מאי המתים ובחזרה: על הקאמבק של פאדרבורן לבמה הגדולה

שחקני פאדרבורן
שחקני פאדרבורן | AFP

ב-2014 היא נאבקה באליאנץ ארנה, אך אז החלה קריסה שהסתיימה בליגה הרביעית. יוכין על הדרך מהצלחה, לשיא השפל ועד הקאמבק. ב-19:30 בספורט1: היא שוב מול באיירן, לקרב שהוא יותר ממשחק גביע

(גודל טקסט)

אוהדי פאדרבורן נרגשים מאוד לארח הערב (שלישי, 19:25, ספורט1) את באיירן מינכן ברבע גמר הגביע הגרמני, אבל הם זוכרים היטב מעמד מדהים הרבה יותר. הרי לפני שלוש שנים וחצי בלבד היא הגיעה הקבוצה הצנועה לאליאנץ ארנה לסוג של 'משחק עונה' מאולתר כאשר היא בפסגת הבונדסליגה. כן, זו לא טעות. בספטמבר 2014 פתחה פאדרבורן את עונת הבכורה ההיסטורית שלה בליגה הגרמנית הראשונה עם שני ניצחונות ושתי תוצאות תיקו אשר הזניקו אותה הישר למקום הראשון, לפני ספינת הדגל הבווארית. אפילו האוהדים האופטימיים ביותר לא העזו לחלום על תסריט כה הזוי. מאידך, האוהדים הפסימיים ביותר לא חזו את הקריסה שתתרחש בהמשך. איך שלא תסתכלו על זה, אין בעולם קבוצה מטורפת יותר מפאדרבורן. היא מספקת למעריציה רכבת הרים רגשית לא הגיונית בעליל, תוך שהיא לוקחת אותם לגבהים אבסורדיים ולשיאים שליליים אבסורדיים לא פחות.

העלילה ההזויה החלה בעונת 2013/14, כאשר פאדרבורן הייתה מועמדת טבעית לירידה מהליגה השניה לשלישית. המאמן החדש אנדרה ברייטנרייטר נתפס כחסר ניסיון, והציפיות הנמוכות אכן נראו מוצדקות כשהקבוצה טבעה בתחתית בתום תשעה מחזורים. המשחק מול סנקט פאולי הוגדר כגורלי – הפסד, וברייטנרייטר הולך הביתה. השחקנים נלחמו למענו, ניצחו 1:2 עם המון הקרבה, והבוס אמר להם: "אם נשחק כך כל שבוע, נוכל להשיג תוצאות טובות". תוך חודשיים, הקבוצה כבר הייתה בצמרת, והחבורה הנועזת הגדירה לעצמה מטרה שאפתנית מאוד מבלי לספר לתקשורת – רוצים לסיים במקום השלישי המוביל לפלייאוף. אז הם סיימו במקום השני ועלו אוטומטית, באחת הסנסציות המרעישות שידעה הליגה השנייה.


השבועות הראשונים לחיים בבונדסליגה הכניסו את האוהדים לאופוריה, והשער שהעלה את פאדרבורן למקום הראשון עשה כותרות ברחבי העולם. מוריץ שטופלקאמפ הבקיע אותו לרשת החשופה של האנובר ממרחק שיא של 82.3 מטרים, כאשר שוער היריבה עלה לכדור קרן בזמן פציעות. העניין סביב הביקור במינכן היה עצום, וברייטנרייטר הימר כהרגלו על מערך התקפי. זה נגמר בתבוסה 4:0, אבל השחקנים חזרו עם ראש מורם בכל זאת. עד נובמבר, הם היו בחלק העליון של הטבלה, אבל אז החלה נסיגה הדרגתית. במחנה האימונים בפגרת החורף הבחין ברייטנרייטר ברפיון בקרב חניכיו ואמר לקפטן אובה הונמייר: "אם נמשיך כך, נצבור עשר נקודות בסיבוב השני ונרד ליגה". הוא צדק. פאדרבורן סיימה אחרונה ונשרה, האגדה תמה.


משך תשומת לב. אפנברג (AFP) 

בקיץ 2015 עזב ברייטנרייטר לטובת משרה נוצצת בשאלקה, ושחקני מפתח רבים העדיפו לחתום אף הם בקבוצות שונות בבונדסליגה. אפילו הקפטן הונמייר, שבחר להישאר והתחיל את העונה בליגה השניה, התפתה לבסוף לעבור לברייטון האנגלית והותיר את הקבוצה ללא מנהיג. ההנהלה הציבה מטרה ברורה לחזור לבונדסליגה, אבל המאמן מרקוס גלהאוס ממש לא הצליח להשתלט על שאריות הסגל, והמצב התדרדר במהירות. פאדרבורן מצאה את עצמה בתחתית, ואז מינתה את שטפן אפנברג למאמנה. 

כוכב העבר, שהיה ידוע לא רק ביכול מזהירה על הדשא אלא גם בשערוריותיו הרבות, משך תשומת לב תקשורתית גדולה, והמועדון לא היה מוכן לכך. במקום לעסוק בכדורגל, נברו בעיתונות במעללי אפנברג, והמשמעת נעלמה כלא הייתה. במחנה האימונים באמצע העונה הפרו השחקנים את הכללים, והחלוץ ניק פרושוביץ' נזרק מהקבוצה כאשר התפשט בפני עובדת קבלה במלון. כאשר פוטר אפנברג באפריל, כבר אי אפשר היה להציל את הספינה. פאדרבורן סיימה במקום האחרון, ורשמה ירידה שנייה ברציפות.

לקראת עונת 2016/17, קיוו האוהדים שהמגמה תשתנה, אבל ההנהלה השאננה לא הצליחה להפנים כי הקבוצה כבר נמצאת בליגה השלישית. מחירי המנויים נותרו כאילו פאדרבורן עוד שיחקה בבונדסליגה, התכנון היה לקוי להחריד, מהסגל שכיכב שנתיים קודם לכן כמעט ולא נותר זכר, והיכולת המנטלית להתאושש מפתיחה בעייתית לא הייתה קיימת. רק מינויו של המאמן הצעיר שטפן באומגרט, מוטיבטור מבריק בחסד, לקראת סוף העונה שיפר מעט את המצב, אבל זה כבר היה מאוחר מדי. באופן מדהים וחסר תקדים, ההרפתקה האומללה הסתיימה בירידה שלישית ברציפות. הקבוצה שהובילה את הבונדסליגה בספטמבר 2014 מצאה את עצמה במעמקי הליגה הרביעית, האזורית, כבר במאי 2017. התרסקות כה מהירה מעולם לא הייתה בגרמניה, והיא כנראה גם לא תשוחזר.


שוב מול באיירן (AFP) 

אלא שהסיפור לא הסתיים כאן, כי עוד לפני שעיני האוהדים התייבשו מדמעות הגיעה תפנית מפתיעה נוספת, והפעם לטובה. הבעלים הבעייתי של מינכן 1860, שירדה מהליגה השנייה לשלישית, סירב לשלם את האגרה הנדרשת על מנת לקבל רישיון, ומועדון הפאר לשער הורד הישר לליגות החובבים. פאדרבורן קיבלה חבל הצלה לא צפוי והוחזרה במקומה לליגה השלישית. עם באומגרט על הקווים, ועם המנהל הספורטיבי החדש, שחקן העבר המסור מרקוס קרושה, ההכנות לעונה הנוכחית היו טובות פי מיליון. החיוך חזר למועדון כנגד כל הסיכויים, והעתיד נראה שוב ורוד.

והנה לכם התוצאה. פאדרבורן, שהייתה אמורה לשחק בליגה הרביעית, מובילה כיום את הליגה השלישית, עם התקפה סוחפת שכבשה 55 שערים ב-23 משחקים, בדרך לעליה בטוחה לליגה השנייה. כי הרי ניסיון העבר מלמד שהיא פשוט לא מסוגלת להישאר באותה ליגה שנתיים ברציפות. ואם המגמה השתנתה כך, אולי ב-2019 היא כבר תהיה שוב בבונדסליגה. אולי היא תדהר שוב בצמרת ותפגוש את באיירן במשחק העונה. מי יודע? הכול אפשרי עם המטורפים האלה. בינתיים, הם רוצים לנסות להעיף האלופה מהגביע. חושבים שזה בלתי אפשרי? המונח הזה לא קיים בלקסיקון של פאדרבורן, לחיוב ולשלילה.


שוב מחייכים. שחקני פאדרבורן (AFP) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי