הקטר הגרמני נעצר: מה יוציא את באיירן מינכן מהמשבר?

שחקני באיירן מינכן
שחקני באיירן מינכן | Gettyimages

רצף הפסדים נוצר, רוברט לבנדובסקי לא פוגע וההנהלה מאשימה את התקשורת: משהו רע עובר על אלופת גרמניה, ולא בטוח שהמאמן הצעיר ניקו קובאץ' הוא האשם המיידי. יעקב זיו על הטעויות שנעשו בבוואריה ומה השלב הבא

(גודל טקסט)

הכדורגל הגרמני עובר באחרונה ממשבר למשבר. סיימנו את הפרק של יוגי לב בנבחרת ואנחנו נוחתים הישר למשבר של באיירן מינכן וניקו קובאץ'. טבלת הבונדסליגה אחרי שבעה מחזורים נראית מוזרה: באיירן מינכן מדורגת במקום השישי. פעם היו אומרים על כך "גזור ושמור". אמנם רק ארבע נקודות מהמקום הראשון, אבל זו תופעה שלא זכורה פעמים רבות במועדון הבאוורי. החיצים והביקורות מופנים לעברו של המאמן הקרואטי ניקו קובאץ', שהגיע אחרי עונה מוצלחת באיינטרכט פרנקפורט, אבל באופן מוזר ביותר, אולי האנס נשיא באיירן שהיה רגיל להדיח מאמנים בקלות רבה, הצהיר באופן חד משמעי שהוא יילחם עד טיפת הדם האחרונה כדי שקובאץ' לא יפוטר.

ביום רביעי האחרון, הנס הגיע לאימון הקבוצה כדי לפקח מקרוב אחרי ההכנות למשחק נגד וולפסבורג בשבת (16:30, חגיגה גרמנית בספורט3). האנס לקח השבוע את קובאץ' למשחק היורוליג של באיירן בכדורסל, שם האוהדים שרקו בוז למאמן הצעיר. אתמול (שישי) אף נערכה מסיבת עיתונאים, בה יצאו ראשי הקבוצה כנגד הביקורות החותכות שנכתבות כלפי השחקנים בתקשורת הגרמנית, מה שמוכיח שהם בוטחים בסגל ובצוות שלהם שיחזרו למסלול.

ההפסד 3:0 למנשנגלדבך במחזור האחרון עדיין תקוע לבאיירן בגרון. "בילד" כתב אחרי המשחק: "שיטת הרוטציה של קובאץ' ערערה את השחקנים. כל הלחץ עליו, אחרי שבאיירן זכתה בשש אליפויות רצופות והיא לא יכולה להרשות לעצמה יכולת כזאת". לותר מתיאוס, שהיה עסוק בשבועיים האחרונים בביקורת על יוגי לב, אמר על הקבוצה של קובאץ': "מעולם לא ראיתי את באיירן משחקת רע כל כך".

משה מאירי, פרשן צ'רלטון ומומחה גדול בכדורגל הגרמני, אמר בראיון ל"ספורט1" כי התמיכה של האנס בקובאץ' היא מכיוון שהוא יודע שהמאמן הקרואטי לא קובע לבדו את מדיניות הרכש במועדון: "פפ גווארדיולה היה אצלם אלוהים ומאז עזב הם מתקשים למצוא יורש. כשקרלו אנצ'לוטי פוטר ב"אוקטוברפסט" הקודם פפ המליץ להם להחזיר את יופ היינקס לתפקיד וזה עבד. כשהיו צריכים למנות מאמן הם לא רצו את תומאס טוכל בגלל שהוא דעתן מדי ועומד על שלו. גם הבלם מאטס הומלס אמר להם שהוא לא מוכן לשחק תחתיו, כי הוא הוציא אותו מההרכב בדורטמונד. קובאץ' גדל במועדון ולמרות שבפרנקפורט היה לו גם את פרדי בוביץ' בתור מנג'ר מקצועי, הוא היה יותר דומינטטי בהחלטות. בבאיירן הוא לא יכול להחליט הרבה, לכן אם יפטרו את קובאץ' זו הודאה באשמה שלהם. הוא זיהה מיד שהבעיה היא בהגנה עם ג'רום בואטנג עוד כשהוא ניצח אותם בגמר הגביע הגרמני, ורצה להביא את הבלם של הופנהיים קווין פוגט כחיזוק, אבל הם לא הביאו לו. הם שחררו את חואן ברנט לפ.ס.ז', את דאגלס קוסטה ליובנטוס, ולא הביאו לו חיזוק אמיתי".

שחקני באיירן מינכן מאוכזבים. רצף שלילי שלא נראה שנים (Gettyimages)
שחקני באיירן מינכן מאוכזבים. רצף שלילי שלא נראה שנים (Gettyimages)

לדברי מאירי, הנהלת באיירן השאירה את קובאץ' עם אריאן רובן ופראנק ריברי הבעייתים: "הם יכולים להיות טובים, אבל לאורך העונה הם נפצעים וכל חילוף שלהם זה סיפור שלם. איך אמר רובן? 'הרוטציה הזאת טובה, אבל לא בשבילי'. ריברי קם והלך לפני סיום המשחק לאחר שהסתיימו שלושת החילופים והוא לא עלה לשחק. למאמן נשאר רק את סרז' גנברי על הספסל. באחד המשחקים הוא נאלץ לשחק עם לאון גורצקה, כמגן כי לדויד אלבה אין מחליף. הם בנו לו סגל בלתי אפשרי והם אשמים במצב יותר ממנו".

מאירי טוען בנוסף שגם פפ גווארדיולה הגדול לא קבע בעצם את מי יביאו לבאיירן. "ידוע שבפגישה הראשונה עם האנס הוא רצה את ניימאר, והסבירו לו שבבאיירן לא קונים שחקנים מדרום אמריקה לפני שהם משתפשפים בקבוצות אחרות כי הם כבר נכוו בקשר לזה, ואז כפיצוי הביאו את מאריו גצה. כששאלו את פפ במסיבת העיתונאים הראשונה והמפורסמת בה דיבר גרמנית את מי הם מביאים אמר 'תשאלו את מתיאס זאמר (אז המנהל המקצועי של באיירן. י.ז.)'. הוא רק דרש להביא את טיאגו מברצלונה ואמר שאם לא טיאגו, הוא לא רוצה אף אחד. גם זאמר, שעבר דימום מוחי, רצה לחזור אחר כך אלא שהצמד האנס וקרל היינץ רומניגה לא נתנו לו גם בשל העובדה שהוא היה דעתן מדי. הם לא רצו למנות את פיליפ לאם לתפקיד המנהל המקצועי, כי חששו שלא יוכלו להגיד לו לא. את זה אמר האנס בראיון בלי להסתיר".

מאירי חושב שתהליך קבלת ההחלטות של האנס-רומיניגה לא היה טוב בשנים האחרונות, אבל לדבריו הם יתקנו אותו כנראה כבר בינואר או בקיץ הקרוב: "אי אפשר לקחת מהם את מה שהשיגו והם גם מקצוענים. לפני שבוע התפרסם שבאיירן היא הקבוצה השנייה הכי חסונה בעולם מבחינה כלכלית, אחרי מנצ'סטר יונייטד".

קובאץ'. מקבל גיבוי מלא מההנהלה (AFP)
קובאץ'. מקבל גיבוי מלא מההנהלה (AFP)

האם ייתכן שביום ראשון בבוקר קובאץ' כבר לא יהיה מאמן באיירן? לפי האנס לא, אבל השאלה היא אם הנשיא החזק של הקבוצה יכול לעמוד בלחצים אם באיירן תפסיד לוולפסבורג במשחק החוץ הקרוב שלה. באיירן מציגה את המספרים הכי גרועים שלה מזה שנים. היא לא ניצחה ארבעה משחקים בכל המסגרות לראשונה מאז אפריל 2017, אבל אז כבר הבטיחה את זכייתה באליפות. היא הפסידה פעמיים רצופות בליגה לראשונה מאז 2015, גם אז אחרי שהעונה כבר היתה סגורה. רוברט לבנדובסקי, שבאיירן לא רצתה לשחרר בקיץ אפילו תמורת 200 מיליון יורו, לא כבש כבר חמישה משחקים ברציפות בקבוצה ובנבחרת פולין. הוא כבש מול הזאבים 16 שערים עד כה ב-15 משחקים, כולל חמישייה בלתי נשכחת בתשע דקות בערב יום הכיפורים ב-2015. בבאיירן אולי יכולים להתעודד מהעובדה שוולפסבורג רואה בבאיירן את המזל הרע שלה. ההפסד הראשון שלה בליגה היה נגד באיירן ב-1997, היא הפסידה לה 32 פעמים וספגה נגדה הכי הרבה שערים – מאה במספר. גם ההפסד הגבוה ביוץר שלה בליגה היה נגד באיירן, 6:0. כמה סמלי שהתיקו 2:2 מול וולפסבורג בעונה שעברה היה משחקו האחרון של קרלו אנצ'לוטי כמאמן באיירן בליגה. לאחר מכן הוא הפסיד לפאריס סן ז'רמן 3:0 בליגת האלופות ופוטר.

משה מאירי אומר שהנהלת באיירן קפאה על שמריה בשנים האחרונות. "מאז שדויד אלבה עלה מהנוער הם לא הצליחו לעלות צעיר אחר מהאקדמיה שלהם, למרות שהייתי אצלם בפתיחה של האקדמיה החדשה שנקראה לו 'עיר הכדורגל' בה השקיעו מאה מיליון יורו לפני שנה. תראה את שאלקה ולברקוזן, שהעלו שחקנים צעירים רבים מהנוער ובאיירן לא". הקבוצה אכן החתימה שחקן אחד משמעותי בלבד הקיץ, את לאון גורצקה. ההשוואה לדורטמונד היא בלתי נמנעת, כשזו רכשה את ג'יידסון סאנצ'ו, שמככב עם שישה בישולים עד כה. השבוע פורסם שהקשר האנגלי בן ה-18 הוצע קודם לבאיירן, אבל בצוות המקצועי לא התלהבו ועשו עוד טעות קשה. בדורטמונד טוענים שסאנצ'ו בחר בהם מכיוון שהם ידועים בכל אירופה בטיפוח הצעירים שלהם. זו עוד מכה קלה בכנף של באיירן.

לא הרבה השתנה אצל ניקו קובאץ' בפגרה, מכיוון שהוא לא היה יכול לעבוד על שינויים כשנעדרו כל כך הרבה שחקנים מהסגל. כבר באימון הראשון שאחרי ההפסד למנשנגלדבאך 3:0 ב"אליאנץ ארינה" נפגש המאמן עם עוזרו ואחיו רוברט קובאץ' והמנהל הספורטיבי חסן סליהמידז'יץ' לשיחה של 40 דקות. ניקו פתח בנאום חוצב להבות על כך שהשחקנים אמורים לשחק עם הלב עבור באיירן. גם קרל היינץ רומניגה הגיע לשוחח עם השחקנים. בתקשורת שאלו האם קובאץ' יגיע לחגיגות ה"אוקטוברפסט", דבר שייראה כי הוא נשאר המאמן ואכן הוא הופיע, אבל לפי המבטים שלו היה נראה שהוא לחוץ ועם מצב רוח רע.

לבנדובסקי. לא כבש כבר חמישה משחקים ברצף (Gettyimages)
לבנדובסקי. לא כבש כבר חמישה משחקים ברצף (Gettyimages)

לאחר ששחקני באיירן חזרו מהנבחרת אמר הבלם מאטס הומלס: "בנבחרת לקחנו אפס נקודות, אבל אני מאמין שבבאיירן זה ישתנה. מאמין שננצח את וולפסבורג ונצא מהמשבר. ההרגשה היא שלא ניצחנו זמן רב וזה לא דבר שאנחנו רגילים אליו בבאיירן". רבים משחקני באיירן כבר צברו שישה משחקים ללא ניצחון, אם לוקחים בחשבון ששיחקו גם בנבחרת. קובאץ' צריך לעשות נסים ונפלאות כדי להחזיר את באיירן למסלול. יש גם הרבה אגו בחדר ההלבשה והוא לא משתלט עליו.

המנהל המקצועי של הזאבים, מרסל שייפר, סבור שהטיימינג של המשחק נגד באיירן מושלם. "אני מתכוון שזה הזמן הכי נכון אחרי פגרת הנבחרות לשחק מולם. לבאיירן היו הרבה נציגים בנבחרת ולא היה זמן לקובאץ' לעבוד איתם. למרות זאת אני יודע שנצטרך לתפוס יום מיוחד כדי לעבור אותם". אם המשבר בבאיירן ימשיך מאירי חושב שהאנס וחבורתו יצטרכו לעשות שינוי בחשיבה ולהביא מאמנים שגדלו בבית, כמו מהמט שול שאימן את הנוער ועזב כשפפ הגיע כי לא נתנו לו את תפקיד המאמן. "עוד פפ לא יהיה להם. שול הוא אישיות ודמות מיוחדת מאוד. לותר מתיאוס או אוליבר קאן לא יוכלו לאמן בגלל שבבאיירן רוצים מאמנים בלי בעיות רקע וחיי ההוללות של מתיאוס או קאן לא מתאימים להם. אולי זינדין זידאן, שהוא שם, יכול לעזור. העלו גם את השם של ארסן ונגר, אבל למרות שהוא דובר גרמנית זה לא יקרה. לדעתי קובאץ' אשם אולי ב-15 אחוז בלבד במשבר, והם יצטרכו למצוא פתרון ביחד".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי