זמן מרפא את הכל: המבורג בדרך לירידה היסטורית

המבורג
המבורג | Gettyimages

אחרי 55 שנה בבונדסליגה, לא מעט אנשים בהמבורג הרימו ידיים בהבנה שאת הטעויות שנעשו אפשר לתקן רק בליגה השנייה. איך זה קרה ומי בכל זאת מאמין בנס? 16:30 בספורט3: משחק ההזדמנות האחרונה מול מיינץ

(גודל טקסט)
מאז 1963, כשהבונדסליגה הוקמה במתכונתה הנוכחית, המברג לא ירדה לליגה השנייה. אבל להיות אוהד של המבורג בשנים האחרונות זה סוג של מזוכיזם. הקבוצה נאבקת כמעט בכל עונה בתחתית והפכה לסוג של נחום-תקום כשהיא ניצלת תמיד ברגע האחרון. העונה, נראה שרק נס יצליח להשאיר את הקבוצה בליגה. השעון המפורסם שסופר כמעט 55 שנים רצופות בליגה הבכירה עומד להיעצר. המבורג מדורגת במקום הלפני אחרון, צמודה לקלן האחרונה עם 17 נקודות ומרוחקת שבע נקודות ממיינץ מעליה שמדורגת במקום המוליך לפלייאוף לירידה/עלייה, ושמונה נקודות מוולפסבורג שעדיין שנמצאת בחוף מבטחים. כל זאת כשנותרו רק עשרה משחקים לסיום העונה. היום זה יהיה סוג של "הזדמנות האחרונה" כשהמבורג תארח את מיינץ בקרב ישיר נגד הירידה (16:30, חגיגה גרמנית בספורט3).


בשל המשחק הרגיש, החליטה הנהלת הבונדסליגה לא לאפשר מכירת בירה או משקאות חריפים אחרים לאוהדים העצבניים אחרי שהמשחק הוכרז כ'רמת סיכון גבוהה', דבר השמור ברוב המוחלט של המקרים למשחקי דרבי או למפגשים בין קבוצות שונאות באופן מסורתי. האוהדים, במיוחד אלו של המבורג שחווים מסע יסורים העונה, לא מרוצים מההחלטה, אבל הבירה היחידה שתותר למכירה תהיה נטולת אלכוהול.




כדי להיות אוהד של המבורג, אתה חייב להצטייד בעצבים חזקים במיוחד. בעונת 2013/14 מירקו סלומקה מילט את המבורג מירידה אחרי שני משחקי פלייאוף נגד גרויתר פירת'. בעונת 2014/15 המבורג סיימה שוב במקום ה-16 וניצלה מירידה נגד קרלסרוהה כשברונו לבאדיה היה המציל התורן. בעונה לאחר מכן היה לאוהדים שקט תעשייתי כשהקבוצה סיימה עשירית, אבל בעונת 2016/17 אוהדי המבורג שוב כססו ציפורניים וניצלו רק ביום האחרון של העונה עם ניצחון על וולפסבורג 1:2 שהזניק אותם מהמקום 16 ל-14 עם המאמן מרכוס גיסדול.



אוהדי המבורג. זקוקים לעצבים חזקים במיוחד (gettyimages)


וכעת, שוב הקבוצה במשבר עמוק. היא החלה את העונה עם גיסדול שהצליח לייצב אותה בשתי העונות הקודמות, אבל שני מחזורים אחרי החזרה מהפגרה החליטו בהמבורג שזה הזמן לפטר את גיסדול ובמקומו הוחתם ברנד הולרבך לעונה וחצי במועדון. גיסדול, טוענים בגרמניה, התעקש לשחק בשיטה שלא מתאימה לסגל שנבנה על ידי המנהל הספורטיבי ינס טודט. גיסדול התעקש לכפות שיטה ואיבד את אמון המערכת. מחליפו ייצב קצת את ההגנה, אבל גם הוא סבל מהבנייה הגרועה בקיץ ולא רק. החיבור בינו לבין המועדון פשוט לא עבד.


הולרבך מעולם לא היה שם גדול בכדורגל הגרמני. בין השנים 2017-2014 אימן את פ.צ וירצבורג קיקרס, הקבוצה בה החל לשחק כבוגר. הוא העלה את הקיקרס לבונדסליגה השנייה וירד איתה לליגה השלישית בתום עונה אחת בלבד, פוטר כבר ב-2016 ומאז לא אימן עד שהמבורג קראה לו. המבורג נאלצה לשלם לקבוצה פיצויים על החתמתו בגלל שעד לרגע האחרון קיבל משכורת מקיקרס. אחת הסיבות למינויו של הולרבך הייתה שהוא הכיר את המבורג מבפנים אחרי ששיחק בקבוצה מ-1996 עד 2004 ורשם בה 197 משחקים בבונדסליגה.



בקארי ג'אטה. הפליט הראשון שהגיע באמצעות המבורג לבונדסליגה (gettyimages)


למרות זאת, השידוך לא הצליח ובהמבורג מתחרטים על מינויו. עוד לפני המשחק מחר מול מיינץ הידיעות מדברות על פיטורי המאמן במקרה של הפסד. הקבוצה מינתה הנהלה חדשה בראשות הנשיא ברנד הופמן שהסבירה לו את חוסר שביעות הרצון מעבודתו אחרי שרשם חמישה משחקים ללא ניצחון ובהם שלושה הפסדים ושתי תוצאות תיקו. המבורג לא ניצחה מאז נובמבר ובסך הכל, 11 משחקים רצופים. ההפסד לורדר ברמן 1:0 בדרבי במחזור האחרון היה קריטי כי זה היה קרב ראש בראש בין שתי קבוצות תחתית שהוביל את ראשי המבורג לחשוב על החיים בליגה השנייה. במקרה כזה, הופמן רוצה לפטר גם את היו"ר הריברט ברוכהאגן ואת המנהל הספורטיבי טודט ולנקות את השולחן. הורסט הלדט, המנהל הספורטיבי של האנובר, מועמד להיות זה שיבנה את הקבוצה בעונה הבאה. בהאנובר, אגב, התעצבנו ושלחו מסר ברור להופמן: לך על מועמד אחר. 


בתוך כך, ההולנדי ואן דר וארט ששיחק שתי קדנציות של שלוש עונות בהמבורג וגם עבר בריאל מדריד וטוטנהאם, התראיין בגרמניה ואמר שהוא רוצה לחזור להמבורג אם זו תרד ליגה השנה. הוא שיחק רק פעמיים כמחליף העונה במידטיילנד מדנמרק בגלל פציעה ארוכה ובסך הכל שמונה דקות. "אני רוצה לעזור וזה יהיה כבוד עבורי גם אם אצטרך לשחק בליגה השנייה. אני מוכן לבוא כשחקן ובכל תפקיד אחר כי זו אחת הקבוצות הכי אהובות עלי". ההולנדי ששיחק 199 משחקים במועדון גם הוא מתח ביקורת על המאמן הנוכחי: "הוא שיחק בהמבורג, אבל אף פעם לא אימן קבוצה בבונדסליגה הראשונה. צריך מאמן מנוסה להוציא את הקבוצה מהבוץ. בוולפסבורג הוא היה עוזר מאמן של פליקס מגאת'".



שוער המבורג, כריסטיטן מתניה. 11 שנים בקבוצה. יירד ליגה? (gettyimages)


המשבר של המבורג לא הגיע לפתע פתאום. "הרבה מאוד אנשים לא רוצים לעבוד בהמבורג בגלל שהמועדון לא נוהל נכון בשנים האחרונות וכל מה שהיה להם בראש זה כסף והמון חמדנות", טען השבוע הנשיא הקודם של המבורג יורגן האנקה שאמר: "נשיא המבורג אמר בשיחות שהצוות שיש לו הוא לא הכי טוב בעולם". למעשה, מדובר בשרשרת החלטות ניהוליות ומקצועיות רעות. תחלופה גדולה של בעלי תפקידים, תשתיות לא טובות, תשעה מאמנים ב-10 שנים וכלו אלו הביאו לכך שהמועדון איבד דרך. "תכנית חדשה כל כמה זמן, ללא המשכיות", טוענים פרשנים.


זה נכון גם מקצועית. המבורג למשל השאילה את החלוץ שלה פייר-מישל לאזוגה ללידס אחרי עונה חלשה בקבוצה בשנה שעברה ונותרה בלי אף חלוץ בכיר. לאזוגה כבר כבש בלידס עשרה שערים בעוד שהשחקן הכי בולט בהמבורג הוא שחקן הכנף הקרואטי פיליפ קוסטיץ' עם ארבעה שערי ליגה. לקבוצה יש חלוץ מוכשר בן 18 יאן-פלט ארפ שכבש צמד וכבר הוזכר בקבוצות אחרות, אבל הוא מתקשה להציל את המועדון. לשם השוואה חלוץ מיינץ היפני יושינורי מוטו כבש העונה שבעה שערים יותר מכל חלוצי המבורג שהבקיעו שישה ביחד.



מרכוס גיסדול. שילם את המחיר ופוטר (gettyimages)


פעם היו להמבורג שמות ענקיים כמו נטוני יבואה, ואן דר וארט ורוד ואן ניסטלרוי. הסגל כיום אפור מאוד עם כמה צעירים שעוד לא הבשילו. כשהחרב מרחפת על הצוואר של הולרבך, המאמן לקח את השחקנים למחנה אימונים השבוע כדי להוציא אותם מהלחץ בעיר. 19 קילומטרים מהמבורג התכנסו 21 שחקנים בבית מלון והתעודדו כשלואיס הולטבי (אקס טוטנהאם) ואלבין אקדל הפצועים חזרו לאימונים, אבל הקשר ניקולאי מולר ייעדר. "אני מכיר באחריות שלי ואת המצב הרע בו נמצאת המבורג, אבל ברגע שמסביבי הכל רועד ויש רעידת אדמה בעיר אני מנסה לדבר עם השחקנים על דברים טובים", אמר השבוע המאמן המושמץ. "אם ניקח שלוש נקודות נגד מיינץ אנחנו חוזרים לתמונה של הבריחה מהתחתית ונבנה לחץ על האחרות. אנחנו צריכים להפיק מעצמנו 120 אחוז מול השער".



שחקני המבורג בשבת שעברה אחרי ההפסד לוורדר ברמן (gettyimages)


ובעוד כולם מסביבו כבר מכינים את הקרקע לירידת ליגה ומבינים שאחרי שלל של טעויות והתנהלות לא נכונה צריך לעשות מסע בליגת המשנה ולבנות את המועדון מחדש, הולרבך מאמין בנס מסוג שקרה להמבורג בשנים האחרונות. אבל הוא בדעת מיעוט. בגרמניה דיברו השבוע שאפילו הקהל והעיר, שנלחמו אשתקד עם המועדון עד הנס בסיום, הרימו ידיים בשל היכולת האומללה של הקבוצה, אפילו נייג'ל דה יונג, ששיחק ארבע שנים בעבר בקבוצה והיום במיינץ, סיכם את זה בצורה הטובה ביותר: "אולי זה יעשה רק טוב להמבורג לרדת ליגה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי