום הולדתו ה-59. מי שמונה במקומו הוא ג'ף סטרסר הלוקסמבורגי, אשר שיחק שלוש עונות במדי קייזרסלאוטרן לפני כ-15 שנים. סטרסר הוא אגדת כדורגל במולדתו ומחזיק בשיא ההופעות בנבחרת הלאומית, אך בתור מאמן צבר ניסיון רק בליגה המקומית של לוקסמבורג בתור מאמן פולה אש עמה זכה בשתי אליפויות.


משחק הבכורה של המאמן החדש הסתיים בניצחון 0:3 על גרויתר פירת' ועם שביב של תקווה חדשה. מאז השיגה הקבוצה ניצחון אחד נוסף בלבד. במחזור האחרון קייזרסלאוטרן הייתה יכולה לסיים עם נקודה, אך גם הפעם זה התנפץ לרסיסים בדרך הכי דרמטית וכואבת. היא התארחה אצל היידנהיים ובדקה ה-80 נהנתה משער עצמי של המגן השמאלי, ארנה פהיק כדי להשוות את התוצאה. הגורל התאכזר לאורחים בדקה ה-91 כאשר בעיטה חופשית מ-35 מטרים של מארק שנאטרר לא הייתה אמורה להוות בעיה לעומד בין הקורות, אך יאן אולה סיברס אשר רשם את הופעת הבכורה שלו בליגה בקבוצה כשנכנס כמחליף במחצית הראשונה במקומו של מריוס מולר לא הסתדר עם הבעיטה בלשון המעטה ופשוט השמיט את הכדור לתוך שערו והעניק את האות לשנאטרר לחגוג צמד ושלוש נקודות. 


שוב איבוד נקודות לקייזרסלאוטרן בתוספת הזמן לאחר שזה גם קרה לה בהפסד 2:1 להולשטיין קיל במחזור החמישי. חוסר המזל הוא חלק מתסמונת ירידה.  אחד הסימנים המובהקים להידרדרות המועדון הוא הקהל. האוהדים שידעו ימים יפים בפריץ ואלטר שטאדיון מצביעים ברגליים, 43 אחוזי תפוסה באצטדיון הביתי עד כה העונה. מקום אחד לפני אחרון בבונדסליגה השנייה. האחוז הכי נמוך שלה מאז נשרה מהליגה הבכירה ב-2012.



האימפריה עוד תחזור? 


באסיפה בה נבחר דירקטוריון השבוע, אמר היו"ר ניקולאי ריזנקאמפף: "מצב הקבוצה קריטי, הקבוצה נמצאת בתקופה קשה בצורה קיצונית והיא בעיצומו של משבר רציני". המנהל הספורטיבי בוריס נוצון החמיר ואמר: "זה בלתי נסבל. זה המצב הקשה ביותר בהיסטוריה של קייזרסלאוטרן". נוצון שימש בעבר סקאוט עבור המועדון מאז 2014 ועבד גם כאנליסט בקלן ובנבחרות של דנמרק וקמרון, אין לו ניסיון בתפקיד המנהל הספורטיבי וכאשר שני התפקידים החשובים ביותר בניהול מועדון ספורט מאוישים ע"י מאמן חסר ניסיון בליגה מחוץ לארצו הזעירה ומנהל ספורטיבי שלומד עדיין את משימתו, זה לא מפתיע שהקבוצה בדרך לתהום.


נוצון מונה בקיץ לאחר שפורטונה דיסלדורף הייתה מעוניינת בשירותיו והוא בעצמו היה מופתע מהביקוש. הגרמני בן ה-38 רצה להמשיך בתור סקאוט ואמר שעדיף לו ולמשפחתו תפקיד עם יציבות וביטחון רחוק מאור הזרקורים. הוא בכלל לא הגיש מועמדות לתפקיד המנהל הספורטיבי. אך יחד עם זאת הרגיש שהוא לא בחירה של ברירת מחדל, הוא ידע שהמועדון סומך עליו ולראיה חתם על חוזה עד 2020.


הדבר הראשון שביצע כאשר נכנס לתפקיד היה סגירת עסקת מכירתו של שחקן הבית, רובין קוך, לפרייבורג תמורת 3.5 מיליון יורו והעמדת ציפיות גבוהות לעתיד כאשר הכריז כי הוא מעוניין לבנות סגל טוב, צעיר ומבוסס על שחקני בית. אז כעת הגיל הממוצע של הסגל הוא 22.6 שנים, אבל ישנם 11 שחקנים זרים בסגל והמועדון בדרך לליגה השלישית לראשונה בתולדותיו והעתיד נראה שחור. נוצון מצידו כרגע צובר ניסיון בלספק תירוצים: "הסיבה מדוע הקבוצה פתחה רע את העונה היא בגלל שהיו הרבה חילופי מאמנים (4) בשנתיים האחרונות, היה לנו חוסר מזל במשחקים מסוימים, מספר שחקנים עזבו בקיץ ובנוסף סבלנו ממכת פציעות". 


היום (ראשון) תארח קייזרסלאוטרן את אינגולשטאט ללא אלמוג כהן המוצהב (14:30, ספורט 4HD), אשר מכוונים לחזור לבונדסליגה העונה. המארחת חייבת להשיג שלוש נקודות כדי לשמור על הסיכוי לשרוד בליגה ולא לחוות ירידת ליגה נוספת בעשור הנוכחי. הפעם זאת עשויה להיות ירידה היסטורית לליגה השלישית.




מחכה לה. אלמוג כהן (טוויטר) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי